Jos kaappikello jätättää prosentin, niin pitääkö heilurin punnusta nostaa prosentti käynnin korjaamiseksi? Eli esimerkiksi jos punnus on 100:n sentin päässä heilurin akselista, niin se siirrettäisiin 99:n sentin päähän. Tuskin menee näin lineaarisesti?
Kaappikellon viritys
22
6573
Vastaukset
- KönninJaskaHeiluriyhtälön mukaan heilahdusaika on verrannollinen heilurin pituuden neliöjuureen. Eli nosta noin 2 %. 
- Luulen_vainMatemaattisen heilurin jaksonaika T = 2π√(g/L), jossa g on maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys ja L heilurin pituus. Tämän differentiaaliksi L:n suhteen saadaan 
 dT =2π√(g)·(-½·dL).
 Kun tämä jaetaan puolittain jaksonajan lausekkeella, niin saadaan lauseke
 dT/T = -½·dL/L,
 mistä edelleen dL/L = -2·dT/T.- AikakinmataaKuinkahan moni entisajan kelloseppä osasi tuollaisia laskentakaavoja ollenkaan soveltaakseen niitä asiakkaittensa kaappikellojen rukkaukseen. 
 Luulen, että homma hoitui ihan perstuntumalla ja paljon tarkemmin sillä tavalla.
 Tosin reaaliaikaakin saatiin radion aikamerkistä vain 3 - 4 kertaa vuorokaudessa maksimissaan, kun kuuluttaja löi Fabianinkadun kellarissaan gongia viiden sekunnin jälkeen kun oli sanonut huomio! Ja kuinka oikeassa se radion aikamerkkikään oli 50-luvulla?
- Luulen_vainEntisajan kellonrakentajat osasivat yllättävän hyvin myös alansa teoreettiset perusteet. Muuten tarkkuuskronometreja ei olisi syntynyt. Tietysti vakiokellojen rukkaukselle oli omat peukalosääntönsä, eli n sekuntia vuorokaudessa vaati rukkausruuvin kiertoa x kierrosta. 
- Ohman"Luulen vain": Eiköhän kuitenkin ole T = 2 pii (L/g)^(1/2) = (2 pii /g^(1/2)) L^(1/2) ja siis 
 dT/dL = (pii/g^(1/2)) L^(-1/2).
 Ohman
- Luulen_vainOhman kirjoitti:"Luulen vain": Eiköhän kuitenkin ole T = 2 pii (L/g)^(1/2) = (2 pii /g^(1/2)) L^(1/2) ja siis 
 dT/dL = (pii/g^(1/2)) L^(-1/2).
 OhmanSe nyt riippuu, haluaako rukata heilurin pituuden muutoksen vai ajan suhteellisen virheen suhteen. 

- SaivarteluaJos kello jätättää niin punnusta pitää laskea eikä nostaa. - KysäisenpäMitä sitten tapahtuu, kun näin tehden heilurin jaksonaika kasvaa? Eteneekö kello silloin pitemmin loikin? 
- SaivartelualisääPitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät 
- Lillukoidaan_sittenSaivartelualisää kirjoitti:Pitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät Kyllä tuossa tapauksessa johtoaan kasvattava urheilija pelkästään jättää kilpakumppaninsa jälkeensä eikä jätätä. Johdossa olevan urheilijan valmentaja voi sitä vastoin jätättää muita kilpailijoita antamalla suojatilleen ohjeet lisätä vauhtia. 
- GyrfftyYhtä kaikki jättää tai jätättää on kieliopillisesti täysin väärin käytetty sana tässä yhteydessä ja on täysin toisinpäin mitä oikeasti tarkoitetaan. 
- origonpaikkaSaivartelualisää kirjoitti:Pitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät Suomisanakirja ei tietenkään ole luotettava lähde, mutta siellä kerrotaan kellon jätättämisen tarkoittavan kellon jäämistä jälkeen. 
- AnonyymiNostaa 

- rukkariMiksi minun heilurikello välillä edistää tai jätättää, eli rukkaaminen on toivoton tehtävä. Mikä muu vaikuttaa heilurin heilahdusaikaan kuin heilurin pituus. Vaikuttaako heilahduskulma? - Luulen_vainHeilahduskulma vaikuttaa. Esimerkiksi tuossa yllä annettu heilahdusajan yhtälö perustuu linearisointiin, eli sinifuktio on korvattu ratkaisussa sarjakehitelmänsä ensimmäisellä termillä. Vai 
 Lisäksi lämpötilamuutokset muuttavat heilurivarren pituutta kelloissa, joissa heilurissa ei ole lämpötilakompensointia.
- 54gey5Luulen_vain kirjoitti:Heilahduskulma vaikuttaa. Esimerkiksi tuossa yllä annettu heilahdusajan yhtälö perustuu linearisointiin, eli sinifuktio on korvattu ratkaisussa sarjakehitelmänsä ensimmäisellä termillä. Vai 
 Lisäksi lämpötilamuutokset muuttavat heilurivarren pituutta kelloissa, joissa heilurissa ei ole lämpötilakompensointia.Linearisoinnin virhe värähdysajassa on < 1 %, jos heilahduskulma < 22 astetta. Kulmalla 45 o virhe on jo 4 % luokkaa. 

- JätätätyttäjäKun kello jätättää, sen omistaja myöhästyy junasta, juna jätti laiturille. Eli kello jätätti omistajansa asemalaiturille. 
- OhmanKuten on jo sanottu, heilahdusaika (periodi) on T = 2 pii (L/g)^(1/2). Näin ollen, jos aikaa T1 vastaa pituus L1 ja aikaa T2 pituus L2, on T1/T2 = (L1/L2) ^(1/2) = sqrt(L1/L2). 
 Tämä pätee ns. "yksinkertaiselle heilurille". Miten todellinen kellon heiluri sitten käyttäytyy on toinen juttu. Antaa tuo kaava kuitenkin suuntaa. Kokeilemalla se oikea pituus sitten löytyy.
 Ohman
- AnonyymiRiittää kun voitelee rattaat. Eipä sen jälkeen jätättänyt yhtään! - AnonyymiKossua rattaisiin ja punnuksen jousiin niin toimii taas niinkuin isoisän seinäkello. 

- AnonyymiKellon käynnin säätämistä ei tehdä kokeilemalla ja korjaussäätö menetelmällä, vaan mittaamalla käynnin äänen taajuus, ja säätämällä kertasuorituksena käyntiäänentaajuus oikeaksi. Kellon saa kellosepältä heti mukaansa, ei tarvita monta päivää kestävää kestävää hienosäätöä. - AnonyymiKellon rattaiston välityksestä riippuu se montako "tik tak" jaksoa minuuttiin sisältyy. Yleisellä heiluriseinäkellolla edestakainen heilahdusjakso on yksi sekunti, eli kaksi "naks" ääntä per sekunti. 
 Siitä vaan mikrofonista vahvistimesta rakentelemaan kytkentä, ja se taajuuslaskuriin kytkettynä näkisi käynnin tarkkuuden reaaliajassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424965
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183666
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693463
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012818
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862690
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302650
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa181781
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161596
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011458
- 1521331