Arasola ihailee vapaamuurari Milleriä

ainutkirja

Arasola on niin paljon mielistynyt vapaamuurari Milleriin että hän kirjoitti SDA:lle merkitävän kirjan peräti englanniksi aiheesta.
Arasola Kai: "The End of Historicism: Millerite Hermeneutic of Time Prophecies in the Old Testament" (Sigtuna, Sweden: Datem Publishing, 1990).

William Miller oli 1800-luvun amerikkalainen tuomiopäiväsaarnaaja ja adventismin perustaja. Hän oli alkujaan baptisti. Hän julisti Kristuksen pikaista paluuta maan päälle eli parusiaa. Julistustoiminta keskittyi vuosille 1831 - 1844. Kristus ei kuitenkaan saapunut ajateltuun aikaan , joten seurauksena oli ymmärrettävästi suuri pettymys. Miller oli aikaisemmin ollut kiinnostunut myös deismistä. Lisäksi hän oli aktiivinen vapaamuurari. Miller syntyi 1782. Hän kuoli 1849. Hänen entisistä kannattajistaan muodostui myöhemmin mm. seitsemännen päivän adventistien Adventtikirkko.
Millerismi ja Ellenismi antoivat kulmakiven sekä profetian hengen myös nykypäivän adventismille sapatin viitekehyksessä. Nykyaikanakin vuoden 1844-uskonkyhäelmä Jeesuksesta voi hyvin Adventtikirkon pastoreiden keskuudessa.

6

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

Uskonpuhdistuksen kaikki aika ja sen ajan tiedon kehittyminen kiinnostaa jossakin määrin aina, ja pitää meiatereilla olla aiheita mistä väitellä yliopistolla.

Adventtilikkeen opilla ei ole mitään tekemistä Millerin kanssa- Millerin teologian kanssa. Ellen G Whitella oli merkitystä adventtilikkeen alkuaikoina, ja Ellen G White ei ollut Millerin liikkeen jäsen. MIller oli aikansa baptistisaarnaaja jolle ovet sitten aukenivat seurakuntiin.

MIllerin merkitys oli adventtiliikeelle siinä merkittävä jossakin määrin että ->> Kaikki mitä adventtiliike sai Milleriltä on itse asiassa se että Miller löysi Raamatusta ison profetian. Tämä profetia on ainoa profetia jota voidaan vuosissa allakalla laskea, mutta profetia ei tuo Jeesukseen tuloon.
      MIller luuli Dan 8:13-14 tarkoittavan maan puhdistamista. Siihen aikaan evakelistat usein luulivat näkevänsä Jeesuksen tulon. Herättiin pitkän keskiajan jälkeen Jeesus Kristus missoon ja tietenkin ajateltiin että Jeesuksen tulo on mahdollista omana elinaikana. Alkuseurakuntakin odotti II- adventtia ja Paavalin oli siihen intoon kerrottava; 2 Tess 2:1-4 ettei seurakunta liikaa intoilisi Jeesuksen paluuta. Jeesusrta rakastavat ihmiset odottavat aina Jeesusta ja ovat "öljyä lampuissaan."
      Danielin kirjan kaikki aika on samaa profetiaa, mutta profetialla on välitäyttymyksiä, mutta 2300 vuoden aikajakso toi vuoteen 1844.
      > Profetian merkitys selviää jakeista kun jakeet lukee että siellähän Daniel kyselee koska maahan tallattu pyhäkköpalvelus nousisi taas kunniaan? Enkeli vastaa Danielille ajankohdan; 2300 iltaa ja aamua= vuotta. Tuo aikajakso on kerrottu neljä kertaa Raamatussa eri tavalla ja on looginen ja selvä. En kerro sitä tässä mutta voitte sen tutkia siis miten tuo aika on laskettu tästä linkistä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6

Ellen G White (1827-1915) selitti Millerin profetian loppuun vuoden 1844 lopulla.
      Ellen G White oli erotettu metodistiseurakunnasta ja oli 17 kesäinen neito 1844.
      Ellen kamppaili suurien uskonkysymyksien kanssa, mm. ikuisen piinan oppi askarrutti häntä. Adventtikirkko on rekkisteröity 1863 eikä ole tekemisissä Millerin em. erehdyksen kanssa. Adventtikirkon teologia ei ole Ellen G Whitenkaan kirjoittamaa. Ellen G White oli hyvä Raamatun opettaja, hengellinen kirjailija, ja hän palveli aikansa seurakuntaa myös profetian lahjalla; Apt 21:9, 1 Kor 12:10. Väitettyä profetian lahjaa on sitten miljoonat ihmiset tutkineet ajan saatossa. EGW:n jokunen harva sana liittyy aikaammekin, ja tuotteliaan hengellisen kirjailijan joka sana ei ole siis profetian lahjaa. Hän oli erinomainen Raamatun opettaja. Valtaosa profetian lahjan palvelua koskee oman aikansa seurakuntaa.
      Ei ole tavatonta että profetian vastaanottaja itse ei ymmärrä profetiaa ja profetia selviää tarpeeseen omalla hetkellään. Daniel ei ymmärtänyt mitä enkeli tarkoitti, eikä Millerkään heti ymmärtänyt. Sitten naureskellaan sen ajan tiedon hankinnalle tyrät rytkyen. Sen ajan ihmisillä ei ole sitä tietoa ollut mitä meillä tänään.
      Vika löytyy naureskelijoilla omasta navasta jos ei ymmärrä kaikkea, mutta Kristus mission pelastusoppi ei ole liian vaikea kenellekään eikä jokaisen uskovaisen tarvitse olla teologi taikka Raamatun tutkija. Tavallista kuitenkin on että kun kerran lukaisee Raamatun läpi sälli ja likka luulevat tietävänsä enemmän kuin koko yhdistys yhteensä. Koko Hebralaiskirje kertoo sitten uuden ajan pyhäkön kunniasta. Hebr 8:1-2, 7-9 luvut, 2:17-18, 3:7-8, 14-16, 5 luku, -lukekaa nuo ainakin että pyhöäkön uusi kunnia selviää 8:10, 10:12-18. -Olkaa hyvä; Pyhäkön uusi kunnia näissä jakeissa mahdollisimman yksinkertaisesti kerrottuna!
      Teologiaan liittyy useita isoja asiakokonaisuuksia jotka pitää ymmärtää että koko profetia voisi tulla ymärretyksi. Uskon ensi askel eikä keskimmäinenkään askel ei ole Raamatun isoimmat profetiat, ja adventtiliikkeessäkin harva osaa profetian selittää ja ymmärtää täsmälleen mistä kyse.
      Profetiaan liittyy oleeellisesti Danielin kirjan petovallat, Vanha pyhäkköpalvelus joka sitten muuttuu moderniksi josta kuitenkin telttamajan kaikki meno oli esikuvaa, ja suuren babylonin historia ja tuho liittyy oleellisesti, -mm.
      Profetia sisältää "koko Raamatun" koska siinä vanha ja uusi pyhäkköpalvelus on kyseessä.

Minä olen kirjoittanut profetiasta ainakin neljä kirjettä blogiini, mutta minulla on viimeistelmistä vielä että profetia olisi kaikessa täsmälleen sitä mitä teologit ovat sen nyt tulkinneet. Viimeistelen kun jaksan. Mutta näistä löytyy kyllä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10

Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

• Lisäys;

Millerin liike hajosi pettymyksen jälkeen niin että vain 1/3 jäi uskoon, ja alkoi rukoilla lisää tietoa. Profetia sitten selvisi loppuun asti 1844 vuoden lopulla.
      Tuo 1/3 minun ymmärtääkseni on lisäksi hajonnut viiteen ryhmään.
      Ellen G White oli erotettu metodisteista 1844 17 kesäisenä- koko perhe sen vuoksi etteivät voineet hyväksyä aikansa metodistien oppia että 1000 vuoden aikakausi olisi ennen Jeesuksen tuloa. Näin jostakin olen ymmärtänyt. Minulla on kuitenkin tiedossa puutetta, ja en ole Arasolan kirjaa lukenut. Kirkon maistereiden ja tohtoreiden kirjoittamat kirjat eivät ole kirkon teologiaa, ja kirjat tietyn seulan käyvät läpi ennenkuin ovat myynnissä kirkon kaupassa joka on jostakin syystä poissa toiminnasta nyt. Itsekin olisin kirjan ostanut mutta ei ole kauppaa mistä kirjan ostaisi.

Adventtikirkon teologia on täällä; http;//adventtikirkko.fi /perusopinkohdat
      Ja Adventtikirkon teologien ja tutkijoiden teologiaa on täällä; https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDEQFjAA&url=https://adventistbiblicalresearch.org/&ei=Re-vUtW5EoTnywPFmYCACA&usg=AFQjCNGvb3Z2AESol5Yv8kQlQlJwMjfKQQ&sig2=J_zVyo-2g8Xg-OpPMmwhEA&bvm=bv.57967247,d.bGQ Edellisstä linkistä löytyy tutkijoiden teologiaa joka ei ole rivipenkkiläisten vaatimuksia.
      Sieltä löytyy teologia 2300 illan ja aamun merkityksestäkin, josta vielä viimeistelen oman blogini kirjoituksia aiheesta. Minä olen vain Raamatun harrastelija ja keskustelija. Ei opettajan tai mitään muutakaan hengellistä maallikkovirkaa minä en pidä.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Avauksesta sain vahvasti sen vaikutelman, että kirjoittaja ei ole lukenut manittua Kai Arasolan väitöskirjaa. Oikeasti se on hyvin neutraalilla asenteella tehtyä tutkimusta.

Tuolta linkin takaa voi katsella näytteitä. Ainakin "Table of contents" löytyy helposti eli "Tyytyväisten pöytä" nokkelasuomeksi.

http://www.scribd.com/doc/106151308/Kai-Arasola-End-of-Historicism#scribd

• Avauksesta sain vahvasti sen vaikutelman, että kirjoittaja ei ole lukenut manittua Kai Arasolan väitöskirjaa. Oikeasti se on hyvin neutraalilla asenteella tehtyä tutkimusta.

Tuolta linkin takaa voi katsella näytteitä. Ainakin "Table of contents" löytyy helposti eli "Tyytyväisten pöytä" nokkelasuomeksi.

http://www.scribd.com/doc/106151308/Kai-Arasola-End-of-Historicism#scribd

• Pahoittelen tuplaviestiä. Lähetin sen vain yhden kerran. Toisen saa poistaa.

• pyhpyhpyhpyhpyh

Puhut aloittaja täyttä paskaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1558
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1155
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      110
      1100
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      953
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      827
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      184
      749
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      736
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      725
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      679
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      633
    Aihe