Pitkä aika Homo habiliksesta alkaen

Merkillistä, että Neandertalin ihmiset elivät vielä 30.000 vuotta sitten.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_evoluutio

Esi-ihmisten fossiileja on löydetty jopa kolmen miljoonan vuoden takaa. Esiäitimme Lucyn fossiilitkin vielä konservoituina museossa.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä luonnehtisinko asiaa itse merkilliseksi, mutta mielenkiintoiseksi toki luonnehtisin. Montako sukupolvea sitten (laskekoon ken tahtoo) eräillä kolkilla Euraasiassa lajitoverimme vielä kohtasivat noita naapureita, jotka perimässämme vielä olemassaolostaan muistuttelevat...

      terv. 1-4 % jengiläinen

      • Vasta näinä vuosina on tutkittu, että ainakin 2% geeneistämme olisi neandertalilaista perimää.
        Heillähän oli jo samanlaiset aivot kuin meilläkin. Jostain syystä neandet vaan kuolivat sukupuuttoon.
        Ennen pitkää se on nykyihmisillä edessä. Nyt tuntuu utopistiselta että aurinkokunnan ulkopuolelle meistä muodostuisi uusia sivilisaatioita.


      • En muista oliko Gould vai joku toinen popularisoija, joka kirjoitti neanderdahlilaisten kanssa samaan aikaan eläneistä Euroopan varhaisista nykyihmisistä (Cro magnon). Jos sukupolvi olisi 30 vuotta ja isä istuisi aina pojan vieressä, niin kilometri pöydän sivua ja minä mahtuisin samaan illallispöytään neanderdahlilaisten kanssa kasvaneiden esi-isäni kanssa. Sama kirjoittaja jatkoi, että jos pöydän vanhimmasta päästä otettaisiin ruokailija, vietäisiin hänet parturiin ja vaattuille, niin hän voisi kulkea kaupungissa mitenkään huomiota herättämättä.

        Tuosta jengiläisyydestä sen verran, että afrikkalaiset eivät ole sekoittuneet neanderdahlilaisiin. Silloin ei paluumuuttajia siihen suuntaan kai juurikaan ollut. Saattaa olla joillekin rotuintoilijoille katkera kalkki, että afrikkalaiset edustavat genoominsa perusteella aidosti "puhdasta rotua". Itse tervehdin tyytyväisyydellä sekoittumistani H. nanaderdahlikseen. Nyky-yhteiskunnassa on puutetta aidosta luolamiehisyydestä. :D


      • agnoskepo kirjoitti:

        En muista oliko Gould vai joku toinen popularisoija, joka kirjoitti neanderdahlilaisten kanssa samaan aikaan eläneistä Euroopan varhaisista nykyihmisistä (Cro magnon). Jos sukupolvi olisi 30 vuotta ja isä istuisi aina pojan vieressä, niin kilometri pöydän sivua ja minä mahtuisin samaan illallispöytään neanderdahlilaisten kanssa kasvaneiden esi-isäni kanssa. Sama kirjoittaja jatkoi, että jos pöydän vanhimmasta päästä otettaisiin ruokailija, vietäisiin hänet parturiin ja vaattuille, niin hän voisi kulkea kaupungissa mitenkään huomiota herättämättä.

        Tuosta jengiläisyydestä sen verran, että afrikkalaiset eivät ole sekoittuneet neanderdahlilaisiin. Silloin ei paluumuuttajia siihen suuntaan kai juurikaan ollut. Saattaa olla joillekin rotuintoilijoille katkera kalkki, että afrikkalaiset edustavat genoominsa perusteella aidosti "puhdasta rotua". Itse tervehdin tyytyväisyydellä sekoittumistani H. nanaderdahlikseen. Nyky-yhteiskunnassa on puutetta aidosta luolamiehisyydestä. :D

        Juu tähän jälkimmäiseen kappaleeseen liittyen annoinkin sen verran vihiä taustoistani, että en ole Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan jääneiden nykyihmisten jälkeläinen :D


    • kjfkjjg

      Näyttää olevan evoluutiouskovaisten hihhulien hartaushetki meneillään.

      • remmisi-luistaa

        Tiede ei ole uskontoa arvon vajakki.


      • fgkljglgj
        remmisi-luistaa kirjoitti:

        Tiede ei ole uskontoa arvon vajakki.

        Evoluutio ei ole tiedettä.


      • Otan_osaa
        fgkljglgj kirjoitti:

        Evoluutio ei ole tiedettä.

        Ja sinä olet hauska vain omasta mielestäsi.


