Tähtipölyä?

trrtyryty

Mitä se sellainen tähtipöly on? Onko vain runoilijoiden keksimä juttu?

7

1557

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalju_Pitkätukka

Tähtien välisessä avaruudessa on toki pölyä, kaasua, ja kaikenmaailman mujua.

Mitä sitten runoilijat ja viisunikkarit tarkoittavat tähtipölyllä, star dust:illa...

Tähtisumulla voidaan taas tarkoittaa moniakin asioita.

Esim. moni avonainen tähtijoukko näyttää paljain silmin tai kiikarilla katsottuna sumuläikältä, vaikka kyseessä on kymmenien, satojen tai tuhansien tähtien muodostama joukko, yksittäiset tähdet eivät vain erotu.

Galaksitkin näyttävät kiikarissa tai kaukoputkessa sumuläikiltä, tähtisumuiksikin olen kuullut jossain niitä sanottavan, galaksissa voi olla satoja miljardeja tähtiä.

Oma Linnunratamme on galaksi, ja osan siitä voimme havaita pieänä yönä(erityisesti sykyllä) taivaan yli kulkevana sumumaisena juovana.

• Kalju_Pitkätukka

Lisäystä: taivaalla voi nähdä myös sumumaisia kohteita, jotka muodostuvat kaasu- ja pölypilvistä, mm. Orionin suuri kaasusumu.

Kuolleet tähdet jättävät ympärilleen myös sumuja, kuten Lyyran rengassumu ja Härän Rapusumu.

• Kalju_Pitkätukka
      • Kalju_Pitkätukka

We are stardust, billion year old carbon...

Tähtienvälinen pöly in räjähtäneiden tähtien jäänteitä.

Kaikki vetyä ja heliumia raskaampi aine (ja osa heliumistakin)on syntynyt tähtien ydinreaktioissa.

• Eli kaikki vetyä ja heliumia raskaammat alkuaineatomit meissä ovat tähdistä peräisin. Olemme kirjaimellisesti tähtien lapsia ja pieni osa meitä on ihan alkuräjähdyksen peruja.
      Tässähän alkaa tuntea itsensä vanhaksi.

• etetywertywteyw

Miten niin "pieni osa" meitä on alkuräjähdyksen peruja? Onko siis materian määrä kasvanut alkuräjähdyksen jälkeen?

• etetywertywteyw kirjoitti:

Miten niin "pieni osa" meitä on alkuräjähdyksen peruja? Onko siis materian määrä kasvanut alkuräjähdyksen jälkeen?

Olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin. Pieni osa atomeistamme on alkuräjähdyksen perua. Oikeastaan se osa ei ole edes kovin pieni. H2O on yleisin molekyyli ihmisessä, joten vetyatomeja meissä on melko paljon. Heliumin määrästä minulla ei ole hajuakaan. Nämäkin ovat saattaneet kiertää tähden kautta, mutta tietääkseni vetyä ei ole BB:n jälkeen syntynyt ja taas heliumia raskaammat alkuaineet ovat (lähes) yksinomaan tähdissä syntyneitä.
        Menikö nyt oikein?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe