Kysymys entisille uskovaisille

jhjhjhjhjhjhjhjh

Miten paljon syyllisyyden ja synnintunto hallitsi elämäänne uskovina? Millä tavalla koitte ympäristön tai uskonyhteymänne henkilöiden käyttäneen tätä hyväkseen? Kuinka nopeasti ja hyvin olette päässeet synnintunnosta ja syyllisyyden tunteista eroon?

11

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuorena 16 v uskoon tulleena synnintunto ehkä hallitsikin (varsinkin se lihan himo ja sillä en tarkoita veristä naudanpihviä), mutta aikuistumisen jälkeen en muista syyllisyydentunnon olleen mitenkään vahvana mielessä. Syyllistämisellä hallitsemista tai sen yritystä toki oli. Oli toinen toistaan naurettavampia sääntöjä ja määräyksiä, mikä oikealle uskovalle oli sopivaa ja mikä ei. "Ryttyläläisyys" tunnettiin erityisen tiukkapipoisena, mutta ainakin siinä porukassa, missä itse liikuin, ylilyönneille lähinnä naureskeltiin. Minulle säännöt, joiden kai piti pitää "laumaa kurissa", olivat uskonnosta vieraannuttavia.
      Mielestäni ihmisen on hyväkin joskus tuntea myös syyllisyyden tunteita. Minulle ne eivät kuitenkaan enää nouse uskonnolliselta pohjalta, vaan sosiaalisesta vastuusta ja humanismista. En muista, että minulla olisi ollut isompia vaikeuksia päästä eroon "synnintunnosta", koska uskonelämänikään ei rakentunut mekaanisen syntikäsityksen kautta.

• Toivottavasti kysymykseni ei ole liian henkilökohtainen.
        Kun olit "uskossa" niin sisältyikö niihin mm. seuraavat mahdottomuudet; Nooan tarina, Baabelin torni ja puhuvat eläimet ja kaikki muu irrationaalinen?

• ei-rek-agnoskepo
        epikuros kirjoitti:

Toivottavasti kysymykseni ei ole liian henkilökohtainen.
        Kun olit "uskossa" niin sisältyikö niihin mm. seuraavat mahdottomuudet; Nooan tarina, Baabelin torni ja puhuvat eläimet ja kaikki muu irrationaalinen?

Ei kysymys liian henkilökohtainen ole. En vaan ole varma, miten pitäisi vastata. Sisältyi ja ei sisältynyt.
        Minulle Raamattu oli Jumalan sanaa mutta Jumalan, joka käytti Raamatussa myös kuvainnollista kieltä. Ihmisen silmässä ei voi olla kattohirttä (malkaa), eikä hyttysiä siivilöivä ihminen voi niellä kamelia, vaikka Jeesus niin sanoikin.
        Silloisen uskoni mukaan Raamattu puhuu kahdella tasolla; tarinoin ja vertauskuvin sekä suoraan Jumalan sanoina. Rajanveto onkin sitten se asia, joka rationaalisen ajattelun rippeet säilyttämään pyrkivälle uskovalle on vaikeaa. Jos mennään kaikkien Raamatun kohtien kirjaimelliseen tulkintaan, alkaa uskonto muuttua absurdiksi, kuten nuoren maan kreationistien kohdalla mielestäni on käynyt. Toinen herätyskristillisyyden (?) äärilaita, johon myös tutustuin, oli fysiikan professori K.V. Laurikaisen "aukkojen Jumala". Jumala joka toimi Heisenbergin epätarkkuuksien kautta.
        En ymmärrä, miten kriittisesti ajatteleva ihminen voi välttyä älylliseltä epärehellisyydeltä tutustuessaan Raamattuun kunnolla. Lutter nosti kohteliaasti hattua ja kulki ohi käsittämättömän Raamatunjakeen nähdessään. Hänen maailmankuvansa oli kuitenkin suuresta oppineisuudesta huolimatta paljon suppeampi kuin ihmisten nykyään. Hänellä ei ehkä ristiriitoja tullut liikaa. Minulle tuli.
        Olisi tietenkin ollut mahdollista valita "sosiaalinen evankeliumi", joka sivuuttaa Raamatun ihmeet ja tekee kristillisyydestä vesittynyttä sosiaalista humanismia (ja humanisminakin vähän outoa) Se ei ollut minulle vaihtoehto.

• kris-tit-ty
        ei-rek-agnoskepo kirjoitti:

Ei kysymys liian henkilökohtainen ole. En vaan ole varma, miten pitäisi vastata. Sisältyi ja ei sisältynyt.
        Minulle Raamattu oli Jumalan sanaa mutta Jumalan, joka käytti Raamatussa myös kuvainnollista kieltä. Ihmisen silmässä ei voi olla kattohirttä (malkaa), eikä hyttysiä siivilöivä ihminen voi niellä kamelia, vaikka Jeesus niin sanoikin.
        Silloisen uskoni mukaan Raamattu puhuu kahdella tasolla; tarinoin ja vertauskuvin sekä suoraan Jumalan sanoina. Rajanveto onkin sitten se asia, joka rationaalisen ajattelun rippeet säilyttämään pyrkivälle uskovalle on vaikeaa. Jos mennään kaikkien Raamatun kohtien kirjaimelliseen tulkintaan, alkaa uskonto muuttua absurdiksi, kuten nuoren maan kreationistien kohdalla mielestäni on käynyt. Toinen herätyskristillisyyden (?) äärilaita, johon myös tutustuin, oli fysiikan professori K.V. Laurikaisen "aukkojen Jumala". Jumala joka toimi Heisenbergin epätarkkuuksien kautta.
        En ymmärrä, miten kriittisesti ajatteleva ihminen voi välttyä älylliseltä epärehellisyydeltä tutustuessaan Raamattuun kunnolla. Lutter nosti kohteliaasti hattua ja kulki ohi käsittämättömän Raamatunjakeen nähdessään. Hänen maailmankuvansa oli kuitenkin suuresta oppineisuudesta huolimatta paljon suppeampi kuin ihmisten nykyään. Hänellä ei ehkä ristiriitoja tullut liikaa. Minulle tuli.
        Olisi tietenkin ollut mahdollista valita "sosiaalinen evankeliumi", joka sivuuttaa Raamatun ihmeet ja tekee kristillisyydestä vesittynyttä sosiaalista humanismia (ja humanisminakin vähän outoa) Se ei ollut minulle vaihtoehto.

Itse sivuutan huoletta Raamatun ristiriitaisuudet ja muut kummallisuudet sekä kirjaimelliset tulkinnat. Ne ovat kuin puita metsässä, jossa kulkee polku metsän keskellä olevalle lähteelle. Joku jää vain tutkimaan puita ja ajattelee, että tällaista epämääräistä villiintynyttä sekametsää, tuokin puolilaho kuusi voi kaatua päälle seuraavassa myrskyssä, talousmetsää tämä ei ole nähnytkään. Polkua hän ei huomaa. On hän sen kuullut, että metsässä on lähde, mutta sitä hän ei tiedä, että se on elävän veden lähde. Häntä kiinnostaa vain metsä itse.

No mikä se lähde on? Kristus tietenkin. Minulle Raamattu on Jumalan ilmoitus Kristuksesta. Se on Raamatun "punainen lanka", joka alkaa luomiskertomuksesta ja kulkee läpi koko opuksen.

Tuon kaiken kirjoitin, koska kiinnostaa tietää, uskoitko/ajattelitko sinä noin, vai onko tämä liian henkilökohtainen kysymys?

• Kyllähän syyllisyys ja pelko ajoivat yrityksiin "parantua" homoudesta. Kesti monta vuotta ennen kuin pääsin irti noista sidoksista. Parhaiten auttoi terve kriittisyys ja tiedonhankinta.

"Kun olit "uskossa" niin sisältyikö niihin mm. seuraavat mahdottomuudet; Nooan tarina, Baabelin torni ja puhuvat eläimet ja kaikki muu irrationaalinen?"

Totta kai. Nehän ovat keskeisiä asioita fundamentalistisessa uskossa. Monet hellarithan pitävät itseään varsinaisina uskonsankareina, kun pystyvät syrjäyttämään "järjen päätelmät" ja "ihmisviisauden" ja torjumaan mielestään kaikki faktat.

• epikuroseikirj

Voi vietävää mitä itsepetosta uskonto saa aikaan.
        Berliinin muuri tuohon verrattuna oli ilmeisen samanmoista.
        Suurin ero saisi olla, että uskova rakensi itselleen muurin Raamatuista ja vartijoina olivat uskonveljet ja sisaret.
        Eräs venäläinen laulaja/sanoittaja kuvailee laulussaan: "vaihdoin sieluni henkiseen helvettiin......

• ei-rek-agnoskepo

"Totta kai. Nehän ovat keskeisiä asioita fundamentalistisessa uskossa. Monet hellarithan pitävät itseään varsinaisina uskonsankareina, kun pystyvät syrjäyttämään "järjen päätelmät" ja "ihmisviisauden" ja torjumaan mielestään kaikki faktat."

Onkohan minulla aika kullannut muistot? Itse en tosin ollut hellari.
        Muistan jutelleeni kaverini kanssa tähtitieteestä, josta oli kiinnostunut jo silloin alle kaksikymppisenä. Sanoin, että kohta teleskoopit näkevät jo 15 miljardin valovuoden päähän (silloinen käsitys universumin iästä) ja kaverini (myöhemmin pappi) vastasi, että tieteen uudet löydöt todistavat vain Jumalasta. Emme me ainakaan nuoren maan kreationisteja olleet, emmekä ihan tiedevastaisiakaan :D
        Kreationismi oli tuttua, mutta teistinen kreationismi. En muista, että kukaan olisi vakavissaan puhunut 6000 vuodesta.

• "Onkohan minulla aika kullannut muistot? Itse en tosin ollut hellari."

Niin, hellareitahan on sentään montaa sorttia; eivät kaikki olleet yhtä fundamentalisteja kuin ne joiden seuraan olin ilman omaa syytäni joutunut. Jotkut niistäkin ovat enemmän todellisuudentajuisia kuin toiset ja ymmärtävät, että tieteellä on alue, jota uskonasioilla ei kannata sorkkia.

Fundikset eivät suostu tekemään sitä mikä vapautti minut uskonnon kahleista, nimittäin asettamaan uskonnollista ja tieteellistä tietoa samalle viivalle; he antavat uskonnolle tasoituspisteitä vähän samalla tapaa kuin golfissa annetaan aloittelijalle. Uskonto saa eräänlaisen uskottavuusloikan (tosin vain heidän itsensä silmissä) pelkästään sillä että kyse on heidän mielestään uskonnon arvovallasta.

Samanlaiseen rauhalliseen, itseni luomaan uskonkäsitykseen kuin moloch en ole koskaan päässyt enkä tyytynyt. Ehkä olen noissa asioissa liian mustavalkoinen, tai minulta puuttuu luovaa ajattelua.

• arkimankeli

Paljonkin

• arkimankeli

Paljonkin se vaikutti. Synnyin äärifundamentalistiseen helluntailahkoon, jossa perkeleestä oli niin huvi, tiede kun taidekin. Toki jollain mielivaltaisella logiikalla joku maallinen biisi, jokin tietty sarjakuva tai pisara tiedettä oli ok, mutta itse logiikka ei koskaan mulle valjennut.

Synnintunto hallitsi teini-iästä aikuisuuteen välillä voimistuen ja välillä heiketen. Täysin irti en ole varmasti vieläkään uskonnon kahleista päässyt, mutta synnin tuntoa en enää koe.

Raamatun tarinat alkoivat epäilyttää jo aika varhain, mutta eniten epäilytti muiden lahkolaisten jutut. Raamattuahan ei pysty uskonnon sisältäkäsin oikein kriittisesti katsomaan, ihmisiä onneksi pystyy.

Pahin ongelma oli se sisäänrakennettu mekanismi sulkea todellisuus pois.
       "Vääriä" ajatuksia -> hoe maanista mantraa hengen haarniskasta joka torjuu ajatuksia.
      Epäile -> Ristin sana on hullutus niille jotka pimeydessä vaeltaa.
      Kiinnostu tähtitieteestä -> ihminen korottaa itsensä, eli perkelettä okulaarin läpi palvotaan.

Kaikki tiet vievät takaisin ahtaaseen tynnyriin, joka rikkoo mielen. Ja jottei se kaikki olisi liian helposti hylättävissä, on vielä sosiaaliset suhteet, perhesiteet yms. jotka viivyttävät prosessin etenemistä.

Semmosta.

• Win.D

Uskonyhteisöissä voi olla monenlaista karismaatikkoa ja toisten(!) ihmisten omaa synnintuntoa painottavaa ´mielipidejohtajaa´. Tietynlaista liberalisoitumista ja inhimillistämistä kuitenkin kokee, jos käy erilaisissa uskonyhteisöissä.. linjalla idän meditaatio, full mindness, helluntaisten rukoushetki, lestadiolaisten sunnuntaiseurat, Jehovien näytelmäkerhot, kirkon kovat puupenkit, tai mormonien kanssa Jumalan kanssa. Hyvään pyrkiviä ihmisiä siellä on aina.. metodit vain voivat olla liian fundamentaaleja, siksi peiliin olisi muistettava säännöllisesti katsoa ja otettava oma sisäinen minuusvoima, oma omatunto käyttöön...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      32
      1883
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      45
      1873
    3. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      293
      1745
    4. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1326
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1258
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1107
    7. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      13
      1051
    8. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1006
    9. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      20
      972
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      36