Kohta peittyy tähti Kuun taakse

kattokaa_ny

Lienee Aldebaran. Näin saman noin 13 vuotta sitten. Kannattaa katsoa, jollei pilvisty.

16

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivaanilmiöt.kiinn

      Kuuhan on jo varsin kapea. Ilmiö ja tapaus silti mielenkiintoinen. Mikä planeetta on tuo iltaisin länsitaivaalla vilkkuva kohde?
      Edesmenneestä naapurin rouvasta se oli tähti, mutta tähtihän ei vilku?


      • dfjdfyuj

        "Kuuhan on jo varsin kapea." Mitä tuolla halusit sanoa? Miten se liittyy asiaan?


      • taivaanilmiöt.kiinn
        dfjdfyuj kirjoitti:

        "Kuuhan on jo varsin kapea." Mitä tuolla halusit sanoa? Miten se liittyy asiaan?

        Tietenkin maasta katsottuna kuunsirppi peittää takana olevaa kohdetta vähemmän kuin täysikuu peittäisi. No. problem!


      • hohhoijjaa
        taivaanilmiöt.kiinn kirjoitti:

        Tietenkin maasta katsottuna kuunsirppi peittää takana olevaa kohdetta vähemmän kuin täysikuu peittäisi. No. problem!

        Mietippäs nyt vähän...


      • hohhoijjaa kirjoitti:

        Mietippäs nyt vähän...

        ootko oikeesti noin tyhmä?


      • hohhoijaaaaaaaaa
        procentti kirjoitti:

        ootko oikeesti noin tyhmä?

        Vain sinä "procentti" täällä olet esitellyt pohjatonta tyhmyyttäsi. Palstan aiheesta ja esimerkiksi kuulennoista et ymmärrä yhtään mitään.


      • ehhehoh
        taivaanilmiöt.kiinn kirjoitti:

        Tietenkin maasta katsottuna kuunsirppi peittää takana olevaa kohdetta vähemmän kuin täysikuu peittäisi. No. problem!

        Meinaatko että kuu kutistuu sirpiksi?


      • rtrtyrtyrty
        procentti kirjoitti:

        ootko oikeesti noin tyhmä?

        Luuletko sinäkin että kuu kutistuu "sirpiksi"?


      • putnikki
        hohhoijaaaaaaaaa kirjoitti:

        Vain sinä "procentti" täällä olet esitellyt pohjatonta tyhmyyttäsi. Palstan aiheesta ja esimerkiksi kuulennoista et ymmärrä yhtään mitään.

        On tyyppejä joiden laskelmien mukaan kuulennot ovat vaan tekninen mahdottomuus.
        On se mukavata kun meillä suomessa saa uskoa vaikka olkiukkojen supervoimiin tahi hammaspeikkoihin.


      • rtrtyrtyrty kirjoitti:

        Luuletko sinäkin että kuu kutistuu "sirpiksi"?

        siinä toinen urpo ilmoittautui.


      • maasta.katsottuna
        procentti kirjoitti:

        siinä toinen urpo ilmoittautui.

        Eihän kuu mitenkään kutistu vaan se kulkeutuu radallaan Maan taakse. Nyt kuusta näkyy enää n.4%


      • nousevan.kuun.aika
        maasta.katsottuna kirjoitti:

        Eihän kuu mitenkään kutistu vaan se kulkeutuu radallaan Maan taakse. Nyt kuusta näkyy enää n.4%

        Uusi kuu on tehty 14.8 illalla.

        http://www.eeki.biz/kuun_vaihe.php

        Siitäkin kisataan, minkä ikäisenä hyvissä olosuhteissa uusi kuunsirppi voidaan havaita.


    • Apollovale

      näkyyko kuun halo, kuun heikko ilmakehä...
      Maasta karannutta ilmaa.

    • kattokaa_ny

      Taisi olla muuten Jupiter, jonka Kuu peitti. Muistaisin, että Aldebaran peittyi myös 2000-luvun alkupuolella. Tähtitaivaan simulaattoriohjelmillahan asian voinee todeta jälkikäteen, joka sellaisen omistaa. Marraskuussa 2002 oli se Jupiterin peittyminen minun muistikuvani mukaan.

      Jaa, että iltataivaalla näkyisi kirkas tähti tai planeetta -- näkyi Venus ja Jupiter joskus heinäkuun lopulla (oli usein pilvistä). Planeetat kuulemma eivät tuiki, tähdet tuikkivat jos ilmakehässä on väreilyä. Luulisin. Täytyy taas kiikaroida kun on kirkkaat yöt.

      • ursusmajor

        Niinpä. Myös soitto Ursaan selvittää mikä peitti, milloin peitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe