Mitä hapettuminen ja pelkistyminen tarkoittaa?
Miten saada vastaus seuraaviin kysymyksii?
1. Heksan-3-oni pelkistyy. Mitä siitä muodostuu?
2. Strontium ja rikki reagoivat. Kumpi hapettuu, kumpi pelkistyy? Esitä reaktio
kuvana, johon on piirretty kummankin atomin uloin elektronikuori.
Apua! hapettuminen ja pelkistyminen
1
1461
Vastaukset
Orgaanisten yhdisteiden tapauksessa:
Hapettuminen: hapen määrä molekyylissä kasvaa (tai vedyn määrä vähenee)
Pelkistyminen: hapen määrä molekyylissä vähenee (tai vedyn määrä kasvaa)
Primäärinen alkoholi hapettuu aldehydiksi ja aldehydi edelleen karboksyylihapoksi. Kun homma tapahtuu päinvastaiseen suuntaan, on kyse pelkistymisestä. Sekundäärinen alkoholi hapettuu vain ketoniksi asti ja tertiäärinen ei ollenkaan.
Hapettuminen ja pelkistyminen yleisesti on hieman laajempi käsite.
Hapettuminen on elektronien luovuttamista (=hapetusluku kasvaa). Pelkistyminen elektronien vastaanottamista (=hapetusluku pienenee).
Kun heksa-3-oni pelkistyy, se muuttuu vastaavaksi alkoholiksi eli heksa-3-oliksi (3-heksanoli).
Strontiumin ja rikin välisessä reaktiossa strontium luovuttaa elektroneja rikille. Strontium hapettuu ja rikki pelkistyy. Alkuainemuodossa olevan atomin hapetusluku on aina 0. Ionin hapetusluku on sama kuin sen varaus. Muodostuvassa ioniyhdisteessä SrS strontium esiintyy hapetusluvulla II ja rikki hapetusluvulla II-.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808336
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264528- 504098
- 543482
- 513116
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262556- 312159
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382013- 292006