Mitä se sellainen tähtipöly on? Onko vain runoilijoiden keksimä juttu?
Tähtipölyä?
7
1557
Vastaukset
- Kalju_Pitkätukka
Tähtien välisessä avaruudessa on toki pölyä, kaasua, ja kaikenmaailman mujua.
Mitä sitten runoilijat ja viisunikkarit tarkoittavat tähtipölyllä, star dust:illa...
Tähtisumulla voidaan taas tarkoittaa moniakin asioita.
Esim. moni avonainen tähtijoukko näyttää paljain silmin tai kiikarilla katsottuna sumuläikältä, vaikka kyseessä on kymmenien, satojen tai tuhansien tähtien muodostama joukko, yksittäiset tähdet eivät vain erotu.
Galaksitkin näyttävät kiikarissa tai kaukoputkessa sumuläikiltä, tähtisumuiksikin olen kuullut jossain niitä sanottavan, galaksissa voi olla satoja miljardeja tähtiä.
Oma Linnunratamme on galaksi, ja osan siitä voimme havaita pieänä yönä(erityisesti sykyllä) taivaan yli kulkevana sumumaisena juovana.- Kalju_Pitkätukka
Lisäystä: taivaalla voi nähdä myös sumumaisia kohteita, jotka muodostuvat kaasu- ja pölypilvistä, mm. Orionin suuri kaasusumu.
Kuolleet tähdet jättävät ympärilleen myös sumuja, kuten Lyyran rengassumu ja Härän Rapusumu.
- Kalju_Pitkätukka
Siinäpä sitä:
https://www.youtube.com/watch?v=cRjQCvfcXn0- Kalju_Pitkätukka
We are stardust, billion year old carbon...
Tähtienvälinen pöly in räjähtäneiden tähtien jäänteitä.
Kaikki vetyä ja heliumia raskaampi aine (ja osa heliumistakin)on syntynyt tähtien ydinreaktioissa.
Eli kaikki vetyä ja heliumia raskaammat alkuaineatomit meissä ovat tähdistä peräisin. Olemme kirjaimellisesti tähtien lapsia ja pieni osa meitä on ihan alkuräjähdyksen peruja.
Tässähän alkaa tuntea itsensä vanhaksi.- etetywertywteyw
Miten niin "pieni osa" meitä on alkuräjähdyksen peruja? Onko siis materian määrä kasvanut alkuräjähdyksen jälkeen?
etetywertywteyw kirjoitti:
Miten niin "pieni osa" meitä on alkuräjähdyksen peruja? Onko siis materian määrä kasvanut alkuräjähdyksen jälkeen?
Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin. Pieni osa atomeistamme on alkuräjähdyksen perua. Oikeastaan se osa ei ole edes kovin pieni. H2O on yleisin molekyyli ihmisessä, joten vetyatomeja meissä on melko paljon. Heliumin määrästä minulla ei ole hajuakaan. Nämäkin ovat saattaneet kiertää tähden kautta, mutta tietääkseni vetyä ei ole BB:n jälkeen syntynyt ja taas heliumia raskaammat alkuaineet ovat (lähes) yksinomaan tähdissä syntyneitä.
Menikö nyt oikein?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339