Voisiko joku selittää tarkemmin, että mitä silloin tapahtuu, kun sekoitan esim. kahviin sokeria niin pitkään, että siihen ei enään pysty liukenemaan enempää? Joo kahvi on silloin kylläinen sokerista, mutta tarkemmin? Molekyylitasolla?
Kahviin liukeneva sokeri?
5
2335
Vastaukset
Muodostuu dynaaminen tasapaino, jossa kiinteää ainetta liukenee nesteeseen samaa vauhtia kuin sitä kiteytyy takaisin kiinteäksi. Ilmiö on siis vain näennäinen. Liukenemista tapahtuu kylläisessäkin liuoksessa jatkuvasti, mutta koska kiteytymistä tapahtuu samaan tahtiin näyttää tilanne siltä, kuin ainetta ei liukenisi enää lainkaan.
- kahviveden_juoja
Ei se sokeri liukene kahviin, se sokeri liukenee siihen kahviveteen. Minä keitän aina kahvini veteen.
Jauhetut kahvipavut sokerin kanssa ei oikein maistu kuivana. - zupperis
Mites vesiohenteinen maali, *liukeneeko* siihen lisättävä vesi siihen, vai tapahtuuko siinä vain jotain yksinkertaisempaa? Entäs teen uuttaminen?
- Sheikki.Ali.Hussein
Liian helppoja? Kumminpäin on helpompi sekoittaa vettä öljyyn vai öljyä veteen?
- äijänkääkkä
Jatka opiskelua. Otapa selvää mitä eroa on liuoksella, emulsiola ja suspensiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808336
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264528- 504098
- 543482
- 513116
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262556- 312159
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382013- 292006