Jenkkifudis memorabin keräily

Kari_memorabin_keräilijä

Olen keräillyt jo 1980-luvulta asti jenkkifudikseen liittyvää memorabia. Innostuksen harrastukseeni sain kyllästyttyäni postimerkkien keräilyn vanhahtavaan ja tunkkaiseen maailmankuvaan. Etsin jotain jännittävämpää kuin veteraanikeräilijöiden kanssa käydyt väittelyt kerrostalon kerhohuoneessa. Halusin nähdä oikean maailman, jolta olin piiloutunut, ei enää Lapen luetteloiden selaamista ja hammastuksien mittaamista. Tiesin siellä jossain olevan parempaa. Kuin kohtalon tai sattuman johdatuksena tutustuin naapuriini, joka pelasi amerikkalaista jalkapalloa 1980-luvulla. Hän vei minut ensimmäiseen otteluun ja tiesin tämän olevan se juttu. Aloitin vanhoista treenipaidoista ja nopeasti olinkin saanut haalittua kokoelmiini ensimmäisen virallisen pelipaidan. Se on minulla edelleenkin tallessa ja vieläpä kunniapaikalla makuuhuoneeni seinällä, kiinteistöhuoltajan tutkintotodistukseni vieressä. Tietenkin kehystettyinä, enhän voi sallia ajan hampaan kuluttaa aarteitani. Paitojen lisäksi minulla on kunnioitusta herättävä kokoelma vanhoja kausijulkaisuja muoveihin pakattuna.
Ainoastaan hartaalla haalimani VHS-kokoelma ylittää kausijulkaisujen määrän. Tarkistin juuri keräilyluettelosta VHS:ni määrän ja tallettuja kotimaisia otteluita minulla on yli 2 000. Ette ikinä usko kauanko minulla menee viiden vuoden välein, kun videot pitää kelata nauhan kuivumisen estämiseksi. Tavakseni onkin tullut pitää lähipiirini kesken talkoot, joissa kelaamme videoita ja nautimme kokoelmastani.
Ei ole mitään parempaa kuin valittujen ystävien kesken viettää aikaa, hiljaisuuden katkaisee ainoastaan nauhan juoksemisesta kuuluva ääni, jonka päättää videonauhurista kuuluvat rytmikkäät napsaukset.
En tietenkään ehdi katsoa kaikkia kokoelmani videoita ja iän myötä olen tullut mukavuuden haluisemmaksi, eivätkä käsivaralla kuvatut rakeiset divisioonaottelut tarjoa minulle, kokeneelle ja kaiken nähneelle keräilijälle, sitä endorfiinin virtauksen huumaa, jota elimistöni vaatii.
Onnekseni perin vanhemmiltani kauniinisti ikääntyneen rintamamiestalon, joka toimii asunnon lisäksi keräilytoiminnan kansallisena keskuksena.
On ollut ilo huomata, miten ikääntyessäni keräilytoimintani on kiihtynyt. Ainoastaan rakkaan rakeinen VHS-kuva auttaa minua kestämään paikoittan kivuliaaksi äityvät tulehdukseni ja reumani.
Olisi kiva tietää löytyykö täältä muita jenkkifudiksen memorabin keräilijöitä. Mitä keräilette ja kauanko olette keräilleet?

ystävällisin terveisin,

Kari

10

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roosterdog

      vihdoinkin joku nostaa kissan kaapista pöydälle. Ennen asenne keräilyyn on ollut vihamielinen ( kuvien keräilyyn lasken valokuvien keräilyn ja jostain syystä kaikki lajin parissa vihaavat valokuvaajia.) En tiedä miksi. Aika lapsellista.
      Oma kokoelmani koostuu

      Navy-South Carolina 1995 VHS
      Tampere Ilveksen kotiotteluita (niitä tosin ei montakaan tullut tällä nimellä) EHDOTON KLASSIKKO

      1997 Bolzano Italia EM-FINAALI ja SEMIFINAALI (ehdoton klassikko ja videollani suomen pisin potkumaali siihen asti Kari Grönroosin 43 jaardinen siis finaali videossa)

      2000 em kisat (ehdoton klassikko löytyy Velodromilla Suomi kyykytti Englantia)
      Olen omatoimisesti itse haastatellut Kari "KICK" Grönroosia. ottelussa potkaisi 53 jaardisen potkun, TÄLLÄ HETKELLÄ ENNÄTYS. ehdoton klassikko ajalta jolloin otteluissa potkittiin eikä pelattu neljänsiä yrityksiä)

      2010 vuodelta kuvasin myös tuomareita vapaaehtoisesti ja ehdottomana klassikkona voitaisiin mainita kun kuvasin uudella kamerallani kun Veikko Lamminsalo saa Erotuomareiden Liiton kiertopalkinnon

      Sitten löytyy naisten pelaamista vuodelta 2010 Tukholman kisoista USA vs Itävalta 63-0 (hyvää kakkosnelosta koko DVD ja hauskana juttuna mainittakoon että haastattelin videolle Itävallan linjaneitoa enkä puhu edes saksaa;)

      Ehdottomana klassikkona on mainittava kaksi ottelua Bonebreakersin kaudelta (pelasivat tosin vain yksin kauden joten ehdoton klassikko ja yhdessä ottelussa pieni tappelu ja haastattelin yhtä tappelijoista eli herkkua löytyy)

      junnujengeistä olen erikoistunut aikoinaan kun B-junioreita tahkosivat kovasti niin kaikki kotimaassa pelatut pelit ja harjoitusottelut ja pelaajahaastattelut vuoden 2001 C-junnu mestari jengistä ja hassuimmat kommellukset jotka olen itse kuvannut ja edioitoinut.

      Tossa oli noi videot ja dvdt

      Kaikki katsomani otteluiden pääsyliput löytyy kansiosta ( 1243 ottelua ja kaikista on liput todisteena. otteluissa joissa ei lippuja olen ottanut kirjallisen todisteen allekirjoituksella seuran edustajalta)

      Vuoden 2001 C-junnua pidän edelleen kellarissa heikosti raviten kahleen päässä (on tosin yli-ikäinen jo mutta kiva somiste)

      erilaisia paitoja peli ja retro ja sitten näitä fubun ja kanin ja 05 paitoja noin 34 kappaletta

      nimikirjoituksia vaahteraliigapelaajilta 34 kappaletta

      nimikirjoituksia divaripelaajilta 76 kappaletta

      nimikirjoituksia A-junioreilta (jolloin vielä pelattiin 7 kappaletta) (osittain samoja)

      nimikirjoituksia B-junioreilta 20 kappaletta

      nimikirjoituksia C-junioreilta 240 kappaletta (vuoden 2003 C-junioreilta sain kaikilta nimikirjoitukset eli jos pelasit tuolloin ni tallessa on leikekirjassani itse ottamani kuvan vieressä sinusta)

      lukemattomia hyvä hetkiä lajin parissa äärettömästi

    • Satulanhaistelija

      Itsehän olen myös innokas memorabilisti, mutta kiinnostukseni kohteet ovat tarkemmin rajatut. Lähinnä olen keskittynyt pelaajien ja cheerleadereiden alushousuihin 1980-luvun osalta. Kokoelmani helmi on Roostersin OL:n aloituskokoonpanon kalsarit Vaahteramaljasta 1986. Kaikki neljä paria ovat kehystettyinä olohuoneeni seinällä.

    • KickMe

      Mulla olisi myynnissä Kickeri Grönroosin hammassuojat. Jos joku vaikka haluaisi nukkua ne suussa tai kloonata potkaisijan. Kyselyt yv:llä.

    • LiianLäheltäNähnyt

      Materian kerääminen on yksi esimerkki siitä, miten nyrjäytyneitä olemme tänään ja sanon heti tähän alkuun, että keräilijäihmiset back in the jungle days, eivät keränneet pelipaitoja, videoita ja muuta kierrätyskelvotonta roskaa, jota te rakastatte, mutta joka paljastaa teidät joka kerta viedessänne kierrätykseen "aarteitanne" kierrätysaseman henkilökunnalle, että nyt kyseessä on ikuinen poikamies, potentiaalinen seksituristi ja varma seksirikollinen, kuka sen voisi tietää, mutta älä missään nimessä avaa sitä suljettua jätesäkkiä, jonka hän tiputti farmarimallisen autonsa takaa sekajätelavalle. Se tietää ikävyyksiä sinulle. Ohjeeni sinulle on, että hymyile ja käännä selkäsi tälle normeista eksyneelle yksinäiselle sudelle, säästyt paljosta. Muista vain vilkuttaa, kunnes et enää erota takalasin tarraa, juuri sitä jossa lukee sinisellä keltaisella pohjalla "My son is part of Dynasty - C-juniors Finnish Champions"
      Sinä et halua sekaantua siihen helvetilliseen alamaailmaan, jonka edustajia he ovat: jatkuvia karnevalistisia kansipaikkaristeilyjä pitkin Itämerta, käsihommia pikkurahasta, jolloin ajatukset ovat jossain muualla kuin läheisessä graniittiveistos Gyllenissä, joka roiskuttaa vettä putkistoista altaaseen samalla paineella kuin se bulgarialainen agentti, jonka piti myydä sut NFL:ään, mutta myikin sut Prahalaisen poikatallin pilttuuseen. Sinä mietit, miksi ihmeessä minun piti avata se jätesäkki siellä kierrätysasemalla.

      • Ostajan-markkinat

        69ers tavaraa kenelläkään myynnissä? Kannattaa ostaa nyt kun halpaa,kohta kallista


      • dfgndfgndfgn
        Ostajan-markkinat kirjoitti:

        69ers tavaraa kenelläkään myynnissä? Kannattaa ostaa nyt kun halpaa,kohta kallista

        HAHAH,, TOSIHAUSA JUTTU . VÄLIAIKAINEN TAKA PAKKI , RIVIT JÄRJESTYY KYLLÄ UUDETAAN AJANMYÖDEN JA EBTISTÄ KOVEMMALLA VOIMALLA !!!


      • oldschool65
        dfgndfgndfgn kirjoitti:

        HAHAH,, TOSIHAUSA JUTTU . VÄLIAIKAINEN TAKA PAKKI , RIVIT JÄRJESTYY KYLLÄ UUDETAAN AJANMYÖDEN JA EBTISTÄ KOVEMMALLA VOIMALLA !!!

        moi riku. lopeta se lässyttäminen ja keskity kameroihis


      • vitunapina

        piä ny vittu se pääs kii !


      • aloittavaQB_VAAHTIS_FIN

        miksi nää kommentit ilmestyy tänne aina aamukahdelta tai kolmelta? Kuka on siihen aikaa hereillä? Miksi?


    • keräilijä55

      Olin katsomassa Suomi vastaan Norja ottelua eilen Velodromilla. Yleisöä oli mukavasti ja vanhoja starojakin paikalla vanhoissa pelipaidoissaan. Valitettavasti ei ollut mitään kojua, josta ostaa memorabilia, piti ihan itse käydä neuvottelemassa veteraanien kanssa paitadiilejä. Sinänsä kovin turhauttavaa jutella face-to-face näiden 1980-luvun starojen kanssa, joilla on prenikkaa rinnassa kuin neuvostokenraalilla. Sama juttu näillä kuin neuvostokenraaleilla, en tohtinut tuoda totuutta julki, kun juttelin yhden tälläisen staran kanssa. Neuvostoliitto on mennyttä ja 1980-luvun EM-mitalit jne, niillä ei ole mitään arvoa. Lajia harrasti tuolloin Euroopanlaajuisesti maksimissaan 50 aktiivista ja lajiin panostavaa urheilijaa. Niin ja vielä Euroopanlaajuisesti!
      Mutta antaa vanhojen starojen elää houreissaan. Kyllähän yksi tälläinen veteraani rupesi kyynelehtimään yrittäessään myydä minulle paitaansa nimikirjoituksella. Oli kuulemma tunnearvoa ja ollut seinällä vuosikaudet muistona. Mutta mikä arvo 1980-luvun EM-joukkueen paidalla on? Tarjosin viittä euroa säälistä, että ilman hanskoja toikkaroiva ja lievästä hypotermiasta sekä krapulasta kärsivä mies voisi ostaa kahvia. Mokoma mielenterveyspotilas vaati saada 1 000 euroa paidasta. Kaveri tuskin ikinä nähnyt tälläistä summaa muualla kuin television rikossarjoissa. Mutta eikä tässä vielä kaikki! Ehei, entinen stara, entinen kriminaalihuollon asiakas, entinen aviomies ja isä ryhtyi houruissaan ehdottamaan, että maksaisin hänelle 10 euroa paidasta, niin hän kaupan päälliseksi kertoisi tarinan.

      Tässä hänen kertomansa tarina lyhykäisyydessään:

      "Helsingin Kaivopuistossa oli 1980-luvulla englantilainen "country club", joka noihin aikoihin oli avoin pelkästään ulkomaalaisille. Minä olin ainoa poikkeus. Sain käydä kerhossa mieleni mukaan, yksin tai perheenjäsenteni kanssa, ja me kaikki nautimme kovasti tästä korkeampiarvoisen suomalaisen asemasta. Muistuttaakseni ulkonaisesti ulkomaalaista hankin vaatteeni ja puettavat arvometalit sellaisista liikkeistä kuin White way, Laidlaw & Co. Unelmani oli näyttää joltakin huipputyylikkäältä aristokraatilta, joiden kuvia näki "Esquire"-muotilehdessä.

      Mennessäni ulos pukeuduin aina kaikkein upeimpaan mitä Helsingin englantilaisista vaatemyymälöistä löytyi. Lisäksi minulla oli platinaa oleva solmioneula, harmahtavan metaliset kalvosinnapit, pääkallosormuksia sormissa, kävelykeppi kädessä ja Policen lasit nenällä. Olemuksestani tuoksahti Max Factor-after shaven, kölniveden ja koimyrkyn yhteislemu. Seurueessani oli lisäksi aina kolme schäferiä sekä kaksi merkillisesti pukeutunutta naista - tuolloin tyttöystäväni ja siskoni. Nämä elintavat herättivät melkoista arvostelua vanhojen lajijyrien keskuudessa. Yhdessä vaiheessa olin Bolliksen tyylikkäin ja vihatuin pelaaja. Tuhlailuni ja seurusteluni ulkomaalaisten kanssa olivat kylläkin heille tabu, mutta kun lähdin otteluun tai jollekin jenkkifudisgaalaillalliselle tyylikäs puku ylläni, he totesivat minulle, että minun pitäsi enemmän varoa."

      Tässä kohtaa katkaisin kännykästä videonauhoituksen, tartuin veteraanin EM-kisa paidasta kiinni ja annoin hänelle viisi euroa käteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe