eli siis minulla oli todella iso hirven paisti josta leikkasin noin puolet viipaleiksi ja laitoin ne marinaadiin. mutta miten ne kannattaisi sitten huomenna kypsentää... ajattelin että ensin paistan niitä ihan pikkasen pannulla että ei sitä verta tule mutta mihin nesteeseen uuniin muhimaan? veteen vai kermaan vai miten... vai kannattaisiko vaan nuijia lehti pihviksi ja paistaa? kertokaa... haluan yllättää mieheni.
Vastaukset 2
- aatos
suosittelen, paista pihvi kuumallapannulla. nuiji mutta älä ihan lehtipihviksi. paista 1,5 min puolelta. mausta rosmariinillä, suolalla ja pippurilla. hirvi tahtoo mennä liian kuivaksi uunissa. Kokonaista paistia kyllä voi tehdä uunissa. Ensin siinäkin paistaa pannulla syyt kiinni. sitten suolaa ja rosmariiniä pintaan ja 160 C asteiseen uuniin kunnes paistolampömittari näyttää lihan keskellä 75 C astetta. Paiti uunista ja vetäytymään folion sisään kunnes se jäähtynyt.
- Vellupirinen
Riippuu tietysti hirven iästä ja paistin laadusta, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä enemmän kypsennät tarpeettomasti, sitä huonompi lopputulos on. Toisaalta, mitä huononpaa liha on, sitä parempi lopputulos on, jos vain malttaa paneutua asiaan.
Paistosta ei kannata tehdä liian monimutkaista, mutta jos oletetaan, että paisti on nuoren hirven lihaa, toimitaan seuraavasti:
1. Annetaan sulaa jääkaapissa ilman kiirettä.
2.Annetaan lämmetä huoneenlämpöiseksi.
3. leikataan poikkisyin 2.5 cm:n paksuisiksi
4. Paistetaan kuumalla pannulla korkeintaan minuutti puoleltaan.
5. suolataan kevyesti ja pippuroidaan vaikkapa valkopippurilla.
6. Laitetaan n.120 asteeseen uuniin vetäytymään 10:ksi minuutiksi.
Liha on sisältä punaista, mutta takuumureaa. Sama paisti laitettuna samoin, mutta paistettaessa liian pitkään, lisääntyy sitkeys.
Söin viikonloppuna filettä 3:sti, joka kerta eri paikassa eri lailla laitettuna. Paras oli ehdottomasti vasan file näin laitettuna. Sitävastoin ehdottomasti huonoin oli erään pienen kaupungin parhaan paikan toiseksi kallein leike. Sitä syödessä tuli mieleen kengänpohjat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu591471- 251073
- 80945
- 65796
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69764- 47722
- 90703
Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131695Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.12684- 36680
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i16658- 113629
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31605Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �140591- 4582
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45560- 18512
- 38506
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24503- 41498