Laihdutus vs. Kiinteytys

Mies25vu

Tilanteeni. Heräsin vihdoin asiaan, että painoa on tullut minulle liikaa. No, Reilussa kuukaudessa 10 kg on nyt lähtenyt. Aloituspaino noin 100 kg (pituus 180). Painoa tuntuu siis lähtevä suhkot helposti ja tietysti vielä toinen 10 kg saa ainakin luvan lähteä. Pienemmät vaatteet sopii nyt päälle, mikä tietysti näyttää paremmalle vaatteet päällä. Olen silti pettynyt siihen, että vartaloni ei ole muuten oikeastaan komistunut, siis kiinteytynyt. Lähteekö minulla paino nyt lihaksista vai näkyykö muutokset vasta rajumman laihdutuksen jälkeen? Erityisesti haluaisin keskivartalon ja ylisuuret miehen rinnat kiinteämmäksi. Sellaiseksi, josta tytöt tykkää :)

Siis kysymys oli, että mitä eroa on kiinteytymisellä ja laihtumisella?

15

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salimimmix

      Niin. Kiinteytyminen on mun mielestä lihaskasvu rasvanpoltto tai pelkkä jompi kumpi riippuen vähän alkutilanteesta ( jos on jo lihasmassaa, rasvan palaminen tuo lihakset esiin, jos on vähän lihasmassaa eikä ihan älyttömästi rasvaa, lihaskasvu tuo lisää kiinteyttä vaikka rasvan määrä ei vähenisi, rasva% toki pienenee). Toki koko sana on aivan tyhmä, kun voisi vain puhua rasvaprosentin pienentämisestä. Tällöin voi paino jopa nousta.
      Laihtuminen nyt voi tarkottaa mitä vaan, yleensä lienee puhuaan painon laskusta erottelematta sen enempää lähteekö paino lihaksista vai rasvasta vaiko molemmista.

    • Mies25vu

      Nyt siis painoa se 90. Häviääköhän mun aiemmant lihakset liian vähän syönnin takia? Mittarin mukaan kulutan 3500kcal/pv, mutta nyt laihduttaessa syön vain 1000 kcal/pv. Kannattaisiko minun lisätä ruokaa ja treeniä? Olen vain jotenkin ajatellut, että ainoa keino saada rasvaa pois on syödä vähemmän.

      Toisaalta haluan kyllä myös painoa pois, sillä pidän juoksemisesta ja siinä jalat on kovilla nykypainolla

      • salimimmix

        No siis toki ainoa keino saada rasvaa pois on syödä vähemmän, mutta järki siinäkin saa olla mukana. Meidän keho on suunniteltu siten, että se kerää rasvaa huonoja aikoja varten ja säästelee energiaa kun on huono aika. Kun vähentää energiansaantia hurjasti, keho luulee, että on huono aika ja paitsi vähentää energiankulutusta, polttaa myös lihaksia, jotka kuluttaa sitä energiaa (lihasmassa vilkastuttaa aineenvaihduntaa). Tämä taas hidastaa rasvanpolttoa. Yleensä nopea painonpudotus aiheuttaa sen, että paino tulee myös nopeasti takaisin kun alkaa syömään enemmän (ja let's face it, 1000kcal on liian vähän, on aika mahdoton kasata 1000kcal ruokavalio, josta saa kaikki tarvittavat rasvat, proteiinit, vitamiinit ja mineraalit mitä ihminen tarttee). Olet antanut kehosi ymmärtää, että ruokaa ei ole saatavilla ja kun sitä taas on, se varastoi minkä pystyy ja helpoiten energia varastoituu rasvana.
        Mun mielestä paras tapa pitää rasva% alhaisena on ylläpitää säännöllisiä elämäntapoja, nukkua tarpeeksi, syödä paljon kasviksia, syödä ruokia, jotka on mahdollisimman tuoreita ja prosessoimattomia, välttää sokeria, ja pitää elämäntyyli aktiivisena (ts. liikkua pitkin päivää) ja pitää kovat treenit lyhytkestosina. On tylsää joo ja rasvan palaminen saattaa viedä aikaa (varsinkin jos sitä on paljon ja muutenkin kroppa sekasin), mutta en näe muuta kestävää vaihtoehtoa.


      • Mies25vu
        salimimmix kirjoitti:

        No siis toki ainoa keino saada rasvaa pois on syödä vähemmän, mutta järki siinäkin saa olla mukana. Meidän keho on suunniteltu siten, että se kerää rasvaa huonoja aikoja varten ja säästelee energiaa kun on huono aika. Kun vähentää energiansaantia hurjasti, keho luulee, että on huono aika ja paitsi vähentää energiankulutusta, polttaa myös lihaksia, jotka kuluttaa sitä energiaa (lihasmassa vilkastuttaa aineenvaihduntaa). Tämä taas hidastaa rasvanpolttoa. Yleensä nopea painonpudotus aiheuttaa sen, että paino tulee myös nopeasti takaisin kun alkaa syömään enemmän (ja let's face it, 1000kcal on liian vähän, on aika mahdoton kasata 1000kcal ruokavalio, josta saa kaikki tarvittavat rasvat, proteiinit, vitamiinit ja mineraalit mitä ihminen tarttee). Olet antanut kehosi ymmärtää, että ruokaa ei ole saatavilla ja kun sitä taas on, se varastoi minkä pystyy ja helpoiten energia varastoituu rasvana.
        Mun mielestä paras tapa pitää rasva% alhaisena on ylläpitää säännöllisiä elämäntapoja, nukkua tarpeeksi, syödä paljon kasviksia, syödä ruokia, jotka on mahdollisimman tuoreita ja prosessoimattomia, välttää sokeria, ja pitää elämäntyyli aktiivisena (ts. liikkua pitkin päivää) ja pitää kovat treenit lyhytkestosina. On tylsää joo ja rasvan palaminen saattaa viedä aikaa (varsinkin jos sitä on paljon ja muutenkin kroppa sekasin), mutta en näe muuta kestävää vaihtoehtoa.

        En ajatellut lopettaa tätä mitenkään yllättäin vaan vaiheittain lisätä hieman ravintoa ja seurata vaakaa. Samalla tietysti jatkaa liikkumista

        Ehkä minun tosiaan kannattaa hieman tinkiä tahdista ja syödä vähän enemmän.


    • dfagtrh

      1000kcal/pv on aivan liian vähän. Kroppa menee säästö liekille ja lakkaa polttamasta rasvaa. Kroppasi polttaa tällä hetkellä siis lihaksia päivittäisien toimintojen ylläpitoon.
      Tollasilla minimi minimi kalori dieeteillä ei saa yleensäkään muuta kuin haittaa aikaiseksi.
      Sellainen laskennallisesti 1000kcal jos olet miinuksella niin se on hyvä tahti vähän ehkä enemmänkin voi ottaa mutta siinä menee raja. yli tahtia 1kg/viikko jos laihdut rasvaa.

      • warriorinjälkeläinen

        Sekin riippuu mihin aikaan ajoittaa syömisen ja etenkin mitä syö.

        Itse syön kunnon aterian kerran päivässä. En ole laskenut mutta varmaan päivää kohti vähän reilu 1000kcal.

        Lenkin tai treenin jälkeen, proteiinipitoista, esim. raejuustopurkki ja joku hedelmä tai marjoja.

        Illalla kunnon ruoka.

        Tätä kutsutaan warrior dietiksi.

        Kannattaa katsoa video. Enemmän tietoa.
        https://www.youtube.com/watch?v=GqBQgbSZsRs

        Ei tarvitse pelätä että lihoo, vaikka söisi paljon illlalla. Ei myöskään lihakset lähde. Jos on ylimääräistä niin läski palaa. Jos ei ole ylimääräistä, niin pysyy timminä ja voimat kasvaa.

        Olen mies, 80kg.


      • Mies25vu

        "Sellainen laskennallisesti 1000kcal jos olet miinuksella niin se on hyvä tahti"
        Onkohan realistista luottaa, että minun kulutus tosiaan on se 3500, kuten aloittaja epäili?


      • warriorinjälkeläinen
        Mies25vu kirjoitti:

        "Sellainen laskennallisesti 1000kcal jos olet miinuksella niin se on hyvä tahti"
        Onkohan realistista luottaa, että minun kulutus tosiaan on se 3500, kuten aloittaja epäili?

        Riippuu miten paljon liikut. Jos teet raskasta duunii, voi kulutuksesi olla hyvinkin paljon. Jos istut päivät kulutat vähän.

        Lue pätkäpaastosta infoa netistä. Se on hyvä tie terveyteen. Sillä on lukuisia positiivisia terveydellisiä vaikutuksia, eikä tartte jatkuvasti syödä ja olo on energinen ja keskittymikyky hyvä. Warrior diet on just sitä, syödään kunnon ateria vain kerran päivässä. Mut pätkäpaastosta on monia versioita.


      • Mies25vu

        Tuntuu oudolta, että toisten mukaan on juuri tärkeää syödä tasaisin väliajoin, ja sitten on tuollaisia diettejä


      • ruokavalio
        Mies25vu kirjoitti:

        Tuntuu oudolta, että toisten mukaan on juuri tärkeää syödä tasaisin väliajoin, ja sitten on tuollaisia diettejä

        Tasaisin väliajoin syömällä takaa sen, että saa tarpeeksi ruokaa. Mutta tässäkin lienee henkilökohtaisilla mieltymyksillä osansa kuinka usein päivässä haluaa syödä.


    • warriorinjälkeläinen

      Mielestäni ne toiset ovat outoja. Ovat jatkuvassa letkuruokinnassa. Ateriasta jos on useampi tunti aikaa, tuntevat he heikotusta. Minä pystyn työskentee päivän ja vetää työtauolla kovan treenin, vaikka edellisestä ruokailusta olisi 16-24h. Treeninkään jälkeen ei ole kiire syödä, syön kevyesti, marjoja ja vähän proteiinipitoista. Ja voi kuule, olen kuin duracellpupu koko päivän. Ei heikotusta, ei väsymystä. Näin menty kohta 2v.

      Se, että syö periaatteessa terveellisiä, hiilihydraattipitoisia ruokia pitkin päivää, takaa valitettavasti sen, että elimistö tottuu hiljalleen jatkuvaan "letkuruokintaan" . Se pitää verensokerin vakaana ja olon "rautaisena" niin kauan kun "potilas" on ruokinnassa. Kun letku irrotetaan ja kaloreiden sekä hiilihydraattien saanti vähenee tai loppuu, menee potilas puolessa päivässä niin tahdottomaan kuntoon, että tekee paahtoleivän siivusta syntejä arvaamattomia. Ei ole mikään ihme että on paljon sairaita ja ylipainoisia.

      Jokaisen oma päätös, voi olla letkuruokinnassa, heikottaa jos ei parintunnin välein saa ruokaa, paino sahaa edestakas. Tai haluatko olla soturi, joka ei pienestä väsy ja kroppa kuin antiikin soturilla. Kumpi sinä haluat olla?

      • Mies25vu

        En nyt tarkoittanut syödä hiilihydraatteja vaan vähähiilihydraattista kaloriköyhää ruokaa. Näissä Jutta -ohjelmissahan niille tehdään niitä eväspakkauksia, että on varmasti ruoansulatus kokoaika hommissa. Jännä, että näissä mennään ihan vastakohdista toiseen.


      • warriorinjälkeläinen
        Mies25vu kirjoitti:

        En nyt tarkoittanut syödä hiilihydraatteja vaan vähähiilihydraattista kaloriköyhää ruokaa. Näissä Jutta -ohjelmissahan niille tehdään niitä eväspakkauksia, että on varmasti ruoansulatus kokoaika hommissa. Jännä, että näissä mennään ihan vastakohdista toiseen.

        Miksi elämän täytyy olla jatkuvaa syömistä ja paskoomista? Silti, kyllä se mullaki vatta toimii, kerran tai 2 päivässä täytyy käydä pöntöllä. Juominen on tosi tärkeetä, on sitte minkälainen systeemi tahansa. En tiedä minkälaista systeemiä Jutta tarjoaa. Mutta kuten sanottu, teet itse valintasi. Kerran päivässä syömisen totuttelemiseen voi mennä myös oma aikansa, etenki jos on monesti päivässä tottunut syömään. Minullaki meni oma aikani, mutta en kadu, enkä vanhaan systeemiin enää pala. Luin jostain että maailman vanhin ihminenki söi harvoin.


      • salimimmix

        Se, että syö useammin päivässä, ei tarkoita sitä, että syö hiilihydraattipitoisia ruokia jatkuvasti. Oma ruokavalioni koostuu proteiineista, kasviksista, rasvoista ja hedelmistä sekä marjoista ja riisiä tms. hiilaripitoista syön vasta treenin jälkeen. Syön nelisen ateriaa päivässä eikä mulle tule väsymystä ja heikotusta jos ateriaväli venyy, nälkä kylläkin ja sitäkin kestää. Verensokeri pysyy tasaisena, koska tarvittaessa sokeria pystytään irrottamaan lihasten glukoosivarastoista vaikka sitä ruokaa ei heti saisikaan. Näin se keho toimii kun verensokerin säätelymekanismit on kunnossa.


      • warriorinjälkeläinen
        salimimmix kirjoitti:

        Se, että syö useammin päivässä, ei tarkoita sitä, että syö hiilihydraattipitoisia ruokia jatkuvasti. Oma ruokavalioni koostuu proteiineista, kasviksista, rasvoista ja hedelmistä sekä marjoista ja riisiä tms. hiilaripitoista syön vasta treenin jälkeen. Syön nelisen ateriaa päivässä eikä mulle tule väsymystä ja heikotusta jos ateriaväli venyy, nälkä kylläkin ja sitäkin kestää. Verensokeri pysyy tasaisena, koska tarvittaessa sokeria pystytään irrottamaan lihasten glukoosivarastoista vaikka sitä ruokaa ei heti saisikaan. Näin se keho toimii kun verensokerin säätelymekanismit on kunnossa.

        Moni syö just noin miten kuvailin ja hiilaria suurimmaksi osaksi. Ja jos ei ole välkkäriä mukana, kun jonnekki lähtee, vaikka reissuun, niin alkaa heikottaa.

        1980-luvulla suositus aamupalan tärkeydestä ja tiheästä syömisestä ilmestyi joka paikkaan, myös ravitsemussuosituksiin. Ei ole mitenkään sattumaa, että lihavuus alkoi nopeasti yleistyä 1980-luvulla samaa tahtia kuin tiheän syömisen suosituskin.(Toiseksi 1980-luvun suositusten ongelmana on ollut myös tieteellisesti huonosti perustellun vähärasvaisen ruoan suosituksen, joka on johtanut hiilihydraattien liikakäyttöön).

        Yleinen kehotus siis on että syödään usein ja satsataan siihen aamiaiseen. Joskus kun sellaista olen noudattanut niin painoni nousi ja olin jatkuvasti vähän väsynyt, myös syömishaluja oli pitkin päivää ja myös etenkin illalla, energiaa ei myöskään ollut treenata niin kovaa. Myöskin kun pitkin päivää syö ja rajoittaa kaloreita, niin silloin on vähän niinkuin jatkuvasti nälkä. Toki olen myös karppia kokeillut, eli vähähiilihydraattista ruokavaliota, ihan jees sekin, mutta nykyinen paras ainakin minulle. Nuorille ja jos nopea aineenvaihdunta tai jos on tosi laiha ja haluaa massaa, niin silloin kannattaa miettiä muuta. Raskaana oleville ei myöskään sovi. Massaa jos haluaa eikä läski pelota, niin kannattaa katsoa mallia sumopainijoista :)

        Sumopainijat syö muuten vain kaksi kertaa päivässä, mutta niiden annokset on ihan mielettömiä ja olutta vielä päälle. Treenit heillä aamulla tyhjinvatsoin.

        Ihmiset ovat erilaisia, kannattaa kokeilla mikä tuntuu parhaimmalta. Tällä nykyisellä ruokarytmillä pysyn koko päivän skarppina, ­eikä minulle tule mieli­haluja ja illalla voin nautiskella kunnon aterialla, eikä silloin haittaa ole myöskään hiilareista (pidän ruisleivästä) ja voin syödä vatsan täyteen. Kerran viikossa herkuttelen suklaalla, tai vähän karkkia, mutta sekin myös illalla aterian jälkeen.

        On myös tieteellistä näyttöä paastoamisen terveydellisistä vaikutuksista. Paastojaksot edistävät kehoon kertyvien kuolleiden ja vaurioituneiden solujen siivoamista kehosta, ns. autofagiaa. Monet tiedemiehet uskovat, että tämän prosessin toimimattomuus on yksi pääsyistä joka johtaa ikääntymisen myötä yleistyviin kroonisiin sairauksiin. Pitkät ateriavälit näyttäisi myös olevan tie pitkäikäisyyteen. Ajoittainen paastoaminen näyttää myös lisäävän tiettyjen solutyyppien, erityisesti hermosolujen, aktiivisuutta ja kasvua.

        Pätkäpaastoamisen hyötyjä on havaittu useissa eläin- ja ihmiskokeissa. Jo vuonna 1946 Chicagon yliopiston tutkijat havaitsivat, että jos rotille jätettiin antamattta ruokaa joka kolmas päivä, niin urosrottien elinaika kasvoi 20% ja naaraiden 15%. Vuonna 2007 Kalifornian yliopiston tutkijat havaitsivat että pätkäpaastoaminen voi:

        vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
        vähentää syöpäriskiä
        alentaa diabetesriskiä (tästä toistaiseksi lähinnä eläinkoetuloksia)
        parantaa kognitiivisia toimintoja
        suojella Alzheimerin ja Parkinsonin taudeilta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe