Niin no puhdas vesi ei kai johda sähköä, mutta se vesi mitä normaalisti hanasta tulee johtaa.
Tässä olisi tällainen video DC moottorista vesikupissa.
https://www.youtube.com/watch?v=kujrWwJfi0k
Miten se moottori toimii noinkin hyvin veden alla, ja miksei vesi aiheuta heti oikosulkua?
Veden sähkönjohtavuus
12
576
Vastaukset
- pumppumies
Sähkömoottori voi toimia myös veden alla kun se on rakennettu vesitiiviiksi. Esimerkkinä vaikka nämä uppopumput joissa moottori ja pumppu ovat paketoitu yhteen.
Kyllä se sähkömoottori pysähtyy kun tiivisteet pettävät. - Iierikka
Tuo sähkömoottori ei ole kyllä tiivis, normaali DC-moottori jossa vesi pääse kyllä moottorin sisälle. Vesi johtaa huonosti sähköä kupari hyvin, siksi vedellä ei ole juurikaan merkitystä sähköisesti, lopulta tietenkin käämitysten eristeet alkavat vuotaa ja moottori pysähtyy.
- ertyuhok
Niin hanaveden johtavuuskin on melko suhteellinen käsite varsinkin kun se suhtautetaan pieneen käyttöjännitteeseen.
- lue_oppikirjasi
Luonnon vedet ovat aina jonkin verran sähköä johtavia. Veden sähkönjohtavuutta vähennetään tislauksella (höyrystys-lauhtuminen prosessi) taikka ioninvaihdolla.
Veden sähkönjohtavuus riippuu kokonaan suoloista. Ydinvoimaloissakin ionivaihdetun veden sähkönjohtavuutta seurataan johtokykymittauksella.
Absoluuttisen puhdas vesi on sähköeriste.
Porakaivojen vedet ovat aina suolapitoisia.
Opetelkaa kemian oppikirjasta liukoisuusoppi.- loukiyjuthygt
Pitäisköhän sinun lukea kysymys ja vastata siihen eikä höpistä sen vierestä.
- yksi_video
loukiyjuthygt kirjoitti:
Pitäisköhän sinun lukea kysymys ja vastata siihen eikä höpistä sen vierestä.
Teeppäs itse testi. Yritä käynnistä autosi ja rupea ruiskuttamaan samanaikaisesti vettä käynnistysmoottorin ja laturin päälle ja katso miten kauan ne kestää vesiruiskutusta.
Luulenpa, että ei sitä kovin kauaa tarvitse ruiskutella vedellä.
Kyllä sähkömoottori voidaan suunnitella myös vesitiiviinä rakenteena.
Onko tämä höpinää asian vierestä. Tee asialle jotain, suorita testi.
Yksi videoesitys ei kerro juuri mitään koska sähkömoottoreita on niin monenlaisia.
Suuret voimalaitoksien generaattoritkin ovat jopa vetykaasu/vesijäähdytteisiä.
Eli syntynyt lämpö siirretään ensin vetykaasuun ja siitä edelleen vesijäähdyttimiin.
Nämä ovat tälläiseksi varta vasten suunniteltu.
Yhdestä videoesityksestä ei pidä tehdä liian laajoja päätelmiä.
Sähkömoottori voidaan suunnitella ja rakentaa avorakenteisena tai "suljettuna" rakenteena.
Yhden videoesityksen mukainen keskustelu se vasta höpinää onkin. PITÄÄ tuntea tekniikkaa laajemmin. - hmhmhmhm
En tällä videoesityksellä koittanutkaan todistaa mitään, vaan kysyä ja yrittää ymmärtää mistä ilmiöstä videossa on kysymys ja miksi näin tapahtuu.
Kyllä minullakin luuloja on aiheesta, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Ketjun parhaissa vastauksissa tulikin jo se, että pieni jännite on mahdollinen syy ja se ettei hanaveden sähkönjohtavuus sittenkään ole sähkömoottorissa käytettyjen komponenttien tasolla. - jännite-ratkaisee
yksi_video kirjoitti:
Teeppäs itse testi. Yritä käynnistä autosi ja rupea ruiskuttamaan samanaikaisesti vettä käynnistysmoottorin ja laturin päälle ja katso miten kauan ne kestää vesiruiskutusta.
Luulenpa, että ei sitä kovin kauaa tarvitse ruiskutella vedellä.
Kyllä sähkömoottori voidaan suunnitella myös vesitiiviinä rakenteena.
Onko tämä höpinää asian vierestä. Tee asialle jotain, suorita testi.
Yksi videoesitys ei kerro juuri mitään koska sähkömoottoreita on niin monenlaisia.
Suuret voimalaitoksien generaattoritkin ovat jopa vetykaasu/vesijäähdytteisiä.
Eli syntynyt lämpö siirretään ensin vetykaasuun ja siitä edelleen vesijäähdyttimiin.
Nämä ovat tälläiseksi varta vasten suunniteltu.
Yhdestä videoesityksestä ei pidä tehdä liian laajoja päätelmiä.
Sähkömoottori voidaan suunnitella ja rakentaa avorakenteisena tai "suljettuna" rakenteena.
Yhden videoesityksen mukainen keskustelu se vasta höpinää onkin. PITÄÄ tuntea tekniikkaa laajemmin.Uskoisin auton laturinkin ja ainakin starttimoottorin läpäisevän testin helposti. Laturin jännite (n.13,7 V) on niin pieni, että läpilyötejä tuskin kraanavedellä aiheutuu. Auton arka paikka kosteuden suhteen on virranjakaja, mutta siellä jännitteet ovatkin aivan eri luokkaa.
- tyhmä_sähkömies
Irrota ja upota se auton käynnistysmoottori veteen ja kokeile pyöriikö se ja miten kauan pyörii se kytkemällä se johdoilla akkuun.
Koe on helppo järjestää eikä siinä ole suurta vaaraa alhaisen jännitten vuoksi.
Kyllä normaali vastaus taitaa olla se, että sähkömoottori on suunniteltava ja rakennettava vesitiivinä erityisiin käyttöolosuhteisiin.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että yksi videoesitys ei kerro aivan kaikkea sähkömoottoreista. - Anonyymi
Niin tuohan oli öljyssä😉
- Anonyymi
Valon taittuminen johtaa laaja-alaiseen näkyvyyteen.
- Anonyymi
Voi vesi olla moottorille eduksikin. Jäähdytys paranee ja hiilien kipinöinti vähenee. Ruostuminen ja laakereiden voitelun huononeminen ovat haittapuolia. Tietenkin vesi olisi vaihdettava ajoittain ettei se muutu liian johtavaksi. Noilla jännitteillä veden normaali johtavuus on täysin merkityksetöntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 285440
- 1661915
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1591551Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141314Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike271225- 941135
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701114viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101043Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan451017- 38895