Voisiko joku selittää tarkemmin, että mitä silloin tapahtuu, kun sekoitan esim. kahviin sokeria niin pitkään, että siihen ei enään pysty liukenemaan enempää? Joo kahvi on silloin kylläinen sokerista, mutta tarkemmin? Molekyylitasolla?
Kahviin liukeneva sokeri?
5
2022
Vastaukset
Muodostuu dynaaminen tasapaino, jossa kiinteää ainetta liukenee nesteeseen samaa vauhtia kuin sitä kiteytyy takaisin kiinteäksi. Ilmiö on siis vain näennäinen. Liukenemista tapahtuu kylläisessäkin liuoksessa jatkuvasti, mutta koska kiteytymistä tapahtuu samaan tahtiin näyttää tilanne siltä, kuin ainetta ei liukenisi enää lainkaan.
- kahviveden_juoja
Ei se sokeri liukene kahviin, se sokeri liukenee siihen kahviveteen. Minä keitän aina kahvini veteen.
Jauhetut kahvipavut sokerin kanssa ei oikein maistu kuivana. - zupperis
Mites vesiohenteinen maali, *liukeneeko* siihen lisättävä vesi siihen, vai tapahtuuko siinä vain jotain yksinkertaisempaa? Entäs teen uuttaminen?
- Sheikki.Ali.Hussein
Liian helppoja? Kumminpäin on helpompi sekoittaa vettä öljyyn vai öljyä veteen?
- äijänkääkkä
Jatka opiskelua. Otapa selvää mitä eroa on liuoksella, emulsiola ja suspensiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2335290Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k233720Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,182214Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2802131Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast461378Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611259Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1281131Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.116956- 34900
- 196804