keskikaljamiesten yu-kisat

enovenees

Pidettiin kaveriporukalla ns yu-kisat. Ikähaitari on siis 28-40v. Itse olen 35v. Lajeina oli pituus, naistenkuula, 60m ja miestenkeihäs. Itse en ole harrastanut juuri mitään, mutta vanhasta lihasmuistista kaikki lajit onnistuivat jollain tapaa. Erityisesti yllätti, että bodarimiehet eivät pärjänneet kuulassa, vaikka nostavat penkistä paljon enemmän rautaa kuin meikäläinen.

Omat tulokseni:
Pituus 4.45m
Kuula (4kg) 13.91m
60m 8.9s
Keihäs(800g) 42.96m

Yllätys oli bodari, joka työnsi (tai enemmänkin heitti) kuulan vain 12 metriin, ilman mitään tekniikkaa, pelkällä kädellä, kasvot kokoajan työntösuuntaan. Keihäs ei lentänyt kuin joku 20m. Pituus jäi alle 4m. 60m meni yli 9s. Oli varsinkin yllätys ettei kuula lentänyt tuon pidemmälle, vaikka lihasmassaa on niin että paita melkein repee.

Pääsääntöisesti porukka työnsi kuulaa noin 9-11 metriin. Pituutta hypättiin 4 metrin molemmin puolin. 60 metrin joku juoksi jopa 8.2 sekuntiin. Keihäs lensi pääsääntöisesti 15-25 metrin tietämille.

Harrastin nuorempana keihäänheittoa jonkin verran, ihan omaksi ilokseni vain heinäpellolla, aluksi puukeihäillä ja sittemmin metallikeihäillä. Muistaakseni heitin joskus 45m miesten keihästä. Kai se käsinopeus ja heittoräjähtävyys tulee sitten tuohon kuulaankin. Kuulaa ei ole tullut työnnettyä kuin harvakseltaan, mutta jonkinlainen perustekniikka siinäkin on kunnossa. Pakittamalla ja räjähtävällä rykäisyllä, sekä sormilla hieman joustamalla. Tuo kuulan tulos kyllä yllätti eniten itseni, kuvittelin jotain 12 metriä ja risat, mutta melkein 14. Pituushyppy ja juoksu sitten ovat hyvin tavanomaisia, kenenkä tahansa aikoja, ei mitään ihmeellisiä siis. Keihäs ei yllättänyt minua, mutta monet muut se yllätti, ja se heittämisen vaikeus kun tekniikkaa ei muilla oikein ollut.

Mutta sellaista se oli keskikaljamiesten kisailut. Hauskaakin oli, eikä niin vakavaakaan. Mutta seuraavina päivinä oli paikat kipeinä monta päivää. Että kyllä sitä silti täysillä yritti, jokalajissa.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaxWallenberg

      tiedossahan ja myös omastakin kokemuksesta voin sanoa että kehonrakennustyylinen sekä voimanostotyylinen raudan nostelu salilla tekee hieman kömpelöksi, hidastaa ja vähentää kimmoisuuttakin. Myös liian suuret lihakset vaikuttavat asiaan ja toimivat hieman epätaloudellisesti myös aeroobisissa lajeissa sekä palloilulajeissa. Myös yksipuolinen kestävyystreeni hidastaa ja iän myötä vaikutus vain tuntuu lisääntyvän.

      Kuntosalilla ja juoksulenkeillä olisi näin ollen erittäin suositeltavaa tehdä vaihtelevampia treenejä. mm. räjähtävää voimaa, pikavoimaa, koordinaatiota ja kestävyyttä parantavia treenejä salilla ja erilaisia vetoja, mäkinousuja, spurtteja, loikkia jne juoksulenkkejen yhteydessä.


      Näin toimimalla myös treenaaminen muuttuu miellyttävämmäksi kun siihen saa vaihtelua ja löytää uusia voimavaroja myös elimistöstään.

      Itse olen nyt yrittänyt panostaa vanhemmiten treenien monipuolistamiseen. Loukkaantumis- ja rasitusvammariski hieman lisääntyy mutta tolkkupäässä se on hallittavissa.

      Toki jos kuntoilijan tavoitteena on ainoastaan maksimaalinen kestävyys, - voima tai isot lihakset niin ilmanmuuta ne kehittyvät parhaiten niihin erikseen tarkoitetuilla treeneillä.
      Itse arvostan monipuolisuutta kuntotekijöissä ja kuntoilussa !

      Olisitte muuten juossut vielä monipuolisuuden vuoksi vaikkapa 1000 metriä tai cooperin lisäksi tuohon settiin niin olisitte nähneet vaihtuuko kärki.
      Miesten kuula olisi myös ehkä saattanut suosia enempi voimailijoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe