Mitä "hyry" tarkoittaa ja mistä se on peräisin?
Hyry-sanan historia?
14
2793
Vastaukset
- Jurpo2000
Höyry, Tuusulassa on Hyrylä, se on usein syystalvella tosi sumuinen paikka.
- höyry-sysyttäjä
Kun Suomeen tuli ensimmäiset automobiilit niille kehiteltiin myös suomalaista nimeä. HYRYSYSY-nimi voitti, mutta se ei vakiintunut ja kulkuväline nimettiin autoksi.
- kolmekaksijayksi
"HYRYSYSY"
Löytyykö suomen kielestä kuinka monta yli kaksitavuista sanaa, jossa sama vokaali on puolet kirjaimista?
- Automotive
Vauhtia/pyörimistä vanhan sanakirjan mukaan näyttäis tarkoittavan....
- bisnestä_teki
Se oli yksi Yngve kun aina vuokraili kaikenlaista, itselle ja muille. Ruvettiin puhumaan vain yleisesti Hyr Y.
- Loogista
Pyöriä -->Pyörtää-->Pyörtyä-->Pyryttää-->Pyry-->Hyry
- sinäseosaat
Kotkottaa-->Kotkotus-->Kokotti-->Huora
- hyrymykke
Olisikohan näin.
Hyrrä >hyrinä, hyristä, hyry, jyry jne. - Raimo.Rönkkö
Hyry oli Suti jolla putsattiin takapuoli isomman hädän jälkeen. Samassa taloudessa kaikki käyttivät samaa hyryä.
- bändäri
-rockänd rollia
- HjalmarHyry
Hyry tarkoitti vuokralaista eli hyyryläistä. Sitä joka asui vuokralla, sanottiin hyry-ukoksi.
Hyyryläinen → hyry-ukko → hyry. - Kielitieteilijä
Hyry tylee 500-lykylaisesta latinankielisestä lainasanasta "hyry-ykkö."
- Kansatieteilijä
Jos ennen Jouluaattoa sai hyryä, sanottiin, että oli hyvä hyry-lykky.
Varsinainen hyrypäivä oli Tapaninpäivä. Silloin mentiin hyry-ajelulle eli "hyryilemään". Hyrynsalmelta on sanonta: "Hyryillään kun tavataan!" - Isäntäkaukaa
Se on erään uudisasukkaan nimi. Peräpohjolaan muutti aikoinaan uusia asukkaita kauempaa etelästä. Heidän piti ilmoittautua papille. Kerran taas muuan äijä hiihteli kirkolle. Pastori kysyi, mitäs miehiä sitä ollaan. Mies vastasi:
- Ka, sanoppa se. Mutta perhanan kylmä täällä pohjoisessa on. Hrrr!!!
- Jaaha, Hyry.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti26645698Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!4511376Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy22210983Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump399800Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla908628Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2796680Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti23335Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle42890Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.232852Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys442360