Lihan ravintoarvot;

Hei!

Sianlihassa on 66% rasvaa ja proteiinia 34%. Tyydyttyneiden rasvojen osuus on 25%, ja on sianlihassa hyviäkin rasvoja rasvojen osuudesta 35%. Liha ei sisällä mitään muuta kuin rasvaa ja proteiinia. Katsoin eilen kalkkunan arvoja, ja kalkkunassa on rasvaa 35% ja proteiinia 65%. Tyydyttyneitä ns. pahoja rasvahappoja kalkkunassa on 10% ja tyydyttymättömiä rasvahappoja kalkkunassa on 20%. Broilerin lihaa käytän itse, ja broilerin koipireidessä on rasvaa 30%, ja proteiinia 70%. Broilerin koipien pahat rasvat eli tyydyttyneet rasvat ovat 8%, ja tyydyttymättömät hyvät rasvat 16%. Proteiinia broilerissa on 70%. Nuadanlihassa on yllätyspaljon rasvaa 49% joista kovia tyydyttyneitä 25%, ja tyydyttymättömiä hyviä rasvoja 13%.

Liha aina ei sisällä muuta kuin rasvaa ja proteiinia. Proteiini eli ns. valkuainen on lihaksien rakennusaine. Ihmiseen kuitenkin imeytyy vain rajallinen määrä proteiinia. Voimanostajia ja triatlonisteja on puurolla toimivia kasvikunnan ravinnon käyttäjiä.
Ihmisen keho muuntaa hiilihydraatin energiaksi eli rasvaksi. Kasvikunnasta saa vain hyvää rasvaa, paitsi kookospähkinässä on jossakin määrin kovia rasvoja. Kookosopähkinä on kasvikunnan poikkeus. Lihakunnan tuotteet tuottavat happaman palamisjätteen, kun taas kasvikunnan tuotteet emäksisen ruusukaalia lukuunottamatta. Tämä palamisjäte on kuitenkin asia jota ei ole hyvin tutkittu, mutta jotkut pitivät terveyskirjoissa siitä meteliä kun aikoinaan sellaisia kirjoja luin.

Ihmisen paras ja pääasiallinen ravinto on kasvikunnan tuotteissa mistä orgaaniset vitaaliaineet, vitamiinit, hiven- kivennäisaineet, hyvät monityydyttymättömät rasvahapot, ja kuidut saadaan. Proteiinia on pieniä määriä lähes kaikessa kasvikunnan tuotteissa, mutta palkokasveissa 10-30% aina proteiinia.
Kalaa on ihan hyvä käyttää vaikka kalaöljyjen muodossa, mutta ainakin rypsiöljystä saadaan kalakunnankin rasvahappoja jossakin määrin. Täydellisen vegaanin pitää huolehtia pillereillä B-12 vitamiinista, ja laskea hiukan D-vitamiinin saantia, mutta margariineihin lisätään D-vitamiinia.

Vegaani on kuitenkin harvinainen, enkä ole tavannut ainokaistakaan vegaania Adventtikirkossa. Adventtikirkossa on terveiden elintapojen metodia harrasteltu aina.
Vegaaneja on lähinnä nuorten äärieläinsuojeluyhdistyksissä ollut. Vegaani ei pue ylleen turkkia eikä nahkakenkiä eikä koske täytekakkuunkaan jossa on liivatetta.
Pääasiassa ihmiset ovat kuten itsekin joita kutsutaan "kasvissyöjiksi" lakto-ovo-vegetaristeja joille kasvikunnan lisäksi maistuu maitotuotteet ja kananmuna. Ns. semivegetaristi jota pääasiassa itsekin olen käyttää joskus valkoista lihaa, eli kalaa ja kanaa.

Kannattaa aina muistaa että kirkossa on jos ravinnista puhetta joskus on kyse terveysasioista. Usko ei ole syömistä eikä juomisista, ja jokainen huolehtii terveydestän oman ymmärryksensä mukaan.
Terveysasioista kyse siis, ei pelastusopin ehdoista, kun jos ravinnosta kyse.

Tämä kirjoitus tuli tässä samalla kun kommentoin lihan rasva-arvoista aivan toisaalla.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija

52

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yök-yöK

Rypsi on käytännössä dieseliä, eikä sovellu ihmisravinnoksi.
      Hiilihydraattien syöminen sekin on rankkaa puuhaa. Niinkuin jarihotelli asian muisti mainita, muuttaa elimistö hiilihydraatit rasvoiksi. Siksi rasvoja kannattaa syödä rasvoina. Margariini ei ole mitään ihmisravintoa, vaan Napoleonin aikainen kaupallinen sovellus, jolla korvattiin voi. Napoleonin ajoista asti on suomessakin "ravitsemus" rakennettu kaupallisin perustein, sokeria ja vehnästä. Vähemmästäkin kone hajoaa.

• Rypsi on öljynä 100% energiaa/ 100% rasvaa, josta 94 % on tyydyttymättömiä rasvahappoja.
        Kasvikuntaankin tyydyttynyttä rasvaa jossakin muodossa pieniä määriä joutuu ja rypsissä 6% tyydyttynyttä rasvaa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• 3.vk.paasto

Kun kohdaltani palaan lapsuusaikoihin ja metsämiehen eväspurkille, niin ei hän pärjännyt ilman, ettei sieltä ruisleivän päältä löytynyt paksu läski- liha siivu. Kun kovat pakkaset, hevonen, reki ja puut piti saada sahata, kuljettaa, niin se rasva oli tavallaan ainut polttoaine, jolla ihminen pärjäsi.

Jopa eskimot elivät rasvalla. Siis se on elämisen ehto ollut.

Tänään ei ravintoa tarvita, kun ei kuluteta, mutta ei tämä niin porsaan paisti läskistä ole, sillä käytän "sydänmerkittyä" erittäinohutta sianlihaa.
      Naudanlihassa on enemmän sidekudosta, joka on verisuonille vaarallista.

Että Jarille näin ystävällisesti todeten. Liha on tärkeä ravintotekijä, kuten Danielikin söi, söi senjälkeen, kun lopetti paastonsa. Dan. 10:3

• 3.vk.paasto

Mutta, jatkan. Joka kohdaltaan haluaa elää veganiudessa, okei. Hän tekee ne tahtonsa mukaan. Olihan Paavalin aikana ihmisiä, jotka elivät askeetisti. Paavali ei heitä tuominnut, siis ei kenenkään pidä tuomita.
        Room. 14: 3-6 Siis kun syömme ja kukin kiittää Herraa, tehdään se yhdessä Jumalan kunniaksi.
        Adventistit todennäköisesti ovat tässä avaramielisiä, mutta meissä muissa ihmisissä se on herättänyt väärän mielialan, sillä olemme tuominneet asian.
        Siis tehkäämme siksi parannus asiasta, ja kiitetään -kaikki- Herraa.

• Hei!

Adventtiliikkeessä ei ole liha kiellettyä.

Koska kirkon väki on terveydestään hyvin huolehtivaa väkeä tavallisesti, niin syy kasvikunnan runsaaseen käyttöön on tietenkin terveysasia.
        Niin kuin mainitsin lihassa on rasvaa ja proteiinia, ei muuta. Suurin osa rasvasta aina ns.- kovaa haitallista tyydyttynyttä rasvaa. Naudanlihan ravintoisältö on esim. 51% rasvaa (25% haitallista kovaa rasvaa) ja 49 % proteiinia.

Itämailla Jeesuksen aikoihi lihna oli juhlaruokaa, ei jokapäiväistä ravintoa. Ihmiset pysyivät terveinä kun vertaa niihin joilla pitää kolme ateriaa päivässä olla kaikki liharuokaa.-
        Vilja, hedelmät tuoreina ja kuivattuina, sekä maitotuotteet, ja kasviöljy olivat Jeesuksen ajan ruokaa Jeesuksen kotiseuduilla, ja liha juhlaruokana toisinaan.
        Kansa eli terveesti. Sika oli saastainen eläin joka tonki kaatopaikkoja ja jätteitä, ja levitti loisia, trikiinejä ja spitaalia ja kovia rasvoja paljon. Näille ihmisille ei mikään ollut suurempi kauhistus kuin sian syöminen, siis kaikille.
        Kts. Näin asennoiduttiin sikaan siihen aikaan; Jes 66:15-17

Muistutan vielä että kysymys ravinnosta on terveysasia aina, -ei pelastusopin asia suoraan.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Hei!

Ystävällisesti tiedoksi että puhut kansanuskomuksia.
        Karjala-projekti syntyi jo 1960-1970 luvulla kun ryhdyttiin ihmettelemään miksi punaposkiset terveet raavaat miehet kuolee suorilta jaloilta pystymettään?
        Kovien rasvojen osuus asiassa> kolesteroli todettiin jo silloin, ja miehiä ryhdyttiin houkuttelemaan heinien syöntiin läskin sijasta. Kansanterveys kohenikin Karja-projektin vuoksi tässä suhteessa jonkin verran kun lautasella alkoi olla kasvikunnan tuotteita mukana.
        Sodan aikana Suomen kansa oli kaikkein terveintä kun oli pakko syödä kasvikunnan tuotteita paljon.

Naudanlihassa on selkeästi hirveät rasvapitoisuudet, 51% rasvaa josta haitallista tyydyttynyttä kovaa rasvaa 25%.
        Tyydyttynyt rasva ei ole ihmisen ravintoa, vaan on ikäänkuin käytetty ravinnoksi jo.
        Tästä kovasta rasvasta syntyy sitä kolesterolia vereen kun ihminen ei sitä ravinnoksi käytä. En tarkkaan kovien rasvojen palamisesta tiedä kuitenkaan. Tyydyttymättömät rasvahapot ovat kuitenkin niitä ihmisen ravinteita.

Hevonen tekee raskasta työtä heiniä syömällä metsätöissä entisaikaan.
        Millähän hevonen pärjäsi. Hevosen elimistön täytyy muuttaa heiniä samalla tavalla rasvaksi eli energiaksi kuin mitä ihmisen keho muuttaa hiilihydraattia rasvaksi eli energiaksi.

Suomenparas triatlonisti joku vuosi sitten teki suorituksensa puuron voimalla, eli hiilihydraatilla. Päivänselvää on että metsätöissä mies jaksaa paremin puurolla kuin läskinsiivuilla. Ainoa ravinto jossa enrgiaakin oli leipä, ja läskinsiivu tarpeeton leivän päällä metsätöissä esimekin miehellä.

Tiedän yhden bodarin joka nostelee painoja ja kasvis-syöjä.
        Kysyin miten hän ajattelee olevansa lihaksikas heiniä syömällä?
        Hän sanoi että ihmisen kehoon ei imeydy proteeiinia sellaisia määriä mitä monet ahmivat proteiinivalmisteita.

Palkokasveissa on 10-30% proteiinia. Soijapavussa tuo proteiiniarvo on 28-37%.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• >Sianlihassa on 66% rasvaa ja proteiinia 34%.
      Ja vettäkö siis 0 %? :D
      Todellisuudessa sianlihassa on rasvaa keskimäärin 15,2 % ja proteiinia 18,3 %.

• Kyllä 66% rasvaa on sianlihassa josta tyydyttynyttä kovaa rasvaa 25%, ja tyydyttämättömät rasvat 35% keskimäärin noin arvoina.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Jälleen yhden harhaisen mielen tekemä aloitus. Sitä se teettää, kun on ollut adventismin vaikutuksen alaisena. Kirjoittelee vain täyttä potaskaa, tietämättä mitään. Jari Laurila väittää varmaan seuraavaksi, että ihmisessäkin on 66 % rasvaa ja 34 % proteiinia, vaikka ihmisessä on vettä 50 - 85 %, iästä ja kehon rasvamäärästä riippuen. Sian liha luokitellaan USA:ssa valkoiseksi lihaksi, eli se on jopa terveellisempi nykymuodossaan kuin punainen liha, jota saadaan yksinomaan märehtijöistä.
      Tässäpä Jarille vähän tietoa ja ymmärrystä, niin ei tarvitse elää harhoissaan:
      Lihan kemiallinen koostumus:
      vesi 64–80 %, noin 70 %
      proteiinit 13–21 %, noin 18 %
      rasvat ja lipidit 2–25 %, noin 15 %
      kivennäisaineet noin 1 %
      hiilihydraatti 0,5–1,8 %, noin 1 %

• omalehmä

Eilen illalla söin erään porukan joulusyömisissä kinkkua joka oli harmaata, siis harmaata lihaa. Semmoistahan kypsennetty liha on mikäli sitä ei ole kaiken maailman väreillä ja myrkyillä käsitelty.
        Ennen vanhaan eli vielä sotien jälkeen , 1950-luvullakin, sianlihassa piti olla pelkkää läskiä puukon terän pituuden paksuudelta: muuten pidettiin sikaa laihana. Niin, että silloinhan sianliha oli kirjaimellisesti valkoista lihaa ja tosi on ettei pohjoisen tukkijätkä olisi Suomea rakentanut porkkanoita pureksimalla. Metrisessä lumessa ja jo parinkymmenen asteen pakkasessa raskasta työtä tehden alkaa varmasti salaatti sisuksissa tuntua heikolta eväältä, sanokoot lämpimissä konttoreissaan paperiensa ääressä istuvat papit ja leviitat mitä tahansa.

• Kiitos, mutta luotan tutkittuun tietoon, ja tutkitun tiedon ravintoarvo-pitoisuuksien tutkimuksiin mitä tässä tapauksessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ilmoittaa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• omalehmä kirjoitti:

Eilen illalla söin erään porukan joulusyömisissä kinkkua joka oli harmaata, siis harmaata lihaa. Semmoistahan kypsennetty liha on mikäli sitä ei ole kaiken maailman väreillä ja myrkyillä käsitelty.
        Ennen vanhaan eli vielä sotien jälkeen , 1950-luvullakin, sianlihassa piti olla pelkkää läskiä puukon terän pituuden paksuudelta: muuten pidettiin sikaa laihana. Niin, että silloinhan sianliha oli kirjaimellisesti valkoista lihaa ja tosi on ettei pohjoisen tukkijätkä olisi Suomea rakentanut porkkanoita pureksimalla. Metrisessä lumessa ja jo parinkymmenen asteen pakkasessa raskasta työtä tehden alkaa varmasti salaatti sisuksissa tuntua heikolta eväältä, sanokoot lämpimissä konttoreissaan paperiensa ääressä istuvat papit ja leviitat mitä tahansa.

Minä olen lapsena syönyt harmaata sianlihaa. Sianliha noudettiin sukulaisista maalta. Sianpääsylttyäkin tehtiin ja sianrasvaan dipattiin leivänpaloja.
        Perinteinen pohjalainen ruokapöytä on ollut minun lapsuuden kodissa ja sukulaisissa maalla. Olen syntynyt 1958.

Minä olen ruokaremonttia tehnyt 1990 luvun alkupuolella, ja kirkolla ei ole asian kanssaa mitään tekemistä Olen ollut Adventtikirkon jäsenyydessä vasta 2000 luvulla.

Minun kaikki hurjat nuoruustemputkin ovat 1970-1980 lukujen temppuja, ja kirkolla ei ole mitään tekemistä minun nuoruuden sekoilussani -30-40 vuoden takaisissa 1970-1980 luvun- -missään aikamuodossa ei ole kirkolla tekemistä.

Naapuri joikin sianrasvaa mutta kuolikin sydäninfarktiin jo 50 kesäisenä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• omalehmä
        jarinhotelli kirjoitti:

Minä olen lapsena syönyt harmaata sianlihaa. Sianliha noudettiin sukulaisista maalta. Sianpääsylttyäkin tehtiin ja sianrasvaan dipattiin leivänpaloja.
        Perinteinen pohjalainen ruokapöytä on ollut minun lapsuuden kodissa ja sukulaisissa maalla. Olen syntynyt 1958.

Minä olen ruokaremonttia tehnyt 1990 luvun alkupuolella, ja kirkolla ei ole asian kanssaa mitään tekemistä Olen ollut Adventtikirkon jäsenyydessä vasta 2000 luvulla.

Minun kaikki hurjat nuoruustemputkin ovat 1970-1980 lukujen temppuja, ja kirkolla ei ole mitään tekemistä minun nuoruuden sekoilussani -30-40 vuoden takaisissa 1970-1980 luvun- -missään aikamuodossa ei ole kirkolla tekemistä.

Naapuri joikin sianrasvaa mutta kuolikin sydäninfarktiin jo 50 kesäisenä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

>>Naapuri joikin sianrasvaa mutta kuolikin sydäninfarktiin jo 50 kesäisenä.>>
        Mistäs tiedät etteikö se naapurisi olisi voinut kuolla vielä nuorempana, ellei olisi juonut sitä sianrasvaa? :-) Ennen Pohjois-Suomen savotoilla joivat jätkät läskinrasvaa jos oli vatsa kipeänä.

• omalehmä kirjoitti:

>>Naapuri joikin sianrasvaa mutta kuolikin sydäninfarktiin jo 50 kesäisenä.>>
        Mistäs tiedät etteikö se naapurisi olisi voinut kuolla vielä nuorempana, ellei olisi juonut sitä sianrasvaa? :-) Ennen Pohjois-Suomen savotoilla joivat jätkät läskinrasvaa jos oli vatsa kipeänä.

No tänään ei tarvita sen enempää Raamattua kuin kirkkoakaan sen tietämiseen että liika rasvansyönti on erittäin epäterveellistä.
        Minun lapsistani on yksi valmis lääkäri ja toinen lukee parhaillaan lääkäriksi ja ruoka asioista on paljon keskusteltu .. liika rasvan syönti on periaatteessa erittäin epäterveellistä jopa vaarallista .. ja varsinkin jos ihmisellä on aina "pinna tiukoilla" ja esimerkiksi tupakoi ja niin edelleen .. Tästä ei ole mitään epäselvää .. ja sen tietämiseen ei tarvita Raamattua tai kirkkoja ja siksi sen kieltäminen on vain ... typerää ..

alex

• ##Sianlihassa on 66% rasvaa ja proteiinia 34%. ##

?? Tarkoitatko että sian lihassa on 66% rasvaa ?? -- tai että ?? - siassa on 66% rasvaa?? Sillä ei kai >lihassa< ole 66% rasvaa ?

alex

• Kyllä aivan oikein sianlihan rasvojen osuus on 66%, ja 35% on proteiinia keskimäärin sianlihassa. Aivan totta.

Vesi ei ole ravintoa sellaisella tavalla että elintarvikkeissa laskettaisiin veden arvoja ja vesiarvoja ilmoiteltaisiin.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• jarinhotelli kirjoitti:

Kyllä aivan oikein sianlihan rasvojen osuus on 66%, ja 35% on proteiinia keskimäärin sianlihassa. Aivan totta.

Vesi ei ole ravintoa sellaisella tavalla että elintarvikkeissa laskettaisiin veden arvoja ja vesiarvoja ilmoiteltaisiin.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Olet täysin metsässä ja syvällä jopa.

• ihan.pölvästi.alex

Sä olet tyhmä kuin saapas alex! Täällä ilmi.antaja löi jo faktat pöytään ja sä märehdit niitten possujen rasvaprosentteja? Sitä se Raamatun tarukirja saa aikaan ihmisessä. Pimentää ihmisen järjen ja mielen ja ihmisestä tulee pölvästi. Täysi kusipää! Että te ootte tyhmiä te uskovaiset!

• Jarin.luonne
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Olet täysin metsässä ja syvällä jopa.

Jari Laurila nyt on aina metsässä kommentoidessaan ja takoo päätään vain pohjalaiseen mäntyyn. Sellainen inttäjätyyppi se Laurilan on. Ei ole eukkoakaan saanut, kun ovat eukot huomanneet Jarin luonteen sen verran kieroon kasvaneeksi. Kiero kuin korkkiruuvi.

• ihan.pölvästi.alex kirjoitti:

Sä olet tyhmä kuin saapas alex! Täällä ilmi.antaja löi jo faktat pöytään ja sä märehdit niitten possujen rasvaprosentteja? Sitä se Raamatun tarukirja saa aikaan ihmisessä. Pimentää ihmisen järjen ja mielen ja ihmisestä tulee pölvästi. Täysi kusipää! Että te ootte tyhmiä te uskovaiset!

Upps.. millä tavalla minä nyt olin metsässä?

Sitäkö tarkoitit että kysyin Jarilta että mitä hän oikein tarkoittaa .. että liha olisi 66% rasvaa ei luonnollisesti voi olla oikein -- ainakaan jos ei myös läskiä kasketa lihaksi .. jos lihasta leikataan läski pois - jää käteen lihaa jonka rasva pitoisuus tuskin on 66% ..
        --
        Sitä paitsi, sinua taitaa vaivata paha ennakkoluuloisuus tai miksi annat itsestäsi tuollaisen suutaan soittavan typeryksen kuvan .. ?
        Toivotaan että se ei ole todellinen minäsi, mutta jos on - niin valitan - olet ehkä kovia kokenut ? elämässäsi joten en ala sinua tuomitsemaan .. toivotaan vain että elämäsi valkenee joskus ..

alex

• Jarin.luonne kirjoitti:

Jari Laurila nyt on aina metsässä kommentoidessaan ja takoo päätään vain pohjalaiseen mäntyyn. Sellainen inttäjätyyppi se Laurilan on. Ei ole eukkoakaan saanut, kun ovat eukot huomanneet Jarin luonteen sen verran kieroon kasvaneeksi. Kiero kuin korkkiruuvi.

Ei ehkä kannata kertakäyttönikillä toisten luonteita arvioida ja mennä syvälle henkilökohtaisuuksiin. Toki Jarin esiintyminen omalla nimellään on oma valinta.

• Jarin.luonne kirjoitti:

## Jari Laurila nyt on aina metsässä kommentoidessaan ja takoo päätään vain pohjalaiseen mäntyyn. Sellainen inttäjätyyppi se Laurilan on. Ei ole eukkoakaan saanut, kun ovat eukot huomanneet Jarin luonteen sen verran kieroon kasvaneeksi. Kiero kuin korkkiruuvi.##
        ****'

?? ... :)) ai että se on Jari .... joka on sitä inttäjä tyyppiä .. ja vielä kiero kuin korkkiruuvi .. no voi että .. kyllä täällä saa kuulla yhtä jos toista.

Muuten, katsohan peiliin.. :) ..

...
        Minusta Jari on ihan ok kirjoittaja - vaikka ei aina samaa mieltä oltaisikaan .. eikä Jari edes piilottele itseään millään tavalla .. joten se siitä ...

Hyvä Jari !!
        alex ;=) .

• ihan.pölvästi.alex
        alex.kasi kirjoitti:

Sitäkö tarkoitit että kysyin Jarilta että mitä hän oikein tarkoittaa .. että liha olisi 66% rasvaa ei luonnollisesti voi olla oikein -- ainakaan jos ei myös läskiä kasketa lihaksi .. jos lihasta leikataan läski pois - jää käteen lihaa jonka rasva pitoisuus tuskin on 66% ..
        --
        Sitä paitsi, sinua taitaa vaivata paha ennakkoluuloisuus tai miksi annat itsestäsi tuollaisen suutaan soittavan typeryksen kuvan .. ?
        Toivotaan että se ei ole todellinen minäsi, mutta jos on - niin valitan - olet ehkä kovia kokenut ? elämässäsi joten en ala sinua tuomitsemaan .. toivotaan vain että elämäsi valkenee joskus ..

alex

"Toivotaan että se ei ole todellinen minäsi, mutta jos on - niin valitan - olet ehkä kovia kokenut? elämässäsi joten en ala sinua tuomitsemaan .. toivotaan vain että elämäsi valkenee joskus .."
        Teitä uskovaisten retaleita kun joutuu kuuntelemaan ja näkemään, niin kyllä siinä todellakin kovia kokee ja näkee millaista sekopäistä porukkaa te oikein olette. Sinäkin alex olet vain inttäjä pahimmasta päästä ja vielä kun huomaat itsekin oman typeryytesi, niin vaihdat heti aihetta ja alat inttämään kuin pahainen kakara.

• alex.kasi kirjoitti:

--

alex

Hei, kiitos.

Se valkoinen on tietenkin eniten rasvapitoinen, mutta rasva on myös näkymätöntä.
        Naudanlihassa ei ole sianihraa, mutta naudanliha sisältää 51% rasvaa, joka oli minnullekin yllätys.

Tässä linkki sianlihaan keskiarvoon;
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=713&lang=fi

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Hei, kiitos.

Se valkoinen on tietenkin eniten rasvapitoinen, mutta rasva on myös näkymätöntä.
        Naudanlihassa ei ole sianihraa, mutta naudanliha sisältää 51% rasvaa, joka oli minnullekin yllätys.

Tässä linkki sianlihaan keskiarvoon;
        http://www.fineli.fi/food.php?foodid=713&lang=fi

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Olet siis autuaasti sekoittanut energiasisällön ja ravintosisällön. Tämä selittää höperehtimisesi.

• ihan.pölvästi.alex kirjoitti:

"Toivotaan että se ei ole todellinen minäsi, mutta jos on - niin valitan - olet ehkä kovia kokenut? elämässäsi joten en ala sinua tuomitsemaan .. toivotaan vain että elämäsi valkenee joskus .."
        Teitä uskovaisten retaleita kun joutuu kuuntelemaan ja näkemään, niin kyllä siinä todellakin kovia kokee ja näkee millaista sekopäistä porukkaa te oikein olette. Sinäkin alex olet vain inttäjä pahimmasta päästä ja vielä kun huomaat itsekin oman typeryytesi, niin vaihdat heti aihetta ja alat inttämään kuin pahainen kakara.

