Olen matikkalukion ekalla ja pitäisi rustata kaikenlaista matikkatekstiä, jossa tarttee kaavoihin sigmojen, tulomerkkien ja integraalien ala- ja ylärajoja, jakoviivoja ja yleensäkin muuta tarpeellista, että saisi kaavat tekstiin kunnolla. Esim. Wordin kaavahomma on ihan onneton. Jossain WP:ssä on kuulema ollut ainakin joskus ihan kunnollinen kaavaeditori, mutta WP on maksullinen, eikä siihen tään takia riitä hynää.
Siis joku sellainen ilmainen, josta voisi vaikka leikepöydän avulla siirtää hässäkät tekstin sekaan.
Kiitollinen olen vinkistä!
Kaavaeditori haussa
6
53
Vastaukset
- debian_xfce
Miten olisi Libreoffice Math. Debianissa Synaptic package manager ohjelma listaa yli 330 matematiikkaan liittyvää ohjelmaa, ilmaisia tietenkin ja ilman viruksia.
Asentamalla tämän saa nuo kaikki herkut ja paremman tietokoneen.
cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/amd64/iso-cd/debian-testing-amd64-xfce-CD-1.iso - LaTeXisti
Opettele LaTeX. Editoriksi käy mikä vaan tekstieditori. Siinä ei ole leikepöytää, mutta kaavat saa tekstin sekaan.
- Pete.R
Kiitos vinkeistä! Tuo Lateksi tuntuu ihan mukavalta, läppärissä on Linux Mint ja kaipa tuo toinenkin sen Libre Officesta löytyy.
Ei nyt enää tarvitse mitään käsinkirjoitettua LaTeX-koodia tehdä, löytyy LyX, jolla voi vaikka kirjoittaa väikkärin. Siitä löytyy mm. graafinen kaavaeditori, jolla tekee LaTeX:in mukaisia kaavoja. Editorista saa myös koko dokumentin pulautettua ulos LaTeX-koodina, jos haluaa, ja itse editoriin voi myös kirjoittaa LaTeX-koodia suoraan, jos ei editori miellytä kaikilta osin. Jos jotakin kaavatekstiä kopioi LyX-editorista hiirellä, se myös pulauttaa ulos sen LaTeX-muotoisena vaikka unix-shelliin tai toiseen tekstieditoriin. Dokumenttiin on myös helppoa laittaa mukaan kuvia, koodia tai taulukoita LyX:llä.
- Torvensoittaja
Löytyy ihan latex-kaavaeditorikin, joka toimii netissä. Esim.
https://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php - Pete.R
Kiitos vielä lisäinfosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317786
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455310- 594822
- 763517
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162035Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗321991- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441707- 381652
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1381502