Mitä eroa on kassalla ja liitolla? Meinaan liittyä Tradenomiliittoon lähiaikoina, mutta mikä kassa sitten maksaa minulle mahdollista työttömyyskorvausta. Pitääkö liittoon ja kassaan maksaa molempiin jäsenmaksuja?
Mitä eroa kassalla/liitolla
67
9050
Vastaukset
- täti
minun oma ammattiliittoni on KTV.Jäsenyyteen sisältyy sekä ammattiyhdistysliiton palvelut (takaavat minulle liiton luottamusmiehen ja lakimiehen palvelut, jos tulee vaikkapa kinaa työnantajan kanssa) että työttömyyskassa, joka sitten maksaa ne ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset, vuorotteluvapaakorvaukset yms. Jos ei kuulu työttömyyskassaan, työttömyyskorvaus on käsittääkseni hurjasti pienempi, peruspäiväraha. En ole koskaan kuitenkaan ollut työttömänä.
Jos liityt pelkästään työttömyyskassan jäseneksi, jäät kaiketi paitsi noista lakipalveluista, mutta muuten saat samansuuruiset korvaukset kuin ammattiliitossakin.
Googlesta varmaan löytyy tietoa, kokeile hakusanoina ammattiliittoa ja työttömyyskassaa. Tai soita niihin ja kysy.
Älä kuitenkaan säästä työttömyysturvassa, sillä työttömyyden mahdollisuus on aina olemassa tai saatat haluta jäädä vuorotteluvapaalle.- tekijä2
Terve !
Itse mietein samaa asiaa, mutta päädyin YTK:n. Asiaan saat lisätietoa www.ytk.fi. Vuosi maksu on 60€. - Tutkain
Eikö luottamusmies olekaan KOKO henkilöstön edustaja. Jos hän kieltäytyy hoitamasta liittoon kuulumattoman asiaa, on työnantajalla periaatteessa oikeus pistää ko. kaveri (luotto) kilometritehtaalle (ensimmäisen varoituksen jälkeen). Teoriassa tietenkin, sillä liittoon kuulumattomat on (laittomin uhkauksinkin) peloiteltu olemaan ottamasta yhteyttä luottomushenkilöön useimmissa yrityksissä. Yleissitovuus on asia, jota ay-liike ajoi väen väkisin läpi joitain vuosikymmeniä sitten, joten luulisi kaikissa yleissitovuuden piirissä olevien alojen työpaikoissa luottamusmiesten ajavan myös liittoon kuulumattomien etuja - kuten eräissä tuntemissani yrityksissä näin tehdään. Ja jäsenkato on muuttunut positiiviseksi jäsensaldoksi, kun liittoon kuulumattomatkin ovat ymmärtäneet liittoon kuulumisen hyödyt.
Erittäin hyvä kirjoitus edellä, muuten.
PS Kuka kansanedustaja tekisi laikialoitteen ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden lopettamisesta, se kun käy kukkarolle (kaikkien kukkarolle). - Liitossa
Tutkain kirjoitti:
Eikö luottamusmies olekaan KOKO henkilöstön edustaja. Jos hän kieltäytyy hoitamasta liittoon kuulumattoman asiaa, on työnantajalla periaatteessa oikeus pistää ko. kaveri (luotto) kilometritehtaalle (ensimmäisen varoituksen jälkeen). Teoriassa tietenkin, sillä liittoon kuulumattomat on (laittomin uhkauksinkin) peloiteltu olemaan ottamasta yhteyttä luottomushenkilöön useimmissa yrityksissä. Yleissitovuus on asia, jota ay-liike ajoi väen väkisin läpi joitain vuosikymmeniä sitten, joten luulisi kaikissa yleissitovuuden piirissä olevien alojen työpaikoissa luottamusmiesten ajavan myös liittoon kuulumattomien etuja - kuten eräissä tuntemissani yrityksissä näin tehdään. Ja jäsenkato on muuttunut positiiviseksi jäsensaldoksi, kun liittoon kuulumattomatkin ovat ymmärtäneet liittoon kuulumisen hyödyt.
Erittäin hyvä kirjoitus edellä, muuten.
PS Kuka kansanedustaja tekisi laikialoitteen ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden lopettamisesta, se kun käy kukkarolle (kaikkien kukkarolle).Ei tietenkään ole, vaan ainoastaan liittoon kuuluvien ja näin pitääkin olla. Ottasit asioista edes selvää ennen kuin tulet tänne typeryyksiä kirjoittelemaan. Luottamusmiesorganisaatio on liittojen aikaansaama, liittoon kuuluvien työntekijöiden edunvalvontaa ajava elin. Tämän vuoksi luottamusmiesvaaleihin saa osallistua ainoastaan liitton kuuluvat työntekijät, jotka valitsevat joukostaan heille sopivan luottamusmiehen. Työsuojeluvaltuutettu taas on lakisääteinen elin jonka valitsemiseen saavat osallistua kaikki työntekijät. Luottamusmiehen EI tarvitse eikä se saakkaan ajaa liittoon kuulumattomien asiaa. Jos liittoon kuulumattomilla on ongelmia työnantajan kanssa on oikea henkilö heitä auttamaan työsuojeluvaltuutettu ja yleensä vain työsuojeluasioissa. Työsuojeluvaltuutetun ei siis tarvitse ruveta ajamaan liiton asioita työsuhteen epäkohdissa, vaan hän voi asioida työsuojelupiirien kanssa kyseisissä asioissa. Siis ei työntekijöitä ole peloiteltu, vaan heitä on varmaan neuvottu, ettei luottamusmies saa ajaa heidän asiaansa koska he eivät kuulu liittoon. Yleissitovuutta ajoi muuten 70-luvulla työpaikoille kokoomus eikä AY-väki, että silleen. Niin kyllähän työnantajalla on oikeus sanoa irti kenet vaan ja milloin vaan, se nyt vaan maksaa huomattavasti enemmän jos sanoo irti luottamushenkilön. Mutta maksamalla pääsee irti kenestä vaan ja saa siitä sitten varmaan hyvän maineen työnantajana.
- tradenomi
Liitossa kirjoitti:
Ei tietenkään ole, vaan ainoastaan liittoon kuuluvien ja näin pitääkin olla. Ottasit asioista edes selvää ennen kuin tulet tänne typeryyksiä kirjoittelemaan. Luottamusmiesorganisaatio on liittojen aikaansaama, liittoon kuuluvien työntekijöiden edunvalvontaa ajava elin. Tämän vuoksi luottamusmiesvaaleihin saa osallistua ainoastaan liitton kuuluvat työntekijät, jotka valitsevat joukostaan heille sopivan luottamusmiehen. Työsuojeluvaltuutettu taas on lakisääteinen elin jonka valitsemiseen saavat osallistua kaikki työntekijät. Luottamusmiehen EI tarvitse eikä se saakkaan ajaa liittoon kuulumattomien asiaa. Jos liittoon kuulumattomilla on ongelmia työnantajan kanssa on oikea henkilö heitä auttamaan työsuojeluvaltuutettu ja yleensä vain työsuojeluasioissa. Työsuojeluvaltuutetun ei siis tarvitse ruveta ajamaan liiton asioita työsuhteen epäkohdissa, vaan hän voi asioida työsuojelupiirien kanssa kyseisissä asioissa. Siis ei työntekijöitä ole peloiteltu, vaan heitä on varmaan neuvottu, ettei luottamusmies saa ajaa heidän asiaansa koska he eivät kuulu liittoon. Yleissitovuutta ajoi muuten 70-luvulla työpaikoille kokoomus eikä AY-väki, että silleen. Niin kyllähän työnantajalla on oikeus sanoa irti kenet vaan ja milloin vaan, se nyt vaan maksaa huomattavasti enemmän jos sanoo irti luottamushenkilön. Mutta maksamalla pääsee irti kenestä vaan ja saa siitä sitten varmaan hyvän maineen työnantajana.
ENSIN,LAINAUS JOSTAIN VIRALLISESTA JUTUSTA:
"Yleissitovuus toteutettiin 1970-luvulla Kokoomuksen aloitteesta, vaikka ammattiliitot eivät sitä ehdottaneet."
En ole kokoomuksen kannattaja, mutta jotain hyvää sekin on saanut aikaan.Nimimerkki :Liitossa, kirjoittaa aivan kuten asia on.
JA SITTEN:Tyoskentelen työpaikassa jossa 99 % työntekijöistä kuuluu PAM;iin. Itse olin 30 vuotta PAM;in jäsen, mutta liityin pari vuotta sitten tradenomiliittoon, koska tunsin, että en saanut tarvitsemiani palveluita luottamusihmisiltä enkä PAM;iltakaan.Aikaisemmin olen ollut ammattiosaston puheenjohtaja sekä työpaikkani luottamusmies.Irrottautuessani näistä "harrastuksista" lähtiessäni iltaopiskelijaksi, huomasin luottamusihmisten suhtautumisen minuun muuttuneen neutraaliksi. Aivan kuin minua ei enää olisi ollutkaan.En saanut minkäänlaista apua missään minuun liittyvässä asiassa. Päinvastoin minua yritettiin kammeta koko talosta ulos. Nimiteltiin oman pesän likaajaksi, esimiehen taholta. Minun harteilleni heitettiin epäilys töiden laiminlyönnistä ja esitettiin jopa rahallista korvausvaatimusta eräästä keksitystä vahingonteosta.Työsuhteeni osa-aikaistettiin ja palkastani pudotettiin siihen asti saamani lisät pois. Tuloni putosivat tuona aikana 40 %. Opiskelin iltaisin AMK;ssa ja kun valmistuin 2002, sain esimieheltäni ilmoituksen 10 % palkan alennuksesta. Tällöinkään luottamusihmiset eivät reagoineet millään tavalla. Ainoastaan ehdotettiin siirtymistä johonkin putkeen, mihin osa-aikatyöntekijällä ei käsittääkseni olisi ollut edes mahdollisuutta päästä, luopumatta suuresta osasta tulojaan.
NEUVO TOVEREILLE, jotka haluavat pysyä väleissä työnantajan ja luottamusmies organisaation sekä liiton kanssa:
-Tyydy aina siihen mitä sinun asioissasi työnantaja tai luottamusmies päättää.
-Älä vaadi oikeuksiasi
-ota kaikki vastaan mitä sinulle tarjotaan.Minulle on tarjottu sunnuntaityötä, normaalien arkipäivien lisäksi, jolloin teen osa-aikatyötä 5 päivää ja siihen kuudentena sunnuntaityöt. En hyväksynyt vaan vaadin työsuhteeni kokoaikaistamista, mikä oli omasta mielestäni oikein, mutta esimiehen mielestä virhe.
-Älä muistele kokemiasi vääryyksiä myöhemmin.
-Älä keskustele kenenkään kanssa työpaikkalla kokemistasi vääryyksistä.
-Älä ihmettele, jos suorittamiasi opintoja ei noteerata työnantajan taholta millään tavalla.
-Älä mene opiskelemaan mihinkään oppilaitokseen kehittääksesi itseäsi tai omaa työtäsi.
-Älä luule olevasi mitään työpaikalla
-ÄLÄ LUULE OSAAVASI MITÄÄN
-Älä ole mitään.
-Tee työsi ja kohtele asiakkaitasi omasta mielestäsi hyvin.
-Älä anna aihetta mihinkään, mistä sinulle voitaisiin huomauttaa.
-Pyri välttämään virheitä kaikin keinoin.
-Pyri olemaan hyvä työntekijä,asiakkaillesi.
-Pyri olemaan 20 vuotias, vaikka olisit eläkeikää lähestyvä vanha äijä.ym.ym.ym.ym....
LOPUKSI: ONNEA JA MENESTYSTÄ TYÖSSÄSI. KAIKESTA HUOLIMATTA,KEHITÄ ITSEÄSI JA PIDÄ MIELESI VIRKEÄNÄ JA KUNTOSI HYVÄNÄ, SE V...TAA ESIMIEHIÄSI KAIKKEIN ENITEN. - työtön
Liitossa kirjoitti:
Ei tietenkään ole, vaan ainoastaan liittoon kuuluvien ja näin pitääkin olla. Ottasit asioista edes selvää ennen kuin tulet tänne typeryyksiä kirjoittelemaan. Luottamusmiesorganisaatio on liittojen aikaansaama, liittoon kuuluvien työntekijöiden edunvalvontaa ajava elin. Tämän vuoksi luottamusmiesvaaleihin saa osallistua ainoastaan liitton kuuluvat työntekijät, jotka valitsevat joukostaan heille sopivan luottamusmiehen. Työsuojeluvaltuutettu taas on lakisääteinen elin jonka valitsemiseen saavat osallistua kaikki työntekijät. Luottamusmiehen EI tarvitse eikä se saakkaan ajaa liittoon kuulumattomien asiaa. Jos liittoon kuulumattomilla on ongelmia työnantajan kanssa on oikea henkilö heitä auttamaan työsuojeluvaltuutettu ja yleensä vain työsuojeluasioissa. Työsuojeluvaltuutetun ei siis tarvitse ruveta ajamaan liiton asioita työsuhteen epäkohdissa, vaan hän voi asioida työsuojelupiirien kanssa kyseisissä asioissa. Siis ei työntekijöitä ole peloiteltu, vaan heitä on varmaan neuvottu, ettei luottamusmies saa ajaa heidän asiaansa koska he eivät kuulu liittoon. Yleissitovuutta ajoi muuten 70-luvulla työpaikoille kokoomus eikä AY-väki, että silleen. Niin kyllähän työnantajalla on oikeus sanoa irti kenet vaan ja milloin vaan, se nyt vaan maksaa huomattavasti enemmän jos sanoo irti luottamushenkilön. Mutta maksamalla pääsee irti kenestä vaan ja saa siitä sitten varmaan hyvän maineen työnantajana.
Kuka maksaa luottamusmiehen palkan?
- rellu
työtön kirjoitti:
Kuka maksaa luottamusmiehen palkan?
Luottamusmiesten kuten muittenkin työntekijöiden palkan maksaa työnantaja.
- NKL
Jäsenmaksuissa suurin ero. Liitossa maksat tietyn prosentti määrän palkastasi. Esim. YTK:n jäsenmaksu on 60 euroa vuodessa. Minun osalta tämä kassan jäsenmaksu on noin neljäsosa liiton maksusta. Kannattaa tarkkaan harkita kumman valitsee. Kummankin jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa.
- nana100
ero on myös siinä,että ytk:n kassan maksua joudut maksamaan myös työttömyys aikana,liiton maksua ei makseta työttömänä,silti jäsenyys säilyy.MIETI TARKASTI MITÄ TEET.
- Hjalmari
nana100 kirjoitti:
ero on myös siinä,että ytk:n kassan maksua joudut maksamaan myös työttömyys aikana,liiton maksua ei makseta työttömänä,silti jäsenyys säilyy.MIETI TARKASTI MITÄ TEET.
Niin, YTK:ssa on vuosimaksu eli n.60 €/vuosi. Normaalissa liitossa maksat sitä enemmän, mitä enemmän tienaat, minä maksaisin n. 500€/vuosi, jollen tekisi ylitöitä. Kuitenkin edut pysyvät täysin samana riippumatta siitä mitä maksat.
Ikinä en oo tarvinnut liiton palveluja, palkatkin saan itse nostettua aina kun siltä tuntuu. Eikä mun tarvitse elättää niitä liiton pummeja, ne on tottuneet siihen, että raha tulee, vaikkei mitään tekisikään. Kohta niilläkin on hätä kädessä kun joutuvat etsimään töitä ja joutuvat jotain ehkä tekemäänkin palkkansa eteen.
Ihalainen ja kumppanit tappoivat ammattiyhdistysliikkeen jota jotkut perustivat jopa henkensä uhalla. - oskarin vaimo
Hjalmari kirjoitti:
Niin, YTK:ssa on vuosimaksu eli n.60 €/vuosi. Normaalissa liitossa maksat sitä enemmän, mitä enemmän tienaat, minä maksaisin n. 500€/vuosi, jollen tekisi ylitöitä. Kuitenkin edut pysyvät täysin samana riippumatta siitä mitä maksat.
Ikinä en oo tarvinnut liiton palveluja, palkatkin saan itse nostettua aina kun siltä tuntuu. Eikä mun tarvitse elättää niitä liiton pummeja, ne on tottuneet siihen, että raha tulee, vaikkei mitään tekisikään. Kohta niilläkin on hätä kädessä kun joutuvat etsimään töitä ja joutuvat jotain ehkä tekemäänkin palkkansa eteen.
Ihalainen ja kumppanit tappoivat ammattiyhdistysliikkeen jota jotkut perustivat jopa henkensä uhalla.kerro missä olet työssä.minäkin haluan sellaiseen paikkaan missä voi itse halutessaan saada palkan korotuksen ja milloin vain.OLE NYT REHELLINEN JA KERRO TOTUUS!!!!!!!!!!!!!!
- Hjalmari
oskarin vaimo kirjoitti:
kerro missä olet työssä.minäkin haluan sellaiseen paikkaan missä voi itse halutessaan saada palkan korotuksen ja milloin vain.OLE NYT REHELLINEN JA KERRO TOTUUS!!!!!!!!!!!!!!
Enhän minä tietenkään mahdottomia pyytele, mutta tienaan aivan kohtalaisesti verrattuna niihin, jotka odottavat liittojen neuvottelevan heidän palkkansa. Ja teidän naisten ammattiliitot on vielä enemmän perseestä. Naisia, kuten vaimoanikin kohdellaan orjatyövoimana, palkat on n. puolet siitä mitä miesvaltaisilla työpaikoilla ja kaikki muukin on epäreilua ja se johtuu juuri teidän heikoista liitoistanne, sulla ei ikinä olekaan mahdollisuutta saada parempaa kohtelua.
- NKL
Hjalmari kirjoitti:
Ihalainen ja kumppanit tappoivat ammattiyhdistysliikkeen jota jotkut perustivat jopa henkensä uhalla.Ainakaan meidän työpaikalla liitto ei tehnyt mitään jatkuvien määräaikaisuuksien estämiseksi. Yhdessä vaiheessa jopa luottamushenkilön suusta lipsahti, että tämä asia koskaa vain vakituista henkilöstöä. Silloin tein ratkaisun, että en aijo luovuttaa osaa palkastani helsingin herroille.
Ihmettelen myöskin liiton tapaa tulla osingoille jopa ylityökorvauksiin. Ja jos ihmisiä ruvetaan pistämään pihalle niin silloin ei ole mitään merkitystä sillä, että kuuluuko liittoon vai ei. - Hjalmari
NKL kirjoitti:
Ainakaan meidän työpaikalla liitto ei tehnyt mitään jatkuvien määräaikaisuuksien estämiseksi. Yhdessä vaiheessa jopa luottamushenkilön suusta lipsahti, että tämä asia koskaa vain vakituista henkilöstöä. Silloin tein ratkaisun, että en aijo luovuttaa osaa palkastani helsingin herroille.
Ihmettelen myöskin liiton tapaa tulla osingoille jopa ylityökorvauksiin. Ja jos ihmisiä ruvetaan pistämään pihalle niin silloin ei ole mitään merkitystä sillä, että kuuluuko liittoon vai ei.Munkin vaimoni on terveyden hoitoalalla ja hänenkin työpaikallaan on henkilöitä, jotka ovat jo vuosia olleet sijaisena (katkeamatta) ja liitot vain ovat hiljaa. Se on tietääkseni laitontakin, mutta jollei liitto tee mitään, niin ei yksittäinen työntekijäkään uskalla mainita asiasta.
Kuinka paljon Suomessa muuten mahtaa olla naisia määräaikais-työsuhteissa? Eiköhän niistäkin suurin osa olisi jo vakinaistettava? - oskarin vaimo
Hjalmari kirjoitti:
Enhän minä tietenkään mahdottomia pyytele, mutta tienaan aivan kohtalaisesti verrattuna niihin, jotka odottavat liittojen neuvottelevan heidän palkkansa. Ja teidän naisten ammattiliitot on vielä enemmän perseestä. Naisia, kuten vaimoanikin kohdellaan orjatyövoimana, palkat on n. puolet siitä mitä miesvaltaisilla työpaikoilla ja kaikki muukin on epäreilua ja se johtuu juuri teidän heikoista liitoistanne, sulla ei ikinä olekaan mahdollisuutta saada parempaa kohtelua.
itse kuulun paperiliittoon,ja mielestäni liitto on hoitanut naisten asiat esimerkillisesti,sama palkka samasta työstä,metallista en menisi niin takuuseen.raskaan paperin tes.on mielestäni 100-0 parempi ja naiset huomioonottavampi kuin MINKÄÄN liiton sopimus.en haluakkaan vaihtaa sun kanssa samaan työhön,palkkani alenisi ainakin 30%,olis siinä sitten itse neuvoteltavaa moneksi vuodeksi,ei kiitos jatka sinä vain samaa rataa niin mekin oskarin kans.
- Liitossa
Hjalmari kirjoitti:
Ihalainen ja kumppanit tappoivat ammattiyhdistysliikkeen jota jotkut perustivat jopa henkensä uhalla.Kyllä Hjalmarilla on sitten ollut kova joulu, ei voi kun ihmetellä.Huh huh, tais tulla käpylehmiä lahjaksi ja kinkkukin oli jäässä.
- hjalmari
oskarin vaimo kirjoitti:
itse kuulun paperiliittoon,ja mielestäni liitto on hoitanut naisten asiat esimerkillisesti,sama palkka samasta työstä,metallista en menisi niin takuuseen.raskaan paperin tes.on mielestäni 100-0 parempi ja naiset huomioonottavampi kuin MINKÄÄN liiton sopimus.en haluakkaan vaihtaa sun kanssa samaan työhön,palkkani alenisi ainakin 30%,olis siinä sitten itse neuvoteltavaa moneksi vuodeksi,ei kiitos jatka sinä vain samaa rataa niin mekin oskarin kans.
Mun pitikin lisätä, että paperiliitto onkin vielä ainoa joka edes vähän yrittää näytellä, mut sekin tekee jo kuolemaa. Parin vuoden päästä siellä on sama tilanne kuin muissakin liitoissa, ei ne hyväksy, että joku ei pysy ruodussa.
Ja jos muissa liitoissa olisitte tekin, niin joutuisitte itse palkkanne neuvottelemaan, niin kuin minäkin. Nythän sulla on se palkka joka sinulle kuuluukin, eihän sitä silloin tarvitse neuvotella mieleisekseen, siksi se sinulle onkin tuntematon käsite, etkä voi uskoa sen onnistuvan muiltakaan.
Mitäs maksat jäsenmaksua vuodessa? - Hjalmari
Liitossa kirjoitti:
Kyllä Hjalmarilla on sitten ollut kova joulu, ei voi kun ihmetellä.Huh huh, tais tulla käpylehmiä lahjaksi ja kinkkukin oli jäässä.
Säästyneillä satasilla saa vaikka mitä herkkuja, ei tartte liiton pummeja ruokkia.
- oskarin vaimo
hjalmari kirjoitti:
Mun pitikin lisätä, että paperiliitto onkin vielä ainoa joka edes vähän yrittää näytellä, mut sekin tekee jo kuolemaa. Parin vuoden päästä siellä on sama tilanne kuin muissakin liitoissa, ei ne hyväksy, että joku ei pysy ruodussa.
Ja jos muissa liitoissa olisitte tekin, niin joutuisitte itse palkkanne neuvottelemaan, niin kuin minäkin. Nythän sulla on se palkka joka sinulle kuuluukin, eihän sitä silloin tarvitse neuvotella mieleisekseen, siksi se sinulle onkin tuntematon käsite, etkä voi uskoa sen onnistuvan muiltakaan.
Mitäs maksat jäsenmaksua vuodessa?1.2% tuloista n,520€ ja ukko oskari 590€
- Hjalmari
oskarin vaimo kirjoitti:
1.2% tuloista n,520€ ja ukko oskari 590€
Mulla menis 500 puhki, mutta siinä ei ole tuntiakaan ylitöitä tänä vuonna. Työttömyyskassan osuus on 0.5% ja ammattiliiton osuutta en nyt muista, mutta enemmän taisi olla kuin paperiliiton.
Eli ei meillä niin kovin suuret erot olekaan, kuin luulin. - tekijä2
oskarin vaimo kirjoitti:
1.2% tuloista n,520€ ja ukko oskari 590€
Tuntuu todella suurelta summalta. YTK:n jäsenmaksu on vuodessa 60€ ja kummatkin ovat vähennys kelpoisia verotuksessa. Säästyneet rahat voi hyvin sijoittaa omaan hyvinvointiin.
Jos taas ei pälkästään ajattele itseään, niin voi miettiä käyttääkö säästyneet rahat ennen oman kotiseudun hyväksi vai haluaako rikastuttaa pelkästään helsingin herroja. Sinnehän ne kaikki liitonmaksut ohjataan. - tekijä2
tekijä2 kirjoitti:
Tuntuu todella suurelta summalta. YTK:n jäsenmaksu on vuodessa 60€ ja kummatkin ovat vähennys kelpoisia verotuksessa. Säästyneet rahat voi hyvin sijoittaa omaan hyvinvointiin.
Jos taas ei pälkästään ajattele itseään, niin voi miettiä käyttääkö säästyneet rahat ennen oman kotiseudun hyväksi vai haluaako rikastuttaa pelkästään helsingin herroja. Sinnehän ne kaikki liitonmaksut ohjataan.Että vaikka maksuissa on suuri ero niin saatavat työttömyyskorvaukset on lakisääteisiä ja liitolla ja ytk:la saman suuruisia.
- miika
tekijä2 kirjoitti:
Että vaikka maksuissa on suuri ero niin saatavat työttömyyskorvaukset on lakisääteisiä ja liitolla ja ytk:la saman suuruisia.
unohdit kuitenkin mainita,että liitot palauttavat ammattiosastoille 20-25%kerätyistä jäsenmaksuista.se raha on vaikka pikkujoulurahaa jos ammattiosasto niin päättää.
- Hjalmari
miika kirjoitti:
unohdit kuitenkin mainita,että liitot palauttavat ammattiosastoille 20-25%kerätyistä jäsenmaksuista.se raha on vaikka pikkujoulurahaa jos ammattiosasto niin päättää.
Enpäs ole koskaan sellaisia palautuksia tai juhlia nähnyt, mihis ne rahat sitten menevät?
Ei ihme, että luottamusmiehet ovat paniikissa, jos joku suunnittelee loimaan kassaan sirtymistä, sama uurastus on jäsenhankintatyössäkin, hmm.
Rehellisyyden nimissä minun pitää myös kertoa, että kuulin jostain, että YTK:n jäsenmaksu on noussut, se onkin ensi vuonna 64-65€/vuosi, eli vitosen nousu, mutta nousivathan palkatkin ja niistähän tuo ammattiliiton jäsenmaksu lasketaankin prosentteina, siis jäsenmaksun korotus on siten isompi. - Väärää tietoa tuli
nana100 kirjoitti:
Myös ammattiliitto perii työttömyyskorvauksista tuon työttömyyskassamaksun (usein luvatta eli automaattisesti). Ainoa ero on, että ammattiliiton jäsenmaksuista voi saada työttömyyden vuoksi vapautuksen, mutta työttömyysajalta työttömyyskassamaksut tulee myös liiton jäsenen maksettavaksi.
- miika
Hjalmari kirjoitti:
Enpäs ole koskaan sellaisia palautuksia tai juhlia nähnyt, mihis ne rahat sitten menevät?
Ei ihme, että luottamusmiehet ovat paniikissa, jos joku suunnittelee loimaan kassaan sirtymistä, sama uurastus on jäsenhankintatyössäkin, hmm.
Rehellisyyden nimissä minun pitää myös kertoa, että kuulin jostain, että YTK:n jäsenmaksu on noussut, se onkin ensi vuonna 64-65€/vuosi, eli vitosen nousu, mutta nousivathan palkatkin ja niistähän tuo ammattiliiton jäsenmaksu lasketaankin prosentteina, siis jäsenmaksun korotus on siten isompi.etpä tietenkään ole nähnyt kun et ole osallistunut ay-toimintaan.mutta ei sinne sinun laisiasi kaivatakkaan,että se siitä.
- Hjalmari
miika kirjoitti:
etpä tietenkään ole nähnyt kun et ole osallistunut ay-toimintaan.mutta ei sinne sinun laisiasi kaivatakkaan,että se siitä.
Ei oo nähnyt kukaan mukaan, ja olen joskus myös ollut jäsen. Taisi olla luottamusmiehen ääni, joka sieltä kajahti, ihan selvästi istui rahakirstun päällä, jota uskollisesti vahtii kuin Klonkku.
Korjaus:
Olen minä joskus saanut jouluna suklaarasiankin, mutta kylläpäs sillekin on tullut hintaa.
Älkää nyt silti kaikki luulko, että ne pikkujoulujuhlat, jossa söitte sapuskat ja taisitte vetää lärvitkin, olisi ammattiosaston järjestämä, kyllä se on työnantajan kustantama. - Aktiivi
Hjalmari kirjoitti:
Ei oo nähnyt kukaan mukaan, ja olen joskus myös ollut jäsen. Taisi olla luottamusmiehen ääni, joka sieltä kajahti, ihan selvästi istui rahakirstun päällä, jota uskollisesti vahtii kuin Klonkku.
Korjaus:
Olen minä joskus saanut jouluna suklaarasiankin, mutta kylläpäs sillekin on tullut hintaa.
Älkää nyt silti kaikki luulko, että ne pikkujoulujuhlat, jossa söitte sapuskat ja taisitte vetää lärvitkin, olisi ammattiosaston järjestämä, kyllä se on työnantajan kustantama.Rosollia ja sillisalaattia.
Täällä ihmiset sotkevat asioita. Ei ammattiosastolla ja työnantajalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kuten ei myöskään ammattiliitolla ja työttömyyskassalla.Olisi hyvä ottaa asioista selvää ennnen kuin laukoo totuunena kaikenlaisia epätotuuksia.Ammattiosaston pikkujoulut ovat ammattiosaton ja työnantajan ovat omansa. - Hjalmari
Aktiivi kirjoitti:
Rosollia ja sillisalaattia.
Täällä ihmiset sotkevat asioita. Ei ammattiosastolla ja työnantajalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa, kuten ei myöskään ammattiliitolla ja työttömyyskassalla.Olisi hyvä ottaa asioista selvää ennnen kuin laukoo totuunena kaikenlaisia epätotuuksia.Ammattiosaston pikkujoulut ovat ammattiosaton ja työnantajan ovat omansa.Älä nyt hulluja puhu, vai ei muka ammattiosastolla ja työnantajalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sanopas kuinka monta ammattiosastoa on perustettu ilman, että perustajilla ei olisi ollut työnantajaa. Työläiset niitä ammattiosastoja perustavat ja yleensä heillä on myös työnantaja olemassa.
Enkä minä sekoittanut asioita, vaan juuri yritin osoittaa erot pikkujoulujuhlista, työnantajan juhlat ovat aivan eri kuin ammattiosaston ja yleisimmin ihmiset käyvät juuri firman pikkujoulujuhlissa, harvemmin osaston jos niitä edes vietetään. Sinullahan se voi olla toisella tavalla, eli käyt vain osaston juhlissa.
Ilmaisin asian mielestäni aivan selvästi, mutta kai senkin saa käännettyä päässään toisinpäin jos tahtoa löytyy. - passiivi/aktiivi
Hjalmari kirjoitti:
Älä nyt hulluja puhu, vai ei muka ammattiosastolla ja työnantajalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sanopas kuinka monta ammattiosastoa on perustettu ilman, että perustajilla ei olisi ollut työnantajaa. Työläiset niitä ammattiosastoja perustavat ja yleensä heillä on myös työnantaja olemassa.
Enkä minä sekoittanut asioita, vaan juuri yritin osoittaa erot pikkujoulujuhlista, työnantajan juhlat ovat aivan eri kuin ammattiosaston ja yleisimmin ihmiset käyvät juuri firman pikkujoulujuhlissa, harvemmin osaston jos niitä edes vietetään. Sinullahan se voi olla toisella tavalla, eli käyt vain osaston juhlissa.
Ilmaisin asian mielestäni aivan selvästi, mutta kai senkin saa käännettyä päässään toisinpäin jos tahtoa löytyy.On työnantaja, on. Mutta sanoisin, että EI TYÖNANTAJALLA OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ AMMATTIOSASTON KANSSA.Työntekijät saavat tehdä vapaa-ajallaan aivan mitä kukin haluaa, voivat olla vaikka kiinan keisareita, siihen ei työnantajalla ole mitään sanomista.Tai voivat perustaa ammattiosastoja.Meillä esim. työnantaja on poistanut ilmoitustaulunkin, johon ammattiosaston ilmoitukset laitetaan.Luottamusihmiset eivät uskalla/halua, saa aikaiseksi taulua.Sitten niistä pikkujouluista. En ole käynyt ammattiosaston pikkujouluissa kolmenkymmenen vuoden aikana kuin kerran. Työnantajan pikkujouluihin en mene, niin kauan, kun meidän välinen palkkariita on selvittämättä.Olen ollut kymmenen vuotta osa-aikaistettuna ja palkkariiston kohteena, joten ei ole aihetta juhlia.Ikää alkaa olemaan sen verran ettei muihin töihin oteta, odottavat vain että pehmenee niin paljon, että poistuu automaattisesti johonkin putkeen.
- Liitossa
Hjalmari kirjoitti:
Älä nyt hulluja puhu, vai ei muka ammattiosastolla ja työnantajalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sanopas kuinka monta ammattiosastoa on perustettu ilman, että perustajilla ei olisi ollut työnantajaa. Työläiset niitä ammattiosastoja perustavat ja yleensä heillä on myös työnantaja olemassa.
Ilmaisin asian mielestäni aivan selvästi, mutta kai senkin saa käännettyä päässään toisinpäin jos tahtoa löytyy.Ei aktiivi mitään hulluja puhu. Osastolla ja työnantajalla ei ole kyllä mitään yhteistä nykyaikana. Taidat elää jotain 20-lukua jolloin tehtaissa perustettiin ammattiosastoja. Ja kyllä noi sun tietos ja kirjoituksetkin sitä asiaa tukee. Nykyään voi esim. työttömät perustaa oman ammattiosaston jos haluavat, mutta yleensä kyllä ne jotka jäävät työttömiksi pysyvät fiksusti omassa osastossaan. Aika epäselvää toi sun ajatusmaailmasi, olisi kyllä hyvä jos liittysit johonkin liiton ammattiosastoon, saisit siellä sivistystä ja koulutustakin elämän tärkeissä asioissa.
- Hjalmari
passiivi/aktiivi kirjoitti:
On työnantaja, on. Mutta sanoisin, että EI TYÖNANTAJALLA OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ AMMATTIOSASTON KANSSA.Työntekijät saavat tehdä vapaa-ajallaan aivan mitä kukin haluaa, voivat olla vaikka kiinan keisareita, siihen ei työnantajalla ole mitään sanomista.Tai voivat perustaa ammattiosastoja.Meillä esim. työnantaja on poistanut ilmoitustaulunkin, johon ammattiosaston ilmoitukset laitetaan.Luottamusihmiset eivät uskalla/halua, saa aikaiseksi taulua.Sitten niistä pikkujouluista. En ole käynyt ammattiosaston pikkujouluissa kolmenkymmenen vuoden aikana kuin kerran. Työnantajan pikkujouluihin en mene, niin kauan, kun meidän välinen palkkariita on selvittämättä.Olen ollut kymmenen vuotta osa-aikaistettuna ja palkkariiston kohteena, joten ei ole aihetta juhlia.Ikää alkaa olemaan sen verran ettei muihin töihin oteta, odottavat vain että pehmenee niin paljon, että poistuu automaattisesti johonkin putkeen.
Kiitos loistavasta esimerkistä, se kuvastaa täysin ammattiliittojen tilaa ja luottamusmiesten tasoa nyky-Suomessa.
Jos kerran mitätön ilmoitustauluasia on ylitsepääsemätön este luottamus miehille, niin kuinkahan vakuuttavia he ovat kun neuvotellaan todellisista ongelmista ja toivomuksista? Kuka uskoo tuollaisten luottamusmiesten hoitavan asioitaan paremmin kuin itse olisi hoitanut? Siinäpä teille sitä turvaa kylliksi.
On joskus säälittävää katsella luottamusmiesten uhoamista valitsijoidensa keskellä ja sen jälkeen työnantajan edustajan läsnäollessa, mikä muodonmuutos! Suorastaan romahdus. - Hjalmari
Liitossa kirjoitti:
Ei aktiivi mitään hulluja puhu. Osastolla ja työnantajalla ei ole kyllä mitään yhteistä nykyaikana. Taidat elää jotain 20-lukua jolloin tehtaissa perustettiin ammattiosastoja. Ja kyllä noi sun tietos ja kirjoituksetkin sitä asiaa tukee. Nykyään voi esim. työttömät perustaa oman ammattiosaston jos haluavat, mutta yleensä kyllä ne jotka jäävät työttömiksi pysyvät fiksusti omassa osastossaan. Aika epäselvää toi sun ajatusmaailmasi, olisi kyllä hyvä jos liittysit johonkin liiton ammattiosastoon, saisit siellä sivistystä ja koulutustakin elämän tärkeissä asioissa.
Ei ne liiton propaganda-hömpötykset ole lainkaan tärkeitä asioita, vaan harhaa.
Itse elät 20-lukua, tervetuloa 2000-luvulle. Katos juippi, tää on nykyaikaa! - Insinööriliitto
Sillä erotuksella saa helvetin halvan lakimiehen.
- Tradenomi
Liitto ja työttömyyskassa ovat kaksi eri asiaa.Usein nämä kaksi yhdistetään, mikä on virhe. Voit liittyä TRADENOMILIITTOON joka on tradenomien edunvalvontaa suorittava ammattijärjestö. kts: www:tradenomiliitto.fi
Työttömyysturvan tradenomiliiton jäsenille hoitaa IAET-työttömyyskassa. kts: www:IAET.fi
Tradenomiliiton jäsenmaksu on v.2005 alusta 21,50 €/kk, johon sisältyy työttömyyskassan osuus. Itse olen katsonut omalla kohdallani tradenomiliiton olevan oikea etujeni valvoja ja jäsenmaksukin on kohtuullinen.Tradenomiliitto kuuluu AKAVALAISIIN liittoihin jota aluksi vierastin, mutta nyt oltuani jonkin aikaa jäsenenä olen aivan tyytyväinen valintaani.TRAL hoitaa jäsentensä edunvalvontaa, siinä missä muutkin liitot. Jäsenedut ovat monipuoliset, jäsenmaksun suuruuteen verrattuna.Aikaisemmin olin PAM;in jäsen, jossa maksoin huomattavasti enemmän jäsenmaksua, mutta en ollut täysin tyytyväinen saamaani palveluun. PAM on liian suureksi paisunut mammutti, joka ei piittaa yksityisen jäsenen asioista.Kokemusta on.
Tervetuloa samaan liittoon. - ero
Suurin ero on siinä että ihmiset jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan liittyvät pelkästään kassaan...ja paras/helpoin on tietenkin www.ytk.fi
- TTT
että liitot eivät hoida asioita niin,kuin ennen,mutta jos liityt loimaan kassaan asioitasi ei hoideta lainkaan.Kun kaikki työntekijät kuuluvat siihen ei ole enään mitään pelotetta,vaan on taas perustettava uusia etujärjestöjä,vaikka "henkensä kaupalla".Paras mahdollisuus taitaa olla se,että jäsenistö,joka lystin maksaa muuttaa itse liittonsa ja vaikuttaa niissä,koska siihen on täysi mahdollisuus.
- höpö.
TTT kirjoitti:
että liitot eivät hoida asioita niin,kuin ennen,mutta jos liityt loimaan kassaan asioitasi ei hoideta lainkaan.Kun kaikki työntekijät kuuluvat siihen ei ole enään mitään pelotetta,vaan on taas perustettava uusia etujärjestöjä,vaikka "henkensä kaupalla".Paras mahdollisuus taitaa olla se,että jäsenistö,joka lystin maksaa muuttaa itse liittonsa ja vaikuttaa niissä,koska siihen on täysi mahdollisuus.
Tapana on ollut että asiat hoidetaan itse.
Miks esim jenkeissä on bkt 30% suurempi kuin suomessa?, palkka ja elintaso 25% suomea parempi?, työttömyys 4% kieppeilä....ja siellä ei juuri liitot määrää. Liiton miesten puheiden peruusteella maa jossa ei ole liittoa on jonkinmoinen orjavaltio. - tradenomi
Liitto on se joka neuvottelee työehdoista, osin palkoista ja pitää tarvittaessa työntekijän puolia työnantajan mielivaltaa vastaan. Liitot antavat työsuhdeneuvontaa ja lakimiespalveluja. Itselläni on ollut ongelmia palkan kanssa, (perusteeton ja röyhkeä palkan alennus)yksin en pysty pitämään puoliani, ellei minulla ole liittoa ja liiton palkkaamaa lakimiestä tukenani.Liitto myös vakuuttaa jäsenensä näiden ongelmatapausten varalta.Jäsenmaksu on kuitenkin kohtuullinen ja kiinteä, eikä sidottu esim.palkkaan, kuten joissain liitoissa. Liitto vakuuttaa myös jäsenensä IAET-työttömyyskassassa ja jäsenmaksuun sisältyy työttömyyskassamaksu.Näissä asioissa ei ole niin suurista jäsenmaksuista kysymys, etteikö niitä kannattaisi maksaa.Itse koen saavani täyden vastineen TRADENOMILIITON jäsenmaksulle.
Tämä on henkilökohtainen mielipide, en ole liiton "agiteeraaja",enempää kuin tyytyväinen jäsen voi olla.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!
ps: TRADENOMILIITTO on vielä nuori liitto ja sitä luotsaa nuorten ihmisten joukko, (itse olen kohta eläkeiässä)joka on eritavalla ajattelevaa, kuin esim. vanhoissa, fakkiutuneissa ammattiliitoissa. - tradenomi
höpö. kirjoitti:
Miks esim jenkeissä on bkt 30% suurempi kuin suomessa?, palkka ja elintaso 25% suomea parempi?, työttömyys 4% kieppeilä....ja siellä ei juuri liitot määrää. Liiton miesten puheiden peruusteella maa jossa ei ole liittoa on jonkinmoinen orjavaltio.Näitä kommentteja kuulee silloin tällöin.Ihmettelen vain, miksi hänkään ei ole jo lähtenyt sinne vapauden paratiisiin kultaa vuolemaan, vaan on pysynyt täällä orjavaltiossa.
Mikähän täällä on parempaa? - Millä hinnalla?
höpö. kirjoitti:
Miks esim jenkeissä on bkt 30% suurempi kuin suomessa?, palkka ja elintaso 25% suomea parempi?, työttömyys 4% kieppeilä....ja siellä ei juuri liitot määrää. Liiton miesten puheiden peruusteella maa jossa ei ole liittoa on jonkinmoinen orjavaltio.Sivistyneessä demokratiassa on kuitenkin asioita jotka on hoidettava yhdessä.
Millä hinnalla muuten luulet siellä päästävän noihin lukuihin? Luulen ja olen melkein varma siitä, (karjalaista tietämistä) että nuo luvut ovat revitty työläisten selkänahkaa kiristämällä.Siellä on pakko tehdä, jos saa, useampaa työtä, eikä se varmaan johdu heidän luontaisesta ahkeruudestaan.PAKKO mikä PAKKO, vapaassa yhteiskunnassa.Niistä kireistä ja parkituista työläisten selkänahoista ovat markkinointimiehet varmaan jo suunnitelleet rumpukalvoja myytäväksi intiaaneille.
Joten se siitä ihanteesta. - höpö..
tradenomi kirjoitti:
Näitä kommentteja kuulee silloin tällöin.Ihmettelen vain, miksi hänkään ei ole jo lähtenyt sinne vapauden paratiisiin kultaa vuolemaan, vaan on pysynyt täällä orjavaltiossa.
Mikähän täällä on parempaa?Hei pässi!!. En ole sanonut että siellä "Kultaa vuollaan", mutta kyllä se elintaso vaan on huomattavasti parempi siellä.
Itse olen siellä ollut pari vuotta töissä ja kyllä työilmapiiri on ihan eri planeetalta kuin täällä. Suomessa työntekijää suurin ja ainut kiinnostuksen aihe on mitä naapuri tienaa. Olen vieraillut yli 50 maassa ja missään en ole kohdannut sellaista kateutta ja katkeruutta kuin suomessa.
Itse olen täällä suomessa koska haluan olla ikääntyneiden ja sairaiden vanhempien tukena.
Suomessa on koulutusjärjestelmä huomattavasti parempi kuin esim Usa:ssa (ei itsellä tosin valitettavasti lapsia, joten siitä ei "hyödy" sillai). Mutta esim terveydenhoitojärjestelmä alkaa kohta olla entisten itäbloin maiden tasollam, vaikka "päättäjät" toisin vakuuttaakin. - duunarix
höpö.. kirjoitti:
Hei pässi!!. En ole sanonut että siellä "Kultaa vuollaan", mutta kyllä se elintaso vaan on huomattavasti parempi siellä.
Itse olen siellä ollut pari vuotta töissä ja kyllä työilmapiiri on ihan eri planeetalta kuin täällä. Suomessa työntekijää suurin ja ainut kiinnostuksen aihe on mitä naapuri tienaa. Olen vieraillut yli 50 maassa ja missään en ole kohdannut sellaista kateutta ja katkeruutta kuin suomessa.
Itse olen täällä suomessa koska haluan olla ikääntyneiden ja sairaiden vanhempien tukena.
Suomessa on koulutusjärjestelmä huomattavasti parempi kuin esim Usa:ssa (ei itsellä tosin valitettavasti lapsia, joten siitä ei "hyödy" sillai). Mutta esim terveydenhoitojärjestelmä alkaa kohta olla entisten itäbloin maiden tasollam, vaikka "päättäjät" toisin vakuuttaakin.USA:ssa tehdään kahta tai kolmea työtä yhtäaikaa ilman wc-, kahvi- tai ruokataukoja, ja vain jotta saataisiin minimielintaso.
Tuolta PAMin lehdestä voi kaivella aiheesta ihan kunnon juttuja, en jaksanut etsiä kuin tämän yhden jossa vähän puhutaan Wal-Martista:
http://www.pamliitto.fi/pamliitto/pamlehti.nsf/DocWebOpen/36660E42EE664938C2256F71003D0D4B?OpenDocument&Lan=fin&DocID=36660E42EE664938C2256F71003D0D4B - tota
duunarix kirjoitti:
USA:ssa tehdään kahta tai kolmea työtä yhtäaikaa ilman wc-, kahvi- tai ruokataukoja, ja vain jotta saataisiin minimielintaso.
Tuolta PAMin lehdestä voi kaivella aiheesta ihan kunnon juttuja, en jaksanut etsiä kuin tämän yhden jossa vähän puhutaan Wal-Martista:
http://www.pamliitto.fi/pamliitto/pamlehti.nsf/DocWebOpen/36660E42EE664938C2256F71003D0D4B?OpenDocument&Lan=fin&DocID=36660E42EE664938C2256F71003D0D4BIhan perus propagandaa...suomi on kyllä ihan neuvostoliitto vieläkin!!!!!.
Mene kattoon sinne paikanpäälle..
Mene vaikka käymään jossain Wal-Martissa ja kysy joltain myyjälyä että mitä se tykkää hommastaan!!..se vastaa tod. näk.: eipä oo kummoinen palkka eikä hommakaan ole kovin kummoista mutta eipähän tarvi ottaa korvauksia liiittovaltiolta. ja lisäksi tämä on vaan väliaikainen homma meikääläiselle... - tradenomi
höpö.. kirjoitti:
Hei pässi!!. En ole sanonut että siellä "Kultaa vuollaan", mutta kyllä se elintaso vaan on huomattavasti parempi siellä.
Suomessa on koulutusjärjestelmä huomattavasti parempi kuin esim Usa:ssa (ei itsellä tosin valitettavasti lapsia, joten siitä ei "hyödy" sillai). Mutta esim terveydenhoitojärjestelmä alkaa kohta olla entisten itäbloin maiden tasollam, vaikka "päättäjät" toisin vakuuttaakin.Kiitän kohteliaisuudesta.
Mihin perustuu ko,maan elintaso? Luottokortteja käytetään surutta ja näytetään naapureille, miten meillä mällätään.Ei ole aihetta kadehtia, ei totta vie.80% kansasta on ylivelkaantuneita ja loput 20% odottavat "kieli pitkällä", että pääsisivät korttitalojen romahdettua kaappaamaan omaisuuden itselleen, puoli-ilmaiseksi.Sama alkaa näkyä meilläkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.Miten pärjäisivät ikääntyneet ja sairaat vanhempasi siellä? Olisiko kalliista sairausvakuutuksesta apua, kannattaisiko maksaa? Koulutusjärjestelmä meillä on huippuluokkaa. Tälläinen vanha "pässikin" on voinut käyttää laman aikana hyödykseen tätä järjestelmää.(kauppis- koulu,opisto, AMK,ym.)Kun en polta enkä käytä alkoholia, ovat nekin rahat säästyneet ja olen voinut, hyvällä omallatunnolla, uhteiskunnan kustannuksella opiskella. Kymmenessä vuodessa olen käyttänyt yhteisiä verovaroja useita kymmeniä tuhansia euroja.Miten olisi siellä ihanne valtiossasi? Saa maksaa itsensä kipeäksi opiskelemalla, että pääsee siihen oravanpyörään rakentamaan niitä korttitaloja.Terveydenhoitojärjestelmää meillä uudistetaan jatkuvasti ja mainitsemasi itäblokin maat kehittävät omia järjestelmiään huomattavasti nopeampaan tahtiin kuin meillä. Tosiaan, olemme kohta samalla tasolla.Nyt kun kommunismi on kadonnut lähes tyystin on sen piikkiin turha enää laittaa mitään, kuten jotkut juoksuhautoihin jämähtäneet porvarit yrittävät vielä tehdä. Näkevät kommunismin luurankoja jokaisessa kaapissa ja liehuvia punaisia lippuja unissaankin.Sirpin ja vasaran aika on ohi.Kehitys kehittyy ja aika muuttuu Eskoseni. Kommunismi on loppuun kaluttu luu. Tosin et maininnut kommunismia kirjoituksessasi, mutta tälläinen vanha kettu (pässi) haistaa kaukaakin sen ja osaa lukea rivien välistä.Tiesitkö, että venäjästä on nousemassa, sinun USA;si rinnalle, ellei ohikin, suuri markkinatalousmaa ja demokratia, joka tuottaa myös hyvinvointia meille suomalaisillekin, jos osaamme pelata korttimme oikein. Biletaarisen kaupan aika oli nappikauppaa siihen verrattuna mitä on tulossa.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA sinulle täällä hyvässä Suomessa. - liittoja
höpö. kirjoitti:
Miks esim jenkeissä on bkt 30% suurempi kuin suomessa?, palkka ja elintaso 25% suomea parempi?, työttömyys 4% kieppeilä....ja siellä ei juuri liitot määrää. Liiton miesten puheiden peruusteella maa jossa ei ole liittoa on jonkinmoinen orjavaltio.Käsittääkseni jenkeissä on erittäin vahvoja liittoja ainakin teräs- ja satamatyöläisten keskuudessa sekä julkisella sektorilla. Voi olla muitakin, en tunne asiaa kovin tarkasti.
- olet
tradenomi kirjoitti:
Kiitän kohteliaisuudesta.
Mihin perustuu ko,maan elintaso? Luottokortteja käytetään surutta ja näytetään naapureille, miten meillä mällätään.Ei ole aihetta kadehtia, ei totta vie.80% kansasta on ylivelkaantuneita ja loput 20% odottavat "kieli pitkällä", että pääsisivät korttitalojen romahdettua kaappaamaan omaisuuden itselleen, puoli-ilmaiseksi.Sama alkaa näkyä meilläkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.Miten pärjäisivät ikääntyneet ja sairaat vanhempasi siellä? Olisiko kalliista sairausvakuutuksesta apua, kannattaisiko maksaa? Koulutusjärjestelmä meillä on huippuluokkaa. Tälläinen vanha "pässikin" on voinut käyttää laman aikana hyödykseen tätä järjestelmää.(kauppis- koulu,opisto, AMK,ym.)Kun en polta enkä käytä alkoholia, ovat nekin rahat säästyneet ja olen voinut, hyvällä omallatunnolla, uhteiskunnan kustannuksella opiskella. Kymmenessä vuodessa olen käyttänyt yhteisiä verovaroja useita kymmeniä tuhansia euroja.Miten olisi siellä ihanne valtiossasi? Saa maksaa itsensä kipeäksi opiskelemalla, että pääsee siihen oravanpyörään rakentamaan niitä korttitaloja.Terveydenhoitojärjestelmää meillä uudistetaan jatkuvasti ja mainitsemasi itäblokin maat kehittävät omia järjestelmiään huomattavasti nopeampaan tahtiin kuin meillä. Tosiaan, olemme kohta samalla tasolla.Nyt kun kommunismi on kadonnut lähes tyystin on sen piikkiin turha enää laittaa mitään, kuten jotkut juoksuhautoihin jämähtäneet porvarit yrittävät vielä tehdä. Näkevät kommunismin luurankoja jokaisessa kaapissa ja liehuvia punaisia lippuja unissaankin.Sirpin ja vasaran aika on ohi.Kehitys kehittyy ja aika muuttuu Eskoseni. Kommunismi on loppuun kaluttu luu. Tosin et maininnut kommunismia kirjoituksessasi, mutta tälläinen vanha kettu (pässi) haistaa kaukaakin sen ja osaa lukea rivien välistä.Tiesitkö, että venäjästä on nousemassa, sinun USA;si rinnalle, ellei ohikin, suuri markkinatalousmaa ja demokratia, joka tuottaa myös hyvinvointia meille suomalaisillekin, jos osaamme pelata korttimme oikein. Biletaarisen kaupan aika oli nappikauppaa siihen verrattuna mitä on tulossa.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA sinulle täällä hyvässä Suomessa.Kyllä sulla tossa kiihkossas unohtuo järki kokonaan.
Joopa-joo kyllä tämä "hyvinvointi"valtion arvostelu on tabu suomessa :-) - tradenomi
olet kirjoitti:
Kyllä sulla tossa kiihkossas unohtuo järki kokonaan.
Joopa-joo kyllä tämä "hyvinvointi"valtion arvostelu on tabu suomessa :-)Kyllä siinä on käynyt päinvastoin.
Ehkä puusilmä ja kahdet lasit sammalta välissä.
Järki toistaiseksi, ainakin osittain tallella. Tosin ei ole olemassa terveen papereita, mutta ei ole diagnosoitu toisinkaan. Saa nähdä....
Harva täälläpäin pystyy näyttämään terveen paperit, jos niitä kysytään.
Jokatapauksessa: CHOBAM "GODAM" - katsoitko aamu tv,tä
höpö.. kirjoitti:
Suomessa on koulutusjärjestelmä huomattavasti parempi kuin esim Usa:ssa (ei itsellä tosin valitettavasti lapsia, joten siitä ei "hyödy" sillai). Mutta esim terveydenhoitojärjestelmä alkaa kohta olla entisten itäbloin maiden tasollam, vaikka "päättäjät" toisin vakuuttaakin.Tänään ykkösen aamuteeveessä oli aivan kuin tilauksesta keskustelun USA-aiheeseen liittyvää juttua.Aivan kuin tilauksesta sattui ajankohtaan sopivasti.
- katsoitko aamu tv,tä tänään?
höpö.. kirjoitti:
Suomessa on koulutusjärjestelmä huomattavasti parempi kuin esim Usa:ssa (ei itsellä tosin valitettavasti lapsia, joten siitä ei "hyödy" sillai). Mutta esim terveydenhoitojärjestelmä alkaa kohta olla entisten itäbloin maiden tasollam, vaikka "päättäjät" toisin vakuuttaakin.Tänään ykkösen aamuteeveessä oli aivan kuin tilauksesta keskustelun USA-aiheeseen liittyvää juttua, sattui ajankohtaan sopivasti.
- täti
kiva, olinkin jo hiukan huolissani! opin itsekin uutta, esim. juuri tuon työttömyysajan maksun työttömyyskassaan, liiotssa ei siltä ajalta siis tarvits maksaa.
Kiva kun ihmiset neuvovat toisiaan! Hyvää talvea.- hoffander
Joo, jos oot kaksi kuukautta töissä ja loput vuodesta työttömänä, niin maksat jo siltä ajalta enemmän jäsenmaksuja kuin Loimaan-kassalainen koko vuodelta. ja on YTK:n maksukin verovähennyskelpoinen, vaikkei sitä kaikki tiedäkään. Sitäpaitsi se vähennys suoritetaan tuloista, eikä veroista, joten sen hyöty on aivan mitätön, oli se sitten 60€ tai 1000€.
Onhan noissa liittojen jäsenmaksuissa huimia eroja, jotkut liitot eivät ole lainkaan niin ahneita kuin toiset.
Lisäksi on aloja joissa kannattaakin kuulua liittoon esim. rakennusala, syynä siihen on usein vaihtuvat työkohteet ja työnantajat, joissa on paljon sellaisia yrittäjiä, jotka perustavat firman tyhjästä aikomuksenaan vain uunottaa kaikkia ja jättää kaikki maksut ja velvollisuudet hoitamatta.
Jokainen käyttäköön omia aivojaan, kaikki asiat eivät ole aina yks' yhteen.
- Kassa
Kassa istuu ja repii rahaa ostajilta niska limassa ja liitto repii jäsenmaksut kassalta.
- Anna
Olin aiemmin yliopistossa töissä ja kuuluin Akavan alaiseen liitoon. Jäsenmaksuja maksoin 1,5% tuloistani. Pidän sitä aivan hukkaan heitettynä rahana! Verovähennyskelpoisuus ei paljoa vaikuta! Usean vuoden aikana en tarvinnut minkäänlaisia Akavan palveluja. Olin koko ajan määräaikaisissa työtehtävissä, johon liitto ei puuttunut millään tavoin. Kauniissa puheissa tosin todettiin, että voitaisiin mennä lakoon, mutta tosiasia on se, että kukaan ei sitä huomaisi! Kyllästyin maksamaan turhasta ja vaihtaessani työpaikkaa erosin liitosta ja liityin Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan (Erko). Nyt jäsenmaksuni on n 45€ vuodessa. Jäin työttömäksi toukokuussa ja hyvin olen ansiosidonnaisen rahani sieltä saanut. Ehdin maksaa kassaan rahaa kolme vuotta eli alle 150€, joten olen saanut takaisin aika paljon enemmän kuin olen maksanut. Liittoon maksoin vuodessa yli 400€.
Itse en ymmärrä mitä järkeä minun olisi kuulua liittoon. Esim. yliopistoissa on käytössä palkkataulukot, joita noudatetaan kuuluitpa liittoon tai et. Ymmärrän toki, että ehkä joillakin aloilla se on hyödyllistä. Harvemmin varmaan kuitenkin tradenomeilla. Tradenomit ovat usein ”ihan vapailla markkinoilla” eli palkasta päätetään työpaikkahaastatteluissa ym. Kyllä työnantajat tietävät yleisen palkkatason. Onko joltakulta kysytty haastattelussa kuulutko liittoon?
Lisäksi vielä kysyisin, että monellako todella on ollut ongelmia työssä, niin että liiton palveluja on tarvittu? Itse en tunne ketään! Alat ovat tietty erilaisia, joten kaipa niitäkin löytyy. Vielä voisin heittää kaikille vinkiksi, että voihan työnantajalle mainita esim. että mitä liitto suosittelee tmv. Eihän työnantajan tarvitse tietää kuin tosipaikan tullen kuulutko liittoon vai et.
Suosittelen liittymistä vain kassaan!- milkkeri
Olen itse pettynyt omaan liittooni ja suuresti. Liitolla ei ole intressejä ajaa meidän "alempien" etuja ollenkaan. Esimerkki ns. ylemmät tiiminvetäjät saavat tiiminvetäjän palkkaa, mutta mites meillä ns. alemmilla...
Vastaus tyyliin: Ai pitäisikö teillekin olla tiiminvetäjälle palkkalisää, kun teillä nuo tiimit nyt organisaatiomuutoksen yhteydessä ovat tulleet...
Ei ole tapahtunut mitään vaikka tilanne muuttui jo yli 6 kuukautta sitten. - vaan
että kukahan ne taulukkopalkat on neuvotelleet. Tulevaisuudessa yhä suurempi osa julkisella sektorilla siirtyy uusiin palkkausjärjestelmiin ja voin sanoa että siinä kilttejä ihmisiä viedään 6-0. Moni pyytääkin nykyään tulos- ja kehityskeskusteluihin liiton edustajan mukaan kun muuten keskustelu on sanelua.
Ne ketkä niitä toimen- ja tehtävienkuvia rustaavat, tekevät itselleen semmoiset kuvaukset että palkannousu on taattu.
Itse pidän edunvalvontaa ja sitä että tarvittaessa on laittaa kova kovaa vastaan (mm. työnantajan/esimiehen mielivaltaisuus) suurimpana syynä kuulua liittoon. Valitettavasti on joutunut asiaa kokeilemaankin ja edukseni homma kääntyi.
- matti
Itse olen ollut YTK jäsenenä olen ihan tyytyväinen. En ole vielä onneksi joutunut työttömäksi, mutta olen kuullut tutuilta, että korvaukset ja kaikki muut ovat toimineet ihan moitteettomasti.
- halvemmalla
saat täsmälleen saman työttömyyspäivärahan kuin liitonkin kautta, siis mikäli liitto on ilmoittanut sinut samalla päivämäärällä työttömyyskassaan kuin alkaa jäsenmaksujakin perimään (mikäli maksat liiton jäsenmaksuja ja työssäoloehto täyttyisi, mutta liiton järjestötoiminnan vuoksi olet merkitty kassanjäseneksi myöhemmin, niin oma vikasi - kelan peruspäivärahoille tiput). Usea liitto on vain hankala ja toimimaton välikäsi sinun ja työttömyyskassan välissä. Näille ammattiliitoille kelpaa sinun rahasi, mutta muuten sinun asiasi on sinun asioita.
Vain muutama ammattiliitto ajaa työssäolevien palkkoja siten, että niihin kannattaa maksaa ylimääräisiä maksuja. Yksikään liitto ei muuten aja työttömien etuja.- hoffander
Niin, kukahan ajaisi myös työttömien asioita?
Nykyään on paljon työttömiä jotka joutuvat tekemään ilmaista työtä työharjoittelijoina.
Tässä esimerkki:
Vaimoni oli työskennellyt siivoojana(nykyään sillä on jo eri ammattinimikekin) ja työttömänä ollessaan hän joutui hakeutumaan siivous kursseille, ennen sitä hänen piti kuitenkin tehdä työharjoittelua ammatissa jota hän oli jo vuosikaudet tehnyt, kurssien aikana ja sen jälkeen taas työharjoittelua. Sitten jatkuvasti pätkätöitä aivan mahdottomien kulkuyhteyksien takana. Ikinä ei voinut kieltäytyä mistään ilmaisesta työharjoittelusta eikä niistä pätkätöistä, silloinhan olisi menettänyt peruspäivärahansa.
Näin työttömyystilastot pysyvät kauniimpana ja kunnat ja valtio saavat ilmaista työvoimaa.
Näitä tapauksia on paljon.
Jos nämä henkilöt olisivat ansiotyössä, siinä olisi liitolle tulevia jäseniä, mutta heidät syrjäytetään, jolloin ei senkään jälkeen liitot paljon kiinnosta.
Sama koskee nuoria, vielä aikuisinakin katsotaan vanhempien tulot, eikä siksi työttömyyspäivärahaa saa, eikä koulutustukea. Toista oli ennen minun nuoruudessani, sain työttömyyspäivärahaa työttömänä ollessani ja pystyin aloittelemaan itsenäistä elämää, nykyään aikuiset lapset ovat täysin vanhemmistaan riippuvaisia.
- JSL
Luettuani kaikki tähän viestiin tulleet vastaukset niin on helppo todeta, että pelkkä työttömyyskassaan kuuluminen on parempi vaihtoehto kuin liittoon kuuluminen. Ainakaan ketään liittoon kuuluva ei ole pystynyt perustelemaan miksi kannattaisi maksaa liitolle suuria summia omasta palkasta.
Itse ole YTK tyytyväinen jäsen kaikki on helppoa liittymisestä alkaen. Lisätietoja saa osoitteesta www.ytk.fi- Ytk mies
mites on kun eilen liityin ytk kassaan ja tänään tuli tekstiviesti että tervetuloa asiakkaaksi mutta milloin maksan sen 60e tuleeko lasku kotiin vai maksetaanko vasta vuoden lopussa?
- Hjalmari
Ytk mies kirjoitti:
mites on kun eilen liityin ytk kassaan ja tänään tuli tekstiviesti että tervetuloa asiakkaaksi mutta milloin maksan sen 60e tuleeko lasku kotiin vai maksetaanko vasta vuoden lopussa?
Tämän kuun aikan pitäis' tulla lasku ja se on tänä vuonna 65€, nousua on siis 5e, mutta esim. metallilla olisi noussut mun kohdalla yli 30€. Joutuisin maksamaan n. 550€ tänä vuonna jos kuuluisin vielä liittoon.
- Edunvalvontaa
Kassalla ja liitoilla on merkittävä ero. Ammatiliitot ja ammattiosastot, joihin henkilöjäsenet kuuluvat, vastaavat työntekijöiden edunvalvonnasta työpaikoilla. Ammattiliittojen neuvottelemat työehtosopimukset takaavat minimiehdot työntekijöille. Niihin kuuluuvat mm. palkat, työajat, lomaoikeudet ym. Lisäksi jäsenyyteen voi kuulua muita etuja. Ei kannata kuvitella, että palkkataulukot ja esimerkiksi palkalliset lomat lomaltapaluurahoineen tulee työnantajan hyvän tahdon eleenä. Niiden syntyminen, olivat ne sitten laki- tai sopimussääteisijä, takana ovat ammattiliitot.
Työttömyyskassajärjestelmä on ammattiliittojen aikoinaan ajama järjestelmä. Ilman liittoja sitä ei olisi ja luultavasti se häviäisi nopeasti, jos liitot eivät sitä puolustaisi. Monet liittoja vastustavat työnantajat pyrkivätkin neuvomaan työntekijöitä liittymään juuri ytk-kassaan. Sen jälkeen kun työntekijät kuuluisivat kaikki sinne, olisi työehdot ja työttömyysturva helppo ajaa alas. Sitä on muuten yritetty monta kertaa viime vuosinakin. Ammattiliitot ovat onnistuneet estämään sen.
Kannatta miettiä kaksi kertaa mitä tekee. Ammattiosaston jäsenenä pääsee myös vaikuttamaan työelämän asioihin, jos on kiinnostunut.- tradenomi/aktiivi/passiivi
Allekirjoitan täysin edellisen.
- kirjoitettu
Kauan saikin viestiketjua lukea että löytyi tämä asian ydin. Työelämän historiaa miettiessä voikin kuvitella näpyttelisikö tässä keskustelufoorumille jos elettäisiin 50-luvun työehdoilla.
- Jotain hyvääkin!
kirjoitettu kirjoitti:
Kauan saikin viestiketjua lukea että löytyi tämä asian ydin. Työelämän historiaa miettiessä voikin kuvitella näpyttelisikö tässä keskustelufoorumille jos elettäisiin 50-luvun työehdoilla.
"Suomessa työmarkkinajärjestöjen solmimat työehtosopimukset ovat yleissitovia, mikäli ne allekirjoittaneiden työnantajien palveluksessa on yli puolet alan työvoimasta. Tämä tarkoittaa, että myös ne työntekijät, jotka eivät kuulu työmarkkinajärjestöihin ovat kyseisten sopimusten piirissä. Työnantajan on työsopimuksissa tai työsuhteissa noudatettava vähintään valtakunnallisen yleissitovan työehtosopimuksen määräyksiä työsuhteen ehdoista ja työoloista. Työehtosopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä.
Yleissitovuus toteutettiin 1970-luvulla Kokoomuksen aloitteesta, vaikka ammattiliitot eivät sitä ehdottaneet."
Tässä nyt näkyy, että kokoomuksessakin on ajateltu liittoihin kuulumattomien etuja. Jonkun täytyy puolustaa niitä jotka eivät siihen itse pysty, tai eivät ymmärrä. - Proo
Jotain hyvääkin! kirjoitti:
"Suomessa työmarkkinajärjestöjen solmimat työehtosopimukset ovat yleissitovia, mikäli ne allekirjoittaneiden työnantajien palveluksessa on yli puolet alan työvoimasta. Tämä tarkoittaa, että myös ne työntekijät, jotka eivät kuulu työmarkkinajärjestöihin ovat kyseisten sopimusten piirissä. Työnantajan on työsopimuksissa tai työsuhteissa noudatettava vähintään valtakunnallisen yleissitovan työehtosopimuksen määräyksiä työsuhteen ehdoista ja työoloista. Työehtosopimuksen ehto, joka on ristiriidassa yleissitovan työehtosopimuksen vastaavan määräyksen kanssa on mitätön ja sen sijasta on noudatettava yleissitovan työehtosopimuksen määräystä.
Yleissitovuus toteutettiin 1970-luvulla Kokoomuksen aloitteesta, vaikka ammattiliitot eivät sitä ehdottaneet."
Tässä nyt näkyy, että kokoomuksessakin on ajateltu liittoihin kuulumattomien etuja. Jonkun täytyy puolustaa niitä jotka eivät siihen itse pysty, tai eivät ymmärrä.No niin, nyt alkaa selkiytyä asiat. Ihmettelen vaan että minkä takia noi kaikki alkupään ihmiset luulivat, että viestin aloittaja tiedustelee mitä eroa on liitolla ja YTK- kassalla , vaikka viestissä selvästi tarkoitettiin liiton työttömyyskassaa. Liiton työttömyyskassaan kun voi kuulua, vaikkei liittoon kuuluisikaan, sen jäsenmaksukin on samaa suuruusluokkaa kuin jonkun pilipali ytk:n. Ihmiset näköjään sekoittaa asiat perinpohjaisesti. Kirjoittelevat perättömiä juttuja kuinka kovia on liiton maksut, ei ne maksut ole suuria vaikka kuuluisikin kokonaan liitton eikä VAIN liiton työttömyyskassaan. Minun liiton maksut koko vuonna olivat noin 400 euroa ja se ei ole mitenkään paljon. Mitä sillä hinnalla saa kaupasta nykyaikana, ei paljon mitään. Joku tietenkin väittä että pistää säästöön sen summan kuukaudessa ja sitten 40 vuoden päästä laskee paljon on muka säästänyt, kun ei ole liittoon kuulunut. Tuota ei usko kukaan että joku niin menettelisi. Heh tuo sinun juttusi loppu kokoomuksesta, saa kyllä eräät tahot miettimään kirjoituksiaan kommareista ja SAK:n sossupampuista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207