Kostutin kitaraan?

1223567

Tarviiko kitara kostuttimen?
Milloin sitä tarvii käyttää? vain pakkasilla vai ihan syksystä lähtien? Voiko elektroakustista kitaraa kostuttaa vai hajoaako elektroniikka?

13

3836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KitaristiMuu_skko

      Moi!

      Kyllä elektroakustista kitaraa voi ja kannattaakin kosteuttaa jos sisä-ilma on hyvin kuiva talvipakkasilla ja se ei vahingoita sitä elektroniikkaa.

      Talvipakkasella jos sisätilan kosteus painuu alle 20 % niin on hyvä käyttää kostutinta ja varsinkin jos on kyse kalliimmasta kitarasta, toki sitä halvempaakin kannattanee kosteuttaa koksa kyllähän sekin voi haljeta jos huono mäihä käy.

      (aikaisemmin minä en käyttänyt kostutinta ja eikä mulla yksikään kitara haljennut eikä kaveripiirissäkään, mutta ehkä on kuitenkin hyvä olla etukäteen viisas ja välttää se pienikin mahdollisuus, jossa kitara kärsii).

      Nykyisin kosteutan elektroakustiset kitarani seuraavasti:

      - Kallein ja arvoikkain kitarani ( n. 3K euroa) mulla on laukussaan ja kitaraa kosteutaan siellä Planet Wavesin Humidi-packilla http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja-vahvistimet/tarvikkeet/planet-waveshumidipack-kostutin-akust-kitaralle-pwhpk01

      - Pari muuta on selvästi halvempia kitaroita n. 650 - 850 euron elektroakkareita ja niitä pidän kosteana huonetilassa käytettävällä ilmankostuttimella, josta löytyy ilmankosteusmittari, 4 litran vesisäiliö, joka kosteuttaa joko lämpimällä tai viileällä höyryllä sen mukaan olenko säätänyt kosteustason pysyväksi välillä 30 - 100 %

      Mä käytän tuota 30% eli kun ilmankosteus menee 5 % alle tuon 30 % eli tipahtaa 25%:iin niin kostutin alkaa kostuttamaan huonetilan sisäilmaa kunnes se on takasin 30% jolloinka kosteutus sammuu kunnes taas tipahtaa ja alkaa uudestaan.

      Itse pidän kitaroiden rajana 20 % mutta tuossa kosteuttajassa on alin tuo 30%.
      Hyvä akustisen ja elektroakkarin kosteustaso on siellä 35 - 45% mikä on oikein hyvä.

      Liikaa ei kannata kosteuttaa ja jos ei ole mittareita niin liiallisen kosteuden voi katsoa talvipakkasella ikkunan sisäpinnasta ja jos niissä on aavistuksen "höyrymäistä kosteutta" on huone aivan liian kostea mikä ei ole kitaroille eikä ihmisille hyvä.

      Jos haluat helposti kostuttaa kitarasi niin tuollainen huonetilan kostuttaja mittarilla varustettuna on ihan hyvä vaihtoehto ja jos sitä tehostaa vielä laukussa pidettävällä Humidi Packilla niin ei voi mennä pieleen :D

      Jo pelkkä huonetilan kostutin riittää kuhan muistaa sitä käyttää.

      Vinkkinä sellainen, että ihan hyvä tapa on kuivattaa pyykkiä samassa tilassa kuin kitarat ovat, koska tämä kosteuttaa kätevästi sitä huoneilmaa, mä käytän myös tätä ja kun olen tarkastanut kosteuttajan mittarilla ilman niin se on ollut korkeimmillaan 45 - 50% eikä koskaan yli eli tällä kikalla ei voi kitaroita kosteuttaa liikaa.

      Tässä nyt muutama juttu sulle ja toivottavasti oli hyötyä :D

      • dxkäppyrältä

        Olen Tero ja aloittelen pikkausta ukulelella. Olen kovin huolissani kanssaihmisten kosteudesta täällä keikkadösän perukoilla. Tarkoitatko suhteellista vai absoluuttista kosteutta. Mistä hihasta oot nokkinu noi mutuilut?

        Vittu, mikä jesustelija.


      • Niinpääniinonneksiolkoon
        dxkäppyrältä kirjoitti:

        Olen Tero ja aloittelen pikkausta ukulelella. Olen kovin huolissani kanssaihmisten kosteudesta täällä keikkadösän perukoilla. Tarkoitatko suhteellista vai absoluuttista kosteutta. Mistä hihasta oot nokkinu noi mutuilut?

        Vittu, mikä jesustelija.

        Vanne taitaa sulla kiristää päätä. Varmaan kiristää vieläkin enemmän kun kerron, että "jesustelija" kirjoitetaan jeesustelija mutta sulla taitaa puuttua muutakin kuin kirjaimet sanoista eli taidat ihan oikeasti istua niiden päällä.

        No, eipä sulta kannata kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.


    • Mika222222222

      Kitaraa ei pidä kostuttaa liikaa, koska se voi pahimmoillaan homehtua. Kostutin on perusteltua kuivassa ilmanalassa. Suomessa on sisäilma kuivinta yleensä talvella ja varsinkin jos on koneellinen ilmastointi ja keskuslämmitys. Motonetistä saa kympillä normi kosteusmittarin, joka ei ole välttis järisyttävän tarkka, mutta riittävän suuntaa antava, että voit arvioida kotisi tilanteen.

      Kuivuus aiheuttaa helposti uusissa kitaroissa sen, että nauhanpäät alkavat törröttää otelaudan sivuilta (sen tuntee sormissa) otelaudan kutistuessa kuivuessaan. Se tapahtuu lähes väistämättä jos on tapahtuakseen. Jos se tapahtuu, niin näppärä viilaa ne itse, mutta soitinhuollossa nauhanpäiden fiksaus ei maksa montaa kymppiä. Otelaudan perushuoltoon kuuluu ruusupuu ja ebenlautojen (siis käsittelemätöntä puute ei lakatut laudat) öljyäminen kerran tai pari vuodessa.

      Kokopuiset akkarit ovat niitä jotka ovat alttiimpia kuivuudelle ja pahimmoillaan voi kansi haljeta (korjattavissa oleva vika sekin ja yleensä kitara alkaa soimaan paremmin kun kansi on haljennut), mutta vaikka ei halkeaisi niin kitara kuitenkin voi muuttaa muotoaan kosteuden vaihdellessa ja se voi vaatia säätötoimenpiteitä eri vuodenaikoina. Laminaattirakenteet kestävät paremmin kosteuden vaihteluita ja ovat muutenkin aika huolettomia pelejä.

      Kostuttamiseen kaikkein tehokkain tapa on musiikkikaupasta ostettava (tai itse askarreltu) kostutin ja yhdistämällä se siihen, että säilyttää kitaraa laukussaan, on kitara riittävän suojassa kosteuden vaihteluilta. Ilman kuivuus alkaa olla riski kitaralle (ja myös terveydelle) kun se laskee alle 40% ja jos kotonasi on erityisen kuiva ilma, niin myös huoneilman kostutin voi olla järkevä hankinta. Huoneilman kostuttimet maksavat satasesta ylöspäin (vain taivas on rajana) ja yleinen nyrkkisääntö on, että se kosteus missä kitara voi hyvin, niin myös ihminen voi hyvin.

      • KitaristiMuu_sko

        Haa.. sulla onkin vähän tarkempi ja tiukempi kosteusvaatimus kuin mulla ;D
        No ei se haittaa, itellä tosissaan se kriittinen menee siellä 20% hujakoilla kuten ylempänä kirjoitin.

        Oikein hyvä, että muuten kirjoitit noista säätämisasioista mitkä ite unohdin koska tuo on kyllä totta, että jos ja kun kosteus heittää häränpyllyä ja kitara joko kuivaa tai kostuu liiaksi niin mm. talla joko laskee tai nousee mikä aiheuttaa säätämistä ja jopa voi myös vioittaa tallan kohdilta kitaraa varsinkin jos on kuivaa ja kansi menee kuopalle.

        Oikein hyvää settiä sulta kuten tavallista ;D


      • Mika222222222

        Kiitos :-) niin sullakin. Taidettiin kirjoittaa vastauksemme samaan aikaan koskapa huomasin kirjoituksesi vasta lähetettyäni omani :-D. No aloittaja toivottavasti sai vastauksensa. Oikeassa olet, että tuo mun 40% lienee vähän hätävarjelun liioittelua, mutta ehkä alussa on parempi katsoa kuin katua ja ajattelin, että noiden halvempien mittareiden mittavirheet mahtuu paremmin kun suosittelee vähän korkeampaa kosteutta. Kitarastahan se paljolti riippuu ja sitten kun oman soittimensa ja sen elkeet oppii tunnistamaan niin ei oikeastaan sitä mittaria edes tarvitse. Minusta huomiosi kosteuden tiivistymisestä talvella ikkunoihin oli erinomainen ja enpäs ollut itsekään tullut sitä ajatelleeksi.


    • Jeeeeee

      Moi, lunastin takaisin 12-kielisen Yamahani joka oli seissyt toimettomana 10 vuotta äänistudion kitaratelineessä. Tänä aikana se oli kuivahtanut ja kaulaan on tullut pieni hyppyri siihen kohtaan jossa se yhdistyy koppaan. Lisäksi kopan pinnasta hahmottuu nyt pienenä kohoumana kaulaa lähin poikkipuu.
      Käytän Kyserin Lifeguard Humidifieria ja sellainen on ollut nyt kostuttamassa muutaman viikon.
      Onko mitään näkemystä tai kokemusta kuinka kauan kostuttamista kannattaa jatkaa jonkunlaista palautumista odotellen, ja missä vaiheessa pitää luovuttaa ja uskoa että vahinko on lopullinen?
      Olen kiitollinen mistä tahansa avusta tässä asiassa, olen itse aika aloittelija.

      • yhntgbrv564

        Jos kitara on ottanu siipeensä kuivuudesta pahasti niin sitä toki voi suht radikaalisti kosteuttaa -> kunnes se on n.s normaalissa kuosissaan.

        Tu Kyserin Lifeguard Humidifier on lähinnä tarkoitettu normaaliin kosteuttamiseen eikä sillä voi kyllä korjailla jo patilla olevaa kaulan/otelaudan osaa siinä bodyn liitäntäkohdassa. Enkä usko, että tuolla pysytyy myöskään korjaamaan sitä poikkipuuta.

        Noin radikaalissa kuivahtamisessa voi asetaa kitaran sisälle useamman kosteuttajan, jotta kitara oikeasti saa enempi sitä kosteutta. Hyvä on muistaa kuitenkin, että ne kosteuttaja eivät saa tihkua sitä vettä sinne puurankenteisiin eli ne ei saa olla liian märkiä.

        kts. Taylorin esitys asiassa https://www.youtube.com/watch?v=tB8tELj43RE

        Ja sitten sellainen asia, että kannattaa kosteuttaa tuossa sun tapauksessa ehdottomasti kitaran ollessa laukussaan koska tuo yksi Kyserin kosteuttaja jos kitara on huonetilassa vapaana niin ei kyllä riitä.

        Sä olet kuitenkin kostuttanut kitaraa jo muutaman viikon joten 1 kpl Kysereitä ei hommaan riitä ja voipi olla, että kitara on jo ottanut tarpeeksi pahasti siipeensä jos siinä kaulan ja bodyn liittymässä on se patti.

        Jos sulla on lähellä kitarankorjaaja niin kannattaisi kysyä mitä mieltä hän on asiasta ja kysyä neuvoa sekä mitä mahdolliset korjaukset maksaa.

        Otelaudalla/kaulan ja bodyn liittymäkohdassa oleva patti on ikävä asia ja mulla on joskus ollut sellainen halvassa kitarassa jo ns. valmiina ja sen kielien särinään vaikuttava ongelma poistettiin hiomalla yläpään nauhoja ja onneksi se patti ole sen verran pieni vielä, että näin pysyty tekemään.

        Toivottavasti tänne eksyy joku varsinainen kitarankorjaaja joka osaa antaa parempia neuvoja :D


      • puristafinni
        yhntgbrv564 kirjoitti:

        Jos kitara on ottanu siipeensä kuivuudesta pahasti niin sitä toki voi suht radikaalisti kosteuttaa -> kunnes se on n.s normaalissa kuosissaan.

        Tu Kyserin Lifeguard Humidifier on lähinnä tarkoitettu normaaliin kosteuttamiseen eikä sillä voi kyllä korjailla jo patilla olevaa kaulan/otelaudan osaa siinä bodyn liitäntäkohdassa. Enkä usko, että tuolla pysytyy myöskään korjaamaan sitä poikkipuuta.

        Noin radikaalissa kuivahtamisessa voi asetaa kitaran sisälle useamman kosteuttajan, jotta kitara oikeasti saa enempi sitä kosteutta. Hyvä on muistaa kuitenkin, että ne kosteuttaja eivät saa tihkua sitä vettä sinne puurankenteisiin eli ne ei saa olla liian märkiä.

        kts. Taylorin esitys asiassa https://www.youtube.com/watch?v=tB8tELj43RE

        Ja sitten sellainen asia, että kannattaa kosteuttaa tuossa sun tapauksessa ehdottomasti kitaran ollessa laukussaan koska tuo yksi Kyserin kosteuttaja jos kitara on huonetilassa vapaana niin ei kyllä riitä.

        Sä olet kuitenkin kostuttanut kitaraa jo muutaman viikon joten 1 kpl Kysereitä ei hommaan riitä ja voipi olla, että kitara on jo ottanut tarpeeksi pahasti siipeensä jos siinä kaulan ja bodyn liittymässä on se patti.

        Jos sulla on lähellä kitarankorjaaja niin kannattaisi kysyä mitä mieltä hän on asiasta ja kysyä neuvoa sekä mitä mahdolliset korjaukset maksaa.

        Otelaudalla/kaulan ja bodyn liittymäkohdassa oleva patti on ikävä asia ja mulla on joskus ollut sellainen halvassa kitarassa jo ns. valmiina ja sen kielien särinään vaikuttava ongelma poistettiin hiomalla yläpään nauhoja ja onneksi se patti ole sen verran pieni vielä, että näin pysyty tekemään.

        Toivottavasti tänne eksyy joku varsinainen kitarankorjaaja joka osaa antaa parempia neuvoja :D

        voi ziisuksen vittu, mitä paskaa. älkää ihmeessä näitä näppylänokkien hölötyksiä uskoko.


      • mäkityttö

        osta vittu sukset ja hyppää ihmeessä siittä hyppyristä!!!


      • joopajoo007
        puristafinni kirjoitti:

        voi ziisuksen vittu, mitä paskaa. älkää ihmeessä näitä näppylänokkien hölötyksiä uskoko.

        Sama tyyppi heiluu täällä useampaan otteeseen ja sehän vaan todistaa kuinka vanne päässä kiristää ihan maan perusteellisesti.

        Ei vissiin menny perille se sanonta sulle, että "kauhalla ei voi ammentaa kun on lusikalla annettu".

        Mutta puristasinäfinniä siitä pipulistas. se kun ei ole sitä finniä isompi...
        Voi sinnuu TROLLI-parkaa. ---> osta elämä!


    • jätkän-nylonstringit

      Mulla on kylppärin ovi eteisessä.
      Jätän oven auki suihkun jälkeen ja
      nylonkielinen eteiseen hengitämään.
      Hyvässä kunnossa on.

    • lesosilla

      morjens, kusen kitaroiden päälle kännissä ja kunnossa pysyvät

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe