Moi. Tietäisikö kukaan miten tätä thermite:ä valmistetaan? Voiko sitä valmistaa kuka tahansa tai voiko sitä ostaa jostain? Olen jostain kuulut että sitä voisi tehdä ruosteesta ja alumiinista, mutta en ole varma oliko siinä kyse juuri tästä.
Thermite
13
7627
Vastaukset
- Schnauf
Thermiteä eli suomeksi termiittiä valmistetaan rauta(III)oksidista (Fe2O3), jota myydään suomessa punamultana ja alumiinista (Al). Tavallinen ruoste on raudan oksidien ja hydroksidien seos, joka ei sellaisenaan sovellu lähtöaineeksi (tai ainakin reaktion teho heikkenee, joten miksi vaivautua, koska puhdasta rauta(III)oksidiakin on melko helposti saatavilla?)
Kun lähtöaineet reagoivat keskenään, tapahtuu voimakkaasti eksoterminen eli lämpöä vapauttava reaktio:
Fe2O3(s) 2Al(s) --> Al2O3(s) 2Fe(l)
Reaktion reaktiolämpö on noin -850 kJ/mol.
Käytännössä reaktiossa syntyy varsin näyttävä valoefekti, savua ja jonkin verran kipinöitä. Reaktion lämpötila voi nousta reilusti yli 2000:een asteeseen.
Rektio vaatii tosin melko korkean käynnistymislämpötilan, n.1200 astetta (tai ainakin muistelisin näin - en tiedä varmaisti), joten reaktion käynnistämiseksi vaaditaan esimerkiksi magnesiumliekki tai kaliumkloraatista ja rikistä valmistettu sytytyslanka. Syttyessään reaktioseos deflagroituu eli tuottaa paineaallon, joka etenee alle äänennopeuden - käytännössä palaa nopeasti.
En osaa sanoa varmasti, mutta uskoisin, että termiitin valmistamiseen tarvitaan viramomaisten lupa, eikä termiitillä ainakaan pidä mennä leikkimään, vaikka Uusivuosi onkin jo miltei ovella.
Ja näin loppuun haluaisin muistuttaa "googlettamisesta" - asioita, jotka saa selville muutamassa sekunnissa hakukonetta käyttämällä, ei kannata erikseen keskustelupalstoilta kysyä. Ja jos olet aikeissa valmistaa termiittiä, niin suosittelisin voimakkaasti, ettet valmistaisi (termiitti ei ole turvallisuustekijät huomioiden mitenkään sen vaarallisempi kuin esimerkiksi ilotulitteet, mutta vaaratekijöitä on aina olemassa).- Pate
Kiitos vastauksesta
- että
Kerroit! Minä rakennan ohjeillasi POMMIN.
- Tiedän
että kirjoitti:
Kerroit! Minä rakennan ohjeillasi POMMIN.
Ei räjähdä edes suljetusta tilasta, polttaa tiensä vapaaksi.
On olemassa eräs hapetin (en kerro) jolla alumiinin saa räjähtämään. - tiedän
Tiedän kirjoitti:
On olemassa eräs hapetin (en kerro) jolla alumiinin saa räjähtämään.kyseisen hapettimen ja tämä alkuperäinen termiitin kyselijä saattaa sen kokeilemalla löytää, (tai nyt ainakin titää mitä tarvitaan) Minäkin aikoinaan löysin seoksen joka räjähtää kun sille antaa tipan vettä. (vielä on näkö ja sormet tallella)
- cyclonite
tiedän kirjoitti:
kyseisen hapettimen ja tämä alkuperäinen termiitin kyselijä saattaa sen kokeilemalla löytää, (tai nyt ainakin titää mitä tarvitaan) Minäkin aikoinaan löysin seoksen joka räjähtää kun sille antaa tipan vettä. (vielä on näkö ja sormet tallella)
hieno alumiini nyt palaa kiivaasti nyt lähes minkä tahansa hapettimen kanssa..KClO4/Al on tunnettu paukkumassa
- Jaa-a
cyclonite kirjoitti:
hieno alumiini nyt palaa kiivaasti nyt lähes minkä tahansa hapettimen kanssa..KClO4/Al on tunnettu paukkumassa
Sattuuko kyseinen hapetin olemaan kaliumnitraatti?
- Kaifas
Tiedän kirjoitti:
On olemassa eräs hapetin (en kerro) jolla alumiinin saa räjähtämään.Alumiini saadaan räjähtämään hyvin monien eri hapettiminen kanssa oikeissa olosuhteissa. Ei ole vaiketa...
- joke666
Tiedän kirjoitti:
On olemassa eräs hapetin (en kerro) jolla alumiinin saa räjähtämään.Liipeää sekaan (voimakas emäs) !
- Kaifas
Jeh... termiittiä pystyy valmistamaan kotioloissa kuka tahansa vähän vaivaa näkemällä. Kuitenkin kehoitan jokaista kokeilijaa olemaan varovainen, nimittäin kyseisellä seoksella polttaa helposti oman kätensä tai pahimmassa tapauksessa kiehuva alumiinioksidi roihahtaa silmille....
--Kaifas - naavaparta
Kolloidinen alumiini ja rautajauhe ja sitten sitä voimakasta hapetinta, jonka nimeä en minäkään sano, on niin kuuma, ettei sen kanssa kannata lähteä leikkimään.Tapahtuu lähes Kiina-ilmiö.
- ihan_pelleilyä_nykyä
Onko se hapetin Voldemort?
- Kotikemisti
No ei tuo termiitin valmistus ja käsittely niin vaarallista ole! sehän vaatii syttyäkseen kaliumpermanganaattia ja glyseeriiniä, suikaleen magneesiumia tai litiumia.olen joskus ennen säilyttänyt jopa puolen kilon verran muovipussissa. Alumiinia saa helpoiten jauhamalla alumiinifoljoa erityisellä kuulamyllyllä (Ball mill) ja hyvin puhdasta rautaoksidia saa tehtyä itse johtamalla sähkövirtaa 2 suolaveteen upotettuun rautanaulaan 6v paristolla. Litiumia saa esim. purkamalla Energizer ultimate lithium pariston (oltava sama merkki ja malli)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855