Kaappikellon viritys

1Hz

Jos kaappikello jätättää prosentin, niin pitääkö heilurin punnusta nostaa prosentti käynnin korjaamiseksi? Eli esimerkiksi jos punnus on 100:n sentin päässä heilurin akselista, niin se siirrettäisiin 99:n sentin päähän. Tuskin menee näin lineaarisesti?

22

5243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KönninJaska

      Heiluriyhtälön mukaan heilahdusaika on verrannollinen heilurin pituuden neliöjuureen. Eli nosta noin 2 %.

    • Luulen_vain

      Matemaattisen heilurin jaksonaika T = 2π√(g/L), jossa g on maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys ja L heilurin pituus. Tämän differentiaaliksi L:n suhteen saadaan

      dT =2π√(g)·(-½·dL).

      Kun tämä jaetaan puolittain jaksonajan lausekkeella, niin saadaan lauseke

      dT/T = -½·dL/L,

      mistä edelleen dL/L = -2·dT/T.

      • Aikakinmataa

        Kuinkahan moni entisajan kelloseppä osasi tuollaisia laskentakaavoja ollenkaan soveltaakseen niitä asiakkaittensa kaappikellojen rukkaukseen.
        Luulen, että homma hoitui ihan perstuntumalla ja paljon tarkemmin sillä tavalla.
        Tosin reaaliaikaakin saatiin radion aikamerkistä vain 3 - 4 kertaa vuorokaudessa maksimissaan, kun kuuluttaja löi Fabianinkadun kellarissaan gongia viiden sekunnin jälkeen kun oli sanonut huomio! Ja kuinka oikeassa se radion aikamerkkikään oli 50-luvulla?


      • Luulen_vain

        Entisajan kellonrakentajat osasivat yllättävän hyvin myös alansa teoreettiset perusteet. Muuten tarkkuuskronometreja ei olisi syntynyt. Tietysti vakiokellojen rukkaukselle oli omat peukalosääntönsä, eli n sekuntia vuorokaudessa vaati rukkausruuvin kiertoa x kierrosta.


      • Ohman

        "Luulen vain": Eiköhän kuitenkin ole T = 2 pii (L/g)^(1/2) = (2 pii /g^(1/2)) L^(1/2) ja siis

        dT/dL = (pii/g^(1/2)) L^(-1/2).

        Ohman


      • Luulen_vain
        Ohman kirjoitti:

        "Luulen vain": Eiköhän kuitenkin ole T = 2 pii (L/g)^(1/2) = (2 pii /g^(1/2)) L^(1/2) ja siis

        dT/dL = (pii/g^(1/2)) L^(-1/2).

        Ohman

        Se nyt riippuu, haluaako rukata heilurin pituuden muutoksen vai ajan suhteellisen virheen suhteen.


    • Saivartelua

      Jos kello jätättää niin punnusta pitää laskea eikä nostaa.

      • Kysäisenpä

        Mitä sitten tapahtuu, kun näin tehden heilurin jaksonaika kasvaa? Eteneekö kello silloin pitemmin loikin?


      • Saivartelualisää

        Pitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät


      • Lillukoidaan_sitten
        Saivartelualisää kirjoitti:

        Pitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät

        Kyllä tuossa tapauksessa johtoaan kasvattava urheilija pelkästään jättää kilpakumppaninsa jälkeensä eikä jätätä. Johdossa olevan urheilijan valmentaja voi sitä vastoin jätättää muita kilpailijoita antamalla suojatilleen ohjeet lisätä vauhtia.


      • Gyrffty

        Yhtä kaikki jättää tai jätättää on kieliopillisesti täysin väärin käytetty sana tässä yhteydessä ja on täysin toisinpäin mitä oikeasti tarkoitetaan.


      • origonpaikka
        Saivartelualisää kirjoitti:

        Pitäisi olla täsmällisiä kieliopissakin eikä pitäisi käyttää puhekieleen jostain kummansyystä pesiytyneitä vääriä ilmaisuja, joten otetaanpas esimerkki vaikka urheilusta eli juoksija A juoksee kokoajan nopeammin juoksijaa B eli jätättää tätä vertailukohtaa jälkeensä joten jos kello jätättää niin se käy nopeammin kuin oikea aika johon verrataan -joko ymmärrät

        Suomisanakirja ei tietenkään ole luotettava lähde, mutta siellä kerrotaan kellon jätättämisen tarkoittavan kellon jäämistä jälkeen.


      • Anonyymi

        Nostaa


    • rukkari

      Miksi minun heilurikello välillä edistää tai jätättää, eli rukkaaminen on toivoton tehtävä. Mikä muu vaikuttaa heilurin heilahdusaikaan kuin heilurin pituus. Vaikuttaako heilahduskulma?

      • Luulen_vain

        Heilahduskulma vaikuttaa. Esimerkiksi tuossa yllä annettu heilahdusajan yhtälö perustuu linearisointiin, eli sinifuktio on korvattu ratkaisussa sarjakehitelmänsä ensimmäisellä termillä. Vai

        Lisäksi lämpötilamuutokset muuttavat heilurivarren pituutta kelloissa, joissa heilurissa ei ole lämpötilakompensointia.


      • 54gey5
        Luulen_vain kirjoitti:

        Heilahduskulma vaikuttaa. Esimerkiksi tuossa yllä annettu heilahdusajan yhtälö perustuu linearisointiin, eli sinifuktio on korvattu ratkaisussa sarjakehitelmänsä ensimmäisellä termillä. Vai

        Lisäksi lämpötilamuutokset muuttavat heilurivarren pituutta kelloissa, joissa heilurissa ei ole lämpötilakompensointia.

        Linearisoinnin virhe värähdysajassa on < 1 %, jos heilahduskulma < 22 astetta. Kulmalla 45 o virhe on jo 4 % luokkaa.


    • Jätätätyttäjä

      Kun kello jätättää, sen omistaja myöhästyy junasta, juna jätti laiturille. Eli kello jätätti omistajansa asemalaiturille.

    • Ohman

      Kuten on jo sanottu, heilahdusaika (periodi) on T = 2 pii (L/g)^(1/2). Näin ollen, jos aikaa T1 vastaa pituus L1 ja aikaa T2 pituus L2, on T1/T2 = (L1/L2) ^(1/2) = sqrt(L1/L2).

      Tämä pätee ns. "yksinkertaiselle heilurille". Miten todellinen kellon heiluri sitten käyttäytyy on toinen juttu. Antaa tuo kaava kuitenkin suuntaa. Kokeilemalla se oikea pituus sitten löytyy.

      Ohman

    • Anonyymi

      Riittää kun voitelee rattaat. Eipä sen jälkeen jätättänyt yhtään!

      • Anonyymi

        Kossua rattaisiin ja punnuksen jousiin niin toimii taas niinkuin isoisän seinäkello.


    • Anonyymi

      Kellon käynnin säätämistä ei tehdä kokeilemalla ja korjaussäätö menetelmällä, vaan mittaamalla käynnin äänen taajuus, ja säätämällä kertasuorituksena käyntiäänentaajuus oikeaksi. Kellon saa kellosepältä heti mukaansa, ei tarvita monta päivää kestävää kestävää hienosäätöä.

      • Anonyymi

        Kellon rattaiston välityksestä riippuu se montako "tik tak" jaksoa minuuttiin sisältyy. Yleisellä heiluriseinäkellolla edestakainen heilahdusjakso on yksi sekunti, eli kaksi "naks" ääntä per sekunti.
        Siitä vaan mikrofonista vahvistimesta rakentelemaan kytkentä, ja se taajuuslaskuriin kytkettynä näkisi käynnin tarkkuuden reaaliajassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe