Pelkään vapaita painoja

rikonko

Olen kyllästynyt laitteissa venkoiluun, koska tuntuu, että mitään tulosta ei synny ja lisäksi salilla menee jo toista tuntia ja ei oikein mitään otetta saa hommaan niin että tuntuisi tehneensä jotain. Ongelmana minulla on patellaluksaatio ja selkä joka on alaselästä niin kipeä, että on kosketusarka. Lääkärin mielipide on, että siellä ei ole mitään vialla, vaikka koskiessa rääkäisen kivusta. Selkä ei satu jos siihen ei koske, mutta väsyy nopeasti ja vihloo siinä 60kg kohdalla selänojentajassa. Jalkojen takia minulta on kielletty kaikki muu kuin tyhjänpäiväinen nyhjääminen ja sitä sääntöä rikon jatkuvasti. Polvet paukahtaa joka kerta kun menen kyykkyyn tai koukistan jalkojani. Lonkissa samaa vikaa. Uskaltaako tässä ylipäätään itsekseen lähteä yrittämään ja ottaa riski, että tekniikka on pielessä ja tekee itselleen vahinkoa vai pitäisikö ottaa pt katsomaan ja tekemään treeniohjelma?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkintavoimistelua

      Melkein vaatisi fysioterapeuttia laatimaan ohjelma ja tarkistamaan suoritustekniikat, kuulostaa niin pahalta.

      • kkjkkj

        Komppaan


    • turhapelätä

      Lähtisin ihan fysioterapeutin ohjeilla liikkeelle. Ei siellä selässä välttämättä olekaan mitään rikki, selkäkipuja aiheuttaa mm. lihasepätasapaino, kireydet pakaran seuduilla, huono lihaskunto, huono ryhti, väärä tekniikka... Fyssari osaa sanoa noihin mielipiteensä ja antaa ohjeet miten kuntouttamisessa päästään alkuun. Sama koskee niitä polvia. Maallikon logiikalla polvea tukevia lihaksia pitää vahvistaa aluksi pienemmillä painoilla (kehonpainolla) tekniikasta huolta pitäen ennen kuin kannattaa edes kokeilla mitään muuta. Kinesioteippauksesta voi myös olla apua.

      • rikonko

        Sama kävi mielessä, koska olen huomannut, että koko vasen puoli on heikompi, ei siis vain kädet vaan vasen jalkakin tulee ns. 10kg perässä ja huomaan, että oli sitten reidenojentaja tai prässi niin oikea jalka menee väkisin väliin ja tekee osan vasemmankin suorituksesta, eli jotenkin vino olen. Ulospäin sitä ei huomaa ja kyllä. Minulla on selkeää lihasheikkoutta. Näin nelikymppisenä en vieläkään kuukausien harjoittelun jälkeen pysty samoihin painoihin kuin joskus kylmiltään 14 vuotiaana. Kieltämättä on myös noloa että salin mummotkin tekee kovemmilla painoilla. Joku lihasheikkouden takana on. Olen myös harrastanut juoksua ja vasen jalka pronatoituu sisäänpäin. Vasen puoli on ehkä kokonaisvaltaisesti ongelmien syy.


      • turhapelätä
        rikonko kirjoitti:

        Sama kävi mielessä, koska olen huomannut, että koko vasen puoli on heikompi, ei siis vain kädet vaan vasen jalkakin tulee ns. 10kg perässä ja huomaan, että oli sitten reidenojentaja tai prässi niin oikea jalka menee väkisin väliin ja tekee osan vasemmankin suorituksesta, eli jotenkin vino olen. Ulospäin sitä ei huomaa ja kyllä. Minulla on selkeää lihasheikkoutta. Näin nelikymppisenä en vieläkään kuukausien harjoittelun jälkeen pysty samoihin painoihin kuin joskus kylmiltään 14 vuotiaana. Kieltämättä on myös noloa että salin mummotkin tekee kovemmilla painoilla. Joku lihasheikkouden takana on. Olen myös harrastanut juoksua ja vasen jalka pronatoituu sisäänpäin. Vasen puoli on ehkä kokonaisvaltaisesti ongelmien syy.

        Fysioterapeutti osaisi antaa varmasti paremman vastauksen esimerkiksi sen suhteen, onko kyseessä rakenteellinen vika vai lihaskireyksistä tai epätasapainosta johtuva ongelma. Noin yleisesti lihasepätasapainosta pääsee eroon treenaamalla liikettä raaja kerrallaan (yhdellä jalalla/yhdellä kädellä tehtävät liikkeet) heikomman puolen mukaan.


    • warriorinjälkeläinen

      Mee fyssarille. Mutta jos olet yhtä itsepäinen kun minä etkä mee, niin älä käytä lisäpainoa aluksi, vaan tee kehonpainoharjoitteita pelkästään. Kyykkyä, tuolille nousua, askelkyykkyä, yhdenjalan hyppyjä, loikkia, spurtteja, rappusten juoksua. Syvällä kyykyssä olemista kannattaa harjoitella päivittäin, ns.kyykkypaskalla, eli olet syvällä kyykyssä niin kauan kuin pystyt, voit siinä puolelta toiselle kääntää kättä ja katsetta ylös, otsaa lattialle jne. Harjoittele roikkumista, käsillä seisontaa, lankkua, hyvää selälle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe