Antakaas viisaammat neuvoja. Olen noin 20 minuutin juoksija 5km ja lenkkarit on vanhat löpsöt.
Paljon voi lähteä ajasta, kun hankin uudet 150e maksavat juoksukengät?
Varmaan enempi kuin 25 minuutin juoksijalta? Eikö? Olen ymmärtänyt, että vähän vaatimaton juoksija ei pystyisi pahemmin hyödyntämään hyvää kenkää, mutta kovempaa juokseva pystyy. Näinkö se on?
Uteliaisuudesta vielä joku arvio, jos Gebre olisi parhaassa kunnossa juossut mun löpsöillä lenkkareilla, niin paljonko olisi ME-ajastaan jäänyt?
Juoksukengän merkitys?
14
126
Vastaukset
- Niinsevainon
Ei se hyvä kallis kenkä niinkään oleellisesti paranna aikoja, vaan suojaa jalkaa ja tekee etenkin pitkän matkan juoksusta miellyttävämpää.
Voi jopa olla, että jos ostat kalliit vaimentavat jalkineet, et pääse 5 km matkalla yhtä kovaa. Jos juokset radalla, on hyvä olla piikkarit, ei lenkkarit. - lenkkarit
Merkitys on enempi psykologinen ja voi siksi vaikuttaa tuloksiin paljonkin. Pitkän päälle tulos paranee kun jalat kestää enemmän harjoittelua. Mun treenisuosikki on GEL-KAYANO
- 18min
No kepre ei koskaan olisi juossut sun kengillä, mutta sellane 30 sek varmasti. Lähemmäs minuutinkin. Maailman huipulla on laadukasta ja vauhdikasta kenkää. Sun 150e kenkä voi vaikuttaa 15 sek oikeesti ja lisäks puoli minuuttia henkisesti. Ei toki henkistä varaa ole, jos 20 minuuttia on täpöllä vedetty.
- paranee_käytössä
Vanhoilla ja littanapohjaisilla kengillä tulee paremmat ajat kuin uusilla joissa pohja on vielä pehmeä.
Esim. bostonin maratonin voittajalla aika oli 2:10:22 vuonna 2013 nike streak 3 kengillä, mutta nyt samoilla vanhoilla kuluneilla ja littanapohjaisilla streak 3 kengillä aika parani 2:09:17
http://footwearnews.com/2015/focus/athletic-outdoor/lelisa-desisa-wins-boston-marathon-24326/ - liianhelppoo
Riippuu vähän siitä millä pinnalla juokset.
Kova asvaltti vaatii vaimennusta, sorapolku taas eristystä kivien takia, pururataa taas voi juosta jopa paljain jaloin kuten myös nykyisten urheilukenttien 400 metrin ratojen alustoilla.
Kakarana kauan aikaa sitten juoksin yleensä paljain jaloin pururadalla - se vain tuntui hyvältä - ja radalla piikkareilla, kaduilla taas vaimentavilla kengillä.
Noin yleisesti - ihmisten tulisi olla enemmän paljain jaloin ja näin jalkaterän luusto ja lihaksisto kehittyisi paremmin eikä vain vain sulloa jalkateräänsä neon-värisiin muoviputkiin muka tukeakseen jalkaterää.- paranee_käytössä
Optimaalinen määrä vaimennusta asfaltilla on silti paljon vähäisempi kuin jossain Gel Cumulus yms. kengissä. Jopa streak 3:ssa uutena vaimennusta on liikaa, mutta parin vuoden käytön jälkeen juuri sopivasti.
- TällaistaTuliMieleen
Kevyt kilpaurheilija ja ylipäätään hyvän tekniikan omaava juoksija voi käyttää kevyttä kisatossua jossa ei juuri ole vaimennusta tai mitään kummoisia ominaisuuksia, kestävyysjuoksukisakengät on juurikin "löpsöjä" tossuja. Tällainen kenkä on vaikkapa Asics:n Gel Hyperspeed joka on vaatimattomuutensa takia itseasiassa myös hinnaltaan halvempi kuin kunnolla vaimennettu kenkä. Tuollaisella juokseminen perustuu juoksijan hyvään tekniikkaan ja jalan itsensä suorittamaan vaimennukseen, kengän keveys auttaa tietenkin ajan nipistämisessä.
