Octavia Combi vm. 2003, takaluukun sähköt katosi

Mattijukka

Otsikossa mainitussa autossa lakkasi nämä toimimasta: Takalasin lämmitys, takalasin pyyhin, tavaratilan valo, takaluukun aukiolosta kertova anturi. Takavalot kaikki toimii. Voisi kuvitella, että ongelma on jossain liittimessä. Sulakkeissa se ei ole. Osaako kukaan neuvoa, mistä kohdasta kannattaisi ruveta etsimään ongelman syytä? Kun takaluukku on auki, niin vasemmassa ylänurkassa näkyy piuhoja. Kannattaako ruveta luukun muoveja siitä irroittelemaan?

32

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yolres

iellä vasemmalla ne piuhat menee. Normaalisti tollanen vika ei oo liittimessä. Vaan että tyyppivikana piuhat on liian lyhkäseksi mitotettu ja katkeilee. Uudet piuhat peliin tai jatkopätkä nykyisiin. Tee liitokset kunnolla ettei sitten ala liittimet pätkiä.

• Kerran kaikki nuo hävisi kerralla, niin tarkistaisin ensimmäiseksi, että onko niillä kaikilla yhteinen maajohto ja onko se kunnossa.

• OcuaHuoltanut

En tunne farkun takaluukkua mutta sedanissa takamuovi oli kiinni muutamalla klipsillä ja lähti ihan vetäisemällä irti. Voisi kuvitella että joku liitin tai maa siellä on irti, koska yksittäisen johdon katkeminen ei varmaan muuten pimennä kerralla useita toimintoja eikä kaikki piuhat katkea kerralla. CAN-väyläkin tuli kait vasta Octavia II:een v. 2004.

• seppojarkko

Luin ensin, että takaluukku ja sähköt katosivat. Onneksi ongelmasi on pienempi :)

Jostain luin (ehkä tältä palstalta?) että erityisesti Rabid- mallissa olisi ollut tuota konepellin ja tai takaluukun irtoamisongelmaa. Onneksi tästä ei nyt ollut sinulla kyse, vaan lukuvirheestäni.

• apuhoitaja

Sinäkin saat apua ongelmaasi, jos vain uskallat mennä mielenterveystoimistoon.

• F22.0

Moniko henkisesti terve tulisi tänne kirjoittamaan omista lukuvirheistään? Etkö kestä asiallista keskustelua kertaakaan häiriköimättä?

• F23.0

Ja kuinkahan moni henkisesti terve tulisi sitten tänne kommentoimaan lukuvirheen tehnyttä kommentoijaa henkisesti epävakaaksi?

Peilaile sitä omaa kuvaasi siitä pilleripurkkisi kannesta.

• Harhautunutko
        F23.0 kirjoitti:

Ja kuinkahan moni henkisesti terve tulisi sitten tänne kommentoimaan lukuvirheen tehnyttä kommentoijaa henkisesti epävakaaksi?

Peilaile sitä omaa kuvaasi siitä pilleripurkkisi kannesta.

Kukas täällä sinun lukuvirheistäsi on kommentoinut? Omaa mielikuvitustasi vain.

• katso-mattojen-alle

Joo kyllä niitä on irronnut takaluukkuja samoin kun konepeltejä. Joku kertoi, että pelti on kehä2 mutkassa, kun vauhdissa oli lentänyt irti.
        Ovien irtoamista vauhdissa en ole kuullut, mutta ei sekään kai niin outoa olisi.
        Nuo sähköjen pimenemiset johtuvat yleensä skodassa siitä, että vettä on tullut sisälle ja mattojen alustat uivat. Siellä sattuu olemaan myös liitoksia joten hapettuminen on alkanut jo aikoja sitten. Nyt vaan seuraus.
        Niitä myydään sellaisia tuikkukynttilöitä, jota ovat siis ledivaloja. Sellaisia voi laittaa sinne perään, niin voi ajella ilman isompia huomautuksia. Kääntyessä vaan työntää käden ulos ja näyttää kääntymismerkkiä. Vettä ei kannata varmaan poistaa mattojen alta, koska se ei näy ulospäin. Joskus ovat poranneet lattioihin reikiä, että valuu itsekseen. Tietenkin vettä tulee lisää, mutta valuu poiskin.
        Jälleenmyynti aikeissa on hyvä mainita lattian vedenpoisto rei'istä, sillä ne ovat kysyttyjä skodissa. Monet eivät uskalla porata, kun voi mennä polttoaineputki samalla. Senkin kyllä saa korjattua teipillä jos menee, mutta tulee lisätyötä.

• PonUI

Kerrohan sitten alan asiantuntijana miten niillä sun ledituikuilla korjataan pyyhkijät kun aloittaja kertoi takavalojen toimivan?
        Ei taida sähkötekniikan tuntemus riittää taskulampun paristojen vaihtoonkaan.

• helppoahan-tuo
        PonUI kirjoitti:

Kerrohan sitten alan asiantuntijana miten niillä sun ledituikuilla korjataan pyyhkijät kun aloittaja kertoi takavalojen toimivan?
        Ei taida sähkötekniikan tuntemus riittää taskulampun paristojen vaihtoonkaan.

Pyyhkijänsulkia ei voi korjata valitettavasti. Ne ovat kertakäyttöisiä. Eivät ota myöskään vaihdossa niitä, kun uusia ostaa. Sitten se vivusto.
        Siihen on keksitty jo hyvä systeemi. Kun skoda on itäblokin kulkine, niin tässä paikalliset ovat kehitelleet varman systeemin. Katso ja ihaile!
        https://www.riemurasia.net/video/Pyyhkijat-Venajan-tyyliin/123197

• Mattijukka

Kiitos näistä vinkeistä. Tuli vielä mieleen, että tähän liittyy vielä sellainen oire, että takalasin lämmityksen kytkimen merkkivalo palaa koko ajan siitä riippumatta, onko kytkin pohjassa vai ei. Normaalistihan se palaa vain kun kytkin on pohjassa. Voiko tästä päätellä jotain?

• OcuaHuoltanut

Viittaa vahvasti maadoitusvikaan. Takaluukusta pitäisi löytyä jonkinasteinen maadoituskisko tai pisteet noille eri toiminnoille (lämmitin, pyyhkimet ym.). Jos maadoitus on irti, lämmityksen merkkivalo saa plussasähköä takaluukun suunnasta (jonkin komponentin tai laitteen läpi) eli tavallaan väärään suuntaan. Ihan ekaksi katsoisin, onko takaluukussa joku erillinen maadoitusjohdin mahdollisesti katkennut. Helpointa tsekata yleismittarilla, onko takaluukun ja auton rungon välillä jännite - ei saa olla. Ohmimittarilla varmistaisin että ei ole resistanssia (resistanssi =0) takaluukun ja auton korin metalliosien välillä (ensksi tuo jännitemittaus, koska yleismittarin vastusmittaus ei ehkä tykkää n. 14V jännitteestä).

• tämä-voisi-auttaa
        OcuaHuoltanut kirjoitti:

Viittaa vahvasti maadoitusvikaan. Takaluukusta pitäisi löytyä jonkinasteinen maadoituskisko tai pisteet noille eri toiminnoille (lämmitin, pyyhkimet ym.). Jos maadoitus on irti, lämmityksen merkkivalo saa plussasähköä takaluukun suunnasta (jonkin komponentin tai laitteen läpi) eli tavallaan väärään suuntaan. Ihan ekaksi katsoisin, onko takaluukussa joku erillinen maadoitusjohdin mahdollisesti katkennut. Helpointa tsekata yleismittarilla, onko takaluukun ja auton rungon välillä jännite - ei saa olla. Ohmimittarilla varmistaisin että ei ole resistanssia (resistanssi =0) takaluukun ja auton korin metalliosien välillä (ensksi tuo jännitemittaus, koska yleismittarin vastusmittaus ei ehkä tykkää n. 14V jännitteestä).

Mutta skodassa sähkö on erilaista. Se säteilee, eikä kulje kuten länsi-autoissa. Skodassa sähkövuotoja mitataan ihan kielellä. Jos maistuu säkeilevälle, niin se on sitä itseään.
        Jos tulee tämä ilmiö, niin johdoissa on sähköä. Tämä siis kun maistelee johtoja.
        https://www.youtube.com/watch?v=uDw7EYKalQ8

Pian vika onkin sitten korjattu. Moni-osaajat näyttävät videossa mallia.

• OcuaHuoltanut
        tämä-voisi-auttaa kirjoitti:

Mutta skodassa sähkö on erilaista. Se säteilee, eikä kulje kuten länsi-autoissa. Skodassa sähkövuotoja mitataan ihan kielellä. Jos maistuu säkeilevälle, niin se on sitä itseään.
        Jos tulee tämä ilmiö, niin johdoissa on sähköä. Tämä siis kun maistelee johtoja.
        https://www.youtube.com/watch?v=uDw7EYKalQ8

Pian vika onkin sitten korjattu. Moni-osaajat näyttävät videossa mallia.

No, mulla on kumminkin käytössä Octavian sähkökaaviot eikä niiden mukaan säteilyä lähde muualta kuin radiovastaanottimen paikallisoskillaattorista...
        Samoilla skemoilla (ja saksalaisella korjausoppaalla) autan tietenkin myös Audin tai Volkkarin ongelmissa. Kannattaisi muuten kommentoida näilläkin palstoilla vasta sitten, kun voi osoittaa asiaan liittyvää substanssiosaamista.

• vwvokkeli

Sen valon saa sammummaan vain tampilla ja pajavasaralla. Ota tamppi käteen niin että kärki on valon kohdalla leka toiseen käteen ja pari voimakkaan napakkaa iskua tampin päähän. Olen nähnyt tämän toimenpiteen skoda huolto korjaamolla. Voin auttaa myös muissa skodaa koskevisssa ongelmatilanteissa.
      Ps. Pitkä kokemus vasaran ja tuurnan käytöstä

• veikeää
    • trafii

Tarkastetaan kytkennät, savun hälvennettyä!

• Mattijukka

Eilen jo hetken ehdin kuvitella liikaa tästä paikasta. Mutta näköjään täälläkin on päivystävien ääliöden joukko kärppänä paikalla. Kiitos niille, joilta tuli asiallisia vastauksia. Kirjastosta näköjään saa huolto-oppaan, pitää sen kanssa katsella, mitä nuo kaikki takaluukun sivukoteloissa olevat piuhat on. Onneksi nuo ongelmat ei juuri haittaa auton käyttöä, joten ei tässä erityistä kiirettä ole.

• TSI2012

Otan osaa ja toivon, että ongelmat ratkeavat. Vagarenalla saa pääsääntöisesti asiallisia vastauksia. Eivät nämä Vitunperän Kyykmanit jaska sinne tunnuksia luoda.

Suoli-palstahan tämä on, ei muuta...

• lepistön_jorma

Mulla oli yhtenä iltana jääny takalasin lämmitin yöksi päälle, niin eipä kottero startannu aamulla. Ei edes merkkivalot syttyneet. Oli siinä sopivasti alamäkeä, joten tuuppasin peräpäästä vauhtia mäkeen jos mäkistartilla starttais mutta en ehtiny itse kyytiin kun vähän kompuroin.
      Sinne se vaunu kaatu kyljelleen mäen alle ojaan. Kävin hakee laput autosta ja jätin sinne. Harmiahan tuosta muutenkin vaan on ollu.

• Kuusikon_Kille

No niin. Uskottavuus NOLLA! Takalasin lämmitys ei mene päälle ellei autossa ole virrat päällä, ja tuskin se jorma niin taukki on, että jättäisi virrat autoon koko yöksi. Sen puoleen, ajotietokoneboksi sammuttaa ylimääräiset kuluttajat pois tietyn ajan kuluttua, joten akku ei mene tyhjäksi. Tätäkään et tiennyt, tyhmä trolli?

• Virtasen-Voima

Uskottavuus on kyllä ihan 92,7 % joten melko korkea. Olen nähnytkin näitä skeidoja ojissa. Kilpien pois ottaminen oli hyvä siirto, ettei joku toinen skeidakuski varasta niitä. Luulevat, että katsastus on hoidettu ja sakot, kun menee toisen kilvillä. On ne niin urpoja.

• AJATOLLAH

SKODA ON IHAN PASKA ESIM ELEKTRONIIKAT TEHTY KUSESTA JA PASKASTA MIKÄÄN EI TOIMI

• Mattijukka

Etsisin homoseuraa Nurmeksen lähiseuduilta.Ei ole kuitenkaan paha juttu jos asuu vähän kauempana.14-25 vuotiasta etsisin.Itse olen 14 vuotias. Laittakaa kik nimiänne alas niin tulen ottamaan yhteyttä.

• Kyykmann

Olen erittäin selväjärkinen ja rehellinen nuori mies Etelä-Suomesta. Ehdottomiin faktoihin perustuvia kirjoituksiani voi silloin tällöin lukea tälläkin palstalla. Pituuteni on 140cm ja painoni 80kg. Lisäksi minulla on hörökorvat, mutta se ei estäne meitä pitämästä hauskaa.

• Ryydmannn

Olen erittäin selväjärkinen ja rehellinen nuori mies Etelä-Suomesta. Ehdottomiin faktoihin perustuvia kirjoituksiani voi silloin tällöin lukea tälläkin palstalla. Pituuteni on 140cm ja painoni 80kg. Lisäksi minulla on hörökorvat, mutta se ei estäne meitä pitämästä hauskaa..

• jullinjuntti

Heippa, täällä nuori mies Utista. Olen aika yksinäinen ja epävarma seksuaalisesta suuntautumisestani. Olen joskus linkitellyt faktoja tällekin palstalle toivoen saavani jotain myönteistä palautetta. Joku kumma pakkomielle pistää minut kirjoittelemaan Skoda-palstalle, mutta kiva jos täältä saisi vähän hyväksyntää. Kyllä, olen aika varma Mattijukka, että me voidaan tehdä se temppu..heheehöhöö

• Mattijukka

Täällä savuton ja raitis alistuva nahkahomo Turusta. Olen viisikymppinen, XL-kok. btm. Ois mukava löytää hellä, ihana top-mies, jonka luona vois käydä myös päivisin. Ois kiva, jos asuisit tässä Lemu-Turku alueella.

• ällöt

Ootte te skeidakuskit oksettavia olentoja. Yäk!

• trollin.ajanvietettä
        ällöt kirjoitti:

Ootte te skeidakuskit oksettavia olentoja. Yäk!

Keskustelet nahjus itsesi kanssa. Kyllä se on selvä.

• AvustavaHenki

Tuo tyyppi kirjoittaa muutenkin itse suuren osan koko palstan provoista. Ja tosiaan keskustelee vain itsensä kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe