Mihin murrealueeseen kuuluu tapa aloittaa lause "En tiedä, mutta..."? Ja mistä tuollainen kummallinen ilmaus ylipäätään lie syntynyt?
Tuli mieleen, kun sattui erään kaupallisen radiokanavan taajuudelta korviin mainos, jonka lopussa oli virke, joka kuului suunnilleen "En tiedä, mutta näin se on". Ja joskus olen sattunut tuon kuulemaan ihan "livenäkin" jonkun sanomana.
Mikä murrealue?
3
152
Vastaukset 3
- USAforever
Se on sitä Amerikkaa. Heillä on ikioma marssilaulu "I don't know but i've been told". Onhan se hienoa käyttää samaa ilmaisua myös täällä.
- w654trew
Uskallan väittää n. 99.99% varmuudella, että tuo EI ole "jenkkilaina". Muistan nimittäin kuulleeni sitä sen verran vanhan ikäpolven ihmisiltä ja sen verran kauan aikaa sitten, ettei anglismeja ollut vielä suomeen juurikaan ilmestynyt.
- J.Käkriäinen
w654trew kirjoitti:
Uskallan väittää n. 99.99% varmuudella, että tuo EI ole "jenkkilaina". Muistan nimittäin kuulleeni sitä sen verran vanhan ikäpolven ihmisiltä ja sen verran kauan aikaa sitten, ettei anglismeja ollut vielä suomeen juurikaan ilmestynyt.
Juu, ei varmaan ole anglismi. Olen kuullut tuon niin eri puolilla Suomea ja niin eri- ikäisiltä, että aivan omaa tekoa on suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1082227- 103896
- 66843
- 47818
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21786Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha521734Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76650- 66648
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23590- 57561