Mikä oikein on nykyeurooppalaisen ja aasialaisen geneettinen sukulaisuudenaste simpanssiin, afrikkalaiseen ja neanderthalilaiseen?
On mainittu, että nykyihmisellä olisi 2-4 % neanderthalilaisen geenejä, vaan ei afrikkalaisilla. Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa?
Meillähän on neanderthalilaisen kanssa ylivoimaisesti suurin osa yhteisiä geenejä, sillä jo 5 miljoona vuotta sitten eri haaroihin joutuneella ihmisellä ja simpanssilla mainitaan olevan 0.6-2 % eriäviä geenejä.
Onko siis niin, että nykyihmisen ja neanderthalilaisen ERILAISISTA geeneistä olisi meillä n. 2-4 %? Mitä silloin tarkoittaisi "erilaiset" geenit, jos meillä olisi samanlaiset kuin neanderthalilaisilla? Niitäkö yhteisiä geenejä, joita afrikkalaisilla ei ole?
Voisiko joku asiaatunteva selittää, mitä tarkoittaa, että meillä on 0.6-2 % eriäviä geenejä simpanssin kanssa ja 2-4 % neanderthalilaisen geenejä. Ei näytä olevan kyse samasta laskutavasta.
Sama kysymys myös denisovanihmisen geeneistä nykyihmisillä.
Nykyihmisen sukulaisuudenaste muihin ihmisiin
0
61
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän48950Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll15828Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl497779- 46707
- 42644
- 36586
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30586Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE169536Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37530- 44480