      • ei.vaikeata
        Otan_osaa kirjoitti:

        Ja sinä olet hauska vain omasta mielestäsi.

        Evoluutioksi sanotaan luonnonvalintaperiaatetta, millä luonto totettaa elämää maapallolla.


      • Otan_osaa
        ei.vaikeata kirjoitti:

        Evoluutioksi sanotaan luonnonvalintaperiaatetta, millä luonto totettaa elämää maapallolla.

        Aivan...


      • Epäjumalienkieltäjä
        fgkljglgj kirjoitti:

        Evoluutio ei ole tiedettä.

        Evoluutio ei sinällään ole tiedettä vaan se on havainto. Evoluutioteoria on siitä tehty johtopäätös ja se on tiedettä.


      • miljoonia.jumalia
        ei.vaikeata kirjoitti:

        Evoluutioksi sanotaan luonnonvalintaperiaatetta, millä luonto totettaa elämää maapallolla.

        Jotakuinsakin noin. Eihän nimi mitään muuta. Evoluutiota ei olisi voinut tapahtua aikojen myötä ilman alkuräjähdystä.


    • aikansa-kutakin

      Neandertalin ihmiset voidaan ihan hyvin biologisena ryhmänä vaikkapa Tulimaan alkuasukkaisiin. Heillä kummallakin oli vain kaksi vaihtoehtoa, sulautua valtaväestöön tai kuolla sukupuuttoon. Kivikautisia heimoja on elänyt keskuudessamme näihin päiviin asti. Sama oli tilanne Neandertalin ihmisillä 30 000 vuotta sitten.

      • Tarkennus

        Poikkeuksena ovat kressut, jotka lisääntyvät vain perheenjäsenten kesken...


      • Aikansa kutakin.
        Olivatko neandertalilaiset sitten vähemmän älyllisyyteen ohjautuvia? Ainakin he maalasivat kalliomaalauksia mannerjäätikön eteläpuolella luolissaan.
        Näitä maalauksia vieläkin on näkyvillä, vahvasti suojeltuina. N-ihmiset olivat voimakkaita, hyviä metsästäjiä jne.

        Heidän valioyksilöidensä geenit ohjailevat hiukan myös nykyajan supermiehiä, vai miten se menee?


      • Myös muut Amerikan intiaanit olivat aivan kivikautisia käyttöesineiltään muutama sata v. sitten.
        Mutta he kuuluvatkin samaan lajiin kuin me. Niin myös tulimaalaiset.


      • tasankointiaanin.pka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Myös muut Amerikan intiaanit olivat aivan kivikautisia käyttöesineiltään muutama sata v. sitten.
        Mutta he kuuluvatkin samaan lajiin kuin me. Niin myös tulimaalaiset.

        Preeria intiaaneilla oli kuitenkin Suuri Henki, ei mikää tiukkapipo hirmuhallitsija, joka kyttää kaikkea tekemisiä kuten luterilaisilla.


      • orm.kaksiparta
        tasankointiaanin.pka kirjoitti:

        Preeria intiaaneilla oli kuitenkin Suuri Henki, ei mikää tiukkapipo hirmuhallitsija, joka kyttää kaikkea tekemisiä kuten luterilaisilla.

        Kun viikinkipäällikkö kuoli, hänen uskottiin matkanneen Lännenmaahan.
        Paljon filosofisempi katsomustapa kuin uskontolobbareiden "Pietarin vastaanotto".


      • aikansa-kutakin
        kekek-kekek kirjoitti:

        Myös muut Amerikan intiaanit olivat aivan kivikautisia käyttöesineiltään muutama sata v. sitten.
        Mutta he kuuluvatkin samaan lajiin kuin me. Niin myös tulimaalaiset.

        Neandertalin ihmiset olivat oma lajinsa, mutta siitä huolimatta heitä voidaan verrata Tulimaan ihmisiin. Kulttuurien kohtaamisessa heikompi väistyy tai sulautuu vahvempaan ryhmään. Neandertalin ihminen väistyi nykyihmisen tieltä niin kauan kuin pystyi ja tuhoutui hiljalleen sukupuuttoon.
        Valitettavasti sama rumba jatkuu myös nykymaailmassa. Hallitsevilla ryhmillä on vieläkin pakkomielteen omainen tarve sulauttaa pienten kansojen rippeet omaan valtakulttuuriinsa.
        Seuraapa Kiinan ja Venäjän ja heidän vähemmistökansojen kohtelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1266
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1078
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      914
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      837
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      774
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      705
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      625
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      573
    Aihe