Mitä ratsastustarvikkeita aloittelijalle?

hebotittii

Eli siis olen nyt 13 ja olen aloittamassa ratsastuksen silleen jokaviikkoisesti. Olen ratsastanut muutamia kertoja, mutta en osaa vielä esim. laukata tai mennä esteitä (en tiedä onko tää nyt niin olennaista kertoo mut silti.

Niin mitä varusteita ja millaisia minun kannattaa hankkia, että pääsen tavallaan alkuun. Oon jo vähän katellu juttuja mutta pitää vielä varmistaa:
Mitä hyötyä chapseista on? Kannattaako ne ostaa?

Kiitti jos vastaatte! :)

4

418

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörrinkäinen

Hyvään alkuun pääsee jos hommaa joustavat, vartalonmyötäiset housut jotka eivät ole mitään liukasta kangasta ja joissa ei ole mitään paksuja saumoja jotka voisivat hiertää. Tavallset kumisaappaat kelpaavat hyvin, kunhan niissä on hiukan korkoa kantapään alla.

Kypäriä saa lainaksi monelta tallilta, mutta asia kannattaa tarkistaa,ja jos aikoo ratsastaa säännöllisesti, kannattaa hankkia oma, kelpo kypäriä saa muutamalla kympillä.

Jos puhutaan kokochapseista, eli sellaisista joita näkee karjapaimenilla TV:ssä, ne suojaavat säältä ja satulanpolttamilta ja niillä saa hevosesta paremman otteen, ja nahkaa kun ovat, ne myös suojaavat alla olevia housuja mahdolliselta reikiintymiseltä jos sattuu saamaan osumaa jostakin.

Ja jos puhutaan minichapseista jotka ovat kuin irralliset saappaanvarret, ne voivat olla mukavammat käyttää, koska niiden kanssa voi käyttää ratsastuskenkiä, jotka eivät yleensä ole kesällä yhtä kuumat kuin saappaat. Samoin nekin auttavat saamaan tukevan otteen hevosesta.

Aloittelija ei ehkä kokochapseja tarvitse, ja minichapsien tarve riippuu siitä, käytätkö ratsastaessa mieluummin saappaita vai kenkiä. Saappaiden kanssa minejä ei tarvita. Itse pidän enemmän saappaista, jotka vaihdan lenkkareihin kun olen tullut ratsastamasta, mutta se on makuasia. Kummassakin on puolensa.

• Mörrinkäinen

Lisätäkseni vielä, että joissakin paikoissa esim turvaliivi on pakollinen, ja kaipa se suojaakin jos sattuu putoamaan, mutta itse en ole sellaisia käyttänyt, ja opettaessani olen huomannut, että liivi peittää vartalon asennon, jolloin ratsastaja saattaa istua selkä kasassa eikä sitä näe liivin läpi. Ilman liiviä istuntaa on helpompi korjata kun näkee miten ratsastaja istuu hevosen selässä.

• Kasiro

Kypärä, saappaat ja joustavat housut riittää, kuten Mörrinkäinen sanoikin.
      Minä käytän chapseja vain tallitöissä suojaamaan housuja likaantumiselta ja lämmittämään talvella. Aloittelijan ei kannata chapseja ostaa, parempi alkaa ilman, mutta makuasia, eihän sitä mikään kielläkkään.
      Ratsasta ensin vaikka tämä talvi ja hommaa sitten lisää varusteita kun näet kiinnostaako ratsastus pitemmän päälle.

• Anonyymi

Vanha keskustelu tiedän, mutta jos joku tarvitsee vielä apua!
      Eli ensimmäisille ratsastuskerroille ei kannata/tarvitse vielä ostaa omia ratsastusvarusteita, jos laji ei olekaan mieluinen.
      1. Kypärä ja liivit: Ensimmäisille tunneille varusteet ovat yleensä vain kypärä ja turvaliivit, (ja ne molemmat saat tallilta).

2. Kengät: Ensimmäisille ratsastuskerroille kenkien kuuluisi olla sellaiset, joissa ei ole nauhoja ja joissa olisi matalat korot. Muuten ratsastus ei ole turvallisinta.

3. Housut: Housuiksi käyvät sellaiset, jotka eivät ole hirmu liukkaat ja joissa ei suuria sisäsaumoja. Näin ratsastus tuntuu paremmalta.

4. Hanskat: Hanskoiksi käyvät sellaiset hanskat, joissa sormet ovat erillään.

Näilläpä sitä ensimmäiset kerrat pärjää!
      Itse olen 11-v ratsastaja ja olen ratsastanut 2 vuotta. Tällaisia varusteita minulla on ollut/on ollut. (Eli kaikki ei enää käytössä):
      -kypärä
      -kahdet turvaliivit, vaihdoin toisiin
      -jodhpurit
      -chapsit
      -2 talviratsastushousut
      -2 kesäratsastushousut
      -2 perus ratsastushousut
      -2 talviratsastushanskat
      -kesäratsastushanskat
      -3 näppylähanskat (heitin pois, menivät rikki ja totesin huonoiksi)
      -talviratsastussaappaat
      -tallin jäsentakki
      -tallin jäsenpipo
      -raippa
      -2 ratsastussukat
      Yms...
      Olen ajatellut vaihtaa chapsit myöhemmin saappaisiin, kokeilen.
      Mutta hyvin pärjää aluksi ilman mitään! :)

Hyvää loppu kesää kaikille! =D
      Terv. 11-v tyttö

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      71
      6217
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      133
      5594
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      471
      3465
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      109
      1847
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      383
      1293
    6. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      38
      1276
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      67
      1081
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      984
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      922
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      889
    Aihe