Laupias ja kaikkia ihmisiä rakastava Jeesus

totuus.löytyy.raamatusta

Näinä vaikeina aikoina on hyvä muistaa mitä Raamatussa oleva erehtymätön Jumalan sana kertoo Jeesuksesta joka oli laupea ja rakastava kaikkia ihmisiä kohtaan. Muutama poiminto:

Matt. 23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"

Matt. 23:17 "Te tyhmät ja sokeat!"

Matt. 12:34 "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?"

Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

38

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivaankaurapuurosta

      LOL. Nyt Mark5 kiireesti seli-seliä kehiin.

      • ate.i.s.m.i

        Pietari sanoo, että tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kirjoituksia kieroon omaksi kadotuksekseen. Jeesus puhui aina totuuden sanoja. Siksi hän puhui myös kovia sanoja, jotta kovasydämiset heräisvät näkemään tilansa. Ihmiset, hyljätessään Jumalan armon, eivät voi väistää Jumalan vihaa, kuten sanotaan: "Kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta". (Hepr.2:3) Tyhmä ja sokea ei vain valitettavasti näe, minne on matkalla.
        Onhan se selvää, että sydämen kyllyydestä suu puhuu. Kuinka sitten paha ihminen voisi puhua hyvää, kuten Jeesus sanookin.
        Raamatusta ei saa ottaa irrallisia lauseita pois asiayhteydestä. Jeesuksen sanoessa tuovansa miekan, hän tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi muslimi tulee uskoon, hän joutuu perheensä vihan kohteeksi. Mutta hänen tulee siitäkin huolimatta rakastaa Jumalaa enemmän kuin perhettään, kuten Jeesus sanoo muutama jae myöhemmin: "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias". (Matteus 10:37)
        Syy Jeesuksen käskyyn ostaa miekka, tulee ilmi seuraavassa jakeessa: "Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämä, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon'." (Luukas 22:37) Ei Jeesus kuitenkaan kehottanut käyttämään miekkaa, vaan sanoi: "Pistä miekkasi tuppeen: sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat." (Mat.26:52) Siis aloittajalta malliesimerkki siitä, miten Raamattua voi tahallaan vääntää kieroon.
        Jeesuksen sanoessa tulleensa heittämään tulta, hän tarkoitti sitä tulta, joka jonkun aikaa myöhemmin; helluntaina, lankesi uskovien päälle. ""Ja he näkivät i k ä ä n k u i n tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle." (Ap.T.2:2) Ei siis ollut kyse fyysisestä tulesta. Jeesuksen opetuslapset kylläkin kerran pyysivät häneltä: "Herra, tahdotko, niin sanomme, että tuli taivaasta tulkoon alas ja hävittäköön heidät? Mutta hän kääntyi ja nuhteli heitä." (Luukas 9:54-55) Ja vielä kerran, Jeesuksen sanoessaan tuovansa miekan ja eripuraisuutta, hän tarkoitti juuri sitä, että uskomalla häneen, toiset ihmiset pahastuvat ja suuttuvat (kuten tekin).
        Miksi siis väännätte tahalleen kieroon (omaksi kadotukseksenne) Pyhät Kirjoitukset? Teen sen johtopäätöksen, että olette kieroja myös evoluutioteoriaa puolustaessanne, ettekä siinäkään asiassa ole kiinnostuneita totuudesta.


    • Nimi_Ja_Merkki

      Juu, ja kun nykyään ihmisiä Euroopassa hirvittää esimerkiksi ISIS, jonka absoluuttisuus pyrkii kukistamaan semmoiset tärkeät arvot kuin uskonnonvapauden ja pakkosyöttämään kaikille ihmisille omat arvonsa, on syytä muistaa mitä mieltä Jeesus on semmoisesta:

      18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

      • Nimenomaan.ISIS

        vastustaa juutalaisia Israelin pyhässä luvatussa maassa asuvana kansana, ja Jeesus koonnut juutalaiset omana kansanaan Mooseksen liiton kautta takaisin luvattuun maahansa. Samoin ISIS vastustaa Jeesukseen uskovia todistamasta juutalaisesta Herrastaan Jeesuksesta. Hyvä ymmärtää nämä asiat totuudellisesti ja mikä Jumalasta hyvää Jeesuksessa ja mikä huonoa valheen ja vihan ja murhan isästä juutalaisia ja Jeesukseen uskovia pyhiä kohtaan, jotka tahtovat arabi-veljiensä sielun pelastumista Israelin Herrassa Jeesuksessa, ja tätä ei ISIS siedä eikä varsinkaan jos islamista kääntyy ihmisiä Jeesuksen todistamiseen.

        Jumalalla ja Jeesuksella on valta, ja Ilmestyskirjassa kerrotaan lähitulevasta, kuinka pahalla annetaan se valta sotia Jumalan valittuja ja pyhiä vastaan ja voittaa myös heidät, ja paha tuo hävityksen kauhistuksen ja kumarrettavan kuvapatsaan Jerusalemiin ja pedon merkin, ja sen kautta pyrkii hallitsemaan ja surmaamaan ne, jotka eivät kumarra Babylonian kuningasta, josta kumarrettava kuvapatsas tehdään.


      • Hyvä.ymmärtää

        Raamatusta Daniel ja kolme ystäväänsä Jumalan palvelijoita, ja Nebukadnessar Babylonian kuninkaana ja kumarrettava kuvapatsaansa ja samoin virkamiehensä vainoamassa Danielia.


      • totuus.löytyy.raamatusta
        Nimenomaan.ISIS kirjoitti:

        vastustaa juutalaisia Israelin pyhässä luvatussa maassa asuvana kansana, ja Jeesus koonnut juutalaiset omana kansanaan Mooseksen liiton kautta takaisin luvattuun maahansa. Samoin ISIS vastustaa Jeesukseen uskovia todistamasta juutalaisesta Herrastaan Jeesuksesta. Hyvä ymmärtää nämä asiat totuudellisesti ja mikä Jumalasta hyvää Jeesuksessa ja mikä huonoa valheen ja vihan ja murhan isästä juutalaisia ja Jeesukseen uskovia pyhiä kohtaan, jotka tahtovat arabi-veljiensä sielun pelastumista Israelin Herrassa Jeesuksessa, ja tätä ei ISIS siedä eikä varsinkaan jos islamista kääntyy ihmisiä Jeesuksen todistamiseen.

        Jumalalla ja Jeesuksella on valta, ja Ilmestyskirjassa kerrotaan lähitulevasta, kuinka pahalla annetaan se valta sotia Jumalan valittuja ja pyhiä vastaan ja voittaa myös heidät, ja paha tuo hävityksen kauhistuksen ja kumarrettavan kuvapatsaan Jerusalemiin ja pedon merkin, ja sen kautta pyrkii hallitsemaan ja surmaamaan ne, jotka eivät kumarra Babylonian kuningasta, josta kumarrettava kuvapatsas tehdään.

        "Jumalalla ja Jeesuksella on valta, ja Ilmestyskirjassa kerrotaan lähitulevasta, kuinka pahalla annetaan se valta sotia Jumalan valittuja ja pyhiä vastaan ja voittaa myös heidät, ..."

        Miksi ihmisten pitää siis sotia ja kärsiä turhaan, jos lopputulos on ennalta säädetty ja paha tullaan voittamaan. Haluaako Luoja nauttia ihmisten kärsimyksistä?

        Miksi Luoja loi pahan? Omaksi huvikseen?


      • totuus.löytyy.raamatusta kirjoitti:

        "Jumalalla ja Jeesuksella on valta, ja Ilmestyskirjassa kerrotaan lähitulevasta, kuinka pahalla annetaan se valta sotia Jumalan valittuja ja pyhiä vastaan ja voittaa myös heidät, ..."

        Miksi ihmisten pitää siis sotia ja kärsiä turhaan, jos lopputulos on ennalta säädetty ja paha tullaan voittamaan. Haluaako Luoja nauttia ihmisten kärsimyksistä?

        Miksi Luoja loi pahan? Omaksi huvikseen?

        Nuo avauksessa mainitut Jeesuksen sanomiksi väitetyt lauseet ovat kevyttä kamaa ja todellakin kontekstistaan irroitettuja, mutta tuo nimimerkin 'totuus.löytyy.raamatusta' kysymys on todella paha kysymys kaikille kristityille, jotka uskovat tuohon viimeiseen taisteluun.

        Eikö kukaan uskovainen osaa vastata?

        Minäkin olen monta kertaa kysynyt, että miksi Jumala loi pahan? Kukaan ei ole osannut vastata.


      • ate.i.s.m.i
        puolimutkateisti kirjoitti:

        Nuo avauksessa mainitut Jeesuksen sanomiksi väitetyt lauseet ovat kevyttä kamaa ja todellakin kontekstistaan irroitettuja, mutta tuo nimimerkin 'totuus.löytyy.raamatusta' kysymys on todella paha kysymys kaikille kristityille, jotka uskovat tuohon viimeiseen taisteluun.

        Eikö kukaan uskovainen osaa vastata?

        Minäkin olen monta kertaa kysynyt, että miksi Jumala loi pahan? Kukaan ei ole osannut vastata.

        Raamatusta löytyy aina vastaus tärkeimpiin kysymyksiin. Ei Jumala pahaa luonut, vaan ihmisen kaltaisekseen. Se tarkoittaa sitä, että Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon valita hyvän ja pahan välillä. Ei kai kukaan vanhempikaan halua lapsestaan robottia, joka tottelisi kaikessa häntä, koska niin on kytketty. Lapsi ei olisi silloin vanhempiensa kaltainen. Samoin Jumalakin haluaa, että me vapaaehtoisesti palvelisimme häntä, eikä robotin lailla.
        Raamatussa kerrotaan, että ennen ihmisen syntiinlankeemusta, myös enkelimaailmassa tapahtui lankeemus. Ilmeisesti kolmasosa enkeleistä lankesi erään kerubin kanssa ylpeyden syntiin Jumalaa vastaan. Tästä kerubista sanotaan lyhennellysti: "Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi oli kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia jne...Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyvien kivien keskellä...Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut suojaava kerubi, pois säihkyvien kivien keskeltä....jne" (Hesekiel.28)
        Tuo langennut kerubi tunnetaan nimellä saatana. Ja sen kanssa langenneet enkelit ovat niitä pahoja henkiä, jotka vaikuttavat ympärillämme. Kyse on siis omasta tahdosta langeta syntiin, ei Jumalan tahdosta. Kun esitetään kysymys, miksi Jumala ei muka ilmoita itseään niin selvästi, että kaikki uskoisivat häneen. Siihen voisi vastata, että hän voisi kyllä ilmestyä vaikka heti ilmakehässä suuressa kirkkaudessaan, niin että kaikki kauhusta huutaisivat häneltä armoa. Mutta vaikka silloin kaikki tulisivatkin hänen luoksensa, hän ei koskaan saisi tietää, kuka heistä tahtoisi palvella häntä täysin vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan. Kyllä Jumalakin kaipaa sitä, että me palvelisimme ja kiittäisimme häntä sydämen halusta, eikä pelosta. Siksi juuri hän on antanut, enkeleille ja ihmisille vapaan tahdon.
        Ei Jumala koskaan nauti ihmisten kärsimyksistä. Sielunvihollinen on se, joka nauttii siitä. Ja se hallitsee tätä maailmaa vielä toistaiseksi, ennen kuin Jeesus tulee perustamaan tuhatvuotisesen rauhanvaltakunnan. Jumalasta sanotaan: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankakkkinen elämä". Jumalan rakkaus näkyy nimenomaan ristillä, kun hänen oikeudenmukainen vihansa kohtasi Jeesusta, eikä meitä, jotka olemme syntisiä. Mutta kun ihmiskunta haluaa hyljätä Jumalan armon, jää tilalle Jumalan viha. Sekin on meidän ihmisten valinta. Ja siksi juuri tulevat ne vitsaukset, joista Ilmestyskirja puhuu. Onneksi voimme kuitenkin yksilöinä valita Jeesus elämäämme.


      • tieteenharrastaja
        ate.i.s.m.i kirjoitti:

        Raamatusta löytyy aina vastaus tärkeimpiin kysymyksiin. Ei Jumala pahaa luonut, vaan ihmisen kaltaisekseen. Se tarkoittaa sitä, että Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon valita hyvän ja pahan välillä. Ei kai kukaan vanhempikaan halua lapsestaan robottia, joka tottelisi kaikessa häntä, koska niin on kytketty. Lapsi ei olisi silloin vanhempiensa kaltainen. Samoin Jumalakin haluaa, että me vapaaehtoisesti palvelisimme häntä, eikä robotin lailla.
        Raamatussa kerrotaan, että ennen ihmisen syntiinlankeemusta, myös enkelimaailmassa tapahtui lankeemus. Ilmeisesti kolmasosa enkeleistä lankesi erään kerubin kanssa ylpeyden syntiin Jumalaa vastaan. Tästä kerubista sanotaan lyhennellysti: "Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi oli kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia jne...Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyvien kivien keskellä...Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut suojaava kerubi, pois säihkyvien kivien keskeltä....jne" (Hesekiel.28)
        Tuo langennut kerubi tunnetaan nimellä saatana. Ja sen kanssa langenneet enkelit ovat niitä pahoja henkiä, jotka vaikuttavat ympärillämme. Kyse on siis omasta tahdosta langeta syntiin, ei Jumalan tahdosta. Kun esitetään kysymys, miksi Jumala ei muka ilmoita itseään niin selvästi, että kaikki uskoisivat häneen. Siihen voisi vastata, että hän voisi kyllä ilmestyä vaikka heti ilmakehässä suuressa kirkkaudessaan, niin että kaikki kauhusta huutaisivat häneltä armoa. Mutta vaikka silloin kaikki tulisivatkin hänen luoksensa, hän ei koskaan saisi tietää, kuka heistä tahtoisi palvella häntä täysin vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan. Kyllä Jumalakin kaipaa sitä, että me palvelisimme ja kiittäisimme häntä sydämen halusta, eikä pelosta. Siksi juuri hän on antanut, enkeleille ja ihmisille vapaan tahdon.
        Ei Jumala koskaan nauti ihmisten kärsimyksistä. Sielunvihollinen on se, joka nauttii siitä. Ja se hallitsee tätä maailmaa vielä toistaiseksi, ennen kuin Jeesus tulee perustamaan tuhatvuotisesen rauhanvaltakunnan. Jumalasta sanotaan: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankakkkinen elämä". Jumalan rakkaus näkyy nimenomaan ristillä, kun hänen oikeudenmukainen vihansa kohtasi Jeesusta, eikä meitä, jotka olemme syntisiä. Mutta kun ihmiskunta haluaa hyljätä Jumalan armon, jää tilalle Jumalan viha. Sekin on meidän ihmisten valinta. Ja siksi juuri tulevat ne vitsaukset, joista Ilmestyskirja puhuu. Onneksi voimme kuitenkin yksilöinä valita Jeesus elämäämme.

        Olen tuohon muutaman kerran koettanut palstalla vastata:

        "Minäkin olen monta kertaa kysynyt, että miksi Jumala loi pahan? Kukaan ei ole osannut vastata."

        Lyhytversio on, että ihminen loi pahan, ei Jumala, joka salli sen pyrkiäkseen johonkin tärkeään päämäärään. Sitä ei voitaisi saavuttaa, jos ihmiseltä vietäisiin vapaa tahto, johon Kaikkivaltias tietenkin halutessaan kykenisi.


      • Nimi_Ja_Merkki

        Eipä kuulosta kovin uskottavalta. Ensinnäkin, se että on kykenemätön tekemään jotakin ei ole merkki vapaan tahdon puuttumisesta. Minä en kykene lentämään puun oksalle käsiäni räpyttämällä tai laulamaan kuin Bruce Dickinson, mutta en näe sitä rajoituksena vapaalle tahdolle. Eikös vapaa tahto tarkoita, että tekee asiat omasta päätöksestään eikä pakotettuna?

        Toiseksi, jos se olisi merkki vapaan tahdon puuttumisesta, niin teologien Jumalaan taggaama ominaisuus täydellinen hyvyys tarkoittaisi, että Jumalalta itseltään puuttuisi vapaa tahto, ja se olisi jonkinlainen robotti, kuten kretut asian ilmaisevat.

        Kolmanneksi, jos Jumala on kaikkivoipa, kaikkitietävä maailmankaikkeuden luoja, niin silloin kaikki maailmassa on tuon Jumalan luomaa. Se että ko. Jumala ei sorki välittömästi jotakin asiaa ei tee siitä vähemmän sen luomaa.


      • ate.i.s.m.i

        MIelestäni sanoin aika selvästi, että Jumala nimenomaan on antanut meille vapaan tahdon valita hyvä tai paha. Et tainnut lukea koko tekstiä. Enkä väittänyt, että joku asia ei olisi Jumalan luomaa. Päinvastoin Raamatussa sanotaan, että Jumala loi kaiken näkyväisen ja näkymättömän Jeesuksen kautta. Eli jos alat väittelemään, kannattaa lukea, mitä toinen sanoo. En voi ymmärtää, miten joku käsittää asiat noin väärin kuin sinä. Onnistuit erinomaisesti vääntäämään asiat juuri päinvastoin, kuin mitä sanoin.


      • tieteenharrastaja
        Nimi_Ja_Merkki kirjoitti:

        Eipä kuulosta kovin uskottavalta. Ensinnäkin, se että on kykenemätön tekemään jotakin ei ole merkki vapaan tahdon puuttumisesta. Minä en kykene lentämään puun oksalle käsiäni räpyttämällä tai laulamaan kuin Bruce Dickinson, mutta en näe sitä rajoituksena vapaalle tahdolle. Eikös vapaa tahto tarkoita, että tekee asiat omasta päätöksestään eikä pakotettuna?

        Toiseksi, jos se olisi merkki vapaan tahdon puuttumisesta, niin teologien Jumalaan taggaama ominaisuus täydellinen hyvyys tarkoittaisi, että Jumalalta itseltään puuttuisi vapaa tahto, ja se olisi jonkinlainen robotti, kuten kretut asian ilmaisevat.

        Kolmanneksi, jos Jumala on kaikkivoipa, kaikkitietävä maailmankaikkeuden luoja, niin silloin kaikki maailmassa on tuon Jumalan luomaa. Se että ko. Jumala ei sorki välittömästi jotakin asiaa ei tee siitä vähemmän sen luomaa.

        Kaikkivoipuus ei nähdäkseni ulotu loogisiin paradokseihin; ei kukaan voi tehdä kahta toisensa poissulkevaa asiaa. Kaikkitietävyys on kaikkivoipuuden alainen, voi myös päättää olla tietämättä jostakin.

        Muuta kirjoittamaasi en oikein ymmärtänyt. Jos ihminen tekee vapaasta tahdostaan Jumalan estämättä ja pakottamatta jotakin, miten se jokin voisi olla Jumalan luomaa, vaikka ihminen olisikin.

        En nyt tässä pohdi Jumlan "teologien taggaamia" ominaisuuksia, vaan koetan hakea loogisesti edes vähän järkevää vastausta pahuuden ongelmaan.


      • Nimi_Ja_Merkki

        Sen, mitä kutsumme (inhimilliseksi) pahuudeksi, olemassaolo on väistämätön seuraus ihmisen olemassaolosta. Se on suoraan sidoksissa siihen, miten ihmismieli toimii. Jos ihminen on Jumalan luoma, niin en oikein ymmärrä millä perusteilla se mitä tuollaisesta luomistyöstä tulee väistämättä seuraamaan ei olisi Jumalan luomaa.


      • ate.i.s.m.i kirjoitti:

        Raamatusta löytyy aina vastaus tärkeimpiin kysymyksiin. Ei Jumala pahaa luonut, vaan ihmisen kaltaisekseen. Se tarkoittaa sitä, että Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon valita hyvän ja pahan välillä. Ei kai kukaan vanhempikaan halua lapsestaan robottia, joka tottelisi kaikessa häntä, koska niin on kytketty. Lapsi ei olisi silloin vanhempiensa kaltainen. Samoin Jumalakin haluaa, että me vapaaehtoisesti palvelisimme häntä, eikä robotin lailla.
        Raamatussa kerrotaan, että ennen ihmisen syntiinlankeemusta, myös enkelimaailmassa tapahtui lankeemus. Ilmeisesti kolmasosa enkeleistä lankesi erään kerubin kanssa ylpeyden syntiin Jumalaa vastaan. Tästä kerubista sanotaan lyhennellysti: "Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi oli kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia jne...Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyvien kivien keskellä...Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut suojaava kerubi, pois säihkyvien kivien keskeltä....jne" (Hesekiel.28)
        Tuo langennut kerubi tunnetaan nimellä saatana. Ja sen kanssa langenneet enkelit ovat niitä pahoja henkiä, jotka vaikuttavat ympärillämme. Kyse on siis omasta tahdosta langeta syntiin, ei Jumalan tahdosta. Kun esitetään kysymys, miksi Jumala ei muka ilmoita itseään niin selvästi, että kaikki uskoisivat häneen. Siihen voisi vastata, että hän voisi kyllä ilmestyä vaikka heti ilmakehässä suuressa kirkkaudessaan, niin että kaikki kauhusta huutaisivat häneltä armoa. Mutta vaikka silloin kaikki tulisivatkin hänen luoksensa, hän ei koskaan saisi tietää, kuka heistä tahtoisi palvella häntä täysin vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan. Kyllä Jumalakin kaipaa sitä, että me palvelisimme ja kiittäisimme häntä sydämen halusta, eikä pelosta. Siksi juuri hän on antanut, enkeleille ja ihmisille vapaan tahdon.
        Ei Jumala koskaan nauti ihmisten kärsimyksistä. Sielunvihollinen on se, joka nauttii siitä. Ja se hallitsee tätä maailmaa vielä toistaiseksi, ennen kuin Jeesus tulee perustamaan tuhatvuotisesen rauhanvaltakunnan. Jumalasta sanotaan: "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankakkkinen elämä". Jumalan rakkaus näkyy nimenomaan ristillä, kun hänen oikeudenmukainen vihansa kohtasi Jeesusta, eikä meitä, jotka olemme syntisiä. Mutta kun ihmiskunta haluaa hyljätä Jumalan armon, jää tilalle Jumalan viha. Sekin on meidän ihmisten valinta. Ja siksi juuri tulevat ne vitsaukset, joista Ilmestyskirja puhuu. Onneksi voimme kuitenkin yksilöinä valita Jeesus elämäämme.

        "hän ei koskaan saisi tietää, kuka heistä tahtoisi palvella häntä täysin vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan"

        Kaikkivoipa jumalako ei siis osaa lukea ihmisten ajatuksia, siksikö uskovat usein kehottavat uskomaan varmuuden vuoksi?

        "kun hänen oikeudenmukainen vihansa kohtasi Jeesusta, eikä meitä, jotka olemme syntisiä"

        Vihan kohdistaminen syyttömäänkö on oikeudenmukaista. Missä kohtaa raamatussa sanotaan että jumalan viha kohtasi Jeesusta? Eikö se viha kohdistunut ihmisten synteihin eikä Jeesukseen? Ja sitten taas kerran: Jumala ei uhrannut yhtään mitään, päinvastoin hän sai lyhyen hetken taivaasta poissa olleen poikansa takaisin vierelleen, mikä uhraus se sellainen on kun saa heti "uhraamansa" takaisin?
        Ja mitä on muutaman tunnin kärsimys ristillä tai pari päivää tuonelassa ikuisuusolennon triljoonien biljoonien vuosien rinnalla?


      • ate.i.s.m.i
        Nimi_Ja_Merkki kirjoitti:

        Sen, mitä kutsumme (inhimilliseksi) pahuudeksi, olemassaolo on väistämätön seuraus ihmisen olemassaolosta. Se on suoraan sidoksissa siihen, miten ihmismieli toimii. Jos ihminen on Jumalan luoma, niin en oikein ymmärrä millä perusteilla se mitä tuollaisesta luomistyöstä tulee väistämättä seuraamaan ei olisi Jumalan luomaa.

        No, otetaan esimerkki. Maailman kilteimmälle ihmiselle syntyy lapsi, josta tulee murhaaja. Murhaajan vanhempi (maailman kilteimpänä ihmisenä) on kasvattanut lapsen mahdollisimman hyvin. Siitä siis ei johdu lapsen teko. Mutta kun lapsi kasvaa aikuiseksi, alkaa hän tekemään itsenäisesti päätöksensä ja noiden omien päätöstensä seuraamuksena tappaa. Kun hän sitten joutuu tuomarin eteen, ei tuomari tuomitse hänen vanhempaansa syylliseksi, vaan hänet. Samoin on Jumalan laita. Vaikka hän loi meidät, on hän syytön ja me syyllisiä omien valintojemme tähden. Jos minä toimin pahoin, en voi syyttää siitä Jumalaa, vaan itseäni.
        Raamattu sanoo selvästi, että Jumala on hyvä ja me pahoja, kuten Jeesus sanoi: "Te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja." Me olemme siis Jumalan silmissä pahoja, jotka kykenevät hyvään, emmekä hyviä, jotka kykenevät pahaan. Tämä johtuu ensimmäisten ihmisten syntiinlankeemuksesta.


      • Nimi_Ja_Merkki
        ate.i.s.m.i kirjoitti:

        No, otetaan esimerkki. Maailman kilteimmälle ihmiselle syntyy lapsi, josta tulee murhaaja. Murhaajan vanhempi (maailman kilteimpänä ihmisenä) on kasvattanut lapsen mahdollisimman hyvin. Siitä siis ei johdu lapsen teko. Mutta kun lapsi kasvaa aikuiseksi, alkaa hän tekemään itsenäisesti päätöksensä ja noiden omien päätöstensä seuraamuksena tappaa. Kun hän sitten joutuu tuomarin eteen, ei tuomari tuomitse hänen vanhempaansa syylliseksi, vaan hänet. Samoin on Jumalan laita. Vaikka hän loi meidät, on hän syytön ja me syyllisiä omien valintojemme tähden. Jos minä toimin pahoin, en voi syyttää siitä Jumalaa, vaan itseäni.
        Raamattu sanoo selvästi, että Jumala on hyvä ja me pahoja, kuten Jeesus sanoi: "Te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja." Me olemme siis Jumalan silmissä pahoja, jotka kykenevät hyvään, emmekä hyviä, jotka kykenevät pahaan. Tämä johtuu ensimmäisten ihmisten syntiinlankeemuksesta.

        Minä en mihinkään vastuu- tai syyllisyyskysymyksiin edes puuttunut. Kysymys oli siitä, onko Jumala luonut inhimillisen pahuuden. Ja molemmat kommenttini oli kohdistettu tieteenharrastajalle, joka ymmärtää ihmisen olevan biologisen evoluution tuottama laji. Näen siinä jonkinasteisen ristiriidan, kun evoluutio ymmärretään luomistyöksi, mutta lajityypillisten ominaisuuksien olemassaolo ei.
        Minua ei ihan hirveästi kiinnosta, miten luomissatu yrittää selittää asian.

        Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että jokainen ihminen kantaa vastuun omista teoistaan itse (ellei ole syyntakeeton.)


    • Hyvä.ymmärtää

      Raamattu Jumalan Hengen opettamana. Miekkoja on Raamatussa kahdenlaisia, samoin tulta myös, ja rauhaa myös on kahdenlaista.

      Tärkeä Raamattua tutkiessa ymmärtää Jumalan Hengen opettamana, kenelle puhutaan ja kenestä ja miksi siten kuin puhutaan.

      Jeesuksen opetukset ovat hyvää, mutta väärin tulkittuna niitä voidaan väärin myös ymmärtää ihmisenä.

      Kun haluaa oppia Jeesusta tuntemaan totuudellisesti, kannattaa anoa Pyhän Hengen armoa ja totuutta ja opetusta.

      Tietysti tässä maailmassa toimii myös pimeyden herra valheineen, ja tämäkin puoli tärkeä ymmärtää, ja valheen isä nimenomaan valittuja myös pyrkii eksyttämään.

      Raamattua tutkiessa tärkeä ymmärtää kokonaiskuva hyvästä Jumalasta, ja palvelijoistaan, joita vastaan ihmiset voivat myös nousta syystä tai toisesta.

      Jumalan hyvyys nähdään elämästä tässä maailmassa, ja ihmiset moninaisesti voivat toimia Jumalaa vastaan, toki ihmisten lukumäärän kasvaessa ymmärrettävää myös ristiriidat ihmisten keskuudessa ja samoin suhteessa Jumalan tahtoo myös.

      • totuus.löytyy.raamatusta

        "Tärkeä Raamattua tutkiessa ymmärtää Jumalan Hengen opettamana, kenelle puhutaan ja kenestä ja miksi siten kuin puhutaan."

        Sinä varmaan olet sitten Jumalan Hengen opettama ja voit siten selittää miksi Jeesus Raamatun mukaan kertoi ettei hän ole tullut tuomaan rauhaa maanpäälle vaan eripuraisuutta?

        "Jumalan hyvyys nähdään elämästä tässä maailmassa..."

        Tarkoitatko siis sotia, nälänhätää, sairauksia, lasten kärsimyksiä, sortoa, kidutusta, ... ?


      • totuus.löytyy.raamatusta kirjoitti:

        "Tärkeä Raamattua tutkiessa ymmärtää Jumalan Hengen opettamana, kenelle puhutaan ja kenestä ja miksi siten kuin puhutaan."

        Sinä varmaan olet sitten Jumalan Hengen opettama ja voit siten selittää miksi Jeesus Raamatun mukaan kertoi ettei hän ole tullut tuomaan rauhaa maanpäälle vaan eripuraisuutta?

        "Jumalan hyvyys nähdään elämästä tässä maailmassa..."

        Tarkoitatko siis sotia, nälänhätää, sairauksia, lasten kärsimyksiä, sortoa, kidutusta, ... ?

        ("Jumalan hyvyys nähdään elämästä tässä maailmassa...")

        "Tarkoitatko siis sotia, nälänhätää, sairauksia, lasten kärsimyksiä, sortoa, kidutusta...?"

        Joita kumma kyllä onkin vähiten sekularisoituneimmissa maissa...


    • Raamatun.tunteminen

      Raamatun tunteminen on Pyhässä Hengessä sitä hyvää Jeesuksen nimessä anovalle helppoa.

      Raamatun tunteminen ihmisen omassa ymmärryksessä ilman Pyhää Henkeä vaikeaa ja helposti voi ihminen loukkaantua ja väärin ymmärtää Jeesuksen opetuksia ja sanoja.

      • Jokaisen.ihmisen

        Jokaisen ihmisen hyvä ymmärtää aina arka tunto säilyttää Raamatun ja Jeesuksen edessä, jos viisana tahtoo oppia ymmärtämään Raamatun hyvää Herraa. Moninaisia koetuksia ja vaikeuksia kohtaa jokainen Jumalaa rakastamaan pyrkiväkin, sillä Pyhän Hengen teot ja ihmisen omat teot, ja teoilla tarkoitan myös ajatuksia ja sanoja voivat helpostikin sekoittua vaikka ihminen ihan vilpittömästi tahtoisikin oppia Raamatun Jeesusta tuntemaan.

        Jumala on hyvä ja pitkämielinen jokaista ihmistä kohtaan, ja tahtoo jokaisen pelastumista, eikä ihmisen kannata mennä pilkan tielle koskaan vaan ymmärtää itse uudistua hyvän Jumalan tahdon mukaan ja samalla ihmisinä lähtökohtaisesti olemme ilman Jumalan kirkkautta varmuudella aina. Jumala antaa hyvää kestäväisesti anoville ja hyvää tahtoville ja viisaus hyvästä ihmisellä, ja Herran pelko sen alku myös, kuten on Raamatussa kirjoitettu, ja tärkeä ymmärtää, ja rakkaus Jeesusta kohtaan täydellisen hyvä sinetti jokaiselle ihmiselle Jumalan lupauksen lapseudessa elävälle, ja vain Pyhässä Hengessä mahdollista varmuudella.


    • Aloittajan.kannattaa

      Aloittajan kannattaa lakata vääristä syytöksistä ja uudistua hyvään Pyhän Hengen vaikutuksesta anoen sitä Jeesuksen nimessä. Rukoile Isä Meidän ja ano hyvää Pyhän Hengen opetusta Jeesuksen nimessä ja ilman loukkaantumista lue Jeesuksen sanoja vaikka Luukaan kautta annettuna. Älä ole kärkäs sanoissasi vaan anna Jumalan sanojen sinulle aueta ja valaista sydämesi totuudella ja Jumalan hyvyydellä ja rakkaudella. Tässä neuvoni.

      • totuus.löytyy.raamatusta

        "Aloittajan kannattaa lakata vääristä syytöksistä ..."

        Kuinka niin vääristä syytöksistä? Minähän toistin vain Raamatun sanaa, jota tällä palstalla väitetään erehtymättömäksi.


      • ate.i.s.m.i
        totuus.löytyy.raamatusta kirjoitti:

        "Aloittajan kannattaa lakata vääristä syytöksistä ..."

        Kuinka niin vääristä syytöksistä? Minähän toistin vain Raamatun sanaa, jota tällä palstalla väitetään erehtymättömäksi.

        Pietari sanoo, että tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kirjoituksia kieroon omaksi kadotuksekseen. Jeesus puhui aina totuuden sanoja. Siksi hän puhui myös kovia sanoja, jotta kovasydämiset heräisvät näkemään tilansa. Ihmiset, hyljätessään Jumalan armon, eivät voi väistää Jumalan vihaa, kuten sanotaan: "Kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta". (Hepr.2:3) Tyhmä ja sokea ei vain valitettavasti näe, minne on matkalla.

        Onhan se selvää, että sydämen kyllyydestä suu puhuu. Kuinka sitten paha ihminen voisi puhua hyvää, kuten Jeesus sanookin.

        Raamatusta ei saa ottaa irrallisia lauseita pois asiayhteydestä. Jeesuksen sanoessa tuovansa miekan, hän tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi muslimi tulee uskoon, hän joutuu perheensä vihan kohteeksi. Mutta hänen tulee siitäkin huolimatta rakastaa Jumalaa enemmän kuin perhettään, kuten Jeesus sanoo muutama jae myöhemmin: "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias". (Matteus 10:37)

        Syy Jeesuksen käskyyn ostaa miekka, tulee ilmi seuraavassa jakeessa: "Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämä, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon'." (Luukas 22:37) Ei Jeesus kuitenkaan kehottanut käyttämään miekkaa, vaan sanoi: "Pistä miekkasi tuppeen: sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat." (Mat.26:52) Siis aloittajalta malliesimerkki siitä, miten Raamattua voi tahallaan vääntää kieroon.

        Jeesuksen sanoessa tulleensa heittämään tulta, hän tarkoitti sitä tulta, joka jonkun aikaa myöhemmin; helluntaina, lankesi uskovien päälle. ""Ja he näkivät i k ä ä n k u i n tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle." (Ap.T.2:2) Ei siis ollut kyse fyysisestä tulesta. Jeesuksen opetuslapset kylläkin kerran pyysivät häneltä: "Herra, tahdotko, niin sanomme, että tuli taivaasta tulkoon alas ja hävittäköön heidät? Mutta hän kääntyi ja nuhteli heitä." (Luukas 9:54-55) Ja vielä kerran, Jeesuksen sanoessaan tuovansa miekan ja eripuraisuutta, hän tarkoitti juuri sitä, että uskomalla häneen, toiset ihmiset pahastuvat ja suuttuvat (kuten tekin).

        Miksi siis väännätte tahalleen kieroon (omaksi kadotukseksenne) Pyhät Kirjoitukset? Teen sen johtopäätöksen, että olette kieroja myös evoluutioteoriaa puolustaessanne, ettekä siinäkään asiassa ole kiinnostuneita totuudesta.


      • Hähmitää

        Ei saa irrottaa asiayhteydestä muut kuin uskovaiset -eikö totta?


    • 768

      Noissa kohdissa Matteuksen kohdissa Jeesus puhui fariseuksille, jotka pitivät kultaa arvokkaampana kuin temppeliä sekä niiden jälkeläisille, jotka olivat murhanneet profeettoja.

      Jos jatkavat samaan malliin, tulee tuomio. Ja syntiinlankeemuksessahan Adam ja Eeva valitsivat käärmeen ohjeistuksen eikä Jumalan.

      Eikä Jeesus pakota ketään seuraamaan itseään: (Matt 19. 21.-22)

      Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."
      Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

      Opetuslapseus on siis vapaaehtoista.

      • Tuo.rikas.nuorukainen

        Tuo rikas nuorukainen mahdollisesti Joosef Arimatiasta, ja antoi Jeesuksen käyttöön kalliin hautansa myöhemmin ja samoin anoi hallitsijalta, että saisi Jeesuksen ruumiin myös haudata ennen sapattia. Miten myöhemmin sitten Joosefille kävi ei ole kerrottu Raamatussa, mutta hyvin todennäköisesti Joosefille kävi, näin toivon vaikka en voi tietää, koska ei Raamatussa.

        Jumala on hyvä ja voi asettaa ihmisen eteen vaikeitakin asioita häntä koetellakseen, näinhän myös Aabrahamille Israelin Herra sanoi: "Ota Iisak, rakas poikasi, ja uhraa hänet minulle". Tietysti Jumala vain koetteli Aabrahamia ja rakkauttaan Herraa kohtaan, ja ei tahtonut että Aabraham vahingoittaisi Iisakia, joka isälleen esimerkkillisen kuuliainen, ja esikuva Jeesukselle, joka ristinsä kantoi Golgatalle, toki apuna tässä ulkopuolinen ihminen, joka myös uskoon varmaan tuli myöhemmin.


      • Joosef.hallitusmies

        Joosef Arimatiasta Israelin rikas hallitusmies, ja Jeesuksen tunnustaminen olisi ollut todellakin kaikesta luopumista, ja sitä ehkä olikin myöhemmin, mutta ei Raamatussa kaikkea ole kerrottu tietenkään. Joosef tahtoi Jeesuksen kuoleman jälkeen osoittaa rohkeuttaan juutalaisena ja teki sen, mihin Isä Jumala häntä johdatti ja kalliilla käärinliinalla Jeesuksen ruumis kalliohautaan käärittynä asetettiin.


      • totuus.löytyy.raamatusta

        "Noissa kohdissa Matteuksen kohdissa Jeesus puhui fariseuksille, jotka pitivät kultaa arvokkaampana kuin temppeliä sekä niiden jälkeläisille, jotka olivat murhanneet profeettoja."

        Ja sinä pidät ulkokullaisuutta, tekopyhyyttä ja valheessa elämistä arvokkaampana kuin totuutta.

        Miksi Jeesus ilmoitti tulleensa tuomaan maan päälle miekan eikä rauhaa?

        "Ja syntiinlankeemuksessahan Adam ja Eeva valitsivat käärmeen ohjeistuksen..."

        Miksi Jumala loi käärmeen houkuttelemaan Adamin ja Eevan syntiin ja päästi käärmeen paratiisiin. Adam ja Eeva eivät olleet vielä kykeneviä erottamaan hyvää ja pahaa ennen syntiinlankeemusta?


      • Tuo.rikas.nuorukainen kirjoitti:

        Tuo rikas nuorukainen mahdollisesti Joosef Arimatiasta, ja antoi Jeesuksen käyttöön kalliin hautansa myöhemmin ja samoin anoi hallitsijalta, että saisi Jeesuksen ruumiin myös haudata ennen sapattia. Miten myöhemmin sitten Joosefille kävi ei ole kerrottu Raamatussa, mutta hyvin todennäköisesti Joosefille kävi, näin toivon vaikka en voi tietää, koska ei Raamatussa.

        Jumala on hyvä ja voi asettaa ihmisen eteen vaikeitakin asioita häntä koetellakseen, näinhän myös Aabrahamille Israelin Herra sanoi: "Ota Iisak, rakas poikasi, ja uhraa hänet minulle". Tietysti Jumala vain koetteli Aabrahamia ja rakkauttaan Herraa kohtaan, ja ei tahtonut että Aabraham vahingoittaisi Iisakia, joka isälleen esimerkkillisen kuuliainen, ja esikuva Jeesukselle, joka ristinsä kantoi Golgatalle, toki apuna tässä ulkopuolinen ihminen, joka myös uskoon varmaan tuli myöhemmin.

        "Tietysti Jumala vain koetteli Aabrahamia ja rakkauttaan Herraa kohtaan, ja ei tahtonut että Aabraham vahingoittaisi Iisakia"

        Abrahamista siinä ei siis ollut mitään ihmeellistä että jumala pyysi uhraamaan Iisakin? Minä olisin kyllä heti epäillyt sitä että nyt on kyllä kyseessä se pahempi heppu, sillä eihän hyvä ja rakastava taivaallinen isä voi mitenkään pyytää tekemään niin julmaa tekoa. Tappaistko sinä oman lapsesi jos kuulet äänen käskevän tekemään niin, moni uskova on sanonut tottelevansa?


    • Pyhä.totuus.tässä

      Laupias ja kaikkia ihmisiä rakastava Jeesus! Tietysti kaikella on aikansa ihmisten kohdalla, ja Isä pitkämielisenä monia kutsuu ja hyvää janoavat saavat uskon ja rakkauden ja toivon, ja tätä Isä tahtoo Jeesuksessa kaikille, mutta valitettavasti ihmiset voivat hyljätä Jumalan evankeliumin erinäisistä syistä, ja toivo tärkeintä ihmiselle kun tahtoo Jeesuksen valtakuntaan ihan oikeasti ja yksin Jumala Isänä tuntee ihmisten sydämet salatuimpaan saakka, ja toki ihmisinä voimme myös ymmärtää ihmisen suhteesta Luojaan, kun sanojaan tutkimme, toki valhe on vaikea, jos ihminen sitä harjoittaa elämässään, ja tästä syystä ulkokultaisuus tärkeää panna pois jokaisen ihmisen, joka hyvää tahtoo Luojalta.

      • totuus.löytyy.raamatusta

        "Laupias ja kaikkia ihmisiä rakastava Jeesus!"

        Miksi laupias ja kaikkia ihmisiä rakastava Jeesus tuli maan päälle tuomaan eripuran ja miekan?

        "...ja tästä syystä ulkokultaisuus tärkeää panna pois jokaisen ihmisen, joka hyvää tahtoo Luojalta."

        Ulkokullaisten, tekopyhien ja itserakkaiden uskovaisten ensisijainen tavoite on siis hyvän tahtominen itselleen Luojalta?


    • rtyutrutyutyuyu

      Vain täysi idiootti pitää raamattua Jumalan sanana, ikävä kyllä tuollaisia luusereita mahtuu suomeen.

      • yrjju

        Luusereita?


      • 7657

        Raamattu aiheuttaa selvästi eripuraa.


      • gfyt

        Ateisteja se näköjään haittaa, että jotkut uskoo Jumalaan. En tiedä miksi.


    • Jeesus on tuskin edes historiallinen hahmo. Pelkkä myytti, josta kertovat Raamatun tarinat ovat keksitty kristinuskon myynnin edistämiseksi.

      • ghhtgd

        Enpä sanoisi noin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1417
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe