juokseminen talvella

ibs

Heippa!
Voisitteko kokeneemmat juoksijat valistaa mua talvijuoksun saloista. Oon vasta aloittelija ja vähän mietityttää toi talvella juokseminen. Miten kannattaa pukeutua, millaset kengät, saako juosta niin kovaa kuin pääsee (ettei pakkasesta tuu mitään hengenahdistusta)? Lähelläni ei oo mitään valaistuja lenkkipolkuja ja taskulapun käyttö vaikuttaa vähän vaikeelta... Oon kuullu sellasista otsataskulampuista. Toimiiko? Kiitti jo etukäteen.

8

3047

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellosen Jussi

..on avainsana talvilenkkeilyssä. Kuitenkin niin, ettei tule liian isoa haarniskaa päälle. Itselläni on käytössä sellainen ulkoilupuku, joka sietää hyvin sadetta & vettä. Alle voi pistää kerroksittain tekstiiliä lämpötilan mukaan. Kaupoista kannattaa kysellä urheiluun sopivia asuja, kuten juoksupaita ja ohuet välihousut. Näiden päälle lisätään muita rättejä kelin mukaan. Myös päähine kannattaa mitoittaa lämpötilan mukaan; 0 lippis, -5 ohut pipo, -13 järeämpi pipo, -18 kasvosuojus.
      Nastalenkkarit ovat hyvät, mutta monet pärjäävät ilmankin. Vauhti hiljenee talvella yleensä jo kelinkin takia - hengityselimiä tuskin kannattaa muutenkaan rasittaa liian kovalla vauhdilla.
      Kaupungissa otsalamppu on tarpeeton, maaseututeillä heijastin lienee riittävä varuste.

• viluinen kissa

pikku pakkanen:

- pikkuhousut
      - urheilukerrasto
      - poolo
      - pipo ja hanskat
      - lenkkarit

pakkasen kiristyessä lisään:

- kauluri
      - kypärälakki
      - korvaläpät
      - toinen kerrasto
      - hanskojen alle silkkisormikkaat
      - nilkkurit (vanhojen sukkien varret)

• misu

...pukeudun itse:
      0-15 c: urheilukerrasto, juoksupuku, pipo, hanskat
      15-20 c: urheilukerrasto (tuulisuojalla, jos tarpeen) fleece-tai puuvillakerrasto, juoksupuku, pipo, fleecetumput
      yli 20 c: urheilukerrasto, fleecekerrasto, juoksupuku, hengitysilmanlämmitin (voi juosta lujaakin pakkasella, hyvä juttu) kypärämyssy, pipo, fleecetumput ja akillesjänteenlämmittimet (vanhoista villasukista leikatut varret)
      liukkaalla käytän lisäksi liukuesteitä lenkkareissa.

• asd

en ole juoksija vaan hiihtäjä.
      pukeutuminen:
      aluskerrasto aina alle ja vaatetta sen päälle kelin mukaan.
      lämpimät hanskat kannattaa hommata, ei ole mukavaa jos kädet jäätyvät.
      itse olen juossut tavallisilla kengillä. jääkeleillä hieman varovaisuutta mukaan niin sujuu.

suosittelen petzl zipka plus ledilamppua (4lediä, 3tehoa "vilkku" ja semmoisella jojolla kiinnitys[huomaat kyllä kaupassa että niitä on kahdenlaisia, toisessa on paksu nauha, siitä ei ole kokemusta]), jolla näkee juosta hyvin pilkkopimeässä, jos tuntee edes hieman reittiä. onhan se hieman kallis tais olla >40€

pakkasta vastaan on keksitty hengityslämmitin. http://www.tatusport.sotkamo.net/
      toimii. olen itse todennut lähes -20'c pakkasessa hiihtämällä. hiihdin 70% teholla eikä tuntunut keuhkoissa yhtään, mutta naama meinasi palentua kovan vauhdin takia. En tiedä onko tatusportilla tällä hetkellä noita sport-malleja, ne loppuivat vähän aikaa sitten, mutta lisää on tulossa. minäkin voin myydä noita samaan hintaan eli 38€/kpl toimituskulut. minulla on vielä 4kpl myymättä. jos kiinnostaa niin mailia osoitteeseen: tume87 (@) mbnet.fi

• Krach

Talvella on turha rasittaa itseään kaikenmaailman juoksemisilla. Ei siitä sydänhalvausta saa, vaikka ottaisi kolme tai neljä kuukautta vuodessa hieman rennommin. Ja onhan sitä kaikenlaista sisäliikuntaa tarjolla. Hanki kuntopyörä jos tuntuu siltä, että pakko päästä liikkumaan.

Talvihan on erinomaista aikaa henkisille pyrkimyksille. Kannattaa hiljentyä. Kannattaa lukea hyvää kirjallisuutta. Kannattaa syödä ja juoda hyvin.

Kesällä voi sitten jälleen paahtaa mäkiä ylös ja alas kuin hirvi.

• Joggi-karhu

Jos todella viettäisi k o k o talven lukemalla Tolstoita konjamiinimuki nenän alla, niin viimeistään pääsiäisenä tulisivat valkotakkiset viranomaiset tarjoamaan moottorimarssia Kellokosken takametsiin.
        Ei makeaa mahan täydeltä. Tee kuten Joggi-karhu; paljon lepoa, elämänkertakirjallisuutta, huolella valittuja viinejä hyvien aterioiden kera. Iltaisin pari, kolme yömyssyä apteekkarin kaapista. Mutta lisukkeena säännöllistä ulkoilua, juoksemista tai hiihtoa - sauvakävelyä tai punttisalia. Kunhan pistää mahlat liikkeelle.

• CWW

Mistä saa piikeilla varustettuja lenkkareita? Suutarilla nastoja saa euron kappalehintaan, mutta se tuntuu vähän kalliilta. Esim. 20 per laaki olis no 40 e. Ostan mielummin vaikka uudet jalkineet. Asicsin yksi malli löytyi, mutta se oli aivan onneton jäille. Niin ja liukuesteitä olen kokeillut: napasahtivat poikki.

• Pystyssä monet talvet pysynyt

Liukkaalla, peilikirkkaallakin jäällä pärjää ilman nastoja, kun opettelee juoksemaan rennosti ja luottaa siihen että juosten pysyy pystyssä. Itse juoksen läpi talven useamman kerran viikossa mäkisillä metsä- ym. teillä joilla hiekotus tai auringon sulattava vaikutus ovat tuntemattomia käsitteitä, enkä ole viimeiseen viiteen talveen kaatunut kuin yhden ainoa kerran. Mutta jos erehdyn kesken lenkin ottamaan kävelyaskelia, kaatuminen on lähes varmaa. Kestää jonkun aikaa ennen kuin oppii liukkaalle oikean juoksutyylin ja oppii luottamaan pystyssä pysymiseen, mutta sen jälkeen ei tarvitse nastojen perään haikailla. Tärkeintä on se ettei jännitä jalkojen lihaksia tavallista enempää, vaan säilyttää normaalit juoksun liikeradat. Jalkojen jännittämisen tönköksi voi jättää kävelylenkeille, ja silloin voi ne liukuesteet laittaa jalkaan. Kokeileppa tätä tyyliä! Turvallisia lenkkejä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe