Olen 41 vee nainen ja painot jalkaprässissä nyt 200 kg. Ei tunnu pahalta, menee helposti 3 x 12 toistoa. Olen käynyt salilla noin puoli vuotta.
Mikä tässä on nyt hyvä tulos? Paljonko uskaltaa lisätä ? Kun oon seurannut noita naisia tuolla salilla niin tosi monella jotain 50 kg painot. Miksi tehdään niin pienillä painoilla?
Viisaammat neuvokaa tyhmää :) Antakaa vinkkejä muutenkin salille. Käyn 3 kert. viikossa, teen pt:n laatiman ohjelman mukaan, painot alusta kaksinkertaistuneet.
Jalkprässin painot ?
25
4383
Vastaukset
- WaldemarHagert
Lopeta se jalkaprässillä vitkutus ja opettele tekemään kyykyjä / askelkyykkyjä - tulet huomaamaan huomattavan eron treenin tehokkuudessa !
Olen täysin samaa mieltä Wallun kanssa!
Kisänä toteaisin taas kerran, että prässien kiloista on täysin turha puhua koska niissä on eroja ja ratkaisevinta on millä polvikulmillea prässiä tehdään.
Hupi mielessä kokeilin eräällä salilla prässiä puolikyykyn, ponnistuskulmien tietämiin. Siellä oli kaksi paria 25kg levyjä, sitten normaaleja 20kg jne. En alskenut kiloja mutta latasin kelkan vaakatapit täyteen ja lisäksi kelkan päällä olevaan muutaman levyn.
Mutta EI JUOLAHTAISI MIELEENIKÄÄN PUHUA PRÄSSIKILOISTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Syvä- tai mieluummin pohjakyykky takaa ja edestä tehtynä ovat treeniä joiden kiloista voi varauksella puhua.- warriorinjälkeläinen
En tiedä kuka hölmö on keksinyt prässin, täysin turha vekotin. Joskus myös hupimielessä kokeilin, niin tein 3x50 toistoa jotta sai jotain tuntumaa jaloille, mut seki huonosti, kg en muista, mutta joka sarjan jälkeen lisäilin kiekkoja. Jalkakoukistus ja -ojennus vekottimet on myös ihan turhia.
Tee noita edellämainittuja liikkeitä, hyppelyitä, ponnistusloikkia ja juoksuspurtteja ja jos salilla on vielä rappuset niin juokset niitä ylös ja alas ja hyppien ja loikkien. Yhdenjalankyykkyjä. Mukavaa vaihtelua. - Mies3210
Prässin kilot eivät tosiaan vertailukelpoisia, koska laitteet eivät identtisiä.
Ihan hyvä liike prässi kuitenkin, ei sitä kokonaan hylätä kannata ja monet ammattilaisetkin pumppaavat prässiä. Kyykky on vaikeampi ja hitaampi oppia, eikä siinä oppinutkaan pysty rääkkäämään lihaksia yhtä loppuun kuin prässissä, koska toisto ei saa epäonnistua tai rämähdät lattialle vaarallisesti ja kiusallisesti. Prässissä taas pääset alta poi,, vaikka voimat loppuisivatkin kesken toiston. Mutta kyllä kyykkyäkin kannattaa treenata, saattaa olla prässiä parempikin liike, muttei prässiä silti tarvitse hylätä.
Painoja uskallat laittaa niin paljon kuin pystyt. Lisää vaikka 5-10kg per sarja, kunnes et enää voi lisätä. Tämä lisääminen siis tapahtuu turvallisimmin jopa usean treenipäivän kuluessa eli tänään 200-210-220 -sarjat, seuraavana jalkapäivänä 230-240-250, seuraavana 260 jne.., kunnes et enää pysty tekemään 12:sta toistoa.
Mitään polvi- tai muita nivelkipuja ei saa tuntua.
Vastusta saat säädeltyä myös syvyyttä ja nopeutta säätelemällä. Mitä syvemmälle ja hitaammin, sen raskaampaa. Voit myös vähän vaihdella nopeutta sarjojen ja treenipäivien kesken. Palautus alas ei saa koskaan olla repivän nopea, ylöspäin saa kyllä räjäyttää täysillä, kunhan on vähän lämmitellyt ja tuntee liikkeen. Itse pidän käsiä ristissä rinnan päällä, jolloin reidet eivät tule ihan niin alas. Ihan alimmasta asennosta kun on vaikea ja ehkä selälle epäterveellistäkin ponnistaa. Jos repii viimeisiä mahdollisia toistoja, niin voi vähän auttaa käsillä polvia työntäen alhaalla.
200kg on tosiaan prässissä yllättävän helppo, ainakin miehille. 400 alkaa olla tiukka rautaläjä meikäläisellekin. Suurin osa tämän päivän salitreenaajista vaan treenaa hipsutellen juuri jotain vitsikästä 50kg painoa ylös alas. Jos haluaa kehittyä, niin pitää runtata niitä painoja niin, että paska lentää toisesta ja perkele toisesta päästä ja kävely pukkariin ja kotiin sujuu kuin ankalta. Jos oikein hyvän treenin olet vetänyt, niin pukkarissa oksettaa niin, ettei jaksaisi edes suihkussa käydä, eivätkä jalat kantaisikaan sinne. No ihan joka treenin ei tarvitse olla tällainen.
En ole ammattilainen, enkä ota mitään vastuuta puheistani, mutta lämpimästi suosittelen. - prässi
jalkaprässi on paras keksintö, mitä tulee kuntosalilaitteisiin.
Jos ihminen olisi ikuisesti 20 -vuotias, voitaisiin sitä pitää turhana.
Kilpaileminen ei kuulu jalkaprässiharjoitteluun, voi kilpailla vain itsensä kanssa. - kyykkyä20v
Unohda prässit ja aloita kyykkäämään. Mieluiten jonkun asiansa osaavan valvonnassa. Et varmasti tule katumaan.
- legdayhanday
Kuntosalilaitteet ovat monesti aika turhia ja huonoja, mutta jalkaprässi ja ylätalja ovat hyviä ja ne myös toimivat.
- warriorinjälkeläinen
Luettelit just pari huonoa.
Itse kannatan kehonpainoharjoittelua ja vapaita painoja. Minulle riittää kun salilla on lattiapinta-alaa ja leuanvetotanko. Plussaa on lisäpainolevyt, tangot, kahvakuulia, käsipainoja, dippiteline, tasapenkki ja pehmustettumatto. - Mies3210
warriorinjälkeläinen kirjoitti:
Itse kannatan kehonpainoharjoittelua ja vapaita painoja. Minulle riittää kun salilla on lattiapinta-alaa ja leuanvetotanko. Plussaa on lisäpainolevyt, tangot, kahvakuulia, käsipainoja, dippiteline, tasapenkki ja pehmustettumatto.Ei se lihas sitä tiedä, että onko työn alla kehonpaino vai mikä? No avustaville lihaksille ja tasapainolle tietenkin parempi mitä huterampi liike.
- warriorinjälkeläinen
Mies3210 kirjoitti:
Ei se lihas sitä tiedä, että onko työn alla kehonpaino vai mikä? No avustaville lihaksille ja tasapainolle tietenkin parempi mitä huterampi liike.
Ei lihas tiedä, mutta lihakset tietää. Kuten sanoit: "avustaville lihaksille ja tasapainolle tietenkin parempi mitä huterampi liike."
Eli kokonaisvaltaisempaa... - handaylegday
warriorinjälkeläinen kirjoitti:
Itse kannatan kehonpainoharjoittelua ja vapaita painoja. Minulle riittää kun salilla on lattiapinta-alaa ja leuanvetotanko. Plussaa on lisäpainolevyt, tangot, kahvakuulia, käsipainoja, dippiteline, tasapenkki ja pehmustettumatto.Kyykky on ikävä liike. Polvet ja selkä, eikä tule hyvää kokonaisvaltaista tekemisen tunnetta kuten prässillä. Isoja painoja prässätessä koko keho jännittyy, toisin kuin kyykyssä, jossa tasapainoilu ja ketjun heikot lenkit vähentää puristusta.
Ylätalja on loistava vaihtoehto leuanvedolle. Saa tuntumaa eikä tarvii kylmiltään aloittaa rikkomaan paikkoja maksimipainolla. - warriorinjälkeläinen
handaylegday kirjoitti:
Kyykky on ikävä liike. Polvet ja selkä, eikä tule hyvää kokonaisvaltaista tekemisen tunnetta kuten prässillä. Isoja painoja prässätessä koko keho jännittyy, toisin kuin kyykyssä, jossa tasapainoilu ja ketjun heikot lenkit vähentää puristusta.
Ylätalja on loistava vaihtoehto leuanvedolle. Saa tuntumaa eikä tarvii kylmiltään aloittaa rikkomaan paikkoja maksimipainolla.Toki se kyykky on haasteellisempi. Pienillä painoilla kannattaa aloittaa ja paljon toistoja.
Heti vaan kun mahdollista, niin omakeho käyttöön. - faktatkuntoon
handaylegday kirjoitti:
Kyykky on ikävä liike. Polvet ja selkä, eikä tule hyvää kokonaisvaltaista tekemisen tunnetta kuten prässillä. Isoja painoja prässätessä koko keho jännittyy, toisin kuin kyykyssä, jossa tasapainoilu ja ketjun heikot lenkit vähentää puristusta.
Ylätalja on loistava vaihtoehto leuanvedolle. Saa tuntumaa eikä tarvii kylmiltään aloittaa rikkomaan paikkoja maksimipainolla.MITÄH!!! Kyykky pitää vain tehdä oikein, niin se on yksi parhaista liikkeistä, koska siinä aktivoituu jalkojen lisäksi myös keskivartalo. Monet eivät kyykkää, vaan tekevät prässiä koska kyykky on vaikeampi ja raskaampi liike suorittaa. Suurin ongelma on juuri huono keskivartalon lihaksisto. Eli treenissä ensin kyykky ja lisäksi voi tehdä apuliikkeenä prässin...
- Mies3210
faktatkuntoon kirjoitti:
MITÄH!!! Kyykky pitää vain tehdä oikein, niin se on yksi parhaista liikkeistä, koska siinä aktivoituu jalkojen lisäksi myös keskivartalo. Monet eivät kyykkää, vaan tekevät prässiä koska kyykky on vaikeampi ja raskaampi liike suorittaa. Suurin ongelma on juuri huono keskivartalon lihaksisto. Eli treenissä ensin kyykky ja lisäksi voi tehdä apuliikkeenä prässin...
Raskaammalta prässi kyllä tuntuu, koska siinä voi todella pumpata kaiken ulos koneesta. Kyykyssä on aina jätettävä vähän reserviin, jotta pääsee viimeisen toiston jälkeen tolpilleen ja telineeseen.
Mutta puolensa kyykyssäkin, suosittelen tekemään molempia. - vm43
Mies3210 kirjoitti:
Raskaammalta prässi kyllä tuntuu, koska siinä voi todella pumpata kaiken ulos koneesta. Kyykyssä on aina jätettävä vähän reserviin, jotta pääsee viimeisen toiston jälkeen tolpilleen ja telineeseen.
Mutta puolensa kyykyssäkin, suosittelen tekemään molempia.Etukyykky on aina varman päälle. Jos ei nouse niin tanko eteen.
Takakyykkyyn varmistajat. Ilman varmistajia pystyy tarvittaessa kippaamaan tangon taakse. Painopiste oikein! Jos on homma alkuunkaan hallinnassa. - Mies3210
vm43 kirjoitti:
Etukyykky on aina varman päälle. Jos ei nouse niin tanko eteen.
Takakyykkyyn varmistajat. Ilman varmistajia pystyy tarvittaessa kippaamaan tangon taakse. Painopiste oikein! Jos on homma alkuunkaan hallinnassa.Ei ole varmistajia yleensä, eikä kehtaa rymäytellä. Mutta kiitos vinkeistä, pitää joskus yrittää.
Toinen ongelma on se, että tekniikka alkaa sortua ennen kuin reidet huutavat hoosiannaa. Prässissä voi rääkätä reidet tukkoon rauhassa. - kyykkyonhjuva
Mies3210 kirjoitti:
Ei ole varmistajia yleensä, eikä kehtaa rymäytellä. Mutta kiitos vinkeistä, pitää joskus yrittää.
Toinen ongelma on se, että tekniikka alkaa sortua ennen kuin reidet huutavat hoosiannaa. Prässissä voi rääkätä reidet tukkoon rauhassa.Itse teen niin että jätän reserviin voimia ja pienennän painoa, pienemmällä painolla jaksaa taas tehdä lisää. Lopuksi omalla painolla askelkyykkyä, niin loppuun että saa kontata tuolille..
Ei siinä enää prässit tule mieleen. Hyvä kun salilta pääsee kotiin kävelee ja raput ylös kotiovelle. - vm43
Mies3210 kirjoitti:
Ei ole varmistajia yleensä, eikä kehtaa rymäytellä. Mutta kiitos vinkeistä, pitää joskus yrittää.
Toinen ongelma on se, että tekniikka alkaa sortua ennen kuin reidet huutavat hoosiannaa. Prässissä voi rääkätä reidet tukkoon rauhassa.Tuossa lienee ero? En ole koskaan huutanut hoosiannaa vaan hakenut tehoa etukyykkyyn kertasuoritusta ( = työntöön valmistautumista ) varten.
Tosin nykyään pelkästään hidastaakseni tehokatoa. - kjjhkkb
Mies3210 kirjoitti:
Toinen ongelma on se, että tekniikka alkaa sortua ennen kuin reidet huutavat hoosiannaa. Prässissä voi rääkätä reidet tukkoon rauhassa.No jos paketti hajoaa, ennen kuin reidet huutaa hoosiannaa, niin keskivartalon lihaksisto on kyllä todella huonossa kunnossa... Itse käytän vyötä kyykyssä viimeisissä sarjoissa, mutta pyrin treenaamaan mahdollisimman pitkään ilman vyötä...
- powercenter
Vertailuksi, eräs raw voimanoston nuorten maailmanmestari (17 v. nainen) treenaa jalkatreeneissä usein myös prässisarjoja ja tekee esim. 240 kg:lla ( kelkka) kymmenen toiston sarjoja. Kyykkytulos on n. 140 kg.
- eivoivittuverrata
Vertailusi on tyhjänpäiväinen !
- fghjnmk
Jalkaprässipainoja on turha vertailla satunnaisesti salilla näkemiesi ihmisten kanssa. Itse esim. teen jalkaprässiä usein jalkatreenin lopuksi, jolloin painot ovat huomattavasti pienemmät kuin jos sen tekisi jalkatreenin ensimmäisenä liikkeenä. Jalkaprässissä on hyvä pumppailla vielä viimeset voimat jaloista. Myös kevyellä viikolla tulee joskus pumppailtua jalkaprässissä.
- vuktefhb
Mä teen nykyään joka toinen vko kyykyn ja joka toinen vko prässiä muut venkutukset perään ja ihan hyvin toimeen voitte tulla tsekkaan mun kintut jos ette usko :b
- warriorinjälkeläinen
En usko. Kerro osoite. Otan myös kameran mukaan ja haluan ottaa videoo ja kuvan sun kintuista ja laitan faceen ja youtubeen ja dokumenttia miten ne on tehty.
- eimustavalkoistatämäkään
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia eri liikkeissä. Minä olen pieni rimpula, parikymppinen mies, saliharjoittelusta ei ollut kokemusta ennen tammikuuta. Tällä hetkellä prässissä on 40kg edestä kiekkoja, niitä jaksan pinnistellen työnnellä sen 4x10-12. Ajattelin tosin seuraavana jalkapäivänä kokeilla laittaa 20kg lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka983060GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24771