Siitä on 20 vuotta kuinka tämä laskettiin...?

maxxon

https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114980439/Sinkkiruukku 2Kpl Alusta 19,5x9x10,5c

Siis mun aivot matikan suhteen on ”sammaloituneet” pahasti, kun en ole sitä 20 vuoteen käyttänyt ja kyllä 120 ov / ammattikoulutuspa ja tietoliikenne ja elektroniikka asentajan pitäisi osata laskea tämä, kun olin vielä kouluni paras, mutta ei kaavaa tule mieleen? En tosiaan tarvitse moisia laskuja järjestelmänvalvojana eräässä kaupungissa.

Kaikkia mitta-arvoja tarvitaan onko mm. ilmoitettu 9 vm säde joka kaavassa tarvitaan pii arvon ja korkeuden lisäksi tai onko se halkaisija, mikä sikäli on ihan varma, että jos ruukun leveys on 9 cm on ilmoitetut tiedot väärät, koska laskemalla ruukkuun tilavuus, ei tarvita halkaisijaa vaan sädettä, korkeutta ja pii arvoa. eli miten se nyt sitten meni?
Laittakaa kaava ja valmiiksi laskettu ruukun tila, please? Jos annettaan pelkän kaavan näin pitkästä aikaa teen aivan varmasti laskuissani virheen treenauksen puutteen vuoksi.
Kyllä ”aivoilla” on hyvä ”lihasmuisti”, eli 2 viikon treenit niin olisin opistoinsinööritasoa, ei näitä voi muistaa ja jaksa järkeillä kun aikaa on mennyt matematiikan taitojen harjoittelemiseen niin pitkään, etten kerta kaikkia ainakaan lonkalta kaavaa ja tulosta muista. Itse asiassa olen tuloksesta nyt enemmän kiinnostunut ja veikkaan ruukun olevan 3 litran ruukku, menikö väärin voiolla 2 litran ruukkua :D

7

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsykokeisiinvalmistuva

      No tässähän nyt en tietysti tiedä mikä mitoista meinaa pohjan halkaisijaa, mutta jos nyt kuviteltaisiin että se olisi tuo 9cm ja 10,5cm tarkoittaisi sen halkaisijaa ylhäältä, niin silloin tilavuus olisi tälle sangolle n. 1240 kuutiosenttiä eli siis 1.2 litraa. Toki se on todellisuudessa hituisen isompi kun koko kasvaa ylöspäin, todellinen tilavuus on siis ehkä jotain 1.2-1.5 litran välillä. Tässä vielä linkki jossa näet kaavat :)

      http://opinnot.net/kokonaisuudet/index.php?id_kokon=24&kieli_id=1&taso_kokon=0&oppiaine_kokon=2

    • hmhmhmhm

      Tilavuus on helppo laskea.

      Se on leveys x pituus x korkeus. Tai pohjan ala x korkeus.

      Ympyrän ala taas on pii x r^2, missä r = säde eli halkaisija/2.

      En tiedä kumpi noista mitoista on korkeus ja kumpi halkaisija. Mutta jos se olisi niin, että halkaisija
      d = 10,5cm = 0,105m.
      Korkeus olisi tällöin
      h = 19,5cm = 0,195m

      Säde
      r = 0,105m / 2 = 0,0525m

      Eli pohjan ala on
      A = pii x (0,0525m) x (0,0525m) = 0,008659 m^2

      Sitten tilavuus
      V = A*h = (0,008659 m^2) * (0,195 m) = 0,001689 m^3

      Joka on siis 1,689 litraa.

      Jos mitat oli päinvastoin, niin pitää laskea uudestaan . . .
      Silloin tilavuus olisi kai noin 3 litraa.

      • hmhmhm

        Oho, siinä oli vielä kolmaskin luku. No, jos tuo 19,5 onkin tuon pöntön kehä, niin sitten tilavuus on pienempi, jotain alle puolitoista litraa. :)


    • Volumelumene

      1,4 litraa se tilavuus on. Näkyy olevan aika yleinen tilavuus tuo 1,4 litraa, tulee tietysti jostain englantilaisesta mitasta, olisikohan 5 cup ?

      • Volumelumene

        !1 UK cup on 284 mi, eli 5 cupia on 1420 mi = 1,42 litraa. (Vanha mitta)


    • volumelumene

      1 UK cup on 284 ml, eli 5 cupia on 1420 ml = 1,42 litraa. (Vanha mitta)

    • ÄmpäriNurin

      Katkaistun kartion tilavuus on (Wikipedia)

      V = Pi*h*(R^2 R*r r^2)/3.
      Tässä h on korkeus, R ja r ovat pohja ja kannen säteet. Jos säteiden asemesta on annettu pohjan ja kannen halkaisijat D ja d, niin tilavuus on

      V = Pi*h*(D^2 D*d d^2) / 12.

      Jos korkeuden sijaan on annettu sivun pituus s, niin korkeus

      h = sqrt(s^2 - (D - d)^2 / 4).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe