Kyllä turhauttaa katsella, kun muut ihmiset rakentavat elämäänsä, menestyvät, luovivat sujuvasti sosiaalisten suhteiden verkostossa, seurustelevat, perustavat perheitä, elävät täysillä, ja itsellä ei ole sosiaalisilta taidoilta ja luonteelta heikkona ätminä mitään mahdollisuuksia päästä samaan kelkkaan mukaan. Olo on kuin muukalaisella, joka on joutunut väärälle planeetalle. Melkein itkettää ajatella, että tämä maailma ei ollutkaan minua varten. Tämä maailma on niitä varten, joilla on riittävän kova luonne, riittävät sosiaaliset taidot, riittävästi ulkonäköä ja karismaa jne.
Vierestä katsominen turhauttaa.
Vierestä katsominen turhauttaa
44
208
Vastaukset
- Onhi
Niillä on vaan hyvä onni.
- eeroarahasta.fi
Jumalan siunaus on parempi, kuin lotto.
- Pilllumakari
Mutta sitten jos pääsisi tuollaisen sosiaalisen luovijan kenkiin niin tajuaisi että sellainen elämä on suorittamista ja stressiä täynnä. Kesälomalta tullaan kireinä ja lopen väsyneinä. Perhe äkisee, vauvat itkevät, lapset huutavat ja nahistelevat, vaimo mököttää ja komentelee, pomo hiillostaa töissä ja asuntolainat paukkuu limittiin! Onko se todella tavoittelemisen arvoista? Miksi haluat vapaaehtoisesti kidutettavaksi???
- Gammaromeo
Kommentissasi on totuuden siemeniä. Mutta kuitenkin ne perheelliset ovat keskimäärin onnellisempia, vaikka elävätkin kiireisiä vuosia. Se että on iso asuntolaina kertoo myös osaltaan siitä, että sekä itsellä että pankilla on ollut perusteltu oikea näkemys kyseisen kotitalouden riittävästä maksukyvystä tulevaisuudessa. Asuntolainojen korotkin ovat vuodesta toiseen aina vaan alhaalla
- ätmiiiiiiiiiii
Miksi pitää aina ottaa ääriesimerkki malliksi?
- Naisasialooseri1
Toisilla on toisilla ei. Riippuu ihan siitä miten muhkean tilipussin mies tuo kotiin. Serkkumiehellä ei ainakaan perhe-elämä ole tuollaista keskiluokkaista paskaa vaan rahoitusjohtajan muhkeilla tuloilla perhe-elämäkin kukoistaa ja vaimo ei todellakaan mökötä eikä komentele. Kolmekerroksinen yli 300 neliön uutena hankittu omakotitalokin on maksettu ajat sitten eli ei tarvitse huolehtia asuntolainoista. Ja pomokaan tuskin hiillostaa koska miehellä on varaa valita missä on töissä, kysyntää kyllä riittää.
Tottakai perus persaukisen keskiluokkaisen perheenisän elämä on juurikin kuvailemasi kaltaista helvettiä ja kuten olen aina sanonut niin keskiluokkaisuudessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista. Ei seksuaalisesti sen enempää kuin taloudellisestikaan. Joko ollaan parasta tai sitten ei olla ollenkaan. - Naisasialooseri1
P.S. Tuo keskiluokkainen perhehelvetti vaikuttaa aivan varmasti myös erittäin negatiivisesti sekä miehen, että naisen seksihaluihin/kykyyn nauttia seksistä
- Ex-------PUA
Naisasialooseri1 kirjoitti:
Toisilla on toisilla ei. Riippuu ihan siitä miten muhkean tilipussin mies tuo kotiin. Serkkumiehellä ei ainakaan perhe-elämä ole tuollaista keskiluokkaista paskaa vaan rahoitusjohtajan muhkeilla tuloilla perhe-elämäkin kukoistaa ja vaimo ei todellakaan mökötä eikä komentele. Kolmekerroksinen yli 300 neliön uutena hankittu omakotitalokin on maksettu ajat sitten eli ei tarvitse huolehtia asuntolainoista. Ja pomokaan tuskin hiillostaa koska miehellä on varaa valita missä on töissä, kysyntää kyllä riittää.
Tottakai perus persaukisen keskiluokkaisen perheenisän elämä on juurikin kuvailemasi kaltaista helvettiä ja kuten olen aina sanonut niin keskiluokkaisuudessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista. Ei seksuaalisesti sen enempää kuin taloudellisestikaan. Joko ollaan parasta tai sitten ei olla ollenkaan.Oli tosi hyvä kuvaus!
Olen itsekin pitkälti tuon: " olen aina sanonut niin keskiluokkaisuudessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista. Ei seksuaalisesti sen enempää kuin taloudellisestikaan. Joko ollaan parasta tai sitten ei olla ollenkaan."
Ja osoittaa hyvin sen pointin, että miksi ätmien ja ketmien olisi hyvä liittoutua ja olla tietoisia, että YTM:n osa on se johon kuuluu tyytyä. Vaikka eihänn se mitään tyytymistä olisikaan silloin, vaan täysipainoista elämää kuten pitääkin olla miehellä, että olisi mies.
Tuo keskiluokkainen helvettihän on pitkälti sitä, että mies on palkkkaorjana pomolleen ja työorjana naiselleen jonka mielihaluja hän täyttelee, samalla kun naisella on taustalla ytmien mielihalujen täyttelyä, johon hän palaisikin heti jos ei tarvitsisi tyytyä ketmiinsä. Työläitä tyytymissuhteita kaiken kaikkiaan.
- saavutinhuipun
Niin, ajatus ei väistänyt, kun haravoin ulosotossa IntrumJustitialle työskentelevälle.
- kiltti-ja-kunnollinen
Mielestäni olen sosiaalinen mutta ulkonäkö on sellainen että ei anna naiselle mitään eikä naiset kiinnnostu. On kavereitakin mutta olen kai sellainen jolle ei suoda rakkautta.
- Naisasialooseri1
Samanlaisia ajatuksia itsellänikin. Vasta lauantaina kävin katsomassa YTM kaverini ostamaa omakotitaloa, jota hän minulle esitteli.
- JunaMeni
Minä en olisi käynyt katsomassa. Vitutus on mennyt siihen tappiin, että olen kateellinen jo YTM kavereillenikin. Parempi vaan ettei vertaa itseään muihin ja jatkaa runkkaamisesta vuokraluukussaan. Ikääkin jo sen verran että se juna meni jo. Ei saa enää pitkiä asuntolainoja parempia töitä eikä naisia eikä mitään. Täällä valheellisesti puhutaan MA noususta vielä yli kolmikymppisenä. Mutta totuus on että kun 35 tuli täyteen on hyväksyttävä ettei enää saavuta mitään. Ehkä perimällä rahaa saa vielä omistusasunnon ja sitten ehkä naisia nussittavaksi, mutta ei perhettä. Enää. Se on nyt siinä. Pitäs enää päättää tämä nöyryyttävä ätmin elämä.
- Ex-------PUA
JunaMeni kirjoitti:
Minä en olisi käynyt katsomassa. Vitutus on mennyt siihen tappiin, että olen kateellinen jo YTM kavereillenikin. Parempi vaan ettei vertaa itseään muihin ja jatkaa runkkaamisesta vuokraluukussaan. Ikääkin jo sen verran että se juna meni jo. Ei saa enää pitkiä asuntolainoja parempia töitä eikä naisia eikä mitään. Täällä valheellisesti puhutaan MA noususta vielä yli kolmikymppisenä. Mutta totuus on että kun 35 tuli täyteen on hyväksyttävä ettei enää saavuta mitään. Ehkä perimällä rahaa saa vielä omistusasunnon ja sitten ehkä naisia nussittavaksi, mutta ei perhettä. Enää. Se on nyt siinä. Pitäs enää päättää tämä nöyryyttävä ätmin elämä.
Tuo on aina hyvä ettet vertaa itseäsi muihin.
Siitä nyt ei ole mitään etua.
Mutta tuon iän suhteen olen kanssasi eri mieltä, ehkä sellainen uratykkisaavutus voi oll vähäsen jo hankalaa, mutta naisten kohdalla ei asia ole niin. Suosittelen tosin, että pistät ulkoiset puitteet kuntoon niin hyvin kuin mahdollista. Esim. hyvä ystäväni BEM oli muistaakseni 45 v. ja tapailee itseään kymmenen, viisitoistavuotta nuorempia naisia, ja hänellä bileet alkoivat vasta myöhemmällä iällä! - JunaMeni
Ex-------PUA kirjoitti:
Tuo on aina hyvä ettet vertaa itseäsi muihin.
Siitä nyt ei ole mitään etua.
Mutta tuon iän suhteen olen kanssasi eri mieltä, ehkä sellainen uratykkisaavutus voi oll vähäsen jo hankalaa, mutta naisten kohdalla ei asia ole niin. Suosittelen tosin, että pistät ulkoiset puitteet kuntoon niin hyvin kuin mahdollista. Esim. hyvä ystäväni BEM oli muistaakseni 45 v. ja tapailee itseään kymmenen, viisitoistavuotta nuorempia naisia, ja hänellä bileet alkoivat vasta myöhemmällä iällä!Bem on parisuhdekonut ja pitkässä suhteessa ollut mies? Sellainen on aina haluttu naisten kesken kun on saanut naisen pitkän aikaa pidettyä ja jos vielä itse se joka eroon tehnyt aloitteen on se todella haluttu! Silloin korkea ikä ei haittaa. Toista se on miehellä joka ei 35 ikään mennessä ole saanut lainkaan pysyvää parisuhdetta vain parit treffit-jonkun kk tapailemista sen johtamatta avo/avioliittoon. Sellainen mies on naisten silmissä kellekään kelpaamaton. Ja tämä ikäraja voisi olla 30 vuotta totaalikokemattomalle miehelle eli silloin voi jo todeta homman turhaksi.
- ätminki
Minun yksi kaveri meni naimisiin lauantaina. Eipä minua häihin kutsuttu kuitenkaan.
- MrCynical
Kokemuksesta voin sanoa että ne ensimmäiset vuodet näyttävät hienoilta. On häät, lasten syntymä, talon hankinta, matkustelua, autojen hankinta, uralla eteneminen, jne.
Avioliitossa suurin osa kivasta tulee alussa. Vaimo tuskin pysyy hehkeänä, "omaisuus" ja kulutustavara rapistuu ennen kuin velat on maksettu, urakehitys pysähtyy kolmevitosena, rahat ovat yllättävän tiukalla, univelka painaa, aikaa ei ole harrastuksille tai kavereille. Huomaat että yhtenä päivänä olet onnellinen perheestäsi, toisena päivänä kadehdit sinkkumiehiä.
Ei se huooa elämää ole, muttei niin ihmeellistäkään kuin siinä rakennusvaiheessa ulkopuolisen silmin näyttää. - bbbbbbböööö
Mullakin toisinaan tulee tuo ulkopuolisuuden tunne. Järjellä ajateltuna ei ne muut kuitenkaan suurin osa sen onnellisempia ole. Ihan tavallista harmaata arkea elävät kuin me sinkutkin. Lasten kanssa se arki on vielä rankempaa, me sentään saadaan nukkua. Muistan yhä omasta lapsuudestani miten kireän näköinen äiti aina oli. Ja kun iskä lähti, äitini ei puhunut/hymyillyt enää juuri lainkaan, toimi vain kuin joku robotti, naama totisena hääräsi pyykkivuorten ja ruokien kanssa. Nyt vanhana hän on ihan eri ihminen, iloinen ja puhelias.
On jopa mullekin myöntänyt ettei se perhe-elämä niin hienoa ollut kuin hän pikkutyttönä ajatteli ja kehuu mua kun en lähde samaan ralliin. Itselläni toki on helppo sanoa näin kun en tunne mitään kaipuuta lisääntymiseen. Suurimmalla osalla ihmisistä se tarve kuitenkin on vahvana olemassa. Jos sitä ei pääse toteuttamaan, se on varmasti suuri kärsimys ja sympatiani heille. Muistakaa kuitenkin, että eivät kaikki pariskunnatkaan saa lapsia vaikka kuinka yrittävät ja haluavat. Ja yksineläväkin saa suomessa adoptoida. En osaa samaistua ihmisen kaipuuseen, mutta surulliseksihan tässä tulee : / Kuulostaa vaikealta tilanteelta. Työn löytäminen, josta todella nauttii, saattaisi auttaa, mutta ei sekään kaikkia ongelmia ratkaise.
Toivon tosiaan että suomessa herätään entistä enemmän yksinäisten miesten ongelmaan.
En kuitenkaan allekirjoita tätä kuvausta "perhehelvetistä". Jos kaksi järkevää ihmistä perustaa perheen, epäilen että se on "helvetillistä". Omat vanhempani elivät aika rauhallisesti.- rhehgreegt
Toki jos on oikeasti toisiaan rakastava pari jotka harkiten ja haluten lapset tekee. Mutta paljon on niitäkin pareja, joilla muutenkaan ei suhde toimi ja se vauva hankitaan lääkkeeksi vaikka se vain pahentaa asioita, kun arjesta tulee raskaampaa.
Ei se rakkauskaan onnea takaa perheen perustamisessa. Rakkaus voi kadota hetkessä, mutta kunnioituksella ja järkevyydellä pääsee jo pitkälle.
Ehkä siksi ihmiset ovat niin onnettomia perhe elämäänsä.- estdfuyhoö
Mutta mitä sille ongelmalle voi tehdä, että yksinäisiä miehiä on paljon? Kukaan ei anna mitään vinkkiä siihen, keskitytään vaan naisten haukkumiseen mutta vaikka naiset ei nirsoilisikaan, ei naisia silti kaikille miehille riitä. Ja lisää miehiä tulee koko ajan ulkomailta.
Kyllä minä ainakin olen huolissani suomalaisten miesten voinnista. Me naiset jostain syystä tunnutaan kestävän paremmin tätä yksinoloa, tai sit vaan ei osata valittaa niin paljon. Ei tää yksinolo naisestakaan aina kivalta tunnu, mutta ei ole ketään kunnollista löytynyt niin minkäs teet. En minä ketä tahansa hakkaajaa halua.
Tunnen kyllä pari sellastakin naista jotka eivät missään nimessä halua miestä, eivät minkäänlaista, ei edes kunnollista ja vaikka kuinka rikaski olis. Eivätkä ole lesboja, mutta jollain tavalla traumatisoituja, toisella ainakin oma isä oli väkivaltainen, ei ole pystynyt kertomaan edes kaikkea mitä se teki. Itse olen tällainen erakko nainen. Käyn terapiassa, mutta en usko menneisyyden "traumojen" aiheuttaneen eristäytymistä. Koko ikäni olen nauttinut yksin olosta.
Netin kautta tunnen monia miehiä ja tosiaan ahdistavaa ajatella, miten vaikeaa heitä olisi mitenkään auttaa. Naiset usein verkostuvat keskenään ja auttavat muita naisia hädässä.
Sama juttu on useiden eläinlajien kesken. Naaras löytää aina lauman, mutta miehet voivat jäädä hylkiöiksi.
Ehkä voitaisiin perustaa vapaaehtois järjestö jotka käyvät puhumassa syrjäytyneiden miesten kanssa? (ongelmien välttämiseks vapaaehtoiset voisivat olla miehiä?)
Olen ottanut asiakseni puhua toisinaan syrjäytyneiden miesten kanssa netissä, mutta ne tuppaavat ihastumaan vaikka olen selvästi alusta ilmaissut etten ole kiinnostunut kuin juttelemisesta.
Naisena siis koen syrjäytyneiden miesten auttamisen hyvin vaikeaksi.
Ketään ei voi pakottaa olemaan epämiellyttävän kumppanin kanssa joten naisettomuuteen minulla ei ikävä kyllä ole mitään sanottavaa. Aseksuaalina en myöskään koe olevani pätevä keskustelemaan ihmisten seksuaallisista tarpeista asiaan liittyen.- dfssgss
MarieUtu kirjoitti:
Itse olen tällainen erakko nainen. Käyn terapiassa, mutta en usko menneisyyden "traumojen" aiheuttaneen eristäytymistä. Koko ikäni olen nauttinut yksin olosta.
Netin kautta tunnen monia miehiä ja tosiaan ahdistavaa ajatella, miten vaikeaa heitä olisi mitenkään auttaa. Naiset usein verkostuvat keskenään ja auttavat muita naisia hädässä.
Sama juttu on useiden eläinlajien kesken. Naaras löytää aina lauman, mutta miehet voivat jäädä hylkiöiksi.
Ehkä voitaisiin perustaa vapaaehtois järjestö jotka käyvät puhumassa syrjäytyneiden miesten kanssa? (ongelmien välttämiseks vapaaehtoiset voisivat olla miehiä?)
Olen ottanut asiakseni puhua toisinaan syrjäytyneiden miesten kanssa netissä, mutta ne tuppaavat ihastumaan vaikka olen selvästi alusta ilmaissut etten ole kiinnostunut kuin juttelemisesta.
Naisena siis koen syrjäytyneiden miesten auttamisen hyvin vaikeaksi.
Ketään ei voi pakottaa olemaan epämiellyttävän kumppanin kanssa joten naisettomuuteen minulla ei ikävä kyllä ole mitään sanottavaa. Aseksuaalina en myöskään koe olevani pätevä keskustelemaan ihmisten seksuaallisista tarpeista asiaan liittyen.Naisille verkostoituminen on luontaista. Niinhän oli heimossakin että naiset ovat keskenään, kun taas miehet kokoavat pienempiä joukkoja (metsästysporukka, rakennusporukka, jne), Mutta vain naiset verkostoituvat sukupuolen perusteella. Tästä syystähän naiset "jyräävät" koska heillä on tasa-arvon suomat edut, ja samaan aikaan halu ajaa omaa etuaan poliittisesti. Julkinen sektori on enemmän naisia kuin miehiä varten, ja herrasmies ei toki saa asiasta valittaa.
Sitten on sekin että nainen on aina ollut arvokas pelkästään naiseutensa ansiosta, kun taas miehen on tehtävä jotain tullakseen arvokkaaksi. Jos elämän tarkoitus...masennus seuraa todella helposti. Harvalla on riittävän mielekästä työtä tai harrastuksia. Nainen voi käydä työkkärin kursseilla, "etsiä suuntaa", ja se on ok. Miehellä on paine löytää suunta ja nopeasti, ansaitakseen yhteisön arvostus. dfssgss kirjoitti:
Naisille verkostoituminen on luontaista. Niinhän oli heimossakin että naiset ovat keskenään, kun taas miehet kokoavat pienempiä joukkoja (metsästysporukka, rakennusporukka, jne), Mutta vain naiset verkostoituvat sukupuolen perusteella. Tästä syystähän naiset "jyräävät" koska heillä on tasa-arvon suomat edut, ja samaan aikaan halu ajaa omaa etuaan poliittisesti. Julkinen sektori on enemmän naisia kuin miehiä varten, ja herrasmies ei toki saa asiasta valittaa.
Sitten on sekin että nainen on aina ollut arvokas pelkästään naiseutensa ansiosta, kun taas miehen on tehtävä jotain tullakseen arvokkaaksi. Jos elämän tarkoitus...masennus seuraa todella helposti. Harvalla on riittävän mielekästä työtä tai harrastuksia. Nainen voi käydä työkkärin kursseilla, "etsiä suuntaa", ja se on ok. Miehellä on paine löytää suunta ja nopeasti, ansaitakseen yhteisön arvostus.Kuka ja miten tuota voisi muuttaa elleivät miehet itse? Tällä palstalla jos missä ilkutaan erilaisuutta ja esimerkiksi siviilipalvelun käymistä. Miehiä, jotka eivät suostu machoilemaan ja haukkumaan naisia, haukutaan valkoritareiksi. Ehdotukset, että mies hankkisi miespuolisia ystäviä tyrmätään, koska ei haluta olla "homoja" eikä mitään kannata tehdä ellei se johda pillunsaantiin. Ehdotuksia, että mies kouluttautuisi julkisen sektorin ammatteihin (hoiva- tai opetusalalle) tyrmätään välittömästi. Kyllä miehetkin voivat järjestäytyä ajamaan omaa etuaan poliittisesti, mutta kuten tälläkin palstalla on nähty, asioista purnataan mutta mitään ei tehdä niihin vaikuttamiseksi. Naisten pitäisi ottaa hoitaakseen myös yleisen asevelvollisuuden purkaminen, isyyden selvittäminen ja muut miesten epäkohdat.
Ihanaa, että on kerrankin asiallista keskustelua! Vapaaehtoistyöhön en valitettavasti itse usko em. syistä johtuen; eivät palstan miehet haluaisi miespuolisen vapaaehtoisen kanssa mihinkään lähteä. Omasta mielestäni muutenkin he itse voisivat olla niitä vapaaehtoisia ja käydä esimerkiksi vanhainkodeissa tervehtimässä vanhuksia.- 1212
helka kirjoitti:
Kuka ja miten tuota voisi muuttaa elleivät miehet itse? Tällä palstalla jos missä ilkutaan erilaisuutta ja esimerkiksi siviilipalvelun käymistä. Miehiä, jotka eivät suostu machoilemaan ja haukkumaan naisia, haukutaan valkoritareiksi. Ehdotukset, että mies hankkisi miespuolisia ystäviä tyrmätään, koska ei haluta olla "homoja" eikä mitään kannata tehdä ellei se johda pillunsaantiin. Ehdotuksia, että mies kouluttautuisi julkisen sektorin ammatteihin (hoiva- tai opetusalalle) tyrmätään välittömästi. Kyllä miehetkin voivat järjestäytyä ajamaan omaa etuaan poliittisesti, mutta kuten tälläkin palstalla on nähty, asioista purnataan mutta mitään ei tehdä niihin vaikuttamiseksi. Naisten pitäisi ottaa hoitaakseen myös yleisen asevelvollisuuden purkaminen, isyyden selvittäminen ja muut miesten epäkohdat.
Ihanaa, että on kerrankin asiallista keskustelua! Vapaaehtoistyöhön en valitettavasti itse usko em. syistä johtuen; eivät palstan miehet haluaisi miespuolisen vapaaehtoisen kanssa mihinkään lähteä. Omasta mielestäni muutenkin he itse voisivat olla niitä vapaaehtoisia ja käydä esimerkiksi vanhainkodeissa tervehtimässä vanhuksia.Ongelma taitaa olla siinä että miesten oikeuksien puolustaja leimataan vässykäksi ja luuseriksi. Jää ilman naista, perhettä, ja luultavasti ilman kavereitakin. Kuka uskaltaa ensimäisenä vastustaa patriarkaalista kulttuuria, jonka tavoitteena on naisten hyvinvointi? ;)
Vai miten on helka, sytyttääkö esim. Henry Laasanen?
Taitaa mennä niin että,
- kun nainen puolustaa naisten oikeuksia -> "vahva nainen, go gurl, edelläkävijä!"
- kun mies puolustaa miesten oikeuksia -> "v-tun vässykkä, menisit oikeisiin töihin ja hankkisit vaimon!" 1212 kirjoitti:
Ongelma taitaa olla siinä että miesten oikeuksien puolustaja leimataan vässykäksi ja luuseriksi. Jää ilman naista, perhettä, ja luultavasti ilman kavereitakin. Kuka uskaltaa ensimäisenä vastustaa patriarkaalista kulttuuria, jonka tavoitteena on naisten hyvinvointi? ;)
Vai miten on helka, sytyttääkö esim. Henry Laasanen?
Taitaa mennä niin että,
- kun nainen puolustaa naisten oikeuksia -> "vahva nainen, go gurl, edelläkävijä!"
- kun mies puolustaa miesten oikeuksia -> "v-tun vässykkä, menisit oikeisiin töihin ja hankkisit vaimon!"Lassukat itse leimaavat miesten oikeuksien puolustajat vässyköiksi. Henry ei todellakaan sytytä, hän on kuvaamani miehen vastakohta; mies, jonka mielestä miehen ei esimerkiksi kannata mennä hoiva-alalle "koska silloin ei saa pillua" (ihan näillä sanoilla hän ei ehkä sitä ilmaissut mutta muistelen hänen halveksineen ajatusta miehistä hoiva-alalla). Todellisuudessa kaikki tuntemani hoiva-alalla työskentelevät miehet (ja nyt puhun lähi-, ensi- ja sairaanhoitajista, en lääkäreistä) ovat tietääkseni parisuhteessa (myönnän, etten heitä montaa tunnekaan, mutta puolikymmentä tulee heti mieleen).
- 1212
helka kirjoitti:
Lassukat itse leimaavat miesten oikeuksien puolustajat vässyköiksi. Henry ei todellakaan sytytä, hän on kuvaamani miehen vastakohta; mies, jonka mielestä miehen ei esimerkiksi kannata mennä hoiva-alalle "koska silloin ei saa pillua" (ihan näillä sanoilla hän ei ehkä sitä ilmaissut mutta muistelen hänen halveksineen ajatusta miehistä hoiva-alalla). Todellisuudessa kaikki tuntemani hoiva-alalla työskentelevät miehet (ja nyt puhun lähi-, ensi- ja sairaanhoitajista, en lääkäreistä) ovat tietääkseni parisuhteessa (myönnän, etten heitä montaa tunnekaan, mutta puolikymmentä tulee heti mieleen).
Siinähän se nähtiin. Patriarkaatti, eli naiset miesten yläpuolelle nostava kulttuuri, ei ole kuollut. Mies joka puolustaa naisten oikeuksia on sankari, mies joka puolustaa miesten oikeuksia on luuseri. Ladies and children first.
Jos Henry olisi nainen, hänellä olisi koulutettuna miehenä työpaikka julkisella sektorilla ja maine rohkeana tasa-arvon (oman sukupuolensa edustajien etujen) puolustajana.
Harva mies haluaa marttyyriksi. - Ex-------PUA
helka kirjoitti:
Kuka ja miten tuota voisi muuttaa elleivät miehet itse? Tällä palstalla jos missä ilkutaan erilaisuutta ja esimerkiksi siviilipalvelun käymistä. Miehiä, jotka eivät suostu machoilemaan ja haukkumaan naisia, haukutaan valkoritareiksi. Ehdotukset, että mies hankkisi miespuolisia ystäviä tyrmätään, koska ei haluta olla "homoja" eikä mitään kannata tehdä ellei se johda pillunsaantiin. Ehdotuksia, että mies kouluttautuisi julkisen sektorin ammatteihin (hoiva- tai opetusalalle) tyrmätään välittömästi. Kyllä miehetkin voivat järjestäytyä ajamaan omaa etuaan poliittisesti, mutta kuten tälläkin palstalla on nähty, asioista purnataan mutta mitään ei tehdä niihin vaikuttamiseksi. Naisten pitäisi ottaa hoitaakseen myös yleisen asevelvollisuuden purkaminen, isyyden selvittäminen ja muut miesten epäkohdat.
Ihanaa, että on kerrankin asiallista keskustelua! Vapaaehtoistyöhön en valitettavasti itse usko em. syistä johtuen; eivät palstan miehet haluaisi miespuolisen vapaaehtoisen kanssa mihinkään lähteä. Omasta mielestäni muutenkin he itse voisivat olla niitä vapaaehtoisia ja käydä esimerkiksi vanhainkodeissa tervehtimässä vanhuksia.En tiedä, voiko kukaan päästä tekopyhyydessä ja kaksinaismoraalissa niin pitkälle kuin sinä.
Sinä puhut että palstalla ilkutaan erilaisuudesta, mutta olet itse pahin mahdollinen normittaja joka täällä on, aina ensimmäisenä tuomitsemassa ihmisiä siitä, että "tuo on kohtalosi, koska et ole normaali" tai vain "tuo ei ole normaalia". Ex-------PUA kirjoitti:
En tiedä, voiko kukaan päästä tekopyhyydessä ja kaksinaismoraalissa niin pitkälle kuin sinä.
Sinä puhut että palstalla ilkutaan erilaisuudesta, mutta olet itse pahin mahdollinen normittaja joka täällä on, aina ensimmäisenä tuomitsemassa ihmisiä siitä, että "tuo on kohtalosi, koska et ole normaali" tai vain "tuo ei ole normaalia".Helka ei ole pelkästään tekopyhä, vaan myös vajaaälyinen ja läski. Hänestä olisi eniten hyötyä talipalloksi valmistettuna. Pitää pikkulinnuille olla talvella syötävää.
- Ex-------PUA
super-atm kirjoitti:
Helka ei ole pelkästään tekopyhä, vaan myös vajaaälyinen ja läski. Hänestä olisi eniten hyötyä talipalloksi valmistettuna. Pitää pikkulinnuille olla talvella syötävää.
:D Ei helvetti!
- Rauhasieluille
Näin asiat ovat, kuin tulkitaan. Mihin päätökseen tuletkin, olet oikeassa.
https://youtu.be/Px1b9eAw3lk?list=RDBeuc86hX4lw - Ex-------PUA
Toisaalt minussa on se tarkkailijapuoli, joka nauttii siitä että voi seurata asioita, toisaalta juuri tuo "oman elämän sivullisena oleminen" on kyllä tuskainen rooli omata.
Vaikeahan sitä on välttää, aina löytyy joku jolla menee ainakin ulkoisesti paremmin.
Yleensä auttaa kun omistautuu jollekin intohimolleen, silloin tosin rupeaa kylmäämään jos tuntuu ettei sekään etene.
Samoin itse kyllä pyrin aina aika ajoin tekemään syöksyjä kiinni sinne missä tapahtuu, eli olemaan vaikkapa aloitteellinen naisille jne. ja se jonkin verran on kannattanutkin, mutta kyllä se vaan on helkkarin raskas kivireki vetää.
Esim. märkien kausien alusta, tähän päivään, on jatkuvasti ollut naisia kierrossa. Mutta jos niitä on tullut, on niitä mennytkin sitten. Toisaalta, ei sikäli haittaa että ovat kyllä tarkoituksensa valtaosa ajaneet, jos tiedät mitä meinaan. Mutta se sama kaava toistuu; ydin sylkäisee sinut aina pois, hetken pudistelet päätäsi ja keräät kamppeitasi, ja syöksyt takaisin pää edellä, toistat tätä ad nauseaum.
https://www.youtube.com/watch?v=e1thys5oM74
"Round and round we go,
Ever get the feeling you've heard this before?"
Mutta minkäs teet, nuori tinsa houkuttaa.
25 vuotiaan nuoren naisen kanssa seksuaalisista aiheista viestailu, tapaamisen pohjustaminen hetkeksi lievittää, mutta kun se on ohi, on palattava jälleen lähtöruutuun. - jokuvain15
tilanne varmaa muuttuu paremmaksi ku tänne tulet kitisemään? ei siinä, turhautumisen, kuten muidenkin tunteiden purkaminen on kyllä hyvästä mutta netti on aika brutaali paikka. Neuvoni sinulle kuitenkin on, että älä valita asioista, joille et aijo tehdä mitään.
Lopeta sivusta seuraaminen ja rupea elämään.- ätmiiiiiii
Miksi luulet, etten olisi tehnyt mitään tilanteeni parantamiseksi?
- Sääliväkatse
On alkanut masentaa kun ei löydä elämänkumppania. Kaikki muuten hyvin, on rahaa ja asunto ja kesämökki mutta ei naista ole ollut koskaan. Työkään ei enää maistu ja olen jo alkanut miettiä lopputilin ottamista, ei vaan kiinnosta enää. Kaikki kaverit seurustelee ja velikin meni naimisiin viime kesänä. Näen sääliviä katseita joka puolella että eikö tolla ole jo tyttöystävää. Ei vaan jaksa tehdä muuta kuin maata kkotona töiden jälkeen, ruokakaan ei maistu.
- tötörrrrröööö
Siis sähän olet suorastaan maailman onnekkain ihminen, jos sulla on rahaa ja vielä kesämökkikin! Olen kateellinen. Mitä sä meidän naisten perään haikailet, ei meistä ole ku riesaa, ole onnellinen ku sulla on asiat noin hyvin. Montako onnellista pariskuntaa tunnet? Ja nyt tarkoitetaan niitä, jotka eivät ole eronneet 10 vuoden jälkeenkään ja ovat silti yhä onnellisia ja osoittavat rakkautta toisilleen, eivätkä vain elä omia elämiään rakastajiensa kanssa. Aika harvassa on ne pariskunnat. Ikää kun tulee yli parinkympin niin sen huomaa..
Yhteiskunta uskonnot patistavat meitä ajattelemaan, että ainoa oikea ja onnellinen tapa elää on parisuhde. Koittakaa rakkaat ihmiset tajuta vihdoinkin, ettei sen tarvitse olla niin. Ihminen voi elää onnellista elämää ilman parisuhdettakin ja seksiin on omat välineet olemassa. Nykyään ei tarvitse edes posket punoittaen astella seksivälinekauppaan kun voi netin kautta tilata vempeleitä kotiin.
- Ujoatm26v
Vois tappaa itsensä mutta sitähän kaikki juuri toivovat.
- atännä
Ajattelen asiasta aivan toisin.
Olen nähnyt muutakin kuin sen pinnan noista toisten parisuhteista ja perheistä. Hyvin harvalla on oikeasti hyvä parisuhde. Tutkimusten mukaan lapseton pari on onnellisempi kuin lapsellinen. Tuossa ei tarkoiteta tahatonta lapsettomuutta, vaan aikaa ennen lapsia ja vapaaehtoisesti lapsettomia.
Ei se toisten elämä mitään herkkua ole. Mun elämäni on varmasti moneen kertaan parempaa näin sinkkuna kuin monella muulla parisuhteessa.
Mitä sitten on menestyminen? Kovalla työllä, opiskelulla ja kyynärpäätekniikalla saavutettu asema ja rahaa? En halua sellaista. Menestyminen voi olla henkistäkin kehittymistä. Sitä, että ymmärtää mitä itsellä on, on kiitollinen siitä, oivaltaa oman osuutensa oman elämänsä rakentamiseen. Ei ole mitään järkeä vertailla omaa elmäänsä jonkun toisen elämään. Kuitenkin olemme niin erilaisia, että se mikä sopii jollekin toiselle ei sovikaan meille.
Mun elämäni on tässä ja nyt, liian monella se on vasta sitten joskus kun... Mutta jokainen tavallaan, ehkä se sitku-elämä voi oikeasti olla jollekin se parempi elämä kuin mun nytku-elämäni.- kukin.tavallaan
Tuo on totta, että menestyminen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Jotkut nauttivat asemasta ja vallasta, toisten arvomaailma taas kaipaa muunlaista elämää. Eikä kenenkään elämän hyvyydestä välttämättä tiedä sivusta katselemalla. Parisuhdekin on sellainen asia, että toisille se tuo suuren onnen, toiset taas elävät mieluummin yksin.
Itse olen parisuhdeihminen ja perheihminen. Perhe-elämä on ollut ihanaa ja jos saisin valita, valitsisin edelleen samalla tavalla. Silti moni viihtyy toisenlaisessa kuviossa. kukin.tavallaan kirjoitti:
Tuo on totta, että menestyminen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Jotkut nauttivat asemasta ja vallasta, toisten arvomaailma taas kaipaa muunlaista elämää. Eikä kenenkään elämän hyvyydestä välttämättä tiedä sivusta katselemalla. Parisuhdekin on sellainen asia, että toisille se tuo suuren onnen, toiset taas elävät mieluummin yksin.
Itse olen parisuhdeihminen ja perheihminen. Perhe-elämä on ollut ihanaa ja jos saisin valita, valitsisin edelleen samalla tavalla. Silti moni viihtyy toisenlaisessa kuviossa."Itse olen parisuhdeihminen ja perheihminen. Perhe-elämä on ollut ihanaa ja jos saisin valita, valitsisin edelleen samalla tavalla. Silti moni viihtyy toisenlaisessa kuviossa."
hmmmm.....hyvä suhde on hyvä suhde ja huono suhde on huono, sekä sitten on kaikkea siltä väliltä, eli vaikka olisikin parisuhde ja/tai perheihminen, niin voi olla, että sinkkuna on parempi olla, jos tarjolla on sellaista mitä ei ole "tilannut" tai ei ole "oikeanlaista" itselleen kohdannut.
"Toisenlaiset kuviot", kun ei ole aina valinta kysymys, sekä "kuvioita" on monenlaisia.
Vastauksestasi päättelen, että ymmärsit atännän kommentin eritavalla kuin minä.
Olet kuitenkin itse löytänyt ja saanut hyvän suhteen, joten onnittelut siitä! =)
meillä syrjäytyneillä on omat ringit.
- turha_yrittää
"Miehellä on paine löytää suunta ja nopeasti, ansaitakseen yhteisön arvostus."
Eikä tämäkään ole ikinä ollut mikään itsestäänselvyys ja automaattisesti tapahtuva asia. Monilla miehillä on selkeä suunta, mutta silti aivan muunlaiset miehet saavat sitä ihailua ja arvostusta aivan eri tavalla ja aivan eri määrän.
Monet miehet, joilla on suunta elämässä, ovat lähestulkoon näkymättömiä. Ovat siis sosiaalisia, ovat persoonallisia, jne. mutta kuinka suurta ihailua ja arvostusta sekä miesten että naisten osalta he saavat? Suuria määriä noita asioita saavia miehiä on aniharvassa.
Kyllähän minäkin tiedän sen, että vaikka minulla olisi minkälainen suunta tahansa, niin eipä se muiden miesten ja naisten ihailu ja arvostus ikinä nousisi sille tasolle kuin haluan. Joten aivan sama on, vaikka ei olisi suuntaa lainkaan elämälleen, ei se siitä mihinkään nousisi paljoakaan. Ehkä hiukan, mutta enpä itse tee sellaisella mitään.
Arvostusta saadakseen ei siis minun kannata tehdä yhtään mitään. Omaksi iloksi voi elää elämäänsä ihan miten haluaa.
Ja naisiin vielä, niin kyllä nimenomaan ne komeimmat ja miehekkäimmät miehet ovat juuri niitä, joita ne muutkin miehet ja naiset arvostavat. Kun tuollaiset miehet ovat niitä muidenkin miesten esikuvia, niin totta kai miehet ja naiset arvostavat. Siihen vain ei pysty kukaan tavismies, vaikka tekisi ihan mitä tahansa.
Miehet arvostavat muissa miehissä juuri johtajuutta, miehekästä ulkonäköä ja olemusta, suoraselkäisyyttä, luotettavuutta, itseluottamusta, jne. Sitä vain ei moni myönnä, kuinka suuressa arvossa se ulkonäkö ja siitä huokuva olemus on. Se vaikuttaa jo niin alitajuisessakin osassa ihmistä.
Naiset arvostavat miehessä myös aivan näitä kaikkia piirteitä. Tällaisia piirteitä omaavat miehet, ulkonäköä myöten, ovat juuri niitä, joita naiset ihailevat. Tavismies ei tähän pysty ikinä, vaikka olisi minkälainen suunta elämällä tahansa.
Ja miesten keskuudessa arvostettua juuri nimenomaan on se, kuinka paljon viehättää naisia. Ei tarvitse olla mikään suuren suuri panomies, mutta jos kauniita naisia RIITTÄISI vaikka joka sormelle, niin kyllä sitä muut miehet kadehtivat, koska myös itse haluaisivat olla sellaisia. Juuri sitä ne muutkin miehet haluavat, mutta eivät ikinä elämänsä aikana pysty.
Ja tuosta naiskokemuksesta, niin miten helvetissä voit saada niitä naiskokemuksia, jollet ole erittäin seksikäs ja haluttava mies? Totta kai se tavismieskin saa jonkun ihan kivan naisen, mutta eivät sellaiset miehet sitä suurta ihailua ja arvostusta naisilta saa. Kyllä juuri ne miehet, joilla riittää niiden kauniiden ja korkeatasoisten naisten ihailua ja kiinnostusta, ovat niitä, joihin se muidenkin naisten ihailu ja kiinnostus kohdistuu.
Aivan sama, onko sinulla ollut 30-vuotiaaksi asti joitakin satunnaisia juttuja tai pitkä parisuhde, eivät naiset silloin mitään ihailua ja arvostusta sinulle anna. Olet edelleen pelkkä säälittävä tavismies, jossa ei ole mitään kiinnostavaa.
Tästä syystä johtuen, koska olen 27-vuotias ilman yhtäkään seksuaalista naiskontaktia, niin on aivan sama, onko minulla joitakin kokeiluja ennen 30:ntä ikävuotta tai ennen 40:ntä ikävuotta. En ole tuollainen mies, joten nuo kokemukset eivät paina yhtään mitään yhtään missään. Aivan sama, onko tavismiehenä jonkun verran kokenut parin naisen kanssa vai kokonaan kokematon, se kaikista suurin ihailu ja arvostus naisten ja miesten kohdalta jää kuitenkin puuttumaan.
Ja aina puhutaan yrittämisestä. Maailma on kuitenkin täynnä lukemattomia ihmisiä, jotka ovat yrittäneet, mutta eivät ole kuitenkaan saavuttaneet sitä, mitä haluavat. Esim. minulla voisi olla tavoitteita ja päämääriä, mutta yksikään niistä ei toteudu ikinä tässä maailmassa, koska yksinkertaisesti realiteetit tulevat vastaan.
Ei ole mitään mieltä yrittää. Ja aina puhutaan siitä asenteesta, mutta unohdetaan, että jos sinulla ei ole lahjakkuutta, niin et pääse asenteen ja yrittämisen avulla sinne, minne se lahjakas pääsisi aivan samalla työmäärällä.
Asenne auttaa vasta silloin, kun sinulla on sitä lahjakkuutta. Tällöin se yhdistelmä vie paljon pidemmälle kuin vain jompikumpi.
Itselläni ei ole lahjakkuutta missään, varsinkaan niihin asioihin, joita haluaisin tehdä, joten asenne ja yrittäminen ovat vain pelkkää onnetonta sanahelinää. Kaikki tavoitteet ja päämäärät jäävät saavuttamatta. - turha_yrittää
Suurin osa ihmisistä luulee itsestään aivan liikoja. Tämä on tullut huomattua. Osallistutaan kaiken maailman Idols-ohjelmiin, luullaan olevansa jotain, luullaan, että voidaan voittaa, jne. Mutta kun se oma käsitys on niin täysin harhainen.
Olen nähnyt lukemattomia kertoja, kuinka ihmisillä on täysin harhainen käsitys omista kyvyistään ja tiedoistaan ja vierestä saa seurata, kuinka metsään mennään niin että paukkuu.
Enkä tarkoita sitä, että ettei saisi osallistua. Kyllä saa, jos on mahdollisuudet onnistua ja voittaa. Mutta kun suurimmaksi osaksi mennään ilman, että edes halutaan nähdä, miten asiat ovat. Idols-kisaan lähtevät eivät edes halua ymmärtää, että heidän esiintymisensä ja lauluäänensä eivät vain alkuunkaan riitä. Sitten petytään, kun ei päästäkään jatkoon. Kun olisi vain alun alkaenkin halunnut nähdä sen tosiseikan, niin ei harmittaisi yhtään, koska tietää, mikä on muiden taso ja mikä on toisten taso.
Luuserimainen selitys ja hokema on myös "jos ei koita, ei voita". Tämä pätee paikkansa, mutta vain harvojen kohdalla. Juuri ne voittavat, keillä on rahkeita, muut jäävät kokonaan rannalle. Ja silloin pitäisi vain tajuta se realistisuus, että "hei, vaikka koittaisin, niin en todellakaan voittaisi". Eli se taso vain on niin kova, ettei ole niitä mahdollisuuksia.
Monia ihmisiä kyllä kannustetaan toisten ihmisten toimesta. Koita sitä ja koita tätä, yritä sitä ja tätä. Et voi tietää ennalta. Mutta kun juuri niiltä "kannustajilta" puuttuu se realistinen käsitys. Ehkä joskus monesti tajuavatkin, että tyypistä ei ole mihinkään, mutta kunhan vain haluavat mielistellä. "Tulta päin!" on sanottu monille onnettomille ja säälittäville tyypeille.
Jos ei itseensä luota, ei pärjääkään, sanotaan. Mutta kun ei oteta lainkaan huomioon sitä, että vaikka luottaisikin, niin ei siltikään monesti pärjäisi. Ikään kuin vain se itseluottamus olisi se AINOA, mikä merkitsee. Mutta kun taidoissa, tietämyksessä, ulkonäössä, jne. ollaan valovuosia perässä, niin itseluottamus ei siinä vaiheessa enää pelasta, vaikka se tärkeää onkin.
Itseluottamus auttaa ainoastaan siinä vaiheessa, kun jo olet kaikilta muilta osin pärjäämiskelpoinen. Saat kauniiden naisten aloitteita paikassa kuin paikassa, kun omaat itseluottamuksen lisäksi myös erittäin komeaa ulkonäköä, persoonaa, luonnetta, muiden ihmisten ihailua ja arvostusta, jne. Pelkällä itseluottamuksella sellaista kuvailemani kaltaista naismenestystä ei voi saada ikinä. Et tule saamaan kauniiden naisten aloitteita kuin liukuhihnalta ilman ulkonäköä, vaikka omaisit millaista itseluottamusta tahansa.
Olet taidoiltasi ja lahjakkuudeltasi todella heikko ja muut ovat huipputasoa. Saat sillä itseluottamuksella kuin korkeintaan kivaa tsemppiä muilta.
Toisin sanoen, kun lahjakkuus ja kova työnteko yhdistyvät siihen itseluottamukseen, niin silloin vasta syntyy jotakin ainutlaatuista.
Nyt joku voi tulla tänne taas vikisemään, että kyllä itseluottamuksella voi paikata paljonkin. Kyllä varmasti, mutta kun minä en tarkoitakaan mitään paikkaamista, vaan juuri sitä parasta tulosta. Kun vierekkäin laitetaan lahjakkuutta omaava henkilö, jolla on itseluottamusta ja lahjaton kaveri, jolla on itseluottamusta ja molemmat ovat treenanneet aivan yhtä paljon ja kummallakin on yhtä kova asenne, niin tuo lahjakas kaveri vain yksinkertaisesti voittaa. Hänellä on ylivoimainen yliote.
Eli itseluottamuksella ei voi paikata yhtään mitään, kun puhutaan siitä, mikä on se paras mahdollinen ja kun verrataan sitä henkilöön, kenellä on nuo kaikki piirteet. Erittäin komea ja itseluottamusta omaava mies omaa myöskin ylivoimaisesti paremman naismenestyksen kuin ruma ja itseluottamusta omaava mies. Miehen komeus nostaa siis tämän komean miehen ruman yläpuolelle.
Tai kun puhutaan, että sisäisellä komeudella voi paikata ulkoista. Niin ehkä voikin, tiettyyn pisteeseen asti, mutta voiton vie juurikin se mies, kenen EI TARVITSE paikata mitään. Eli omaa sekä erittäin komean ulkonäön että erittäin komean sisäisen komeuden. Kun miehellä on kumpaakin, niin rumempi mies vain jää yksinkertaisesti ylivoimaisesti ja auttamatta rannalle. Sillä rumemmalla miehellä ei ole minkäänlaista saumaa, koska komealla miehellä on kaikki se, mitä rumemmallakin, lisättynä siihen naisia erittäin paljon viehättävään ulkonäköön.
En siis ole ikinä ymmärtänyt sitä, että jollakin piirteellä muka voisi paikata jotakin toista piirrettä. Eihän se vain niin mene, vaikka niin luullaakin, koska voiton vie aina ja joka kerta juuri se henkilö, jolla on niitä kumpaakin, sekä paikattavaa ETTÄ paikkaavaa piirrettä.
Lahjakkuus asenne kova työnteko rautainen itseluottamus=voitto ja onnistuminen. - kelkasta-tippunut
Vierestä olen katsonut muiden suhteita ja muiden ongelmia. Naisilla juoppo mies ja sääliksi käy niiden elämää, on lapsiakin siinä joten ei se minusta herkkua ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens112784Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1092590- 1782472
EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt1662136Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1241674Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581129- 84888
- 45797
Kievarin pöydät
Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul15742Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll152740