Tuollaisia ei luonnollisesti juurikaan käytetä harjoituskenkinä eikä niitä voi ihan keskivertolenkkeilijällekään kisakengäksi suositella. Olisi hyvä olla hiukan enemmän vaimennetut kengät pidempiä lenkkejä varten ja hiukan vähemmän vaimennetut (kuitenkin paremmin vaimennetut kuin nuo mainitsemani "löpsöt" kisakengät) lyhyitä lenkkejä, "vetoja" ja lenkkikisoja varten. Vaimennuksen tarve vähenee jos/kun juoksukilometrejä tulee lisää ja onkin ihan hyvä antaa myös jalan omien vaimennusmekanismien kehittyä.
Kannattaa käydä urheiluliikkeessä kyselemässä "tyhmiä" ja selvittää tarvitseeko pronaatiotuentaa jne. - dunlopmiess
Ai ai. Oli ne aikoja kun Kepre vielä oli vedossa. Tänään oli Hesaris juttua lenkkarin valinnasta. Tuttua jargonia pronaatiosta, supinaatiosta ja niin päin pois.
Onhan niitä nähty sellaisia kuntoilijoita, joilla "alkaa kulkemaan" aina silloin kun alle on hankittu uudet kumit.- Näinonmarjat
Toisaalta markkinamiehet kyllä vähän liioittelevat kenkien merkitystä. On toki totta, että oikeanlaiset kengät voivat ehkäistä vammoja tai tehdä juoksemisesta miellyttävämpää, mutta juoksu ei ole välineurheilua. Periaatteessa jopa paljain jaloin pystyy etenemään.
- chablisonviini
Oon käyttänyt NB 880 kenkiä muutaman vuoden. Ne on olleet hyvät kengät etenkin peruskestävyysharjoitteluun ja jopa kiihtyvävauhtisiin vähän kovempiin lenkkeihin. Painaa noin 300g ja vaikka ovatkin melko vaimennetut, pystyy niillä helposti vauhdikkaampaankin juoksuun.
Olen melko kokenut maratonjuoksija ja juoksuvuosia on kertynyt jo niin paljon, että on tarpeen huolehtia jalkojen vammattomuudesta. Myös aloittelevan ja sellaisen, joka on lisäämässä vasta kilometrejä kannattaa aluksi käyttää suojaavia juoksukenkiä. Sitten kun rutiinia tulee ja jalkalihakset alkavat kehittyä voi siirtyä kevyempiin kenkiin. - VarusteidenVanki
Varusteet eivät valitettavasti tuo kuntoa lisää. Eli ei se aika siitä mihinkään parane, ellei sitten niissä löpsöissä ole jotain sellaista jonka itsekkin huomaat hidastavan mennoa.
- napiniiranen
Sillai huomaa tossun merkityksen kun juoksee kengän loppuun ja vaihtaa uuteen samanmerkkiseen pariin. Tommonen 1000-1300km samoilla kengillä alkaa olemaan määrä, jonka jälkeen kenkä on jo aika väsynyt.
- Whissy.Glasi
Uh huh. Laskin että 500 km Nimbuksilla on loppu. Sitten tajusin, että ei ole pakko juosta asfaltilla. Maastossa kelpaa kenkä kuin kenkä kunhan on neutraali ja on pitoa. Sellaista kenkää on vaikea löytää sitten 1980 menokkaiden jälkeen.
- tunnin_pari_juoksija
Mulla on nyt kolmatta vuotta sellaiset perus adidakset. Ne on kevyet mutta toisessa jalassa on ilmeisesti askelluksessa hieman enemmän päkiäastuntaa ja pohja ohentunut siltä kohdin. Huomasinkin sitten, että tulee ongelmaa rappusissa kävellessä lenkin jälkeen - polvi naksuu. Sitä jo hetken ajattelin kenkien vaihtoakin, mutta sitten huomasin, että se naksahdus tulee itse asiassa toisen jalan polvesta, eli väärä tulkinta. Sisälmykset alkaa kengistä olemaan muussia - eli juuri hyvin muotoutuneet jalalle ja pohjista osittain kuvioinnit kuluneet pois. Mutta en kyllä näitä vaihtaisi vaikka kilometreja alkaa mennä jo kolmatta tuhatta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733