Voisiko joku selittää tarkemmin, että mitä silloin tapahtuu, kun sekoitan esim. kahviin sokeria niin pitkään, että siihen ei enään pysty liukenemaan enempää? Joo kahvi on silloin kylläinen sokerista, mutta tarkemmin? Molekyylitasolla?
Kahviin liukeneva sokeri?
5
2745
Vastaukset
Muodostuu dynaaminen tasapaino, jossa kiinteää ainetta liukenee nesteeseen samaa vauhtia kuin sitä kiteytyy takaisin kiinteäksi. Ilmiö on siis vain näennäinen. Liukenemista tapahtuu kylläisessäkin liuoksessa jatkuvasti, mutta koska kiteytymistä tapahtuu samaan tahtiin näyttää tilanne siltä, kuin ainetta ei liukenisi enää lainkaan.
- kahviveden_juoja
Ei se sokeri liukene kahviin, se sokeri liukenee siihen kahviveteen. Minä keitän aina kahvini veteen.
Jauhetut kahvipavut sokerin kanssa ei oikein maistu kuivana. - zupperis
Mites vesiohenteinen maali, *liukeneeko* siihen lisättävä vesi siihen, vai tapahtuuko siinä vain jotain yksinkertaisempaa? Entäs teen uuttaminen?
- Sheikki.Ali.Hussein
Liian helppoja? Kumminpäin on helpompi sekoittaa vettä öljyyn vai öljyä veteen?
- äijänkääkkä
Jatka opiskelua. Otapa selvää mitä eroa on liuoksella, emulsiola ja suspensiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439678Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.684788"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn584304Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1372806Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1272634Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1672425Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait211780- 201557
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.361530Älä nyt ainakaan pelkää
että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava72960