Evl.kirkko ei opeta mitään Jumalan kolmannesta persoonasta Pyhästä Hengestä ja armolahjoista vaikka siitä myös uskontunnuksetuksessa puhutaan. Sen takia kaikki Pyhään Henkeen ja armolahjoihin liittyvä koetaan hihhuloinniksi. Jeesus lähetti Pyhän Hengen olemaan omiensa kanssa kun itse meni Isän luokse.
25. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti mitä ei saa anteeksi joten eikö pelota?
Matt 12:
30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.
31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
Apostolien teot opettaa Pyhästä Hengestä. Kannattaa kuunnella Luterilaisen papin opetusta
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/rkk-ohjelmat?ut[0]=46
Miksi jotkut luterilaiset karttavat Pyhää Henkeä?
54
128
Vastaukset
- balanssiauskossa
>Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti mitä ei saa anteeksi joten eikö pelota?
Ei se ole Pyhän Hengen pilkkaamista, jos opetetaan kolmiyhteistä Jumalaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Enemmän on syytä pelätä kaiken maailman henkien ilmoituksia, sillä:
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi." Matt.7:21-24
Pyhä Henki kyllä kuuluu Suomen ev.lut. kirkon uskoon ja opetukseen kaikin tavoin. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta.- kerro.tarkemmin
Miten Pyhä Henki näkyy evlkirkon opetuksessa?
- balanssiauskossa
kerro.tarkemmin kirjoitti:
Miten Pyhä Henki näkyy evlkirkon opetuksessa?
Pyhä Henki – Eläväksitekijä
Jeesus eli yli 2000 vuotta sitten ihmisenä maailmassa. Kristinuskon mukaan Jumala kuitenkin haluaa, että sanoma synnin ja kuoleman voittaneesta Kristuksesta tulee todelliseksi ihmisille kaikkina aikoina.
Tämän Jumala tekee Pyhän Hengen kautta, jota kutsutaan Eläväksitekijäksi tai Pyhittäjäksi. Kun sanoma, evankeliumi, Kristuksesta leviää, synnyttää se uskoa. Syntyy ”Jumalan kansa”, siis kirkko.
Yhteys Jumalaan synnyttää yhteyttä myös ihmisiin
Uskontunnustuksessa ilmaisemme siksi myös uskon kirkkoon, yhteyteen Jumalan kanssa Kristuksen kautta täällä ajassa. Tämä yhteys on Jumalan Hengen työtä. Jumalan Henki antaa ihmisille elämän ja osallisuuden Jumalan pyhyydestä. Kirkon olemus Jumalan kansana tulee näkyväksi, kun seurakunta kokoontuu viettämään jumalanpalvelusta.
Uskontunnustuksessa ilmaisemme myös uskon syntien anteeksiantamiseen. Anteeksianto tarkoittaa, että rikkoutunut suhde Jumalan ja ihmisen välillä palautetaan ennalleen. Jumalan anteeksiantamuksen kautta ihminen saa ikuisen elämän. Usko ylösnousemukseen ja ikuisen elämän toivo on ominaista kristilliselle uskolle.
http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/94D4639BC88B6C97C225707E002E05BF?openDocument&lang=FI
Pyhä Henki on kolmiyhteisen eli trinitaarisen Jumalan kolmas persoona (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Nikean uskontunnustuksen mukaan Pyhä Henki lähtee (virtaa) Isästä ja Pojasta iankaikkisuudessa. Pyhä Henki on olemuksellisessa yhteydessä Isään ja Poikaan (ks. filioque): Pyhä Henki on Jumala, ei vain persoonaton jumalallinen voima.
Jumalan olemus on salaisuus, mutta Jumala ilmoittaa itsensä ja tulee läsnäolevaksi Pyhän Hengen kautta. Läsnäoleva Jumala, Eläväksitekijä, synnyttää uskon ja ylläpitää sen. Hän on Puolustaja, joka tekee kirkon olemassaolon mahdolliseksi ja joka johdattaa sen totuuteen (Joh. 14:16–17, 26).
Pyhä Henki on rakkauden Henki. Niin kuin kolmiyhteisen Jumalan persoonat rakastavat toisiaan jakamattomassa ykseydessä, tulee Jumalan lastenkin rakastaa toisiaan. Jeesus asettaa jumalallisten persoonien välisen rakkauden esikuvaksi sanoessaan: ”Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.” (Joh. 15:9)
Pyhä Henki toimii armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Pyhä Henki vuodatettiin opetuslapsille helluntaina (Ap. t. 2). Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyhä_Henki - sanahelinää
balanssiauskossa kirjoitti:
Pyhä Henki – Eläväksitekijä
Jeesus eli yli 2000 vuotta sitten ihmisenä maailmassa. Kristinuskon mukaan Jumala kuitenkin haluaa, että sanoma synnin ja kuoleman voittaneesta Kristuksesta tulee todelliseksi ihmisille kaikkina aikoina.
Tämän Jumala tekee Pyhän Hengen kautta, jota kutsutaan Eläväksitekijäksi tai Pyhittäjäksi. Kun sanoma, evankeliumi, Kristuksesta leviää, synnyttää se uskoa. Syntyy ”Jumalan kansa”, siis kirkko.
Yhteys Jumalaan synnyttää yhteyttä myös ihmisiin
Uskontunnustuksessa ilmaisemme siksi myös uskon kirkkoon, yhteyteen Jumalan kanssa Kristuksen kautta täällä ajassa. Tämä yhteys on Jumalan Hengen työtä. Jumalan Henki antaa ihmisille elämän ja osallisuuden Jumalan pyhyydestä. Kirkon olemus Jumalan kansana tulee näkyväksi, kun seurakunta kokoontuu viettämään jumalanpalvelusta.
Uskontunnustuksessa ilmaisemme myös uskon syntien anteeksiantamiseen. Anteeksianto tarkoittaa, että rikkoutunut suhde Jumalan ja ihmisen välillä palautetaan ennalleen. Jumalan anteeksiantamuksen kautta ihminen saa ikuisen elämän. Usko ylösnousemukseen ja ikuisen elämän toivo on ominaista kristilliselle uskolle.
http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/94D4639BC88B6C97C225707E002E05BF?openDocument&lang=FI
Pyhä Henki on kolmiyhteisen eli trinitaarisen Jumalan kolmas persoona (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Nikean uskontunnustuksen mukaan Pyhä Henki lähtee (virtaa) Isästä ja Pojasta iankaikkisuudessa. Pyhä Henki on olemuksellisessa yhteydessä Isään ja Poikaan (ks. filioque): Pyhä Henki on Jumala, ei vain persoonaton jumalallinen voima.
Jumalan olemus on salaisuus, mutta Jumala ilmoittaa itsensä ja tulee läsnäolevaksi Pyhän Hengen kautta. Läsnäoleva Jumala, Eläväksitekijä, synnyttää uskon ja ylläpitää sen. Hän on Puolustaja, joka tekee kirkon olemassaolon mahdolliseksi ja joka johdattaa sen totuuteen (Joh. 14:16–17, 26).
Pyhä Henki on rakkauden Henki. Niin kuin kolmiyhteisen Jumalan persoonat rakastavat toisiaan jakamattomassa ykseydessä, tulee Jumalan lastenkin rakastaa toisiaan. Jeesus asettaa jumalallisten persoonien välisen rakkauden esikuvaksi sanoessaan: ”Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.” (Joh. 15:9)
Pyhä Henki toimii armonvälineiden kautta. Niissä Pyhä Henki eli Jumala tekee ihmisestä Jumalan lapsen ja taivaan valtakunnan perillisen. Pyhä Henki vuodatettiin opetuslapsille helluntaina (Ap. t. 2). Kirkon opetus Pyhästä Hengestä on ilmaistu uskontunnustuksissa ja Katekismuksessa.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyhä_HenkiNiin, mutta miten tuo näkyy evl.kirkon opetuksessa?
- balanssiauskossa
sanahelinää kirjoitti:
Niin, mutta miten tuo näkyy evl.kirkon opetuksessa?
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kerropa miksi tulet tälle luterilaisuus -palstalle kyselemään etkä opeta tuolla helluntalaisten parissa.
- sanahelinää
Etkö ymmärrä lukemaasi? Kerropa miksi tulet tälle luterilaisuus -palstalle kyselemään etkä opeta tuolla helluntalaisten parissa.
Minä ymmärrän kyllä kirjoitetut julistukset mutta en edelleenkään tiedä miten ne köytännössä näkyvät evl.kirkossa. Olen ollut luterilaisen kirkon jäsen 34 vuotta enkä ole koskaan kuullut.
Siinä olet oikeassa, että vapaat suunnat opettavat ja tuntevan Pyhän Hengen ja Hänen armolahjansa. - balanssiauskossa
sanahelinää kirjoitti:
Minä ymmärrän kyllä kirjoitetut julistukset mutta en edelleenkään tiedä miten ne köytännössä näkyvät evl.kirkossa. Olen ollut luterilaisen kirkon jäsen 34 vuotta enkä ole koskaan kuullut.
Siinä olet oikeassa, että vapaat suunnat opettavat ja tuntevan Pyhän Hengen ja Hänen armolahjansa.Pyhä Henki puhaltaa, missä tahtoo. Emme tiedä, mitä kaikkea ja mihin on vaikuttanut. Mutta vaikuttaa edelleen. Vapaissa suunnissa olen nähnyt niin pimeetä meininkiä näissä "hengen" asioissa, että on vain hyvä, että ev.lut. kirkossa kolmiyhteinen Jumala on balanssissa.
- sanahelinää
Pyhä Henki puhaltaa, missä tahtoo. Emme tiedä, mitä kaikkea ja mihin on vaikuttanut. Mutta vaikuttaa edelleen. Vapaissa suunnissa olen nähnyt niin pimeetä meininkiä näissä "hengen" asioissa, että on vain hyvä, että ev.lut. kirkossa kolmiyhteinen Jumala on balanssissa.
Varmaan on pimeetä jos et siitä mitään ymmärrä ja jos vain puhalluksia Hänen luulet olevan. Todellakin PH:tä ei kukaan voi pakottaa vaan Hän toimii juuri kuten toimii.
Apostiolien teotkin on varmaan sinulle ihan "pimeetä meininkiä"? - balanssiauskossa
sanahelinää kirjoitti:
Varmaan on pimeetä jos et siitä mitään ymmärrä ja jos vain puhalluksia Hänen luulet olevan. Todellakin PH:tä ei kukaan voi pakottaa vaan Hän toimii juuri kuten toimii.
Apostiolien teotkin on varmaan sinulle ihan "pimeetä meininkiä"?Joo, ihmisille on profetoitu mitä vaan omasta sielusta, ja toiset hölmöt ovat ne uskoneet ja toimineet niiden mukaan, jolloin elämä on mennyt päin seiniä. Hyvä etteivät kaikki heistä harhautetuista ole sentään uskoaan menettänyt. Moni on.
Ja sitten opettelevat profetoimista ja näkyjen näkemistä. Niinkö Raamattu opettaa? No, ei todellakaan. Pyhä Henki toimii jokaisen kristityn/uskovan elämässä. Kaikkea ei voi tietääkään. Aavistella kyllä. Pyhä Henki ei ole komennettavissa eikä mitenkään ihmisen määriteltävissä. Pyhä on pyhä. Älä vääristele minun sanomisiani. Ilmeisesti haluat vain riidellä ja vänkyttää. Minä en tuhlaa sellaiseen aikaani. - sanahelinää
Joo, ihmisille on profetoitu mitä vaan omasta sielusta, ja toiset hölmöt ovat ne uskoneet ja toimineet niiden mukaan, jolloin elämä on mennyt päin seiniä. Hyvä etteivät kaikki heistä harhautetuista ole sentään uskoaan menettänyt. Moni on.
Ja sitten opettelevat profetoimista ja näkyjen näkemistä. Niinkö Raamattu opettaa? No, ei todellakaan. Pyhä Henki toimii jokaisen kristityn/uskovan elämässä. Kaikkea ei voi tietääkään. Aavistella kyllä. Pyhä Henki ei ole komennettavissa eikä mitenkään ihmisen määriteltävissä. Pyhä on pyhä. Älä vääristele minun sanomisiani. Ilmeisesti haluat vain riidellä ja vänkyttää. Minä en tuhlaa sellaiseen aikaani.Minä puhun Pyhästä Hengestä joka antaa lahjojaan ja niitä meitä kehoitetaan anomaan itsellemme. Pyhä Henki on jokaisen uskovan kanssa kuten Jeesus lupasi eikä ihminen voi ilman Pyhää Henkeä edes sanoa, että Jeesus Kristus on Herra.
Mikä sinut saa agresiiviseksi vai oletko sage : ) ? - helluntaina.se.tapahtui
Joo, ihmisille on profetoitu mitä vaan omasta sielusta, ja toiset hölmöt ovat ne uskoneet ja toimineet niiden mukaan, jolloin elämä on mennyt päin seiniä. Hyvä etteivät kaikki heistä harhautetuista ole sentään uskoaan menettänyt. Moni on.
Ja sitten opettelevat profetoimista ja näkyjen näkemistä. Niinkö Raamattu opettaa? No, ei todellakaan. Pyhä Henki toimii jokaisen kristityn/uskovan elämässä. Kaikkea ei voi tietääkään. Aavistella kyllä. Pyhä Henki ei ole komennettavissa eikä mitenkään ihmisen määriteltävissä. Pyhä on pyhä. Älä vääristele minun sanomisiani. Ilmeisesti haluat vain riidellä ja vänkyttää. Minä en tuhlaa sellaiseen aikaani.Apt.1
1. Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. - Moikkamoi2
Näkyykö Pyhä Henki armolahjoina (profetoimisina, kielillä puhumisina?)
Monetkin karttavat jo ihan siksi, että siitä puhuminen on vaikeaa. Esim. kun joku uskova sanoo olevansa jotain mieltä PH:n johdattamana ja kun sitten toinen uskova on samasta asiasta aivan päinvastaista mieltä, myös PH:n johdattamana, niin sanoppas siihen jotakin.
Toinen asia on nämä armolahjat. Uskotaan että esim. joku parantaa PH:n voimalla ja kun kun sitten toimenpide tapahtuu ja ko. potilas henkilö ei paranekaan kaikesta vakuuttelusta huolimatta niin mitäs teet muuta kuin ihmettelet.
Moni muukin kun luterilainen on hiljaa tälläisten tapausten jälkeen.- miksi.ei.opeteta
Eli mielestäsi ei pidä puhua mitään koska on sellaisia jotka valehtelevat PH:stä? Kovin vähiin jäisi sitten puheet ja tekemiset jos tuolta pohjalta toimisi ihan sekulaareissakin asioissa.
Kun tuntee PH:n erottaa kyllä Hänet. Kaiken aidon tunteminen edellyttää sen tuntemista jotta voi erottaa sen väärästä. Miten sinä olet tutustunut Häneen? - multinikkinä.nyt.minäkin
Kerropa ensin itse ja todista, että esim. armolahjat, kuten sairaiden parantaminen vaikeissakin tapauksissa toimii.
Multinikkinä on hyvä hyökätä puskista puhumatta asiasta oikeastaan mitään ja tuomita toinen ja korottaa itsensä oikeauskoiseksi kaiken tietäjäksi. - miksi.ei.opetata
multinikkinä.nyt.minäkin kirjoitti:
Kerropa ensin itse ja todista, että esim. armolahjat, kuten sairaiden parantaminen vaikeissakin tapauksissa toimii.
Multinikkinä on hyvä hyökätä puskista puhumatta asiasta oikeastaan mitään ja tuomita toinen ja korottaa itsensä oikeauskoiseksi kaiken tietäjäksi.Älä sinä hyökkäile muiden asialliseen keskusteluun. Voit kyllä kertoa oman suhteesi PH:een jos tahdot.
- pikku.mummulle
multinikkinä.nyt.minäkin kirjoitti:
Multinikkinä on hyvä hyökätä puskista puhumatta asiasta oikeastaan mitään ja tuomita toinen ja korottaa itsensä oikeauskoiseksi kaiken tietäjäksi.Jaahas pikkusagella menikin sormi suuhun ja hyökkää multinikkinä :(
pikku.mummulle kirjoitti:
Jaahas pikkusagella menikin sormi suuhun ja hyökkää multinikkinä :(
Ei mennyt sormi suuhun vaan tietokone pätki ja jouduin käyttämään rekkaamatonta nikkiä. Kysymykseen odotan vastausta edelleen.
- miksi.ei.opeteta
sage8 kirjoitti:
Ei mennyt sormi suuhun vaan tietokone pätki ja jouduin käyttämään rekkaamatonta nikkiä. Kysymykseen odotan vastausta edelleen.
S i n u l t a odotetaan vastausta:
Eli mielestäsi ei pidä puhua mitään koska on sellaisia jotka valehtelevat PH:stä? Kovin vähiin jäisi sitten puheet ja tekemiset jos tuolta pohjalta toimisi ihan sekulaareissakin asioissa.
Kun tuntee PH:n erottaa kyllä Hänet. Kaiken aidon tunteminen edellyttää sen tuntemista jotta voi erottaa sen väärästä. Miten sinä olet tutustunut Häneen? miksi.ei.opeteta kirjoitti:
S i n u l t a odotetaan vastausta:
Kun tuntee PH:n erottaa kyllä Hänet. Kaiken aidon tunteminen edellyttää sen tuntemista jotta voi erottaa sen väärästä. Miten sinä olet tutustunut Häneen?Rekattuasi nikkisi vastaan.
sage8 kirjoitti:
Multinikin hörhökaruselliin en lähde.
No minä kysyn tuon "miksi ei opeteta" puolesta nyt varmaan vastat:
Kun tuntee PH:n erottaa kyllä Hänet. Kaiken aidon tunteminen edellyttää sen tuntemista jotta voi erottaa sen väärästä. Miten sinä olet tutustunut Häneen?älyn.väläys kirjoitti:
No minä kysyn tuon "miksi ei opeteta" puolesta nyt varmaan vastat:
Kun tuntee PH:n erottaa kyllä Hänet. Kaiken aidon tunteminen edellyttää sen tuntemista jotta voi erottaa sen väärästä. Miten sinä olet tutustunut Häneen?Mistään ei voi tietää mistä puskasta ja milloin ja millä nikillä hyökkäät joten pyrin kaikin keinoin sinua karttamaan koska olet loukannut ja luottamuksesi täysin paskonut. Kaikenlaisia hylkiöitä sitä uskovan tittelillä palstoilla keikkuukaan.
sage8 kirjoitti:
Mistään ei voi tietää mistä puskasta ja milloin ja millä nikillä hyökkäät joten pyrin kaikin keinoin sinua karttamaan koska olet loukannut ja luottamuksesi täysin paskonut. Kaikenlaisia hylkiöitä sitä uskovan tittelillä palstoilla keikkuukaan.
Eli edelleenkin olet täällä vain suutasi soittamassa ja muita syyttämässä. Tämä vastauksesi vain vahvistaa entisestäänkin sinun "kristillisyytesi".
- miksi.ei.opeteta
sage8 kirjoitti:
Mistään ei voi tietää mistä puskasta ja milloin ja millä nikillä hyökkäät joten pyrin kaikin keinoin sinua karttamaan koska olet loukannut ja luottamuksesi täysin paskonut. Kaikenlaisia hylkiöitä sitä uskovan tittelillä palstoilla keikkuukaan.
Sinä olet joku häiriintynyt yksilö. Sen verran olen sepustuksiasi täällä lukenut, että suosittelisin terapiasi hakemista jostakin muualta.
- sanahelinää
sage8 kirjoitti:
Eipä ollut yllätys sagena se taas kiukuttelee ja jankkaa :(
- näitähärhöjä
miksi.ei.opeteta kirjoitti:
Sinä olet joku häiriintynyt yksilö. Sen verran olen sepustuksiasi täällä lukenut, että suosittelisin terapiasi hakemista jostakin muualta.
Sage on asiallinen kommentoija. Tämän aloittaja on häiriintynyt. Sen voi suoraan todeta tuosta hänen kirjoituksestaan: "Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti mitä ei saa anteeksi joten eikö pelota?"
- miksi.ei.opeteta
näitähärhöjä kirjoitti:
Sage on asiallinen kommentoija. Tämän aloittaja on häiriintynyt. Sen voi suoraan todeta tuosta hänen kirjoituksestaan: "Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti mitä ei saa anteeksi joten eikö pelota?"
Jos Raamatun sana on häiriintynyttä niin olet samassa sarjassa sagen kanssa ellet peräti itse sage taas :D
- sana.helinää
näitähärhöjä kirjoitti:
Etkö sinäkään tiennyt?
Mark 3:
28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin." - sagen.itkupotkuraivari
sana.helinää kirjoitti:
Etkö sinäkään tiennyt?
Mark 3:
28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."Eihän nämä liberaalit ja piskit tiedä mitään Raamatusta :(
- tiedoksivain
Sage on agnostikko. Ei agnostikko tiedä, että on Pyhä Henki.
Liberaali täällä on ainoastaan mummomuori. Ne, joiden kanssa yleensäkin mistään keskustellaan, todellakaan eivät ole liberaaleja muut kuin mummomuori. Muut ovat sitten joko agnostikkoja tai ateisteja.
Sagen oma kertomus viittaisi siihen, että hän on pelkästään agnostikko. - tiedätkö.sitten
tiedoksivain kirjoitti:
Liberaali täällä on ainoastaan mummomuori. Ne, joiden kanssa yleensäkin mistään keskustellaan, todellakaan eivät ole liberaaleja muut kuin mummomuori. Muut ovat sitten joko agnostikkoja tai ateisteja.
Sagen oma kertomus viittaisi siihen, että hän on pelkästään agnostikko.Miksi sitten pitää olla suunapäänä asiaassa mistä ei mitään tiedä?
- tiedoksivain
Siihen kysymykseen en pysty vastaamaan tuon henkilön puolesta. Ajattelin vain tiedottaa, ettet ala turhaa väittelyä.
- hyvä.kysymys
tiedätkö.sitten kirjoitti:
Miksi sitten pitää olla suunapäänä asiaassa mistä ei mitään tiedä?
Niin, miksi torre, ruutikallio, peku, qwenty, mummo ja muut atet ovat riippuvaisia tästä palstasta ja uskovien pilkkaamisesta???
- sairausluokitus
hyvä.kysymys kirjoitti:
Niin, miksi torre, ruutikallio, peku, qwenty, mummo ja muut atet ovat riippuvaisia tästä palstasta ja uskovien pilkkaamisesta???
No, jokinlainen maniahan se on kuten joku täällä jo totesikin :(
- balanssiauskossa
Jos Raamatun sana on häiriintynyttä niin olet samassa sarjassa sagen kanssa ellet peräti itse sage taas :D
>Jos Raamatun sana on häiriintynyttä niin olet samassa sarjassa sagen kanssa ellet peräti itse sage taas :D
Ei Raamatun sana ole häiriintynyttä, mutta sen käyttäminen ja siihen vetoaminen/siihen lisääminen saattaakin sitten jo mennä siihen. Ei ole Pyhän Hengen pilkkaamista se, ettei jokaista henkeä usko vaan koettelee ne. Pyhän Hengen pilkka on aivan muuta.
Se, että tuohon aloitukseen laitettiin tuo "eikö pelota" kertoo epäterveestä uskosta. Ja ikään kuin vihjeeksi, että minäpä sulle pyhät henget näytän/opetan, ja jos et ole samaa mieltä, niin on syytä pelätä. Lisäksi valhe ja herjaus, että luterilaisista jotkut (jotkut on sopiva toimija kieroille ilmaisuille)
Ja vain Jumala näkee ihmisen sydämen; ei siihen voi tulla ulkopuolinen "pyhässä hengessään" arvioimaan toista. Eikä luokittelemaan. - miksi.ei.opeteta
>Jos Raamatun sana on häiriintynyttä niin olet samassa sarjassa sagen kanssa ellet peräti itse sage taas :D
Ei Raamatun sana ole häiriintynyttä, mutta sen käyttäminen ja siihen vetoaminen/siihen lisääminen saattaakin sitten jo mennä siihen. Ei ole Pyhän Hengen pilkkaamista se, ettei jokaista henkeä usko vaan koettelee ne. Pyhän Hengen pilkka on aivan muuta.
Se, että tuohon aloitukseen laitettiin tuo "eikö pelota" kertoo epäterveestä uskosta. Ja ikään kuin vihjeeksi, että minäpä sulle pyhät henget näytän/opetan, ja jos et ole samaa mieltä, niin on syytä pelätä. Lisäksi valhe ja herjaus, että luterilaisista jotkut (jotkut on sopiva toimija kieroille ilmaisuille)
Ja vain Jumala näkee ihmisen sydämen; ei siihen voi tulla ulkopuolinen "pyhässä hengessään" arvioimaan toista. Eikä luokittelemaan.Mitä sitten tarkoittaa tuo kohta PH:n pilkasta?
- balanssiauskossa
Mitä sitten tarkoittaa tuo kohta PH:n pilkasta?
Kerro sinä, miten se sinusta on? Se on vaikea asia.
- miksi.ei.opeteta
Kerro sinä, miten se sinusta on? Se on vaikea asia.
Juuri siten kun siinä sanotaan, sage :D
- balanssiauskossa
Juuri siten kun siinä sanotaan, sage :D
Missä siinä? Et siis tuota itsekään osaa kertoa. Ei siitä Raamattukaan hirveesti selitä. En minä tuollaisen vainoharhaisen kanssa keskustele.
- balanssiauskossa
tiedoksivain kirjoitti:
Sagen oma kertomus viittaisi siihen, että hän on pelkästään agnostikko.Jumala yksin näkee ihmisten sydämen. Olisikohan tämä ketju jotain pilkkaa kuitenkin? Tästä nyt yllättäen poistui asiallisia kommentteja.
- balanssiauskossa
Jumala yksin näkee ihmisten sydämen. Olisikohan tämä ketju jotain pilkkaa kuitenkin? Tästä nyt yllättäen poistui asiallisia kommentteja.
Jaahas, nyt onkin taas kommentit paikoillaan.
Tämä miksi.ei.opeteta on tämä multinikki joka puuttuu jokaiseen juttuun todella harhaisesti niinkuin nytkin, luullen, että sinä balanssiuskossa olet minä eli sage8 eikä siinä vakuuttelut auta. Asiapohjainen keskustelu hänen kanssaan on yleensä mahdotonta.
- tiedoksivain
Eivät sage ja balanssiuskossa ole yksi ja sama henkilö. Ei agnostikko olisi pystynyt keskustelemaan Pyhästä Hengestä tuolla tavalla kuin balanssiuskossa-nimimerkki.
- miksi.ei.opeteta
Missä siinä? Et siis tuota itsekään osaa kertoa. Ei siitä Raamattukaan hirveesti selitä. En minä tuollaisen vainoharhaisen kanssa keskustele.
Mitä epäselvää on näissä sanoissa?
31 Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa. - balanssiauskossa
Mitä epäselvää on näissä sanoissa?
32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.Ei mitään epäselvää. Epäselväksi se jättää sen, mikä on Pyhän hengen pilkkaa.
- miksi.ei.opeteta
Ei mitään epäselvää. Epäselväksi se jättää sen, mikä on Pyhän hengen pilkkaa.
Sitä sinä voit lukea tältäkin palstalta vaikka kuinka. Tiedäthän sinä mitä pilkka yleensä on.
- ketjuaseurannut
Kysymykseni tulee väärässä välissä, mutta kysyn nyt, oletko siis niitä, joille pelkästään Pyhän Hengen näkyvät manifestaatiot ovat sitä Pyhää Henkeä ja niitä pitäisi näkyä kirkossa enemmän ja niistä ei sitten opeteta mielestäsi?
Mielestäni kuitenkaan epäuskossa oleva ihminen ei voi tavallaan pilkata Pyhää Henkeä, siis jotain mitä ei tunne.
Toki saattaa olla nykyajan maallistumisessa sitten taas erehtyväisyyttä siitä, että luullaan esim. Pyhää Henkeä humanismiksi. - ketjuaseurannut
Ihan kuin kristikunnassa olisi nyt kaksi harhaa: Ensimmäisessä luullaan, että Jumala haluaa nyt elvyttää näkyvät karismat, toisessa että Pyhä Henki on humanismi.
Oletko tullut ajatelleeksi, että Pyhä Henki on myös järjestyksen asialla. Molemmissa harhoissa näyttää siltä, että joudutaan jonkinlaiseen kaaokseen, missä ei ole järjestystä.
Ja molemmat harhat kuvittelevat aivan vakaavasti, ilman mitään itsekritiikkiä, että on kyse Hengen uudesta tulemisesta todellisuudessa.
Ja homman nimi on muutenkin: Mitää ei saa arvioida, se on heti pilkkaa.
- pedonmerkit
Uskovaiset juhlivat ja naivat , pyytävät sitten anteeksi ja uusi ralli alkaa .
- oletpa.tietämätön
Mitä anteeksi pytämistä noissa on jos ne tekee Jumalan kunniaksi?
- kdkdkdkdkd
Nk kolminaisuus oppi on sopaskaa!
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
Joten pilkkaamalla yhtä Heistä, pilkkaa kaikkia.
Mutta paavalilais-luterilaisuuden saatanaa palvelevien oppien mukaan vain heidän herra jumalan ja heidän jeesuksen pilkkaaminen on sallittua niin heidän sarvipäistä pyhää henkeä ei saa pilkata, sitä joka on heille väärennertyn raamatun sanellut.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9823701/#comment-49138876
"Mutta alkuperäiseen kommenttiin liittyen vastaan, että Jeesus oli äpärä. Siitäkin huolimatta, että ilmaisu on ruma.
Antti-pappi "
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
HUOM!
Siis luterilainen EI saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!!!
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9944923
"teuta
21.6.2011 18:31
KIITOS VAAN TARJOUKSESTA , MUTTA SULTAHAN JO LOPPUI
KOKONAAN TUO PAHNA TUSKA ., KUN TULI KESÄ JA KÄRPÄSET,
AIVAN OIKEIN OLET KOPIONUT JP :N ASIAN .Mat. 5:43-48
SE ON JOKAINEN PEFOFIILI SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI , JOS
HÄN KATUU TEKOAAN JA TAHTOO TEHDÄ PARANNUKSEN .
JA ANOO ANTEEKSI /TEKEE RIPIN."
JEESUKSEN JA MURHATUN VAINAJAN PILKKAAMINEN RAISKAAMALLA:
"teuta: Uskosa 11.4.2011 12:15
TÄSSÄ KERROTTU SYNTIEN ANTEEKSI SAANTI :
On jokin asteen ero , siitä mitä Jeesus on luvannut ja
se oli Murhan synninkin anteeksi antamisessa . Varmsti
voidaan määritellä , niin kuin joku jo sanoitikin , nämä
raiskaukset oli heti murhan jälkeen , Kuinka nyt sanotaan
kun murhan synnin saisi myös henkilökohtaisia syntejä
saada anteeksi . Älkää kinatko epätietoisina asioista jota
örvelö ja savon ukko ette tiedä ja nyt on tullut(ei tuomari )"
--
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10813480
teuta.
21.8.2012 14:29
Satut tietämään että montakertaa olen ollut Ruumishuoneella törppö .
olen sen kerran ilmoittanut enkä ollut yksin , näkemiin"
teuta, kun olet TAAAAZ pätevä; niin vastaa vaikka kahteen kysymykseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10835053#comment-57305312
"teuta 8.8.2012 00:24
Kyllä minä ja paavi sen tiedämme , pitäisikö kysyä Jumalalta vielä ." - kroooh
Eihän kirkko voi mitään opettaa sellaisesta jota ilman se on täysin!
ja kun sitten kuitenkin opettaisi, jokainen joka ei ole kuutamolla näkee saman ties ettei ole mitään mandaattia opettaa aiheesta joka on täysin vieras!
Onko joskus lutterin systemissä tapahtunut jotain joka oli Apostolien aikana jokapäiväistä?
ei kuolleet mitään elävää toimita. - älyä.kaipaava
Missä muuten älyn.väläys on kun ei ole palstalla enää?????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2271993Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794