Mitä merkitsee nimi Ilkka? Siinä näyttää olevan diminutiivipääte -kka, kuten nimissä Pekka (Petri, Petros), Tuukka (Tuure), Jukka (Juhani, Juha, Johannes), vai onko sittenkään?
Nimen Ilkka merkitys
5
1057
Vastaukset
Kyse ei ole diminutiivipäätteestä; eihän ole sanoja ”Pe”, ”Tuu”, ”Ju” ja ”Il”. Sen sijaan kyseessä on sanan epäsäännöllinen – joskin usein muista sanoista mallia ottava – muuntelu. Esimerkiksi ”Jukka” kuuluu laajaan joukkoon variantteja (Juha, Juho, Jussi ym.), joissa nimen loppuosaa muunnellaan aika railakkaasti.
Etunimenä ”Ilkka” lienee melko uusi ja perustunee paljolti sukunimeen ”Ilkka”, erityisesti sankarina pidetyn Jaakko Ilkan nimeen. Sukunimen alkuperää ei ole selvitetty. Mikkosen ja Paikkalan kirjan ”Sukunimet” mukaan mahdollisia selityksiä on ainakin kaksi: muinaisskandinaavinen henkilönnimi ”Illughi” ja muinaissuomalainen nimipesye ”Ilo-”, ”Ila-”, johon kuuluvat muun muassa sukunimet (alkujaan varmaan talonnimet) ”Ilanen”, ”Ilo” ja ”Ilola”; kyseisen pesyeen voisi arvella johtuvan sanasta ”ilo” tai sanavartalosta ”ila-” (joka esiintyy mm. verbissä ”ilahtua”).- 205502
Hevosmien höpötystä!!!
- Hevoseton_mie
Tiijetäänhän nää hevosmiet...
- watch
Hevoseton_mie kirjoitti:
Tiijetäänhän nää hevosmiet...
Hevosmiehen biisit
https://www.youtube.com/watch?v=Gl-t7q_qe24
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857415- 965364
- 2534524
- 444455
- 623227
- 482646
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222328Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘282291- 482240
- 412164