Nopee rumpu oppi...

Jonna

Niin elikkäs, noihin rumpuihin vähän apuja kaipailisin.. perustettiin bändi niin sanotusti.. ja en kauheesti ole rumpuja soitellut, mutta niitä nyt kuitenkin päädyin soittamaan, onko mitään semmosta millä oppisin mahdollisimman nopeesti soveltamaan kaikkee, sekoon aina jossain välissä ja sit myös muutkin sekoaa.. Yritän nyt löytää jotain "yksityistä" opettajaa.. Että me päästäs bändin kanssa tekeen omia biisejäkin ja näin, ja mitä nopeemmin oppisin niin sen nopeemmin mekin edettäisiin, No joo jos tulee jotain asiallisia juttuja jollain mieleen niin voi vastailla...!! Kiitos.

14

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

      millä alueella asustelet? siis tarkoitan vaik, et 03 /tampere , 02/turku ja lähiympäristö jne. Ite soittanu 20-vuotta rumpuja ja käyny musiikkioppilaitosta, sillo mukulana, 4- vuotta, josta sain oppia. Tähän lisäten itseopiskelun, olen saanu/oppinu soittaa "omatyylisesti". Bänditoimintaa ja keikkoja, studiojuttuja unohtamatta.
      Se siis mun taustoista.
      Tohon ei taida kukaan osata vastata, et onko jotain neuvoo miten oppii soveltaa kaikkea. HARJOITTELU! toisaalta riippuu minkälaista musaa soitatte, siitä lähtee tyyli ja taju komppaukseen. Ethän voi soittaa speedmetallia poppi biisiin, tai voi jos sen tekee tyylillä.
      Neuvoisin aloittamaan peruskompista, johon sitten lisätään niitä omia juttuja myöhemmin. Perusta pitää olla kunnossa, eli time. Klikki vois olla yks vaihtoehto.
      Voit harjoitella vaikka jonkun yksinkertaisen biisin mukaan soittamalla "mukana", eli korvakuulokkeet stereoihin/mankkaan ja harjoittelemaan. Haitsu (Hi-Hat) käden motoriikkaharjoituksia samaan aikaan virvelin/snaren ja basarin (bassdrum) kanssa, 4/4 osa tahdilla. Eli yksi (basari/haitsut yhtaikaa) , kaksi (pelkkä haitsu) , kolme (virveli/haitsu) , neljä (pelkkä haitsu). Tätä jatkaen ensin hitaasti ja kun se alkaa menemään, lisätään nopeutta. Klikki on tässä ehdoton apuväline, että pysyy tahdissa eli timessä.
      Tolta pohjalta pitäis jotain saada, eihän kukaan ole seppä syntyessään. HARJOITTELE!

      • Jonna

        Asustelen Forssassa päin. Niin tosiaan peuskomppi menee hyvin, ja jotain omia olen siihen sitten lisäillyt.. No johonkin joululauluihin oman korvan kautta soitin, mutta se nyt oli vaatimatonta pientä. Ajattelin, että jos sais hankittua rummut jostain keväällä, niin olis hyvä päästä soitteleen tosiaan ihan yksikseenkin.! Mutta kiitos!


      • Rumpali...
        Jonna kirjoitti:

        Asustelen Forssassa päin. Niin tosiaan peuskomppi menee hyvin, ja jotain omia olen siihen sitten lisäillyt.. No johonkin joululauluihin oman korvan kautta soitin, mutta se nyt oli vaatimatonta pientä. Ajattelin, että jos sais hankittua rummut jostain keväällä, niin olis hyvä päästä soitteleen tosiaan ihan yksikseenkin.! Mutta kiitos!

        Itse olen 4 vuotta rumpuja soitellut joista kolme vuotta itsekseni olen soittanut, koulussa kävi "rummun soiton opettaja" kuka opetti minulle kaikkia kombbeja (kirjoitetaankohan se noin :P)

        Kolmessa vuodessa ehdin opetella itse koordinaation, timingin, ja itse tein noita kombbeja jonkin verran, sitten kun se opettaja tuli, kysyin että onko näissä mitään oikeata, ne olikin kaikki melkein täydellisen oikeita kombbeja :D

        Ei sitä tosiaan voi tosta noin käydä neuvomaan, harjoitus tekee mestarin niinkuin sanotaan, siksi olenkin meidän koulun (noin 350 oppilasta) paras rumpujen soittaja.

        Uskon et sä tiiet jo tän mut kerron jos jotku keitä kiinnostaa rumpujensoitto ja aloittaa soittamisen: opetelkaa lukemaan nuoteista...

        Se meidän opettajakin sanoi niille alottelijoille: "Nuottejen lukemisen opetteleminen on tärkein asia, nämä peruskombit ja nämä voin vielä näyttää mutta niitä vaikeampia missä käytetään melkein jokaista rumpujen osaa, sitä en voi teille näyttää..."


      • riippuu
        Jonna kirjoitti:

        Asustelen Forssassa päin. Niin tosiaan peuskomppi menee hyvin, ja jotain omia olen siihen sitten lisäillyt.. No johonkin joululauluihin oman korvan kautta soitin, mutta se nyt oli vaatimatonta pientä. Ajattelin, että jos sais hankittua rummut jostain keväällä, niin olis hyvä päästä soitteleen tosiaan ihan yksikseenkin.! Mutta kiitos!

        Jep, sain vain ekasta viestistäs sellaisen kuvan, et sulla on jo rummut. No, eipä mitään. Toivottavasti saat hommattua ja jatkat "urakkaasi". Ilmeisesti teillä on koulussa tai treenikämpillä rummut, joita olet "paukutellut". Olenko väärässä? Jos sulla on mahdollisuus päästä yksinäs harjottelee, niin aina vaan parempaa. Ja jos toi perustatsi menee, vai meneekö sittenkään, kun kerroit, et "sit menee harakoille ja muutkin menee (siis muut soittajat)". Kantsii yrittää harjoitella sekä yksin, että yhdessä bändin kanssa, jotta saa tuntumaa kokonaisuuteen. Liika yksinpaukuttelukaan ei ole pitemmän päälle hyväksi. Tsemppiä ja jouluja....


      • rumpu15v
        riippuu kirjoitti:

        Jep, sain vain ekasta viestistäs sellaisen kuvan, et sulla on jo rummut. No, eipä mitään. Toivottavasti saat hommattua ja jatkat "urakkaasi". Ilmeisesti teillä on koulussa tai treenikämpillä rummut, joita olet "paukutellut". Olenko väärässä? Jos sulla on mahdollisuus päästä yksinäs harjottelee, niin aina vaan parempaa. Ja jos toi perustatsi menee, vai meneekö sittenkään, kun kerroit, et "sit menee harakoille ja muutkin menee (siis muut soittajat)". Kantsii yrittää harjoitella sekä yksin, että yhdessä bändin kanssa, jotta saa tuntumaa kokonaisuuteen. Liika yksinpaukuttelukaan ei ole pitemmän päälle hyväksi. Tsemppiä ja jouluja....

        Jepp..Eli itse oon soitellu n.2vuotta rumpuja, olen ollut vuoden eräässä rumpukoulussa jota suosittelen myös sinulle.Jos omaa settiä ei löydy niin kannattaa kyllä ehdottomasti mennä musiikkiliikkeeseen kyselemään jotain kaytettyä pikku settiä joita saa kyllä aika halpaan hintaan.Sitten on olemassa semmosia bänditunteja jossa opetellaan soittamaan bändin kanssa.Eli kannattaa ensiksi mennä niille rumpu ja bänditunneille ja sen jälkeen ostaa oma setti.Kun mä ja muut bändin jäsenet alettiin soittaa yhdessä niin kukaan ei osannut soittaa juuri yhtään mutta tän parin vuoden aikana on kyllä oppinut todella nopeasti.


      • Jonna
        riippuu kirjoitti:

        Jep, sain vain ekasta viestistäs sellaisen kuvan, et sulla on jo rummut. No, eipä mitään. Toivottavasti saat hommattua ja jatkat "urakkaasi". Ilmeisesti teillä on koulussa tai treenikämpillä rummut, joita olet "paukutellut". Olenko väärässä? Jos sulla on mahdollisuus päästä yksinäs harjottelee, niin aina vaan parempaa. Ja jos toi perustatsi menee, vai meneekö sittenkään, kun kerroit, et "sit menee harakoille ja muutkin menee (siis muut soittajat)". Kantsii yrittää harjoitella sekä yksin, että yhdessä bändin kanssa, jotta saa tuntumaa kokonaisuuteen. Liika yksinpaukuttelukaan ei ole pitemmän päälle hyväksi. Tsemppiä ja jouluja....

        Juu, sie kämpillä on rummut, ja löysin nyt itselleni rumpu open niin sanotusti, että kyllä kai tää tästä.


      • kaikkea kuulee
        Rumpali... kirjoitti:

        Itse olen 4 vuotta rumpuja soitellut joista kolme vuotta itsekseni olen soittanut, koulussa kävi "rummun soiton opettaja" kuka opetti minulle kaikkia kombbeja (kirjoitetaankohan se noin :P)

        Kolmessa vuodessa ehdin opetella itse koordinaation, timingin, ja itse tein noita kombbeja jonkin verran, sitten kun se opettaja tuli, kysyin että onko näissä mitään oikeata, ne olikin kaikki melkein täydellisen oikeita kombbeja :D

        Ei sitä tosiaan voi tosta noin käydä neuvomaan, harjoitus tekee mestarin niinkuin sanotaan, siksi olenkin meidän koulun (noin 350 oppilasta) paras rumpujen soittaja.

        Uskon et sä tiiet jo tän mut kerron jos jotku keitä kiinnostaa rumpujensoitto ja aloittaa soittamisen: opetelkaa lukemaan nuoteista...

        Se meidän opettajakin sanoi niille alottelijoille: "Nuottejen lukemisen opetteleminen on tärkein asia, nämä peruskombit ja nämä voin vielä näyttää mutta niitä vaikeampia missä käytetään melkein jokaista rumpujen osaa, sitä en voi teille näyttää..."

        Se meidän opettajakin sanoi niille alottelijoille: "Nuottejen lukemisen opetteleminen on tärkein asia, nämä peruskombit ja nämä voin vielä näyttää mutta niitä vaikeampia missä käytetään melkein jokaista rumpujen osaa, sitä en voi teille näyttää..." Siis Mikä opettaja se on joka ei osaa soittaa???? Siis käyttää jokaista rumpujen osaa , heh heh. Sit kun nuotit tippuu mitäs sit teet


      • Say it in slugs
        Rumpali... kirjoitti:

        Itse olen 4 vuotta rumpuja soitellut joista kolme vuotta itsekseni olen soittanut, koulussa kävi "rummun soiton opettaja" kuka opetti minulle kaikkia kombbeja (kirjoitetaankohan se noin :P)

        Kolmessa vuodessa ehdin opetella itse koordinaation, timingin, ja itse tein noita kombbeja jonkin verran, sitten kun se opettaja tuli, kysyin että onko näissä mitään oikeata, ne olikin kaikki melkein täydellisen oikeita kombbeja :D

        Ei sitä tosiaan voi tosta noin käydä neuvomaan, harjoitus tekee mestarin niinkuin sanotaan, siksi olenkin meidän koulun (noin 350 oppilasta) paras rumpujen soittaja.

        Uskon et sä tiiet jo tän mut kerron jos jotku keitä kiinnostaa rumpujensoitto ja aloittaa soittamisen: opetelkaa lukemaan nuoteista...

        Se meidän opettajakin sanoi niille alottelijoille: "Nuottejen lukemisen opetteleminen on tärkein asia, nämä peruskombit ja nämä voin vielä näyttää mutta niitä vaikeampia missä käytetään melkein jokaista rumpujen osaa, sitä en voi teille näyttää..."

        NIIN JA MIKÄ SE ON tuommoinen "rumpali", RUMPALI JOKA PUHUU JOSTAIN HE-LE-VETIN ;) KOMBEISTA, se on komppi, hei siellä!!

        komppi.


      • rumpalin alku :)
        Jonna kirjoitti:

        Juu, sie kämpillä on rummut, ja löysin nyt itselleni rumpu open niin sanotusti, että kyllä kai tää tästä.

        kyllä se on paras hankkia opettaja tai sitten hankkiutua johonki ryhmäopetukseen, jossa "leikitään" bändiä :)
        ite oon soittanu 1,5 vuotta, omat rummut on (auttaa paljon, luultavasti oon koulun paras/parhaimpia rumpaleita) plus rumputunnit alko vähän aikaa sitte. Siellä oppii tosi hyvin, sanonpa vaan ;)


      • MetalWarrior
        Rumpali... kirjoitti:

        Itse olen 4 vuotta rumpuja soitellut joista kolme vuotta itsekseni olen soittanut, koulussa kävi "rummun soiton opettaja" kuka opetti minulle kaikkia kombbeja (kirjoitetaankohan se noin :P)

        Kolmessa vuodessa ehdin opetella itse koordinaation, timingin, ja itse tein noita kombbeja jonkin verran, sitten kun se opettaja tuli, kysyin että onko näissä mitään oikeata, ne olikin kaikki melkein täydellisen oikeita kombbeja :D

        Ei sitä tosiaan voi tosta noin käydä neuvomaan, harjoitus tekee mestarin niinkuin sanotaan, siksi olenkin meidän koulun (noin 350 oppilasta) paras rumpujen soittaja.

        Uskon et sä tiiet jo tän mut kerron jos jotku keitä kiinnostaa rumpujensoitto ja aloittaa soittamisen: opetelkaa lukemaan nuoteista...

        Se meidän opettajakin sanoi niille alottelijoille: "Nuottejen lukemisen opetteleminen on tärkein asia, nämä peruskombit ja nämä voin vielä näyttää mutta niitä vaikeampia missä käytetään melkein jokaista rumpujen osaa, sitä en voi teille näyttää..."

        Älkää ottako tossissanne mitään mitä toi ääliö sano!!!!!!"rumpali"...Tyyppi on soittanu neljä vuotta ja luule osaavansa kaiken, erittäi huono asenne...
        Nuotit on kyllä helvetin hyödylliset osata, mutta ei todellakaan tärkein osa. Voi Vittu!!! "...vaikeammat
        on mahdottomia oppia muualta kuin nuoteista..."


        voi tsiisus...


    • Jokeri33

      Ite oon soittanu kuutisen vuotta rumpuja. Yhtään tuntia en ole saanut opetusta koko hommaan. Itseopiskelussa korvaamattomaks apuvälineeks oon huomannu kannettavan cd-soittimen. Nykysin onnistuu soittaa jo jotain sonata-arctican tasosta materiaalia. (toki ei yhtä laadukasta, mutta rytmillisesti ok)
      Kun tää yks kaveri väitti, että nuotteja pitäs opetella lukemaan, niin siihen täytyy kyllä sanoa, että hyvinhän tuota on pärjänny ilmanki. Tarpeeks kun soittaa ni kyllä tietää minkälainen komppi mihinki kuuluu. Mut onnee sulle... ja treenaamalla oppii nopeiten niin se vaan menee.

    • drummerboy

      Eli ensiksi opettele pysymään tahdissa metronomin kanssa ja soita virveliin paljon tekniikkaharjoituksia.. Vaikka niitten jauhaminen on tosi tylsää ni se kannattaa, sillä ajan kanssa jos ei ole tekniikkaa tulee vaikeuksia.. Samoin opettele jalkojen ja käsien yhteistyötä eli vuorotellen haitsu ja basari, sitte kädet "väärinpäin mukaan" eli ku polkaset haitsuu ni lyöt oikeella kädellä ja ku basarilla ni vastaavasti vasemmalla.. Siitä se lähtee.. ;)

    • Anonyymi

      Omalla kohdalla Kaksi parasta harjoitusta, mitkä toimii on , 4*8oikea/vasen sinkkurudit yhteensä 32isk & sana määrä ov:nä 32ov päälle, sinkku rudeilla nS. Vuorotteluun "sana iskun määrä" muuten ei toimi, johonki väliin vähän pidempi satsi ov:tä ns. Tiukennokseks, & toinen hyvä että rrll:illä "kakkosella vauhtia esim. Sama 32isk & päälle 8iskun sarjoilla, & niitä jauhaa, oma ohjelma on kumpaakin 10minuuttia putkeen , ov vauhti harj.ensin _ kakkos vauhti harj. Toisena niin tulee ykkös päälle pelkkä Rudiharj. & Seuraavaan kertaan paremmat startit🥢, mutta kait se neljäkertaa1,2,3,4,8 & sama toisin päin harjoitus myös toimii, pitääkö sitäkin kokeilla😊

    • Anonyymi

      Omalla kohdalla Kaksi parasta harjoitusta, mitkä toimii on , 4*8oikea/vasen sinkkurudit yhteensä 32isk & sama määrä ov:nä 32ov päälle, sinkku rudeilla nS. Vuorotteluun "sama iskun määrä" muuten ei nähtävästi toimi, johonki väliin vähän pidempi satsi ov:tä ns. Tiukennokseks, & toinen hyvä että rrll:illä "kakkosella vauhtia esim. Sama 32isk & päälle sama määrä 32 isk 8iskun sarjoilla, & niitä jauhaa, oma ohjelma on kumpaakin 10minuuttia putkeen , ov vauhti harj.ensin _ kakkos vauhti harj. Toisena niin tulee ykkös päälle pelkkä Rudiharj. & Seuraavaan kertaan paremmat startit🥢, mutta kait se neljäkertaa1,2,3,4,8 & sama toisin päin harjoitus myös toimii, pitääoä sitäkin kokeilla😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe