man-of-mystery

mun tontti

Ei ole tullut yhtään asiallista vastausta,millä konstilla pidätte kissat pois ei kissaihmisten pihoista!!!!?? Saako sun mielestä kissat kuseksia mihin vaan??Onko viestien poisto ainut ratkaisu pulmaan??Mun tontti on mun aluetta,ei sun kissan!!

52

3044

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielenkäytöstäkin hieman: toivon korjausta näihin seikkoihin - oli aihe sitten mikä vain. Ja nämä kissapalstathan ovat meidän kaikkien kissaihmisten omia "tontteja", joten siksikin jo korrektimpaa kielenkäyttöä, toivovat: MM & kissat. P.S. Missään nimessä en halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta kuitenkin..........

• mun piha

No mitä te teette että katit pysyy kotonaan?????Ei vieläkään vastausta!!!Tän palstan nimi oikeuttaa mun mielestä myö puhumaan ongelmista joita teidän katit aiheuttaa!!Muutama matto roskiin ja mersuun uudet raitisilmaputket lämppäriin,kun kissa(jonku ihana misse)kusi nokkapellille!!!Mun mielestä on teidän kissaihmisten asi hoitaa että tommosia juttuja ei tapahdu!!Ne kissat ei oo villikissoja!!

• sama ongelma
        mun piha kirjoitti:

No mitä te teette että katit pysyy kotonaan?????Ei vieläkään vastausta!!!Tän palstan nimi oikeuttaa mun mielestä myö puhumaan ongelmista joita teidän katit aiheuttaa!!Muutama matto roskiin ja mersuun uudet raitisilmaputket lämppäriin,kun kissa(jonku ihana misse)kusi nokkapellille!!!Mun mielestä on teidän kissaihmisten asi hoitaa että tommosia juttuja ei tapahdu!!Ne kissat ei oo villikissoja!!

Tällä palstalla on useita juttuja jotka koskevat kissojen vapaata ulkoilua.Niitä lukemalla saa kyllä sellaisen käsityksen että omistajat eivät välitä mihkä kissat merkkailevat reittejään!Tarvitsisi isoa asennemuutosta omistajiin!Eikä aina voi syyttää myöskään kulkukissoja!Ei koiratkaan juokse vapaina naapurustossa?!

• Jogu vaan
        mun piha kirjoitti:

ei juoksentele pihalla kuseskelemassa, joten mitenkähän osaisin sua auttaa?

Onko se sisäkissan omistajan vika että jonkun ulkokissa kusee paikat ja nurkat? Aika älytöntä logiikkaa, yhtä älytöntä kuin syyllistää kaikki 8-vuotiaat pikkupojat koska pari 8-vuotiasta pikkupoikaa varastelee karkkia kaupasta.

Ulkokissojen omistajat tuskin paljon tänne kirjoittelee. Eiköhän he juokse baareissa tms. kun ei ole aikaa eikä halua kantaa kissoille hiekkoja kotiin asti kustavaksi...

• justjoo
        Jogu vaan kirjoitti:

Onko se sisäkissan omistajan vika että jonkun ulkokissa kusee paikat ja nurkat? Aika älytöntä logiikkaa, yhtä älytöntä kuin syyllistää kaikki 8-vuotiaat pikkupojat koska pari 8-vuotiasta pikkupoikaa varastelee karkkia kaupasta.

Ulkokissojen omistajat tuskin paljon tänne kirjoittelee. Eiköhän he juokse baareissa tms. kun ei ole aikaa eikä halua kantaa kissoille hiekkoja kotiin asti kustavaksi...

Ei tietenkään meidän lapset vaan naapurin kakarat!!

• tanja
        Jogu vaan kirjoitti:

yleistitkö ulkokissojen omistjat ??? =) Kannatta kokeilla kissakarkotetta... ihmettelen kuinka kissa on päätynyt pissimään nokkapellille joka ei varmasti ole sen luontainen paikka tehdä tarpeitaan... Ja muistetaan että taajamassa on kissan terveyden kannalta hyvä pitää se valjaissa koska sillä vaara jäädä esim: auton alle..

• jaakob
        Jogu vaan kirjoitti:

Jaa että kissaomistajia on kahta rotua!Juoppoja paari bilettäjiä ja kunnon nutturapäisiä malli ihmisiä!

• mun tontti
        tanja kirjoitti:

yleistitkö ulkokissojen omistjat ??? =) Kannatta kokeilla kissakarkotetta... ihmettelen kuinka kissa on päätynyt pissimään nokkapellille joka ei varmasti ole sen luontainen paikka tehdä tarpeitaan... Ja muistetaan että taajamassa on kissan terveyden kannalta hyvä pitää se valjaissa koska sillä vaara jäädä esim: auton alle..

Ensimmäinen järkevä ehdotus!Kissat kiinni!Auton nokkapelti on aika lämmin paikka ajon jälkeen varsinkin talvella!

• Ihmettelijä
        mun piha kirjoitti:

>kissa(jonku ihana misse)kusi nokkapellille!!!

Kissat eivät kuse paikkoihin joissa ne nukkuvat. Koska väitetään että kissan syynä mennä auton pellille notkumaan johtuu siitä että kissa lämmittelee talvella auton päällä, niin miten ihmeessä se sinne on kusemaan mennyt, lepopaikkaansa?

En ole ikinä moista kuullut. Osaisivatkohan eläimet vaistota kuka ihmisistä on sen verran kireä päästään, että takuulla käräyttää loputkin päreensä, jos sille jonkin tempun tekee... Tuskin nyt sentään.

• ????
        sama ongelma kirjoitti:

Tällä palstalla on useita juttuja jotka koskevat kissojen vapaata ulkoilua.Niitä lukemalla saa kyllä sellaisen käsityksen että omistajat eivät välitä mihkä kissat merkkailevat reittejään!Tarvitsisi isoa asennemuutosta omistajiin!Eikä aina voi syyttää myöskään kulkukissoja!Ei koiratkaan juokse vapaina naapurustossa?!

KUINKA MONEN KISSA KUSEKSII YMPÄRI PITÄJÄÄ? MUTTA KUINKA MONI KORJAA KOIRANSA P*SKAT KESKELTÄ KÄVELYTIETÄ?????!!!!

väitän silti että kissan pissa on parempi pusikossa piilossa, kuin ison koiran jätökset (vastaa samaa kuin ihmisen uloste) keskellä kävelyteitä..

niin että haaste myös teille koiraihmiset!! onhan niitä koirapuistoja missä ei kakkakasat häiritse, mutta mä voin pahoin..

• PK-Collikoira

..kyllä ymmärretään suvaitsevausuuden päälle ja sekin ymmärretään että kissa tontilla on pienempi paha kuin röyhkeät hiiret ja rotat.

Tietystikään en osaa auttaa ongelmassasi, totean vaan että on kiva asua kaukana sinusta.

• Shetar

välillä kyllä hävettää olla kissanomistaja koska monet luulevat että heidän kissa saa mennä joka paikkaan. eli kissa karkoite on yksi mahd. sitä saa eläinlääkäriltä tai kaupasta, mutta sitä saisi olla lisäämässä joka toinen tunti. ulkoilmassa se hauhtuu nimittäin pois. bensan hajua ei myös kissat siedä. mutta voiko sitä nyt noin vain valella auton päälle? entä joku rätti jonka jossa olisi bensaa? sen haju kestää ainakin kauemmin kuin karkotteiden mutta se ihmistenkin nenään haisee pahalle. nähtävästi ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa selville kenen kissa ja viedä se vaikka poliisiasemalle. irtokissan nimittäin voi viedä. omistajalla nousee pala kurkkuun ja on luultavasti siitä lähin kissan kanssa sisällä. tai soita sille omakohtaisesti tai soita eläinsuojelu yhdistykseen. ei kissa saa olla turmelemassa toisten omaisuutta vaikka olisi muiden mielestä kuinka ihana tahansa. siis nosta kirjaimellisesti kissa pöydälle ja vaadi että kissan omistaja on vastuussa auton turmelemisesta. minulla on kissoja jotka ovat sisällä ja kun ne kerran karkaisvat pyytelin kovasti anteeksi naapureilta koska ne oli kiusannut pihapiirimme oravia, joita vanhat ihmiset tykkäävät katella parvekkeilta. jossain korvessa jossa ei ole naapureita voi kissaa pitää ulkona mutta ei asuinalueella, onhan se kissallekkin turvallisempaa pysytellä sisällä ja pissiä vaikka omistajan vaatekaappiin. mutta toivottavasti tilanne ratkeaa. mun kissat ulkoilevat vain valjaissa. ja maalla ollessaan toinen kissani ei edes tiennyt että ulos saa pissiä, se aina ulkoilun jälkeen juos kauheeta vauhtia sisälle laatikkoon pissille ku ulkona ei ollu laatikkoa;) mä muuten tiedän että yks mun tuttava pitää ulkonakin kissan hiekka laatikkoa ettei kissa pissi kukkapenkkiin yms yms. mut joo jatkoja!

• mun tontti

Kiitos!On tää sentäs joku avarakatseinenkin!Mutta mun mielestä pelkkä orapihlaja-aita pitäsi piisata mun reviirin rajaksi,ei myrkyt,bensat ym poppakonstit!Ja naapurista kun sille huomauttaa asiallisesti että pidä katti pihassasi häkissä ym. niin vastaus on pelkkää mutinaa!Naapurin kissa käy ekana ruikkimas ja sen jälkeen muut hajua seuraten peräs.Alue on sen verran siistiä että ei ole maalaisen mainitsemaa rotta ongelmaa!Kyseisistä syistä loukku kravahtelee!En ole kissan vihaaja syyt ovat mirrien "äideissä ja isissä".Asenne vika!

• Ihmettelijä
        mun tontti kirjoitti:

Kiitos!On tää sentäs joku avarakatseinenkin!Mutta mun mielestä pelkkä orapihlaja-aita pitäsi piisata mun reviirin rajaksi,ei myrkyt,bensat ym poppakonstit!Ja naapurista kun sille huomauttaa asiallisesti että pidä katti pihassasi häkissä ym. niin vastaus on pelkkää mutinaa!Naapurin kissa käy ekana ruikkimas ja sen jälkeen muut hajua seuraten peräs.Alue on sen verran siistiä että ei ole maalaisen mainitsemaa rotta ongelmaa!Kyseisistä syistä loukku kravahtelee!En ole kissan vihaaja syyt ovat mirrien "äideissä ja isissä".Asenne vika!

Käsittääkseni leikatut kissat eivät ruiski minne sattuu, vaan pissaavat maahan ja peittävät jätöksensä.

Tässä on tietysti taas joku miespuolinen kissanomistaja asialla: "ei meidän kissaa saa kastroida kun sen täytyy saada NAUTTIA elämästä"...

• minttu
        mun tontti kirjoitti:

olet oiekassa, että orapihlaja aita on tarpeeksi rajaaman tonttiasi.
        Luulen, että ainut ratkaisu on jutella tämän kissan /kissojen omistajan kanssa rahallisesti ja järkevästi.
        taajamssa on kait voimassa sen kaltainen laki tai sääntö, josta voi vetää johtopäätöksen, että koirat ja kissat ei saa ulkoilla omistajan valvomatta.
        Joku viisampi voi varmaan teilata tämän tai sitten tarkentaa.

Ja on tosiaan turha parjata kaikkia kissanomistajia, sillä valveutuneet, fiksut kissoistaan todella välittävät kissanomistajat, eivät anna kissojensa ulkoilla ominpäin.

Onnea naapurin käännyttämiseen :)

• oma piha
        minttu kirjoitti:

olet oiekassa, että orapihlaja aita on tarpeeksi rajaaman tonttiasi.
        Luulen, että ainut ratkaisu on jutella tämän kissan /kissojen omistajan kanssa rahallisesti ja järkevästi.
        taajamssa on kait voimassa sen kaltainen laki tai sääntö, josta voi vetää johtopäätöksen, että koirat ja kissat ei saa ulkoilla omistajan valvomatta.
        Joku viisampi voi varmaan teilata tämän tai sitten tarkentaa.

Ja on tosiaan turha parjata kaikkia kissanomistajia, sillä valveutuneet, fiksut kissoistaan todella välittävät kissanomistajat, eivät anna kissojensa ulkoilla ominpäin.

Onnea naapurin käännyttämiseen :)

Minttu kiitos!!Mulle ei tosiaankaan kuulu omistajien hallinnassa olevien kissojen tekemiset!!Vaan ne katit joille aukastaan iltasin ovi parin tunnin reissuja varten!!

• Valoseilaaja
        oma piha kirjoitti:

Minttu kiitos!!Mulle ei tosiaankaan kuulu omistajien hallinnassa olevien kissojen tekemiset!!Vaan ne katit joille aukastaan iltasin ovi parin tunnin reissuja varten!!

Hommaa semmonen katti mikä pitää muut loitolla.. tai avaa paineventtiiliäsi hieman..
        Meillä Malmilla omakotitaloalueella kissat vaeltelevat vapaasti eikä KUKAAN valita. Kattien välillä tulee joskus kärhämää, tietysti. Seuraamme vain mielenkiinnolla.
        Mitä tuo biletyshöpinä oikein on? En ymmärrä.
        Ulkokissojen omistajat ryyppäävät? En ole typerämpää juttua eläissäni kuullut.

• oulusta
        Valoseilaaja kirjoitti:

Hommaa semmonen katti mikä pitää muut loitolla.. tai avaa paineventtiiliäsi hieman..
        Meillä Malmilla omakotitaloalueella kissat vaeltelevat vapaasti eikä KUKAAN valita. Kattien välillä tulee joskus kärhämää, tietysti. Seuraamme vain mielenkiinnolla.

Ei näistä ketjuista saa selvää,kun puolet viesteistä on pöistettu!Joku kiihko sanoi että ulkokissojen omistajat ovat juoppoja!Mun mielestä useilla kissaihmisillä kiehahtaa heti jos niitten missejä arvostelee!Ei kaikilla!

• Valoseilaaja

Siis onko sinulla kissoja, vai onko ne näyttelyesineitä tai halinalleja?
        Ja vielä: ei Sinulla ole kissoja, et sinä niitä omista. Se on illuusio. Kissat ovat paikka- eivätkä ihmissidonnaisia. Juuri tästä syystä niiden elintilaa ei tulisi itsekkäästi rajata omien seinien sisälle.
        Elämä on riskinottamista, kissoillekin. Tietysti niille voi sattua jotakin. Elävätpähän täydemmän elämän kuitenkin; vapaana.

• lukemista
        Valoseilaaja kirjoitti:

Ja vielä: ei Sinulla ole kissoja, et sinä niitä omista. Se on illuusio. Kissat ovat paikka- eivätkä ihmissidonnaisia. Juuri tästä syystä niiden elintilaa ei tulisi itsekkäästi rajata omien seinien sisälle.
        Elämä on riskinottamista, kissoillekin. Tietysti niille voi sattua jotakin. Elävätpähän täydemmän elämän kuitenkin; vapaana.

Suosittelen lämpimästi luettavaksesi Helena Telkänrannan kirjaa Matka kissan mieleen. Kissat kiintyvät omistajiinsa enemmän kuin paikkoihin, vaikka reviirikin on tärkeä. Reviirin koolla ei ole väliä, kunhan siellä ei ole tunkeilijoita.

• Jogu vaan
        oulusta kirjoitti:

Ei näistä ketjuista saa selvää,kun puolet viesteistä on pöistettu!Joku kiihko sanoi että ulkokissojen omistajat ovat juoppoja!Mun mielestä useilla kissaihmisillä kiehahtaa heti jos niitten missejä arvostelee!Ei kaikilla!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=627&posting=22000000005971020

Kunhan pelleilin, jotta ulkokissojen omistajat esittäisivät täällä hyviä syitä että MIKSI he antavat kissojensa olla ulkona. Sellaisia ei näy...

• minttu
        oma piha kirjoitti:

en nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit.

Mutta juttuni pointti oli se, että kannattaa jutella harmia aiheuttavien kissojen omistajien kanssa siitä, että kissoja ei saa pitää vapaana ulkona.
        Ja ehkä ne sitten tajuaa pitää kissansa sisällä.

• Shetar
        Valoseilaaja kirjoitti:

niin minulla on kaksi ihanaa kissaa jotka ovat minulle ystäviä. en käytä näyttelyssä. mutta kun kissat otin lupauduin siihen että pidän heidät turvassa ja kaukana keskustan vilskeestä jotta eivät jäisi auton alle. voin myös lisätä sen että kerran tai kaksi kertaa viikossa vien kissani maalle päiväksi temmeltämään jossa niiden pissaaminen ei haittaa ketään. vaikka toinen tosin ei ymmärrä pissiä ulos;) kissani ovat onnellisia ja terveitä. huonolla kelillä he eivät edes halua ulos. ja huono keli tarkoitaa pientäkin kosteutta. kerro miksi minun pitäisi päästää kissani ulos täällä kaupungissa jossa ne voivat jäädä auton alle ja kitua? tai jossa ne voivat kiusata ja tappaa kesyjä oravia tai merkata naapurin ovia? maailma ei kumarra kissoja vaikka ne ihania ovatkin, eikä maailman tarvitsekkaan. ainoa illuusio tässä on se että kissat ovat maailman napa ja tarvitsevat ollakkseen onnellisia joka päiväistä ulkoilua saastaisten autojen keskellä.

• Sipsu
        Valoseilaaja kirjoitti:

..tänne 2000-luvulle ja siinä sivussa tutustumaan kissoihin. Ehkä sinun kissasi liehuvat missä sattuu, eivätkä korvaansa sulle lotkauta, mutta oletkos ikinä nähnyt kauan kadoksissa olleen kissan, joka vieraassa ympäristössä näkee taas omistajan?
        Siinä elävä todiste sun paikkauskollisuudesta.

• Tabby
        Valoseilaaja kirjoitti:

Kissat ovat kyllä hyvinkin ihmissidonnaisia. Esimerkiksi omat kissani huutavat sekä minun että mieheni perään, jos jäävät vaikkapa vanhempieni kanssa keskenään. Ihan sama ovatko kissat kotona, vanhempieni luona, isovanhempieni luona, anoppilassa... Että kovinpa ovat paikkasidonnaisia =P

Jos kissat kerran ovat niin paikkasidonnaisia, niin miten selität sen, että kun muutimme tähän uuteen asuntoon, kissat olivat heti kuin kotonaan? Olivat jo silloin, kun kissojen kanssa kävimme tätä asuntoa katsomassa eikä täällä ollut yhtäkään omaa tavaraamme =)

• siiri
        Valoseilaaja kirjoitti:

Ehkä maalla hiiriä työkseen pyytävät kissat ovat riippumattomia ihmisistä eivätkä kiinny keneenkään, lemmikkikissa kyllä leimautuu omistajaansa. Joku ehkä väittää että niin, omistaja on se jolta kissa saa ruokaa... Kyllä minunkin kissani vieraassa paikassa murjottaa tai kiertelee ympäriinsä huutaen, mutta jos minä olen mukana, kissa kulkee perässäni eikä päästä minua pois näköpiiristään. Samoin jos olen tunninkin poissa kotoa, kissa istuu jo ikkunalla odottamassa ja juoksee hirveän marmatuksen kanssa vastaan, vaikuttaen silminnähden iloiselta että tulin takaisin.

Voihan kissa kärsiä sisälläolosta jos se on aina saanut liikkua vapaasti, mutta minun kissani on ikänsä ollut sisäkissana eikä edes kaipaa ulos. Valjaissa olen sitä joskus ulkoiluttanut, se ei vastusta valjaiden pukemista (mitä joku pitää eläinrääkkäyksenä) ja mielellään haistelee ilmaa vähän aikaa, mutta pian se haluaa takaisin sisälle ja juoksee suoraan hiekkalaatikolle. En edes halua opettaa sitä liikkumaan ulkona vapaasti, ihan sen oman turvallisuuden takia. Kyllä kissa elää tyytyväisenä sisälläkin jos se totutetaan siihen alusta alkaen ja sille tarjotaan muita virikkeitä. Minun vanhukseni viettää kesäpäivät lasitetulla parvekkeellani, talvisin se haukkuu lintuja ikkunan läpi ja käpertyy sitten saunan lauteille nukkumaan. Yöt se nukkuu kainalossani ja kun aamulla avaan silmäni, se alkaa kehrätä ja puskee naamaani. Minä tulkitsen sen kiintymyksen osoitukseksi, voin tietysti olla väärässä ja syyllistyä kissan inhimillistämiseen, mutta tärkeintä on että kissani on tyytyväinen elämäänsä.

• Valoseilaaja
        Jogu vaan kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=627&posting=22000000005971020

Kunhan pelleilin, jotta ulkokissojen omistajat esittäisivät täällä hyviä syitä että MIKSI he antavat kissojensa olla ulkona. Sellaisia ei näy...

Miksikö annan kissan mennä ulos? Juuri käänteisenä se syy miksi sinä laitat ikkunaasi verkon tai avaat sitä juuri sen verran että kuonon saa tungettua raikkaaseen ilmaan : )

Kamoon, jos asuu Kolmannella Linjalla (niinkuin minä ennen) ei kissaa voi ulos päästää. Selviö.

• Valoseilaaja
        Sipsu kirjoitti:

..tänne 2000-luvulle ja siinä sivussa tutustumaan kissoihin. Ehkä sinun kissasi liehuvat missä sattuu, eivätkä korvaansa sulle lotkauta, mutta oletkos ikinä nähnyt kauan kadoksissa olleen kissan, joka vieraassa ympäristössä näkee taas omistajan?
        Siinä elävä todiste sun paikkauskollisuudesta.

..aivan, vieraassa ympäristössä, mikä EI ole niiden reviiri.
        Kyllä kissakaverini minut tuntee, missä tahansa.

Esimerkiksi sota-aikana, kun ihmiset lähtivät evakkoon, talon kissa jäi usein asumaan. Tuskinpa ikävöi isäntiä ja emäntiä, ympäristö kun oli tärkeämpi.

Kyllä kissat sopeutuvat uusiin ympäristöihin kun ne on irroitettu tutusta viitekehyksestään. Ei siinä mitään.

• Tabby
        mun tontti kirjoitti:

Siis naapurisi on laiska. Jos ihan totta puhutaan, niin ei pitäisi tarvita edes sitä orapihlaja-aitaa ;)

Kerro naapurillesi, että jos ei pidä kissaansa sisäkissana ja ulkoiluta vain valjaissa/tarhassa, hän löytää kissansa löytökissakodista ja joutuu _lunastamaan_ sen sieltä takaisin. Itse ainakin sinun tapauksessasi toimittaisin kissan löytökissakotiin. Toisaalta, löytökissakodit ovat täynnä ihan oikeasti kodittomia kissoja, mutta eihän taajamassa yhdenkään kissan pitäisi kulkea vapaana, joten kai nämä sinun(kin) pihallasi vierailevat otukset ovat löytökissoja ;)

Naapurisopu ei tietysti välttämättä säily kovinkaan hyvänä jos hoidat heidän kissansa eläinsuojeluyhdistykselle, mutta liekö tuolla niin väliä? Itse en pidä mitenkään fiksuina ihmisiä, jotka vain avaavat oven ja päästävät lemmikin ulos. Siis taajamassa. Maaseudulla asia voikin olla hieman eri, ja tunnen pari ihmistä joiden kissat ulkoilevat vapaasti. Asuvat maalla, ovat leikkauttaneet kissansa ja ottavat kissat aina yöksi sisään. Hieman fiksumpaa toimintaa kuin taajamassa, jossa kissa on välittömästi naapurin pihassa.

Täytyy sanoa, ettei ole kiva oman kissan kanssa valjasulkoillessa kohdata arvaamatonta, tautisen näköistä vapaasti ulkoilevaa kissaa. Koskaan ei tiedä käykö se oman kissan päälle ja mitä sairauksia se kantaa. Meidän kissat toki ovat rokotettuja, mutta FIV ja FIP mm. tarttuvat, koska niihin ei ole rokotteita. Tarhassa ulkoilevaa kissaa taas naapurin vierailivat tähdet häiritsevät siinä määrin, että omat kissat saattavat alkaa tapella keskenään. Onneksi meillä ei ole koskaan tätä tapahtunut, mutta muutaman tällaisen tapauksen tiedän. Lisäksi tiedän useita sellaisia tapauksia, joissa kissat ovat alkaneet tapella keskenään kun ovat nähneet ikkunasta pihalla istuskelevan vieraan kissan.

• Kertomus
        Valoseilaaja kirjoitti:

Työkaverini kertoi, että kun hän asui rivitalossa niin hänen naapureinaan oli pariskunta joka hankki kissanpennun. Pentu heitettiin alusta asti iltaisin ulos kun pariskunta lähti ravintoloitsemaan, ja oli kylmä talviaika kaiken lisäksi ja kissa kulutti tämän ulkoiluaikansa nukkumalla työkaverini takapihan tuoleilla nukkumalla tuolinpehmusteella.

Kun työkaverini kävi tupakalla, änki kissanpoika hänen paitansa sisään lämmittelemään ja työkaverini välillä päästi kissan sisällekin mutta hänen miesystävänsä ei pitänyt asiasta joten kissa pysyi ulkona, sai sinne sitten juomaa ja ruokaa hiukkasen. Jonkin aikaa käytäntö oli tämä, että päivisin kissa asui kotonaan sisällä ja iltaisin heitettiin ulos kunnes kissa katosi eikä enää näkynyt....

• hanna
        Kertomus kirjoitti:

Työkaverini kertoi, että kun hän asui rivitalossa niin hänen naapureinaan oli pariskunta joka hankki kissanpennun. Pentu heitettiin alusta asti iltaisin ulos kun pariskunta lähti ravintoloitsemaan, ja oli kylmä talviaika kaiken lisäksi ja kissa kulutti tämän ulkoiluaikansa nukkumalla työkaverini takapihan tuoleilla nukkumalla tuolinpehmusteella.

Kun työkaverini kävi tupakalla, änki kissanpoika hänen paitansa sisään lämmittelemään ja työkaverini välillä päästi kissan sisällekin mutta hänen miesystävänsä ei pitänyt asiasta joten kissa pysyi ulkona, sai sinne sitten juomaa ja ruokaa hiukkasen. Jonkin aikaa käytäntö oli tämä, että päivisin kissa asui kotonaan sisällä ja iltaisin heitettiin ulos kunnes kissa katosi eikä enää näkynyt....

koskettava tarina...

mutta onko tää just sitä heitteille jättöä johon kaikki ihmiset syyllisyy jos päästää kissansa vapaana ulkona liikuskelemann?!

• hanna
        hanna kirjoitti:

koskettava tarina...

mutta onko tää just sitä heitteille jättöä johon kaikki ihmiset syyllisyy jos päästää kissansa vapaana ulkona liikuskelemann?!

ja ei ollu työkaverillas aivoja soittaa eläinsuojelu yhdistykseen??? ei herranen aika mitä touhua...

• Kertomus
        hanna kirjoitti:

ja ei ollu työkaverillas aivoja soittaa eläinsuojelu yhdistykseen??? ei herranen aika mitä touhua...

Selitti jotain naapurisovusta. Ja jos tarkemmin saan sanoa niin henkilö ei ihan ole työkaverini niin kuin annoin ymmärtää. Olemme päivystävässä päiväkodissa samaan aikaan ja työskentelemme yhdessä vielä ensi viikon, tällä viikolla olimme kaksi päivää samaan aikaan töissä jolloin keskustelimme kissoista ja yleensäkin kaikenlaisista eläintenpitäjistä.

Maaseudulla voi kissan vapaana ulkoilun hyväksyä mikäli se tapahtuu valvotusti ja kissa pysyy omalla pihalla. Ja moniko tätä käytäntöä ylläpitää? Ei varmaan yksikään.

• Kertomus
        hanna kirjoitti:

koskettava tarina...

Jos laittaa kissan ulos kun itse lähtee iltaa viettämään?? Tai jos antaa kissan ulkoilla vapaana mutta katsoo perään eikä jätä kissaa yksin ulos. Kaksi eri asiaa.

• Ihmettelijä

Jostain syystä eilinen viestini ei näy, mielestäni se ei ollut asiaton.

Ihmettelin ja ihmettelen siis edelleen että minkä vuoksi kissa pissaisi tasaiselle alustalle kuten auton konepellille, kun yleensä merkkailevat kollit käsittääkseni valitsevat pystysuoria pintoja kuten seinät, aidat yms. ja törröttävät ulokkeet.

Laitoinkin viestiini että jospa joku naapuri tekee tihutöitä ja läträä kusta auton päälle kateuttaan. Mielestäni tässä ei ole mitään epäasiallista tässä epäilyssä, sillä kateus on katoamaton kansanvara tässä maassa ja mitä ihmeellisimpiä temppuja tehdään!!!

• autolla kuskailija

Eikös lämmityslaitteen ilmanottoaukkojen vieressä ole tuulilasi, joka on yleensä nokkapeltiin nähden90-45asteen kulmassa ylöspäin!

• Ihmettelijä
        autolla kuskailija kirjoitti:

Eikös lämmityslaitteen ilmanottoaukkojen vieressä ole tuulilasi, joka on yleensä nokkapeltiin nähden90-45asteen kulmassa ylöspäin!

...mutta harvemmin kissat kusevat talojen katoille, koskapa katot eivät välttämättä sijaitse niiden NORMAALIEN kulkureittien varrella.

Kissat merkitsevät reviirinsä rajoja lähinnä maanpinnan tasossa. En ole ikinä kuullut kissasta joka vaivautuisi kiipeämään mahdollisimman korkealle merkkikusen roiskaistakseen.

Sensijaan villikissaurokset kuulema paskovat mielellään kannonnokkaan, jotta muut urokset tietäisivät kuka tienoolla hallitsee. Minun on vaikea uskoa että villikissa asuisi tuolla tiheästi asutulla alueella, ja kysehän ei ollut paskasta.

• edes
        Ihmettelijä kirjoitti:

...mutta harvemmin kissat kusevat talojen katoille, koskapa katot eivät välttämättä sijaitse niiden NORMAALIEN kulkureittien varrella.

Kissat merkitsevät reviirinsä rajoja lähinnä maanpinnan tasossa. En ole ikinä kuullut kissasta joka vaivautuisi kiipeämään mahdollisimman korkealle merkkikusen roiskaistakseen.

Sensijaan villikissaurokset kuulema paskovat mielellään kannonnokkaan, jotta muut urokset tietäisivät kuka tienoolla hallitsee. Minun on vaikea uskoa että villikissa asuisi tuolla tiheästi asutulla alueella, ja kysehän ei ollut paskasta.

Ninpä niin jos yrittettäisi vielä kerran!Aikaisemmassa viestissäkin on mainittu että auton nokkapelti on kivan lämmin paikka makailla (jos autolla on lähiaikoina ajettu,kun lämpö nousee ylöspäin niin ko.pelti lämpiää)!!Ja sitten jos sitä kissaa on usein hätyytetty pelliltä pois,niin onko halunnut merkata paikan omakseen!?! Hyvä ihmettelijä jos nyt et halua ymmärtää niin ei voi mitään!Ps.olen vuosien saatossa nähnyt usein kissan talojen katoilla!!

• Ihmettelijä
        edes kirjoitti:

Ninpä niin jos yrittettäisi vielä kerran!Aikaisemmassa viestissäkin on mainittu että auton nokkapelti on kivan lämmin paikka makailla (jos autolla on lähiaikoina ajettu,kun lämpö nousee ylöspäin niin ko.pelti lämpiää)!!Ja sitten jos sitä kissaa on usein hätyytetty pelliltä pois,niin onko halunnut merkata paikan omakseen!?! Hyvä ihmettelijä jos nyt et halua ymmärtää niin ei voi mitään!Ps.olen vuosien saatossa nähnyt usein kissan talojen katoilla!!

No oletko nähnyt kissan kusevan siellä talonkatolla?

Kissat eivät kuseksi paikkoihin joissa ne makoilevat. Sellainen ei yksinkertaisesti olisi järkevää, sillä silloinhan kissan oma turkki alkaisi haista kuselle.

Ainoastaan vastalause häätämisestä voisi olla syy kusta ENTISEEN lepopaikkaansa, mutta en jaksa uskoa että kissan pikkuruisilla aivoilla osaa päätellä että KOSTANPA nyt tämän että tuli häätö.

• ei kuse
        edes kirjoitti:

sinne, missä se makaa.

• orava pulliainen
        Ihmettelijä kirjoitti:

No oletko nähnyt kissan kusevan siellä talonkatolla?

Kissat eivät kuseksi paikkoihin joissa ne makoilevat. Sellainen ei yksinkertaisesti olisi järkevää, sillä silloinhan kissan oma turkki alkaisi haista kuselle.

Ainoastaan vastalause häätämisestä voisi olla syy kusta ENTISEEN lepopaikkaansa, mutta en jaksa uskoa että kissan pikkuruisilla aivoilla osaa päätellä että KOSTANPA nyt tämän että tuli häätö.

Uusi kissarotu levinnyt idästä rajojen takaa liito-oravan ja kissan mutaatio!Kaikki on mahdollista!Kannattaisi perustaa suojeluyhdistys tämän elukan elinolojen turvaamiseksi!Hakea heti talot purkukieltoon että liitokissoilla olisi pesäkatot turvattu!

• yhteis rintamassa
        orava pulliainen kirjoitti:

Uusi kissarotu levinnyt idästä rajojen takaa liito-oravan ja kissan mutaatio!Kaikki on mahdollista!Kannattaisi perustaa suojeluyhdistys tämän elukan elinolojen turvaamiseksi!Hakea heti talot purkukieltoon että liitokissoilla olisi pesäkatot turvattu!

Hip hei, tää onki nasta idis,kaikki ketjuilla vaan savupiippuihin kiinni!Kunnon panderollit näkyviin ja tv paikalle!!Kerätään porukkaa!!

• ministeriehdokas
        yhteis rintamassa kirjoitti:

Hip hei, tää onki nasta idis,kaikki ketjuilla vaan savupiippuihin kiinni!Kunnon panderollit näkyviin ja tv paikalle!!Kerätään porukkaa!!

Joo tässä olisi poliittista näkymää!Eikös vihreätkin perustettu suo-ojassa kaivinkoneessa ketjuilla kiinni ollessa?Funtsikaa kuinka paljon kissaomistajia maassa on!Ei muuta kuin liitokissojen puolue maahan!Sitten eduskuntaan,ministeriksi ja Tarjaksi Tarjan paikalle!Vautsivau

• Ihmettelijä

Tässä kun olen ihmetellyt että minkä perhanan takia kissa kusisi tasaiselle, maasta korkealla olevalle tasolle jossa se tapaa makoilla - kissat kun eivät kuse makuupaikkoihinsa - niin tuli mieleen että tässä lienee hieman sotkettu asioita.

Auton omistaja on nähnyt kissan makaavan konepellillään ja tehnyt siitä johtopäätöksen että kissa kusi konepellille, kun haisee.

Kissahan on saattanut kusta auton renkaaseen. Sen minäkin ymmärtäisin, kun kuitenkin kyse on siten pystysuorasta pinnasta jota vasten takakäpälää nostaa, kun on kolli!

Jos alkuperäinen kirjoittaja todellakin sanoo että kissa on kussut konepellin päälle, niin olen edelleen sitä mieltä että JOHAN ON KUMMA KISSA!

• mää vaan

Ylemmässä jutussa kirjoittaja mainitsee että on vaihdettu ilmaputkia,nii kai ne putket on sitten haissu.Jos renkaaseen on pissattu niin ei kai se lämmpärissä haise!

• Ihmettelijä
        mää vaan kirjoitti:

Ylemmässä jutussa kirjoittaja mainitsee että on vaihdettu ilmaputkia,nii kai ne putket on sitten haissu.Jos renkaaseen on pissattu niin ei kai se lämmpärissä haise!

...no joo... Ei minulla ole autoista mitään tietoa, joten ei nuo putket sano minulle mitään...

:P

• Kertomus

Kolli ei nosta jalkaa merkatessaan, vaan kääntää pepun kohti pissinsä päämäärää, nostaa hännän ja ruiskasee kohteeseen. Samaa tosin tekevät monet tyttökissatkin, kuten äitini leikattu yksilö.

Ja vielä, että kyllä kollit myöskin kyykkivät normaalipissiessään, kuten sisätiloissa vessalaatikkoonsa.

• misu

kokeile citrushedelmien kuoria..laita niitä talon ympärille ja kukkapenkkeihin. Kissat inhoo niitä. Kokeile..

• mamma40

...saa ihmisiä yksimieliseksi, ei tasan niin kauan kun kissat juoksee vapaina!

Ainoa ratkaisu kysymykseenhän on aivan selvä, kissat sisälle, piste! Ulkoilu valjaissa, tarhassa yms., toinen piste!

Huomautettakoon, että olen kasvattaja, joten en ole kissavastainen vaan pidän omat kissani, myöskin sen villiintyneen emon jälkeläisen (19 v.) sisällä. Se on ainoa tapa turvata kissan elämä ja terveys, sekä naapurisopu - vaikkei meillä edes lähinaapureita ole (asun korvessa!).

Jos laki kieltää päästämästä kissaa tietyille paikoille (urheilukentät, torit, lastenleikkipaikat jne.), se tarkoittaa, ettei kissaa saisi päästää ulos koska sitä ei pysty valvomaan vapaana liikkuessaan.

Näissä ketjuissa unohdetaan se seikka, että omistaja on AINA vastuussa eläimestään ja sen aiheuttamista vahingoista. Ihan sama onko se kusta tai mitä muuta tahansa. Omistajilla vaan näyttää olevan ajatus, ettei sitä kukaan voi todistaa joten kissa saa ulkoilla vapaana. Jos joku laskee kissasta ilmat pihalle, alkaa hurja valitus "ei kenenkään lemmikkiä saa tappaa". Vaikka ei lain mukaan saisi, niin se ei enää siinä tilanteessa mitään auta ja tappajakin voi ajatella "ei sitä kukaan voi todistaa, että minä sen tein". Tilanne on tasan 1-1, ainoa joka sitä ei enää tiedä, on se kuollut kissa.

Tämä saattaa kuulostaa kovin tiukalta tekstiltä, mutta se on totinen tosi, näin voi käydä. Autoilijoitakin syytetään yliajamisesta, vaikka omistaja on syyllinen laskiessaan kissan vapaaksi ja jos auto vahingoittuu tässä tilanteessa, on omistaja velvollinen korvaamaan senkin - moniko edes osaa ajatella sitä.

On niin kovin helppoa kieltää omistavansa kissaa jos joku tulee vaatimaan korvauksia. Mutta helposti ollaan vaatimassa kuoleman aiheuttajan päätä vadille. Myös omituista on nuo neuvot miten kissan voi pitää tontiltaan pois, ei se ole tontin omistaja tehtävä, vaan kissan omistajan. En minä hyväksy sitä, että omat kissat on tarhassa ja sinne tulee vieras kissa niitä häiriköimään.

Mitenkähän kävisi jos laki olisi niin yksiselitteinen, että se kieltäisi suoraan kissan vapaan ulkoilun? Todennäköisesti moni jatkaisi entiseen malliin ajatellen "ei sitä kukaan tiedä kenen kissa se on, ei siitä tarvitse välittää"

Selitykset "niin on aina ollut" ovat erityisen ontuvia, koska eihän ihmisen kehitys muutenkaan ole pysynyt aina samanlaisena. Maailma muuttuu eskoseni ja me sen mukana, kissojen pito vain näyttää olevan joidenkin mielestä asia jonka pitää pysyä samana edelleenkin. Kukapa meistä nykyään suostuisi soittamaan veivattavalla puhelimella josta puhelu vielä piti tilata erikseen keskuksesta? Ei, nyt soitetaan ja viestitellään kännyköillä, kilpaillen kenen kännyt on uusinta mallia. Herätkää nykypäivään ihmiset!

Olen mielessäni kehitellyt ajatusta, että kaikille kissoille vaadittaisiin sirut nahan alle. Irtokissa löydettäessä voitaisiin tarkistaa kenen se on ja palauttaa omistajalleen sakkojen kera, siruttomat voitaisiin hävittää tai antaa uusiin koteihin uusin ehdoin. Useampi saman omistajan "kadottama" kissa, samoin uudelle omistajalle tai lopetus. Ilmeisesti ennen tätä ei tapahdu paranemista tässä ulkoiluasiassa.

Lopuksi esitän kysymyksen, moniko rotukissa, siis oikeasti rotukissa kulkee vapaana pitkin kyliä? Jos vastaus on "ei monikaan", niin jatkokysymys MIKSI EI? tähän vastaus on hyvin yksiselitteinen; sen myötä katoaa rahaa taivahan tuuliin satoja euroja. Ilmaisen kissan kohdalla ei näytä olevan niin väliä, saahan niitä aina uusia tilalle.

• Sipsu

Joka ikinen elukka tässä maassa pitäisi olla sirutettu ja rekisteröity!
        Mutta ketäpä kiinnostaa säätää tällaista lakia, kun voi säätää kaikkea hauskempaakin?

• asiallisesta kirjoituksestasi kokonaisuudessaan.

>Näissä ketjuissa unohdetaan se seikka, että omistaja on AINA vastuussa eläimestään ja sen aiheuttamista vahingoista.<

Näissä tällaisissa ketjuissa unohdetaan usein myös se aihe, mistä alunperin olikaan kysymys (=lue: mennään henk.kohtaisuuksiin tai muuten asiattomuuksiin). Sinulle myös - ja kissoillesi - iloista alkanutta vuotta, pysykää kaikki terveinä. Enempää en osaa toivoa, t. MM & kissat.

• Arja Jyväskylästä
        Man-of-Mystery kirjoitti:

asiallisesta kirjoituksestasi kokonaisuudessaan.

>Näissä ketjuissa unohdetaan se seikka, että omistaja on AINA vastuussa eläimestään ja sen aiheuttamista vahingoista.<

Näissä tällaisissa ketjuissa unohdetaan usein myös se aihe, mistä alunperin olikaan kysymys (=lue: mennään henk.kohtaisuuksiin tai muuten asiattomuuksiin). Sinulle myös - ja kissoillesi - iloista alkanutta vuotta, pysykää kaikki terveinä. Enempää en osaa toivoa, t. MM & kissat.

Lueskelin eilen näitä juttuja, mutta tuon saman kiitoksen esitti ketjun ensimmäistä kirjoittajaa muistuttava nimimerkki!Miksi se on poistettu?Onko tämä palsta tarkoitettu vain sheriffi mielisteleville kirjoituksille!Jos on niin,johdonmukaisen ja vapaan keskustelun syntyminen on mahdotonta!Onhan se selvä että täydelliset ylilyönnit pitää poistaa,mutta jos pysytään löyhästikin aiheessa,niin se olisi näitten palstojen rikkaus!Jos viestejä poistetaan pikkumaisten syiden takia niin koko ketjusta katoaa juoni!Näitähän kuuluu lueskella pilke silmäkulmassa!

Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      467
      4144
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1732
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      117
      1557
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1494
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1428
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      60
      1395
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1346
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1265
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      45
      1119
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      34
      1098
    Aihe