..... youtube-videon huomasin helluntailaisuuspalstalla. En tiedä, kuka tuo Elisabeth on ja minkä kirkkokunnan edustaja, mutta voimakasta tekstiä sapatista ja sunnuntaista. Oliko se Erkki Luukko, joka aikoinaan sanoi, että jos adventistit vaikenevat lopun ajan tapahtumien julistuksesta, Herra kyllä löytää uudet julistajat. Toivottavasti nyt niin ei pääse käymään, vaikka tällä hetkellä on vähän "veltto" vaihe lopunajan tapahtumien saarnaamisesta. Eihän niihin nykyisin oikein törmää, kun täällä palstalla.
https://www.youtube.com/watch?v=8PV987aTDhc&feature=youtu.be
Todellinen sapatinpäivä.....
42
134
Vastaukset
- Joskuskirjoitinasiasta
Niinkuin arvasinkin osa oli valhetta. Tämä asia on tärkeä, mutta sen tulee pohjautua Raamatun sanaan. Jos joku kohta menee väärin, takana ei ole Jumala vaan paho- lainen eksytyksineen. Tästä löysin helvetin, joka ei ole totta. Tulijärvi lopettaa kaiken tästä maailmasta. Löysin myös pedon merkit otsasta ja luvun 666, joka on pedon luku, järjestelmän luku, johon tulee sopia kaikki raamatulliset tuntomerkit. Tempaaminenkin siellä vilahti, mutta hyvin ovelasti: "jäät tänne..." tarkoittaa sitä että muut on temmattu pois. Jeesus hakee omansa näkyvästi, kuuluvasti ja maailman julkisimmassa tapahtumassa. Se on hyvin varmasti kerrottu Raamatussa. En usko profetian olevan Jumalalta. Se on liian valheellinen ja pelottava herkille ihmisille. Muuten sielukin siellä vilahti. Liekö ihan kuolematon, kuten Jumalakin on. Jeesus sanoi: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Tämä oli siitä hyvä yritys. Sapattia voidaan julistaa rakkauden Jumalan lahjana. En katsonut ihan loppuun.
Ok, en itsekään katsonut sitä kokonaan ja toki tuo henkilö ja hänen edutamansa "kirkko" on vieras. Mutta kuitenkin asia, että sunnuntai tulee olemaan pedonmerkkinä ja sapatti on oikea lepopäivä olivat ihan asiaa.
- evankelinen
>>>Mutta kuitenkin asia, että sunnuntai tulee olemaan pedonmerkkinä ja sapatti on oikea lepopäivä olivat ihan asiaa.>>>
Missään Raamatussa ei sanota että sunnuntai ( jokin päivä) olisi yhteydessä pedonmerkkiin. Älä sano väärää todistusta yhdessä kirkkosi kanssa. Tarkista kantasi. Älä ole liian sinisilmäinen adventismin suhteen. Ajattele useammin itse ilman adventistien johdatteluja asioihin. - pyhpyh
Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki vaikka te mitä muuta väitätte.
- evankelinen
>>>Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki vaikka te mitä muuta väitätte.>>>
Voisitko perustella kantasi? Mistä Raamatusta löydät kohdan, jossa moista vätetään? Tosiasiassa tuollaisiin johtopäätöksiin ei voi tulla kuin uskomalla kirjaimellisesti EGW kirjoituksiin ja tätä nykyään moni tietoinen adventisti osaa jättää tuollaiset väärät uskomukset omaan arvoonsa ( hyvää edistystä..) niinkuin esim. "tutkiva tuomio" itsessään jotain aivan käsittämätöntä kuvittelua. Taidat olla helposti johdateltava. - sunnuntaipyhä-pedonmerkk
evankelinen kirjoitti:
>>>Mutta kuitenkin asia, että sunnuntai tulee olemaan pedonmerkkinä ja sapatti on oikea lepopäivä olivat ihan asiaa.>>>
Missään Raamatussa ei sanota että sunnuntai ( jokin päivä) olisi yhteydessä pedonmerkkiin. Älä sano väärää todistusta yhdessä kirkkosi kanssa. Tarkista kantasi. Älä ole liian sinisilmäinen adventismin suhteen. Ajattele useammin itse ilman adventistien johdatteluja asioihin.Siinäpä se juuri. Jos raamatussa lukisi, että muista pyhittää viikon ensimmäinen päivä Herra sinun Jumalasi...? Lukeeko raamatussasi niin?
Sunnuntai on pedon merkki, jos se otetaan Herran Jeesuksen siunaaman sapatin sijaan, eli jos sapatti on arkipäivä ja sunnuntai pyhä.
Sunnuntai pyhä on ollut pedon merkkinä alusta lähtien.
Eli siitä, kun Rooman keisari, Konstantinus Suuri, muutti lain vuonna 321 jKr. ja kielsi kristittyjä viettämästä sapattia lauantaina, kuten myös Paavi. Hän käski kansaa pitämään yleistä lepopäivää sunnuntaina. Useimmat kristityt ottivat sunnuntain pyhäkseen Paavin esimerkistä. Paavi on sunnuntain herra. - evankelinen
>>>Siinäpä se juuri. Jos raamatussa lukisi, että muista pyhittää viikon ensimmäinen päivä Herra sinun Jumalasi...? Lukeeko raamatussasi niin?>>>
Raamatussa lukee noin.
>>>Sunnuntai on pedon merkki, jos se otetaan Herran Jeesuksen siunaaman sapatin sijaan, eli jos sapatti on arkipäivä ja sunnuntai pyhä.>>>
Mistäs tuo tupsahti? "Sunnuntai on pedonmerkki". Sitä ei löydy Raamatusta. Pedonmerkin yhdisteleminen sunnuntaihin vaatii melkoista mielikuvitusta, joka ei nojaudu Raamattuun. Pelkkää EGW:n tulkintaa, johon ei yhdy yksikään muu kristillinen liike kuin adventtikirkko. - omalehmä
pyhpyh kirjoitti:
Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki vaikka te mitä muuta väitätte.
Pidä nyt varasi, ettei vain joku Raamattuun perustuen osoita lauantaisapatin pyhittämisen olevan pedon merkki.
- HerranJeesuksensapatti
evankelinen kirjoitti:
>>>Siinäpä se juuri. Jos raamatussa lukisi, että muista pyhittää viikon ensimmäinen päivä Herra sinun Jumalasi...? Lukeeko raamatussasi niin?>>>
Raamatussa lukee noin.
>>>Sunnuntai on pedon merkki, jos se otetaan Herran Jeesuksen siunaaman sapatin sijaan, eli jos sapatti on arkipäivä ja sunnuntai pyhä.>>>
Mistäs tuo tupsahti? "Sunnuntai on pedonmerkki". Sitä ei löydy Raamatusta. Pedonmerkin yhdisteleminen sunnuntaihin vaatii melkoista mielikuvitusta, joka ei nojaudu Raamattuun. Pelkkää EGW:n tulkintaa, johon ei yhdy yksikään muu kristillinen liike kuin adventtikirkko.Sanotaan näin, että viikon ensimmäinen päivä, joka pyhitetään sapatin, eli viikon seitsemännen päivän sijaan. Viikon seitsemäs päivä on sapatti, jonka Herra Jeesus siunasi ja pyhitti ihmistä varten, ei viikon ensimmäistä päivää.
Sinä käytät viikon ensimmäisestä päivästä nimitystä sunnuntai Suomen kalenterin mukaan. Joten tämä "sunnuntai pyhä" on pedon merkki, jos sinä pidät sen pyhänäsi. Sapatti löytyy raamatusta, kun raamattua tutkit, mutta "sunnuntai pyhää" et löydä.
Huomaa ero "sunnuntai pyhä, josta käytetään nimitystä myös melkästään "pyhä" ja kikki tetää mitä päivää tarkoitat, kun taas "sunnuntai" on pelkkä päivä. Pelkkä sunnuntai ei ole pedon merkki, kuten ei pelkkä maantaikaan. Jos kutsut viikkomaantaita pyhäksesi ja pyhität sen sapatin sijaan. Pidät sapatin (arkipäivänäsi, arkiaskareet). Sinäpä saat sitten maantaista pedon merkin ja peto oletkin sinä, eikä herra Paavi. Voimaa ei sinussa ole, kuten Paavissa. - kolmas.enkeli
evankelinen kirjoitti:
>>>Siinäpä se juuri. Jos raamatussa lukisi, että muista pyhittää viikon ensimmäinen päivä Herra sinun Jumalasi...? Lukeeko raamatussasi niin?>>>
Raamatussa lukee noin.
>>>Sunnuntai on pedon merkki, jos se otetaan Herran Jeesuksen siunaaman sapatin sijaan, eli jos sapatti on arkipäivä ja sunnuntai pyhä.>>>
Mistäs tuo tupsahti? "Sunnuntai on pedonmerkki". Sitä ei löydy Raamatusta. Pedonmerkin yhdisteleminen sunnuntaihin vaatii melkoista mielikuvitusta, joka ei nojaudu Raamattuun. Pelkkää EGW:n tulkintaa, johon ei yhdy yksikään muu kristillinen liike kuin adventtikirkko.Sinulla on peite silmilläsi, siksi et ymmärrä. Viisaat ja ymmärtäväiset ymmärtävät, että pedon merkki on sunnuntai.
- Meidän.ero.on.siinä
pyhpyh kirjoitti:
Sunnuntain pyhittäminen on pedon merkki vaikka te mitä muuta väitätte.
Sinä olet ääriadventistinen öykkäri ja sinulla ja minulla on se ero että sinä sanot pääseväsi taivasten valtakuntaan varmuudella kun taas minä sanon että minä pääsen sinne jos Jumala niin tahtoo.
- Vastaa.kolmas.enkeli
kolmas.enkeli kirjoitti:
Sinulla on peite silmilläsi, siksi et ymmärrä. Viisaat ja ymmärtäväiset ymmärtävät, että pedon merkki on sunnuntai.
Kolmas.enkeli, olisitko hyvä ja perustelisit Raamatulla (ei Ellen Whiten hourailuilla!):
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
En ole yhtään raamatunkohtaa vastaukseksi näihin kysymyksiin löytänyt. Mutta koska sinä kehut olevasi niin kauhean viisas ja ymmärtäväinen, niin varmaan ilomielin kerrot ko. kohdat meillekin - että voimme uskoa samoin kuin sinä! - ViisausJaYmmärryskö
Vastaa.kolmas.enkeli kirjoitti:
Kolmas.enkeli, olisitko hyvä ja perustelisit Raamatulla (ei Ellen Whiten hourailuilla!):
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
En ole yhtään raamatunkohtaa vastaukseksi näihin kysymyksiin löytänyt. Mutta koska sinä kehut olevasi niin kauhean viisas ja ymmärtäväinen, niin varmaan ilomielin kerrot ko. kohdat meillekin - että voimme uskoa samoin kuin sinä!Luuletko tosissasi, että osaa Raamatusta nuo paikat osoittaa?
- EiköRaamattuTuekaan
Vastaa.kolmas.enkeli kirjoitti:
Kolmas.enkeli, olisitko hyvä ja perustelisit Raamatulla (ei Ellen Whiten hourailuilla!):
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
En ole yhtään raamatunkohtaa vastaukseksi näihin kysymyksiin löytänyt. Mutta koska sinä kehut olevasi niin kauhean viisas ja ymmärtäväinen, niin varmaan ilomielin kerrot ko. kohdat meillekin - että voimme uskoa samoin kuin sinä!Mites tää "kolmas enkeli" nyt ihan mykistyi??? Eikö paikkoja Raamatusta lödykään näille adventistisille väitteille?
- EivätOsaaVastata
EiköRaamattuTuekaan kirjoitti:
Mites tää "kolmas enkeli" nyt ihan mykistyi??? Eikö paikkoja Raamatusta lödykään näille adventistisille väitteille?
Osaako edes ketjun aloittaja (onko adventisti?) antaa noita kyseltyjä raamatunpaikkoja?
- vierailij
Ei kannata ihmisiltä kysyä Kyllä Pyhä Henki johtaa jos olemme rehellisiä ja haluamme tietää mitenkä asiat oikeesti ovat!
- MiksiEiKerrota
vierailij kirjoitti:
Ei kannata ihmisiltä kysyä Kyllä Pyhä Henki johtaa jos olemme rehellisiä ja haluamme tietää mitenkä asiat oikeesti ovat!
Onhan se sitten aika röyhkeää adventisteilta, jos kerran ovat nämä raamatunkohdat löytäneet, että pitävät omana tietonaan eivätkä muille suostu kertomaan. En ole samaa mieltä, etteivät ihmiset saisi toisillensa Raamatun totuuksia puhua ja että kaikkien pitäisi odottaa vain Hengen valaistusta. Mitä se semmoinen kristittynä oleminen oikein on? Jos adventistit eivät halua tietämäänsä paljastaa, niin kyselijä kait sitten menee muuhun seurakuntaan...
- kel.viisaus.on
MiksiEiKerrota kirjoitti:
Onhan se sitten aika röyhkeää adventisteilta, jos kerran ovat nämä raamatunkohdat löytäneet, että pitävät omana tietonaan eivätkä muille suostu kertomaan. En ole samaa mieltä, etteivät ihmiset saisi toisillensa Raamatun totuuksia puhua ja että kaikkien pitäisi odottaa vain Hengen valaistusta. Mitä se semmoinen kristittynä oleminen oikein on? Jos adventistit eivät halua tietämäänsä paljastaa, niin kyselijä kait sitten menee muuhun seurakuntaan...
Terve menoa vaan ymmärtämättömät.
Vastaa.kolmas.enkeli kirjoitti:
Kolmas.enkeli, olisitko hyvä ja perustelisit Raamatulla (ei Ellen Whiten hourailuilla!):
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
En ole yhtään raamatunkohtaa vastaukseksi näihin kysymyksiin löytänyt. Mutta koska sinä kehut olevasi niin kauhean viisas ja ymmärtäväinen, niin varmaan ilomielin kerrot ko. kohdat meillekin - että voimme uskoa samoin kuin sinä!Tiukkoja kysymyksiä. Yritän vähemmän viisaana ja ymmärtäväisenä vastata jotain.....
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
Danielin 7 luvussa on kerrottu "pienestä sarvesta" (jae 8) ja hallitusajasta (jae 25) aika, kaksi aikaa ja puoli aikaa, eli vuodesta 538 vuoteen 1798. Hän puhuu sanoja korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain. Ilmestyskirjan 13 luvussa on kerrottu, miten pedon kuolinhaava parantuu.
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
Kyllä Danielin kirjasta ja Ilmestyskirjasta nämä vastakkainasettelut löytyvät
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
5 Moos.11:18: "Painakaa siis nämä minun sanani sydämeenne ja mieleenne ja sitokaa ne merkiksi käteenne ja ne olkoot muistolauseena otsallanne".
5 Moos.6:8: "Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi".
Eli otsa= ymmärrys ja käsi= toimiminen sen mukaisesti, ei siihen tarvitse fyysistä "sirua" ihmiseen sorvata.
Itselläni oli 8 vuotta sitten etuoikeus puhtaaksikirjoittaa pastori Matti Markkasen puheita ja tästä Haavoitetun pedon merkistä löytyy varmaan vastauksia kysymyksiisi:
Haavoitetun pedon merkki:
Ymmärtääksemme, mikä pedon merkki on, meidän on ensin tiedettävä, mikä peto on. Luemme Ilmestyskirjasta: ”Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea, seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä”. Ilm.13:1. Pedolle oli ominaista se, että se pilkkaa. Jumala käyttää petoa esittämään jotakin valtaa. Raamatussa on useita tällaisia kuvia. Jeesusta esim. Sanotaan Jumalan Karitsaksi. Karitsa edustaa häntä. Tässä peto eli eläin edustaa jotakin valtaa. Tämä ei ole millään tavalla outoa. Puhumme Venäjän karhusta, Yhdysvaltain kotkasta ja vaikkapa Suomen leijonasta.
Luemme lisää: ”Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun ja sen kita ikäänkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan”. Ilm.13:2. Nyt saamme toisen johtolangan. Panemme nämä yhteen. Me olemme jo todenneet, että tämä peto on jonkin pilkkaava valta. Ja nyt saimme tietää, että se vastaanottaa voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan lohikäärmeeltä. Kuka oli tämä lohikäärme? Raamattu paljastaa sen selvästi. Katsomme edellistä lukua. Luemme sieltä Ilm.12:4: ”Ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi”. Kuka oli tämä vaimo, kuka oli tämä lapsi? Jatkamme lukemista: ”Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö”. Ilm.12:5.
Nyt alkaa kirkastua. On vain yksi, joka voi täyttää tämän ennustuksen. Poikalapsi syntyisi vaimosta, temmattaisiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa tykö. Ja sanotaan, että hän tulisi kaitsemaan pakanakansoja rautaisella valtikalla. Lohikäärme koetti tappaa lapsen. Kuka oli tämä lapsi? Jeesus Kristus. Ei kukaan muu. Ei ole toista tähän maailmaan syntynyttä lasta, joka olisi temmattu Jumalan ja hänen valtaistuimensa tykö ja joka tulisi jonakin päivänä hallitsemaan Kuningasten Kuninkaana ja Herrain Herrana. Käyttikö pahoilainen jotakin valtaa yrittäessään tuhota Jeesus-lapsen jo hänen syntymänsä aikana? Kyllä. Tässä on avain, jonka avulla tämä profetia selvenee. Minkä vallan kautta paholainen yritti tuhota Jeesuksen? Se valta on kolmannentoista luvun lohikäärme. Lohikäärme antoi pedolle voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan. Tämän pedon merkkiä vastaan Raamatussa puhutaan.
Mikä valta hallitsi Jeesuksen syntymän aikana? Raamattu antaa vastauksen Luuk. 2:1: ” Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava”. Kuka oli keisari Augustus? Hän oli Rooman hallitsija. Roomalainen hallitusmies koetti tuhota Jeesuksen, kun hän syntyi. Roomalainen virkamies antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Roomalaiset naulitsivat hänet ristille. Roomalaiset naulitsivat hänet ristille. Roomalainen sotamies lävisti hänen kylkensä.
Pakanallisen Rooman kautta paholainen koetti tuhota Jeesus-lapsen. Raamattu sanoo, että lohikäärme, pakanallinen Rooma antoi pedolle, jonka merkistä nyt puhumme, voimansa, valtaistuimensa ja suuren vallan. Tämän pedon sanotaan myös pilkkaavan, käyvän sotia pyhiä vastaan, tekevän sitä 42 kuukautta.Lainaamme Rooman yliopiston historian professorin La Bancan sanat: ”Keisarien sarjaa seurasi paavien sarja Roomassa. Kun Konstantinus jätti Rooman, hän antoi valtaistuimensa paaville”. Tämä historian professori käyttää Raamatun ilmaisua: antoi valtaistuimensa. Rooman hallitsija antoi Rooman kaupungin, pääkaupungin, valtaistuinpaikan Rooman kirkon piispalle. Muistamme historiasta, että Konstantinus päätti siirtyä Konstantinopoliin. Arthur P Stanley sanoo: ”Paavit täyttivät Rooman hallitsijoiden paikan perien heidän valtansa, voimansa ja tittelinsä pakanuudesta... Konstantinus jätti kaiken Rooman piispalle... paavilaisuus on vain edesmenneen Rooman imperiumin haamu, joka istuu kruunattuna sen haudalla”. Stanleys´s History, s.40.
Tämä valta on vaikuttava 42 kuukauden ajan. Rooman hallitsija Justinianus antoi v. 533 käskyn, jonka mukaan Rooman piispa nimitettiin kaikkien seurakuntien pääksi, oppien puolustajaksi ja kerettiläisten ojentajaksi. V.538 Rooma oli vahvistanut asemansa Euroopassa. Sen viholliset oli tuhottu. Nyt profetia sanoo, että se jatkaisi hallitustaan 42 kuukauden aikana. Hesekielin mukaan profeetalliset päivät lasketaan vuodeksi. ”Päivän kutakin vuotta kohden olen sinulle pannut”. Hes.4:6. Tämän mukaan 1260 profeetallista päivää ovat sama kuin 1260 kirjaimellista vuotta. Niiden laskeminen aloitetaan vuodesta 538, jolloin paavilaisuuden voima oli vahvistettu. 1260 vuotta vievät meidät vuoteen 1798. Danielin kirjan 7. luvun pieni sarvi ja Ilmestyskirjan 14. luvun peto ovat sama valta. Näin opetti myös Martti Luther ja näin ovat opettaneet myös monet muut Raamaatun tutkijat.
Daniel sanoo tästä vallasta: ”Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi”. Dan.7:25. Kun 1260 vuotta on kulunut, tapahtui niin juuri täsmälleen v.1798, että Napoleonin kenraali Berthier valtasi Rooman kaupungin. Hän vei Paavin sotavankina pois Roomasta. Paavi kuoli maanpaossa ollessaan. ”Kahdeksantoista kuukauden aikana ei ollut paavia. Puoli Eurooppaa ajatteli, että paavin kuoleman mukana, myös paavikunta kuoli. (Modern Papacy, Rev Joseph Rickaby, S.J., s.1). Raamatun profetian mukaan ei kuitenkaan niin tapahtuisi. Peto saisi vain kuolinhaavan. Näin sanotaan Ilm.13:3. ”Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui”. Kuolinhaavan parantuminen on todella tapahtunut. Mussolini ja paavin edustajat solmivat v.1929 sopimuksen, jonka mukaan Vatikaani-valtio alkoi. Paavi oli jälleen kuningas.
On tapahtunut niinkuin Ilmestyskirjan 13:3 ja 7 sanotaan: ”Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot”. Rooman kirkko ulottaa vaikutuksensa kaikkialle maailmaan. Mikä muu valta niin täsmällisesti täyttäisi Raamatun ennustuksen.
Ilmestyskirjassa lisättiin edelleen tästä vallasta puhuttaessa: ”Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita... ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä”. Mikä pilkka on Raamatun mukaan? Katsokaamme! Joh.10:33: ”Juutalaiset vastasivat hänelle: ”Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan Jumalan pilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi”. Onko Rooman kirkko syyllistynyt tällaiseen pilkkaan? Haluan huomauttaa, että puhuessamme Rooman kirkosta, emme tarkoita yksityisiä ihmisiä. Roomalaiskatolliset ihmiset ovat Jumalan rakastamia, kuten muutkin ihmiset. Me puhumme nyt asiasta, josta sekä Raamattu että historia kertoo. Lainaan otteen roomalaiskatolisten kirkollisesta sanakirjasta: ”Paavi on niin suuri arvossa ja niin korkealle korotettu, että hän ei ole pelkästään ihminen vaan ikäänkuin Jumala, Jumalan sijainen... hän on samalla jumalallinen monarkki, ylimmäinen hallitsija ja kuningasten kuningas, niin että jos enkeleitten olisi mahdollista erehtyä uskossa tai saatettaisiin ajatella että he olisivat uskoa vastaan, paavi voisi tuomita ja erottaa heidät”. Roman Catholic Eccelesiastical Dictionary, artikkeli Paavista. Profetia varoittaa, että maanpäälle nousisi valta, joka ottaisi sen oikeuden, mikä kuuluu Jumalalle ja vain Jumalalle. On myös toinen pilkkaamistapa. Luuk.5:21: ”Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin”. Mitä on Rooman kirkolla sanottavana syntien anteeksiantamisesta. Roomalaiskatollinen Jeremiah Prendergast sanoo: ”Paavi on Jumalan sijainen. Paavin oikeudet ovat samat kuin Kristuksen oikeudet... Kristus voi antaa kaikki synnit anteeksi, niin voi myös paavi”. Syracuse Post-Standard, 4. maaliskuuta 1912.Luemme 2. Tess.2:3,4: ”Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä Jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala”. Puhutaan laittomuuden ihmisestä. Mikä on laittomuus? Jumalan käskyjen rikkominen. Sitä sanotaan synniksi. Tässä puhutaan vallasta, joka nousee Jumalan lakia vastaan joko rikkomalla sen tai muuttamalla sen.
Olemme Raamatun avulla saaneet selville, mikä on peto. Roomalaiskatolinen sanakirja sanoo edelleen: ”Paavi on ikäänkuin Jumala maan päällä... Mitä hyvänsä Herran Jumalan itsensä ja Lunastajan sanotaan tekevän, sitä hänen sijaisensa (se on Paavi) myös tekee”.
Extracts from Ferrari´s Eccelesiastical Dictionary, artikkeli Paavi.
Raamatussa kerrotaan, että tämä valta syyllistyisi myös sotaan pyhiä vastaan. Historia todistaa tämän järkyttävällä tavalla. John Dowwling sanoo: ”Paavin olemassaolon aikana tapahtui vuosittain keskimäärin yli 40 000 uskonnollista murhaa”. The History of Romanism. Miten tämä voi olla mahdollista? Ymmärrämme tämän paremmin, kun käsitämme, miten Rooman kirkko tämän asian tulkitsee. Rooman kirkko uskoo lujasti olevansa Jumalan todellinen seurakunta. Se uskoo, että sillä on oikeus rangaista harhaoppisia. Harhaoppisuus on rikos. Rikos ansaitsee rangaistuksen. Kirkko, joka uskoo olevansa ainoa totinen kirkko, uskoo, että sillä on myös oikeus rangaista niitä, jotka eivät yhdy tämän totisen kirkon uskoon. ”Kirkko on vainonnut”, sanoo roomalaiskatolinen Western Watchman, joulukuu 24.1909, ”ainoastaan kirkkohistoriasta tietämätön kieltää sen”. Rooman kirkko ei siis kiellä sitä, että vainoja on tapahtunut, mutta se puolustaa niitä vainoja sillä perusteella, että kirkko on pyrkinyt estämään harhaopin ja säilyttämään Jumalan totuuden. Näinhän Paavalikin aikoinaan ajatteli tekevänsä ennenkuin Kristus kohtasi hänet Damaskon tiellä ja käänsi hänen kohtalonsa. Lutherilainen teologi Bengel sanoi: ”Tässä kuvattu peto on paavikunta (tarkoittaa Dan. 7:25)... aina valdolaisten ajoista lähtien tämä on vahvistettu totuuden todistajan verellä”. Erklarte Offend. Joh., Stuttgard, ss. 423, 438. Tämä lausunto on ajalta yli 300 vuotta sitten. Jo silloin jumaluusoppineet ymmärsivät totuuden pedosta ja antikristuksesta tällä tavalla. Myös Suomessa tämä on ollut esi-isiemme ja -äitiemme tiedossa. He ovat kirkoissa laulaneet vanhoista virsikirjoista virsiä tästä asiasta.
Tulemme nyt pedon lukuun. Se esitetään Ilm.13:18: ”Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku ja sen luku on 666. Roomalaiskatolisen viikkojulkaisun Our Sunday Visitor´n mukaan on kerrottu: ”Paavin tiaraan kaiverretut kirjaimet ovat nämä: ”VICARIUS FILII DEI”, joka on latinaa ja tarkoittaa Jumalan Pojan viran sijainen”. Huhtikuu 18.1915. Tämä titteli on hyvin mielenkiintoinen. Me löydämme siitä luvun 666. Tämä on kuin piste kaikille muille tähän kirkkoon sopiville profetian esittämille merkeille.
Nyt olemme saaneet selville sen, mikä on peto, jonka merkkiä vastaan Raamatussa esitetään voimakkaita varoituksia. Onko jotakin, minkä Rooman kirkko on antanut kaikelle maailmalle, joka tunnustetaan ja hyväksytään. Onko se jotakin sellaista, minkä Rooman kirkko pitää myös valtansa merkkinä ja osoituksena? Dan.7:25 sanoi, että se aikoo muuttaa ajat ja lain.
”Yli tuhat vuotta ennenkuin protestantteja oli olemassa katollinen kirkko muutti päivän lauantailta sunnuntaille...” The Catholic Mirror, 23.9.1893. Samassa lähteessä sanotaan, että katolinen kirkko on asettanut sunnuntain kristilliseksi sapatiksi, eikä protestanttinen maailma ole protestoinut sanallakaan sitä vastaan.
Lepopäivän muuttaminen lauantailta sunnuntaille astuu nyt kuvaan. ”Katolinen kirkko... muutettuaan lepopäivän juutalaiselta sapatinpäivältä eli viikon seitsemänneltä päivältä viikon ensimmäiselle päivälle alkoi soveltaa kolmatta käskyä sunnuntaita tarkoittavaksi ja määräsi, että sitä päivää tulee pitää pyhänä kuten Herran päivää”. The Catholic Encyclopedia, vol. 4. s. 153. Isä Peter Geierman sanoo: ”Kysymys: Miksi pyhitämme sunnuntain lauantain asemasta? Vastaus: Me pidämme sen lauantain asemasta, koska katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa (v.336) siirsi juhlallisuudet lauantailta sunnuntaille. ”The Convert´s Catechism of Christian Doctrine, s. 50. Tämä painos sai Paavilta apostolisen siunauksen 25.1.1910.
Kardinaali Gibbons, hyvin tunnettu roomalaisen kirkon puuhamies sanoo: ”Tietenkin katolinen kirkko väittää, että muutos (lauantailta sunnuntaille) oli sen teko... ja tuo teko on merkki sen kirkollisesta vallasta ja oikeudesta uskonnollisissa asioissa”.Kirje 28.10.1895. Kardinaalin mukaan kirkon tekemä lepopäivän muutos lauantailta sunnuntaille on merkki roomalaiskatolisen kirkon vallasta ja oikeudesta uskonnollisissa asioissa. Minkä roomalaiskatolinen kirkko on antanut maailmalle? Sunnuntain.
”Kirkko on Raamatun yläpuolella; ja tämä sapatin pitämisen siirtäminen sunnuntaille, on todistus siitä”. The Catholic Record 1.9.1923. Uskommeko me, että kirkko on Raamatun yläpuolella? Antavatko miehet ja naiset, jotka pitävät sunnuntaita Raamatun sapatin sijasta, samalla todistuksen siitä, että Rooman kirkko on Raamatun yläpuolella? Jes.45:18 Jumala sanoo: ”Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan – hän on Jumala – joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti; Minä olen Herra, eikä toista ole”. Jumala loi taivaan ja maan. Jumala antoi meille luomisvoimastaan muiston. Hes.20:12: ”Myöskin sapattini minä annoin heille olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät. Jumalan luomisvoiman merkki on sapatinpäivä.2 Moos.20:11: ”Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen”. Jumala sanoi, että sapatti on hänen merkkinsä. Rooman kirkko sanoo, että sunnuntai on sen merkki. Tässä on nyt Jumalan merkki ja Rooman kirkon merkki. Kumman me valitsemme?
The Catholic Record sanoo: ”Kiellä katolisen kirkon valta, niin sinulla ei ole riittävästi eikä mitään järjellistä syytä tai oikeutta sunnuntain pitämiseen lauantain sijasta”. Syyskuun 1.1923. Redemptorist Collegen rehtori, roomalaiskatolisen kirkon isä Enright sanoi, että hän on toistuvasti luvannut 1000 dollaria sille, joka pelkästään Raamatun avulla todistaisi, että sunnuntai on päivä, joka meidän on pidettävä. Kukaan ei ole tullut hakemaan rahaa. Eikä siihen ole todellista mahdollisuuttakaan, koska sellaista tekstiä ei löydy Raamatusta. Isä Enright sanoo: ”Raamattu sanoo: ”Muista pyhittää sapatinpäivä, mutta katolinen kirkko sanoo: Ei. Jumalallisella vallalla minä poistan sapatinpäivän ja käsken sinun pitää viikon ensimmäisen päivän pyhänä. Ja katso, koko sivistynyt maailma kumartuu kunnioittavasti pyhän katolisen kirkon käskylle”. Lainaukset luennosta, joka pidettiin kesäkuussa 1893.
Tässä on kysymyksessä Jumalan käskyn rikkominen ja ihmisen käskyn pitäminen. Kuinka voimme olla rehellisiä itsellemme ja tunnustaa uskovamme Raamattuun, mutta silti seuraamme Jumalan käskyn rikkomisen ja ihmisen käskyn pitämisen linjaa? Vielä lainaus eräästä roomalaiskatolisesta katekismuksesta: ”Kysymys: Voitteko jollakin toisella tavalla osoittaa, että kirkolla on valta asettaa juhlapäiviä? Vastaus: Jos sillä ei olisi tätä valtaa... ei se olisi voinut asettaa viikon ensimmäisen päivän, sunnuntain, viettämistä seitsemännen päivän, lauantain, sijaan, jolle muutokselle Raamatussa ei ole vähintäkään tukea”. Doctrinal Catechism, Keenan, s. 174.
Tässä jälleen Rooman kirkko sanoo: ”Tämä on meidän valtamme merkki”. Ja se sanoo, että muut yhtyvät siihen. Tämä ei kuitenkaan pidä aivan paikkansa. On ainakin yksi kirkkokunta tai uskonnollinen liike, joka protestoi tätä vastaan. Perimätietoa ei saa asettaa Raamatun yläpuolelle. Isä Enright sanoo: ”Me pidämme sunnuntain kuuliaisena katolisen kirkon laille. Kirkko teki tämän lain senjälkeen, kun Raamattu oli kirjoitettu. Tästä syystä tätä lakia ei ole Raamatussa”. Tässä on samalla syy, miksi protestantit eivät voi löytää sunnuntain pitämiseen käskyä ja oikeutta Raamatusta.
Raamattu sanoo Apt. 5:29: ”Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä”. Jeesus sanoo Matt. 15:3: ”Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntöjenne tähden?” Ihmiset ovat ottaneet sunnuntain, joka lepää perimätiedon pohjalla ja asettaneet sen puolustukseksi Jumalan käskyn rikkomiselle. Tässä on vaara. Vaara ei ole sunnuntain pitämisessä, vaan vaara on Jumalan käskyn rikkomisessa. Sapatin rikkominen on Jumalan käskyn rikkomista. Jumala antoi lain. Jumala antoi sapatin. Sapatti on Jumalan pyhä päivä. Jeesus vahvisti sen. Hän sanoi: Turhaan he palvelevat minua, opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä”. Matt.15:9.- vastataan
Vastaa.kolmas.enkeli kirjoitti:
Kolmas.enkeli, olisitko hyvä ja perustelisit Raamatulla (ei Ellen Whiten hourailuilla!):
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
En ole yhtään raamatunkohtaa vastaukseksi näihin kysymyksiin löytänyt. Mutta koska sinä kehut olevasi niin kauhean viisas ja ymmärtäväinen, niin varmaan ilomielin kerrot ko. kohdat meillekin - että voimme uskoa samoin kuin sinä!1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
- Ylösnousemus liittyy siihen, kun Jeesus nousi n. 2000 sitten kuolleista.
- Seuraava ylösnousemus tapahtuu, kun haudat aukenevat Kristuksessa kuoleet heräävät ja elossa olevat (Jeesuksen oma) nousevat yhdessä Herraa vastaan yläilmoihin.
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
- Ylösnousemuspäivä, eli milloin Jeesus nousi kuoleista oli yli 2000-vuotta sitten ja tuleva ylösnousemuspäivä tapahtuu armon ajan loputtua.
- Sapatti on lepopäivä viikon seitsemäspäivä/lauantai ja kuuluu Jumalan 10-käskyyn..
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
- ei missään kohtaa raamattua
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
- ei missään kohtaa raamattua
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
- ei missään kohtaa raamattua
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
- ei missään kohtaa raamattua
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
- En tarkkaan tiedä mitä ajattelet, että sapattiako vainotaan, vai sapatin pitäjiä vainotaan?
Lopunaikana käy raamatun mukaan näin:
- Ilm. 12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus - moni.asia.selvenee
vastataan kirjoitti:
1) Missä kohdin Raamatussa kerrotaan sapatin ja ylösnousemuspäivän liittyvän lopunaikoihin?
- Ylösnousemus liittyy siihen, kun Jeesus nousi n. 2000 sitten kuolleista.
- Seuraava ylösnousemus tapahtuu, kun haudat aukenevat Kristuksessa kuoleet heräävät ja elossa olevat (Jeesuksen oma) nousevat yhdessä Herraa vastaan yläilmoihin.
2) Missä kohdin Raamatussa esiintyy vastakkainasettelu sapatti vs. ylösnousemuspäivä?
- Ylösnousemuspäivä, eli milloin Jeesus nousi kuoleista oli yli 2000-vuotta sitten ja tuleva ylösnousemuspäivä tapahtuu armon ajan loputtua.
- Sapatti on lepopäivä viikon seitsemäspäivä/lauantai ja kuuluu Jumalan 10-käskyyn..
3) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä mainitaan pedonmerkiksi?
- ei missään kohtaa raamattua
4) Missä kohdin Raamatussa ylösnousemuspäivä=666?
- ei missään kohtaa raamattua
5) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, että ylösnousemuspäivä laitetaan ihmisille otsaan tai oikeaan käteen?
- ei missään kohtaa raamattua
6) Missä kohdin Raamatussa sanotaan, ettei ilman ylösnousemuspäivää voi ostaa eikä myydä?
- ei missään kohtaa raamattua
7) Missä kohdin Raamatussa puhutaan sapattivainoista?
- En tarkkaan tiedä mitä ajattelet, että sapattiako vainotaan, vai sapatin pitäjiä vainotaan?
Lopunaikana käy raamatun mukaan näin:
- Ilm. 12:17 Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistusViisaalta ylifariseukselta löytyy viisautta ja ymmärrystä. Ei muuta kuin tutustumaan ylifariseuksen kirjoitukseen "Ilmestyskirjan peto tunnistettu". Siellä sinulle vastaukset löytyy.
- vastataan
moni.asia.selvenee kirjoitti:
Viisaalta ylifariseukselta löytyy viisautta ja ymmärrystä. Ei muuta kuin tutustumaan ylifariseuksen kirjoitukseen "Ilmestyskirjan peto tunnistettu". Siellä sinulle vastaukset löytyy.
Ylifariseus_1:n kirjoitus ei käsitellyt ylösnousemusta tai ylösnousemuspäivää, joka oli 2000-vuotta sitten, eikä myöskään tulevaa ylösnousemusta.
Ylifariseus_1 kirjoittaa näin: "Pedon muuttama lepopäivä "sunnuntai" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien."
Ylifariseus_1 kirjoittaa pedosta ja lepopäivämuutoksesta, ei ylösnousemuspäivästä. - kolmas.enkeli
vastataan kirjoitti:
Ylifariseus_1:n kirjoitus ei käsitellyt ylösnousemusta tai ylösnousemuspäivää, joka oli 2000-vuotta sitten, eikä myöskään tulevaa ylösnousemusta.
Ylifariseus_1 kirjoittaa näin: "Pedon muuttama lepopäivä "sunnuntai" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien."
Ylifariseus_1 kirjoittaa pedosta ja lepopäivämuutoksesta, ei ylösnousemuspäivästä.Sunnuntai ylösnousemuspäivä on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13.
Jeesus sanoikin: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja. Myöskin Jeesus sanoi: Isäni käskyt minä olen pitänyt. Pidä sinäkin. evankelinen kirjoitti:
>>>Mutta kuitenkin asia, että sunnuntai tulee olemaan pedonmerkkinä ja sapatti on oikea lepopäivä olivat ihan asiaa.>>>
Missään Raamatussa ei sanota että sunnuntai ( jokin päivä) olisi yhteydessä pedonmerkkiin. Älä sano väärää todistusta yhdessä kirkkosi kanssa. Tarkista kantasi. Älä ole liian sinisilmäinen adventismin suhteen. Ajattele useammin itse ilman adventistien johdatteluja asioihin.Mistä pedon tuntee ?
Raamattu sanoo "Hedelmistään" ..
Siis siitä minkälaiset ovat kirkkojen ja lahkojen hedelmät .. siitä heidät voi tuntea.
alex
ps.
Kehottaisin jokaista miettimään asiaa ennenkin vastaa ..
Tämä sapatti aihe on tosiaan aika kiinnostava ..
Vahinko vain siitäkään ei voida (voitu) useinkaan keskustella ihan rauhallisesti ja asiallisesti - vaikka niin monet miljoonat ihmiset ovat muuttaneet mieltään siitä mikä päivä Raamatun viikottainen lepopäivä oikeastaan on ... ja onko se nyt niin tärkeää.
Voin sanoa että vielä muutama vuosi sitten (vuodet kuluu) olin sitä mieltä että sillä ei ole mitään suurempaa merkitystä minä päivänä ihminen viikkopyhänsä pitää - siis olin "sitä mieltä" - vaikka en ollut asiaa sen kummemmin oikeastaan edes tutkinut.
Mutta johtuen etupäässä palstan adventistien itsepäisistä kirjoituksista - päätin ihan tutkia asiaa jotta keskustella asiasta siltä pohjalta ..
Mitä minä löysin sapatista .. ?
No ensin luonnollisesti sen mitä Raamatussa sanotaan (esimerkiksi sapattikäsky ja muut sapattia koskevat paikat) - sitten tutkin kirkkojen historiaa tätä asiaa silmällä pitäen .. ja esimerkiksi Luterilaisen kirkon historiasta löysin asiaa sapatista .. ja mitä enemmän luin sitä enemmän alkoi asia kiinnostamaan.
Se osoittautui nimittäin todeksi, että katolinen kirkko hylkäsi sapatin.
Aikanaan oli katolisella kirkolla nimittäin kaksi viikkopyhää .. sapatti ja sunnuntai .. mikä johtui siitä että katolinen kirkko sellaisena kuin se siihen oli 300 luvulla - oli vahvasti sekauskonto - jossa vanha auringon palvonta ja kristinusko olivat kaksi vahvinta osa tekijää.
Voi hyvällä syyllä olettaa että molemmilla linjoilla oli kannattajansa - esimerkiksi luterilaisen kirkon historiasta luin että ihmisiä kiellettiin osallistumasta auringonpalvontaan ennen kirkkoon menemistään .. ja myöhemmin kiellettiin esimerkiksi kristittyjä viettämästä sapattia..
Siis oikeastaan katolinen kirkko ei valinnut sunnuntaista sapatin sijaan - minusta ainakin olisi parempi sanoa, että Katolinen kirkko hylkäsi Raamatullisen sapatin ja piti auringonpalvonnasta alkujaan saadun sunnuntain (Siis auringonpäivän).
Kirkolla oli kaksi viikkopyhää joisa hylkäsi toisen - ja se mikä hyljättiin oli sapatti. Syuítä voisi luonnollisesti miettiä - mutta yksi todennäköisimmistä syistä oli luonnollisesti, että haluttiin yhdistää ihmiset yhdeksi kirkonoppeihin uskovaksi laumaksi.
Tämä on yksi (sanoisin se poliittinen) puoli asiasta ja sitä ei oikeastaan edes kukaan joka asiaa on tutkinut kiistä. Kuinka oikein tai väärin kirkko teki antaessaan vanhoille pakana uskosta perityille asioille ja päiville uusia kristillisiä merkityksiä - siitä ollaan tietenkin eri mieltä.
Ja että katolisuus on sekauskonto siitä on vaikka kuinka paljon todisteita ja että paljon sellaista mikä ei oikeastaan kuulu Raamattuun myös siirtyi luterilaiseen kirkkoon kun luterilaisuus teki pesäeron katolisuuteen - on sekin kiistämätön asia ja yksi niistä oli juuri hyljätty sapatti tai siis auringonpäivä viikkopyhänä - muita ovat esimerkiksi joulunvietto joulukuusineen joka on vanha auringonpalvonnasta saatu päivä, joka kristillistettiin Jeesuksen syntymäpäiväksi .. tai vaikka monet auringot joita kirkoista löytyy tänä päivänäkin - tai vaikka pääsiäismunat.. ja niin edelleen ..
Myös kirkkorakennukset on rakennettu usein siten että ne omalla tavallaan symbolisoivat sitä sekauskontoa jonka juuret ovat katolisuudessa.
Tämäntapista minä siis löysin sapatin ja sunnuntain juurista kristinuskossa - kun tutkin tätä sapatti kontra sunnuntai - asiaa.
Sen jälkeen kun tämä oli käynyt minulle niin selväksi että olin sen myös itselleni myöntänyt - että jaa-a - näin se on .. mikä vaati oman aikansa .. oli paljon helpompi nähdä mitä "Herran sapatti" Raamatussa tarkoittaa ja kuinka huomata kuinka se sopii se Raamatun kokonaissanomaan (sanotaan vaikka) kuin "hanska käteen".
Adventistit pitävät sapattia "kunniassa" ja siitä saan olla iloinen - sillä tuskin olisin muuten tätäkään asiaa tullut tutkineeksi niin tarkkaan kuin tein.
Nykyään minulla on jopa kauaskantoisempi käsitys sapatista kuin adventisteilla itsellään ja se perustuu muun muassa siihen että sapatti on yksi käskyistä.
Minä olen nimittäin vakuuttunut siitä, että viikko-sapatti esikuvaan sitä 1000 vuotis aikaa josta Ilmestyskirja kertoo - ja koska minä usko mihinkään tutkivaan tuomioon (sillä me olemme jo kuoleman omia ei meitä tarvitse tämän kummemmin alkaa tuomitsemaan).
Minulle sapatti on se aika josta Paavali kertoi ja jona aikana kuolema vihollisista viimeisenä voitetaan .. Itselleni meni tämän löytämiseen aika kauan ja siksi en odota että kukaan olisi samaa mieltä ja en tätä sen tähden edes kerro .. mutta jos joitain asia kiinnostaa niin ei kun tutkimaan asiaa ..
Kuinka paljon tämä vaikuttaa ihmisen pelastukseen tai on vaikuttamatta - siihen en sano sanaakaan .. Sillä siitä päättä Jumala yksin, mutta että 1000 vuotisajan "sapattiin" nousevat ne jotka eivät näe toista kuolemaa. Se on selvästi sanottu Raamatussa.
alex- Vastaa.kolmas.enkeli
Osaisitko sinä alex antaa konkreettisia paikkoja Raamatusta noihin teidän adventistien oppeihin, joista ylempänä kyselin? Ja sen jälkeen näköjään muutkin kaipaavat vastauksia. Omituinen tuo yksi, joka kirjoittaa: "Tervemenoa te ymmärtämättömät". Eikö teillä adventisteilla ole tarjota Raamatusta kohtia, kun pitää tuolla tavalla huudella?
- lukemaan.vaan
Lue viisaan ylifariseus_1:sen kirjoitus "Ilmestyskirjan peto tunnistettu" niin moni asia sinulle selviää.
No ensiksikin minä en ole adventisti - siis ei sinunkaan tarvitse OLLA JOTAIN tutkiaksesi Raamattua .. siitä voi olla jopa haittaa .. siten että jos kirkkosi sanoo jotain, et mielellään ala heitä vastaan asioita tutkimaan. Ja en ole vielä sellaista kirkkoa/lahkoa tavannut jonka kaikki opetukset ottaisin totena 100%
Nyt esimerkiksi minä saa tutkia Raamattua ja ottaa itselleni sen minkä itse oikeaksi näen omantunnon kautta .. Oli se sitten tai ei ollut vaikka mitä adventismia tai ihan mitä vain .. Minä en edes ajattele sitä että minkä kirkon oppia tämä nyt mahtaa ollakaan .. en ainakaan tutkiessani asioita .. Minusta adventisteissa on hyvin Raamattunsa tuntevia .. mutta en ole kaikessa samalla linjalla kuin heidän kirkkonsa.
Nyt minä en lukenut kaikkia tässä ketjussa joten kysypä uudeksi - niin ei minun tarvitse etsiä noiden kirjoitusten seasta ..
Kysy mieluimmin kuitenkin vain asia tai pari kerrallaan, ainakin jos haluat todellisia vastauksia .. Kunnon vastauksiin kun menee tätä palstatilaa aika paljon.
alex
- omalehmä
Selitelkää mitä selittelette! Jos viikottaisesta lepopäivästä halutaan välttämättä käyttää sapatti- nimitystä niin mikäpä siinä: juutalaisten sapatti on lauantaina ja kristittyjen sunnuntaina - ja olkoon vielä muslimien perjantaina!
- Pyhäpäivä
Herran Jeesuksen antama, siunaama, pyhittämä päivä/sapatti on viikon seitsemäspäivä, eli meidän lauantai.
Herra Jeesus kertoo antaneensa sen ihmistä varten. - liskonpoikanen
Pyhäpäivä kirjoitti:
Herran Jeesuksen antama, siunaama, pyhittämä päivä/sapatti on viikon seitsemäspäivä, eli meidän lauantai.
Herra Jeesus kertoo antaneensa sen ihmistä varten.Jumalan tarkoituksenaan 7 päivän (viikko) vuororytmitys, jossa yhtenä päivänä levätään ok. Mutta tämähän ei adventisteille riitä. Ihan sama mikä viikon päivä lepopäivä, kunhan lepää. Huomioitavaa, että sapatti eritysehdoin määrättiin juutalaiselle kansanosalle, eikä muille kansoille, jos kerran Raamattua haluaa tarkkaan lukea. Kristityt sittemmin soveltaneet lepopäivää sunnuntaisin. Ja tuskinpa Jumala tätä mitenkän vastaan on. Ennemmin hyvillään :)
Miksi adventistit ei noudata sapattia juutalaisten( tooran)mukaan, jos se kerran on niin tärkeä pointti (elämän ja kuoleman kysymys)? - omalehmä
liskonpoikanen kirjoitti:
Jumalan tarkoituksenaan 7 päivän (viikko) vuororytmitys, jossa yhtenä päivänä levätään ok. Mutta tämähän ei adventisteille riitä. Ihan sama mikä viikon päivä lepopäivä, kunhan lepää. Huomioitavaa, että sapatti eritysehdoin määrättiin juutalaiselle kansanosalle, eikä muille kansoille, jos kerran Raamattua haluaa tarkkaan lukea. Kristityt sittemmin soveltaneet lepopäivää sunnuntaisin. Ja tuskinpa Jumala tätä mitenkän vastaan on. Ennemmin hyvillään :)
Miksi adventistit ei noudata sapattia juutalaisten( tooran)mukaan, jos se kerran on niin tärkeä pointti (elämän ja kuoleman kysymys)?>>Miksi adventistit ei noudata sapattia juutalaisten( tooran)mukaan, jos se kerran on niin tärkeä pointti (elämän ja kuoleman kysymys)?>>
No, kun Joseph Bates ja Ellen G. White eivät käskeneet viettää sitä juutalaisten tavalla vaan adventistien ikiomalla tavalla. - Katsos, kun on aivan ikioma, oikea tapa, niin silloin kaikki muut ovat vääriä tapoja. - liskonpoikanen
omalehmä kirjoitti:
>>Miksi adventistit ei noudata sapattia juutalaisten( tooran)mukaan, jos se kerran on niin tärkeä pointti (elämän ja kuoleman kysymys)?>>
No, kun Joseph Bates ja Ellen G. White eivät käskeneet viettää sitä juutalaisten tavalla vaan adventistien ikiomalla tavalla. - Katsos, kun on aivan ikioma, oikea tapa, niin silloin kaikki muut ovat vääriä tapoja.Hyvä vastaus. Toivotaan että adventistit osaavat suhteuttaa asian oikealla tavalla jatkoa ajatellen. Loppuisi ainakin turha kärjistäminen muitten kristittyjen välillä.
- advariveli
Tietysti sapatinvietosta voi tulla legalistinen ansa. Fariseukset ripustivat Jeesuksen ristille ja juoksivat sitten kotiin viettämään hänen sapattiaan. He tunsivat sapatin mutta eivät sen Herraa. uudistuneen sielun sapatinvietto ei ole legalismia eikä vastoin pelastusta, joka perustuu armoon.
Sapatti on lauantai .. eli kuudes päivä .. Kuusi päivää tee työtä mutta seitsemäs on Herran sinun Jumalasi sapatti. Oli sitten kyse ihmisten päivistä tai Jumalan "1000 vuotisista" päivistä. Sunnuntai tulee sapatin jälkeen - se on ylösnousemuspäivä.
----
Kun sapatti oli OHI , Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.
Sapatin JÄLKEISENÄ päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle. Matkalla he puhuivat keskenään: "Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?" Mutta tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois; se oli hyvin suuri kivi.
Sisälle hautaan mentyään he näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen, jolla oli yllään valkoiset vaatteet. He säikähtivät. Mutta nuorukainen sanoi: "Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on NOUSSUT KUOLLEISTA, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin.
Raamattu on kertomus tulevasta - ja itse näen tämänkin tulevan kuvana ..
ylösnousemuspäivä tulee sapatin jälkeen ..
alexadvariveli kirjoitti:
Tietysti sapatinvietosta voi tulla legalistinen ansa. Fariseukset ripustivat Jeesuksen ristille ja juoksivat sitten kotiin viettämään hänen sapattiaan. He tunsivat sapatin mutta eivät sen Herraa. uudistuneen sielun sapatinvietto ei ole legalismia eikä vastoin pelastusta, joka perustuu armoon.
Näin on .. ihmisen täytyisi ottaa sapatin vietto ilman pakotteita, niinkuin kaikki muukin uskossa .. Pakko ei ole sitä vapautta mihin Jeesus omansa kutsui .. jos asiat ymmärtää niin ne on helpompi asettaa oikeaan tärkeysjärjestykseen.
alex
- advariveli
Voi näyttää siltä, että me adventistit olemme kiinnostuneempia sapatista kuin jeesuksesta ja että me olemme tehneet sapatista Vapahtajan Jeesuksen sijaan. Ja jos me adventistit toimime kuin pelastus riippuisi yksinomaan sapatinvietosta. Sapatin tarkoituksena on ilmoittaa Jeesus, ei peittää häntä näkyvistä. Tuo totuus on unohtunut joiltakin adventisteilta. Ja niin kuin luemme "Ei hän voi olla Jumalan mies" he väittivät, "koska hän ei noudata sapattikäskyä" Joh. 9:16 Heidän ajatuksensa olivat niin kiini seitsemänen päivän pyhyydessä, että he eivät tunteneet häntä, joka oli sen pyhittänyt. Noin satatuhatta sapattia myöhemin eräät adventistit-kohdatessaan muita kristittyjä-eivät kysy: "Mitä Jeesus on tehnyt elämässäsi? tai:"Eikö olekin ihmeellistä,mitä Jeesus on tehnyt hyväksemme?" Sen sijaan he kysyvät: "Miksi et pidä sapattia? Miten monet kristityt ovatkaan torjuneet sapatin sellaisten adventistien vuoksi, joiden Vapahtajana näyttää olevan päivä,ei Jeesus Kristus! Sapatti on tärkeä, mutta ei tärkeämpi kuin Kristus. Ilman Jeesusta sapatti on vain yksi päivä sitsemästä. Ilman Jeesusta ihminen ei voi pyhittää mitään päivää. Ilman Jeesusta sapatinviettäjästä tulee samanlaisia kuin evankeliumin kertomuksen fariseukset tai sananjulistajan kaskun mies. Mutta Jeesuksen kanssa. Se on toinen asia.
Aamen! Ikävä kyllä tuohon asenteeseen törmää väkisinkin "meikäläisten" keskuudessa. Eikös Ellen kirjoittanut jotenkin, että advareitten pitäisi korottaa Jeesusta enemmän kuin muut? Ei taideta olla oikein siitä tunnettuja? Vaikka toisaalta kolmen enkelin sanoman julistaminen on meille uskottu, mutta toki sitä pitäisi tehdä Pyhän Hengen johdossa Kristuskeskeisesti.
Oikein hyvä kirjoitus..
#Ilman Jeesusta sapatti on vain yksi päivä muiden joukossa# ..
Tämän minä painan mieleeni .. kiitos siitä..
alex
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252093Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001