Kukapa sinua pakottaa ketään kuuntelemaan - ei ainakaan täällä, joten ihan itse valitsemaasi on elämäsi - turha siitä muille valittaa - yleensä sinun tyyppisi ovat valittamassa ja syyttävät omasta kurjuudestaan muita ihmisiä - ketä vain ei sillä ole suurtakaan väliä - sillä kaiken valittamisen taustalla on terve saada purkaa omaa risaisuuttaan ..

Joten siitä vain .. toivotaan että olen avuksi .. että saat nukuttua yösi ..

alex

• He.ovat.pihatonttuja

Ei jumalauta! Tätä se on kun ne lahkon orjat ei viitsi keskittyä faktoihin, vaan latelee suustaan paskaa.
      Jari Laurila kirjoitti:
      Sianlihassa on 66% rasvaa ja proteiinia 34%.
      Ja sitten Jari myöhemmin kirjoitti, kun mm. ilmi.antaja löi faktat pöytään:
      "Kiitos, mutta luotan tutkittuun tietoon, ja tutkitun tiedon ravintoarvo-pitoisuuksien tutkimuksiin mitä tässä tapauksessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ilmoittaa."
      Ja kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (Fineli koostumustietokanta osio) sivuilla käy, niin siellä lukee näin:
      "Kokonaisenergian jakautuminen:
      rasva 66%
      proteiini 34%
      hiilihydraatti imeytyvä 0%
      alkoholi 0%
      kuitu, kokonais- 0%
      orgaaniset hapot 0%"
      Nyt kyllä ymmärrän näitä uskovia, että miksi he ovat niin eksyksissä, kun lukevat Raamattuaankin samalla tavalla, kuin muitakin lähteitä.
      Yhtäkkiä sianlihan rasvaprosentiksi Jari Laurila sai 66%, vaikka sellaista ei missään THL:n sivuilta löydä.
      Tässä on THL:n sianlihaa koskevat luvut:
      Sianliha 100g sisältää
      energia, laskennallinen 914 (218) kJ (kcal)
      hiilihydraatti imeytyvä 0 g
      rasva 16.3 g
      proteiini 18.3 g
      alkoholi 0 g

• He.ovat.pihatonttuja

Et siis vieläkään Jari ymmärrä, mikä ero on lihan rasvaprosentilla tai proteiiniprosentilla ja lihatuotteen kokonaisenergian jakautumisella? Väitit nimittäin näin:
        Sianlihassa on 66 % rasvaa ja proteiinia 34 %, vaikka nämä prosenttimäärät koskevat THL:n sivuilla ja Fineli-koostumustietokannan mukaan kokonaisenergian jakautumista sianlihassa?
        THL taasen kertoo selvästi, että 100 grammassa sianlihaa on rasvaa 16.3 g ja proteiinia 18.3 g. Osaatko lainkaan prosenttilaskua tai matematiikkaa yleensäkään?
        Kannattaisikohan sinun mennä Jari kouluun ja aloittaa ihan vaikka sieltä ala-asteelta käsin kaikki uudestaan? Suosittelen. Sen verran näyttävät palikat sinulla olevan sekaisin. Adventtikirkossa istuminen kun on nähtävästi tyhjentänyt sen "kovalevysi" kokonaan?

• He.ovat.pihatonttuja kirjoitti:

Et siis vieläkään Jari ymmärrä, mikä ero on lihan rasvaprosentilla tai proteiiniprosentilla ja lihatuotteen kokonaisenergian jakautumisella? Väitit nimittäin näin:
        Sianlihassa on 66 % rasvaa ja proteiinia 34 %, vaikka nämä prosenttimäärät koskevat THL:n sivuilla ja Fineli-koostumustietokannan mukaan kokonaisenergian jakautumista sianlihassa?
        THL taasen kertoo selvästi, että 100 grammassa sianlihaa on rasvaa 16.3 g ja proteiinia 18.3 g. Osaatko lainkaan prosenttilaskua tai matematiikkaa yleensäkään?
        Kannattaisikohan sinun mennä Jari kouluun ja aloittaa ihan vaikka sieltä ala-asteelta käsin kaikki uudestaan? Suosittelen. Sen verran näyttävät palikat sinulla olevan sekaisin. Adventtikirkossa istuminen kun on nähtävästi tyhjentänyt sen "kovalevysi" kokonaan?

Hep-

Tuollaista ei tarvitse kommentoida.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• He.ovat.pihatonttuja kirjoitti:

Ai, Katsoin uudelleen, ja totesin että olen lukenut liian pikaisesti.
        Ihmettelin kyllä asiaa. Joo, on totta, että oikeita lukuja löytyy alempaa mitä luin.

Kiitoksia huomautuksesta.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• omalehmä
        He.ovat.pihatonttuja kirjoitti:

Jos lienee kysymys luetun ymmärtämisestä. Sellaiseenhan viittaisi myöskin adventistinen raamatunluku. :-)

• ErehtyySitäJokainen
        jarinhotelli kirjoitti:

Ai, Katsoin uudelleen, ja totesin että olen lukenut liian pikaisesti.
        Ihmettelin kyllä asiaa. Joo, on totta, että oikeita lukuja löytyy alempaa mitä luin.

Kiitoksia huomautuksesta.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Erehdyksiä sattuu vain niille jotka tekevät jotain .

• Surrur
        He.ovat.pihatonttuja kirjoitti:

Kuinkahan on oman kovalevysi kanssa? Näistä kirjoituksista päätelle se pysähtyi kun olit uhmaiässä .

• Hei!

Luin taulukoita väärin pikaisesti. Oikea linkki ko. ravintoarvoihin on tässä;
      www.fineli.fi/food.php?foodid=713

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Geeneissä

Advnetistit on totutettu tekemään hätäisiä päätelmiä. Se kun on heillä vähän niin kuin geeneissä tuon Ellen White rouvan taholta. Hänkin kun teki hätäisiä päätelmiä ja ennustuksia ja siksi ne menivät pahasti pieleen. Ei siis mitään uutta adventismissa.

• Olet todella hyvin referoinut, verifioinut, artikuloinut ja argumentoinut väitettäsi viestissäsi?

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Kokoliha.hyvästä

Poron liha on yksi ravintorikkain lihatuote. Kivennäisaineet ja vitamiinit kun porossa huipputasoa. Sianliha taasen luokitellaan vaaleaksi lihaksi ja siksi se on myös yksi parhaimmista ja suosituimmista lihatuotteista nykyään.

• Ravintotietoinen

Jari toteaa: >>>Liha aina ei sisällä muuta kuin rasvaa ja proteiinia>>>

Olet väärässä! Lihoissa on tarpeellista ravintoa ihmiselle, vaikka toki sitä ilmankin pärjää. Ihminen on kautta aikojen syönyt lihaa, eikä lihan rasvakaan yksittäin ole mikään tekijä sairauksiin mm. sydäntauteihin. Viimeisten tutkimustulosten mukaan sokeri on suurempi haitta kaikenlaisten sairauksien syntyyn kuin esim. rasva. Kohtuullinen lihan syönti on ok, lisäksi tukee monipuolista ruokaympyrää. Lihasta puhuttaessa olisi hyvä erottaa prosessoidut jalosteet niinkuin makkarat jne erilleen, ne on tutkitusti huonoa valintaa terveyden kannalta.

Nykyään liikaa vedellään sokeria, pullaa, keksiä, valkoista jauhoa, pastaa, riisiä, perunaa ym tärkkelystä ja piilosokeria kaikissa muodoissa jolloin päivittäiset hiilihydraattimäärät nousee vähemmän liikkuvalla jopa yli500g ja jos tätä määrää vetelee vuosikaupalla romahtaa jossain vaiheessa elimistön käsittelykyky ja tuloksena varmasti lihavuus, verenpaineet ja diabetes ja sydäntaudit. Makrot olisi hyvää pitää tasaisena suurinpiirtein 30 % rasvasta, 30 % proteiineista ja 40 % hiilihydraateista.

esim. Parjatusta sianlihastakin löytyy ravinteita runsaan proteiinin lisäksi :

Kivennäis- ja hivenaineet -Fineli
      kalsium 7.6 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      rauta 0.8 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      jodidi (jodi) 3.0 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      kalium 270.0 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      magnesium 18.8 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      natrium 63.5 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      suola 161.9 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      fosfori 158.0 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      seleeni 17.5 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      sinkki 2.0 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      Typpiyhdisteet
      tryptofaani 234.5 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      Vitamiinit
      folaatti (HPLC) 1.6 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      niasiiniekvivalentti NE 8.8 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      niasiini (nikotiinihappo nikotiiniamidi) 4.9 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      pyridoksiini vitameerit (vetykloridi) (B6) 0.35 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      riboflaviini (B2) 0.25 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      tiamiini (B1) 0.89 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      B12-vitamiini (kobalamiini) 0.6 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      C-vitamiini 0 mg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      A-vitamiini RAE 8.7 µg summattu osatekijöistä THL:n tuottama
      karotenoidit 0 µg summattu osatekijöistä THL:n tuottama
      D-vitamiini 0.4 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama
      E-vitamiini alfatokoferoli 0.4 mg summattu osatekijöistä THL:n tuottama
      K-vitamiini 0.30 µg laskettu reseptistä THL:n tuottama

• Arvot ovat kovin pieniä tavallisesti usein verrattuna sellaisiin ravintoaineisiin missä on merkittäviä määriä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• pyhpyh

Sillä ei ole merkitystä, että ihmiset ovat iät ajat syöneet lihaa. Jumala ei sitä meille ruoaksi alkuaan antanut. Sillä sipuli.

• Eivoiollanointyhmä
        pyhpyh kirjoitti:

Sillä ei ole merkitystä, että ihmiset ovat iät ajat syöneet lihaa. Jumala ei sitä meille ruoaksi alkuaan antanut. Sillä sipuli.

Tämä oli jo niin tyhmä kommentti että menee jopa sinun älyvapaissa päästöissäsi top-listoille pyhpyhin idioottimaisimpiin kommentteihin.

• namianamia

Ollessani murrosikäisenä Kallioniemen leirillä leiriläisille oli suunnilleen joka päivä tarjolla maissihiutaleita, maitoa ja kidesokeria.

Niitä sai kasata lautaselle niin paljon kuin jaksoi syödä.

Täytyihän sen olla terveellistä, kun kirkko sitä tarjoili.

Tosin huhupuheena kerrottiin, että sisar White olisi suhtautunut nuivasti maidon yhdistämistä sokeriin,
      mutta asiaan suhtauduttiin niin, että huhut ovat huhuja eikä niille kannata korvaansa kallistaa.

• Hei!

Valkoinen kidesokeri ei ole ravintoa. Kaikki raffinoitu en periaatteessa menetetty ravintona.
        Valkoinen sokeri voi haitata muiden hienojen ravinteiden imeytymistä, ja valkoinen sokeri on hammaspeikon hyvä ystävä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Hei!

Valkoinen kidesokeri ei ole ravintoa. Kaikki raffinoitu en periaatteessa menetetty ravintona.
        Valkoinen sokeri voi haitata muiden hienojen ravinteiden imeytymistä, ja valkoinen sokeri on hammaspeikon hyvä ystävä.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Kidesokeri on hyvin ravintopitoista. Sen ongelma ei ole ravinnon vähyys, vaan yksipuolisuus ja se, että sillä saa tarvittavan energiamäärän kokoon turhankin helposti.

Mutta kohtuudella käytettynä sokerissa ei ole mitään epäterveellistä sinänsä. Kohtuus tosin on aika pieni määrä.

• v.aari kirjoitti:

Kidesokeri on hyvin ravintopitoista. Sen ongelma ei ole ravinnon vähyys, vaan yksipuolisuus ja se, että sillä saa tarvittavan energiamäärän kokoon turhankin helposti.

Mutta kohtuudella käytettynä sokerissa ei ole mitään epäterveellistä sinänsä. Kohtuus tosin on aika pieni määrä.

Hei!

Kidesokeri on 100% energiaa. Mitään muuta ei valkoisessa kidesokerissa ole. Hiilihydraatti on energiaa aina.
        Sokerin energia on kuitenkin hyvin nopeasi nouseva ja laskeva. Sokeria ei voi mm. siksi ajatella ihmisen energian lähteeksi ravintona.
        Energia pitäisi syödä pitkäkestoisemmassa muodossa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

Hei!

Kidesokeri on 100% energiaa. Mitään muuta ei valkoisessa kidesokerissa ole. Hiilihydraatti on energiaa aina.
        Sokerin energia on kuitenkin hyvin nopeasi nouseva ja laskeva. Sokeria ei voi mm. siksi ajatella ihmisen energian lähteeksi ravintona.
        Energia pitäisi syödä pitkäkestoisemmassa muodossa.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

On liioittelua ja yliyksinkertaistamista väittää, että sokeri ei kelpaa ihmisen ravinnoksi.

Kysymys on tilanteesta, annostelusta ja ajoituksesta.

• v.aari kirjoitti:

On liioittelua ja yliyksinkertaistamista väittää, että sokeri ei kelpaa ihmisen ravinnoksi.

Hei!

On hyvin yksinkertaista sanoa että sokeri on 100% hiilihydraatti, ja 100% energiaa, mutta sokerissa on se vika että sokerista saatava energia nousee liian äkkiä ylös, ja tippuu nopeasti alas.
        Jostakin syystä verensokerin korkeat arvot laskevat sokerin käyttöä laskemalla, mutta verensokeriin ei hiilihydraatti jota esim. viljassa sitten vaikuta.
        On tarkoitettuu että ihminen saa ravinnon jostakin muusta kuin raffinoidusta.
        Tässä tapauksessa on vain 100% energia, mutta esim. raakasokerissa on jo sitten hiven- kivennäisaineita.
        Ihmisten ravintoa ei ole tarkoitettu kuumennettavaksi ja käsiteltäväksi tehtaissa, -tahtoo mennä piloille siitä. Valkoinen vehnäjauho on sama juttu, ei ole mitään millä laskisi laskisi ravinnoksi; hiukan proteiinia ja energiaa. Energiaa saadakseen kannattaa syödä sellaista missä on mm. kivennäis- ´hivenaineita, kuituja, esim.
        Ei sokeri eikä valkoinen jauho tapa heti, mutta pitkäkestoinen liikakäyttö aiheuttaa jo ongelmia. On parempaa syötävää mitä voi paremmin laseka ravinnoksi.
        Olen varma että jokainen joka tuntee ravinto-opin asioita, ajattelee samoin.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• Historiaan
        v.aari kirjoitti:

Oletko tutustunut ihmisiin jotka syövät vain Elävää ravintoa.
        Kirjastosta voi lainata kirjan Elävä ravinto Elsa Ervamaa

• Historiaan kirjoitti:

Oletko tutustunut ihmisiin jotka syövät vain Elävää ravintoa.
        Kirjastosta voi lainata kirjan Elävä ravinto Elsa Ervamaa

Hei!

Olen 1990 alkupuoliskolla lukenut kaikkien kaupungin kirjastojen kaikki life-style- mitäposkeensa pistää kirjat. Myös elävän ravinnon osalta.
        Reseptejä kirjoittelin ennen tietokoneaikaa tiiviin mapillisen.
        Kotitaloustekniset asiat ovat olleet läpi elämän kattava harrastus, ja pikku pakko jos ei keittiöpiikaa.
        Poikasena sain koulutustakin ammattikoulun ravintotalouskeittäjä linjalla.

Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

• omalehmä

• kylläsejouskotaan

Jarin kirjoituksissa on asiaa 25% ja loput 75 on allekirjoitusta.

rasvaa ei yhtään onneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      610
      3136
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      96
      2611
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1661
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1572
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1490
    6. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      45
      1466
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1424
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      314
      1332
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1318
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1213
    Aihe