Nyt mun on pakko avautua tästä asiasta. Te lappilaiset ootte ihan outoja verrattuna muissa maakunnissa asuviin ihmisiin! Tarkotan nyt sellasia lappilaisia, jotka on syntyny ja varttunu Lapissa. Ei esimerkiks muuttanu jostain Tampereelta Lappiin. Tuntuu pahalta kirjoittaa näin, koska haluaisin tulla kaikkien kanssa toimeen ja joskus olin hyvin rakastunut yhteen lappilaiseen mieheen, sain ihmeellisen kylmää kyytiä.... En tarkota tällä mun avautumisella nyt kaikkia lappilaisia, mukaviakin poikkeuksia löytyy! Mut pakko sanoa et jos pitäis jonnekin muualle muuttaa, nii lappi ei tulis koskaan olee mun valinta... On siellä ehkä ihan kiva käydä, mut suurimmaks osaks mua rupee vaan ahdistamaan lappilaisten seurassa. :S valitettavasti. Anteeksi siitä.
Ei vaan jotenkin löydy, sitä yhteistä säveltä. Ootteko te lappilaiset huomannu ettette tulis kovin hyvin toimeen savolaisten kanssa? Tai että savolaiset ois teidän mielestä liian erilaisia?
Lappilainen ja savolainen puhuu niin erilaista murretta, että syntyy helposti väärin ymmärryksiä ja muutenkin ajatus juoksee ihan eri tasoja pitkin.
Savolaiset on lappilaisiin verrattuna yleisesti; Puheliaampia, lämpimämpiä, avoimempia...
Siinä onkin monta sellasta piirettä joihin jos on tottunu ja kasvanu, ettei oo ihme, et sit jos pitäis muuttuu ei niin puheliaaks, ei niin lämpimäks ja avoimeks ihmiseks, niin se ahdistaa ja ei tunnu oikeelta...
Minä en tunne kaikkia lappilaisia, mutta joitakin ja sen ja oman vaiston perusteella osaan kyllä sanoa jo nämä tietyt mielipiteet.
Olin 16-vuotias kun rakastuin 28-vuotiaaseen lappilaiseen mieheen. Ja täällä savossa olin tottunu siihen, että vaikka ikäeroo ois hieman enemmän, niin siitä ei tuu mitään sanomista. Meillä päin on siis oikeesti aina ollu ihan normaalia olla nuoremmat ja vanhemmat kavereita keskenään ja seurustellakin, eikä siitä tuu mitään kamalaa haukkumis paska litaniaa niskaan tai muutenkaan ihmiset liikaa tunge nokkaansa toisten ihmisten asioihin! KOSKA EIHÄN SE KUULU HYVIIN KÄYTÖSTAPOIHIN .
Niin lapissa jouduin paskanjauhamisen kohteeksi sen takia että olin rakastunut vanhempaan mieheen. Se paskanjauhaminen oli pääasiassa hyvin ilkeetä seläntakana haukkumista ja puhumista ja kyl mulle siitä suoraankin sanottiin ilkeesti... Ja mä just mietin sitä et miten niinku ihmiset kehtaa tuolla tavoin tunkea nokkansa muiden ihmisten asioihin, jotka ei heille paskan vertaakaan kuulu !? :o
Mulla ihan kasvaa viha tuommosesta käytöksestä.
Noista tapahtumista on jo 5v aikaa, eli täytän tänä vuonna 22v ja se miten nykyisin ajattelen tuosta ihastumisesta 12v vanhempaa miestä kohtaan, niin mä edelleen rakastan sitä ja varmaan tulen aina osittainkin rakastamaan. Ei se ikä välttämättä katso sitä aina et milloin ihmisten tiet kohtaa, eikä se aina oo este seurustelullekaan!
Et mä voin olla jonkun mielestä päästäni sairas, kun ihastun "teininä", 12v vanhempaan mieheen. Mut omasta mielestäni en ole sairas, vaan erilainen, paljon vaikeitakin asioita kokenu ihminen, se on kasvattanu ja kypsyttäny jo aikaisin ihmisenä, 16-vuotiaana asuin jo omassa kämpässä ja kävin töissäkin, olin ihan itsenäinen ja fiksu ihminen, joten emmä siinä mitään pahaa ois nähny vaikka mulla ois ollu suhde aikuiseen mieheen. :))
Mut asiat sit meni miten ne meni, eikä musta tai tästä miehestä oo mahdollisuutta tulla enää paria edes aikuisiällä. Haaveissani ajattelin että nyt 22-vuotiaana saisin 34-vuotiaan miehen kanssa lapsenkin ja mun mielestä ne ois ollu just hyvät iät meille molemmille!
Ja tuota se kun nämä tietyt lappilaiset ihmiset esitti mun ystävää ja että pitää musta ja saivat minun luottamuksen, mikä sit koki hyvin pahan kolauksen kun selviskin kaikki paskanjauhamiset, haukkumiset seläntakana ja että minun salaisuuksiakin oli levitelty sinne sun tänne... Niin tästä ja sitten ihan siitä että ei aina ymmärretty edes toistemme puheita ja ajatus juossu samoilla svääreillä jäi semmonen hieno paskanmaku suuhun ensikosketuksena lappilaisiin, että itkin monta päivää putkeen, olin aivan hajalla ja että EN HALUA ENÄÄ MISSÄÄN TEKEMISISSÄ OLLA TUOLLASTEN IHMISTEN KANSSA !!! Nämä ihmiset jotka kurjasti kohteli mua, oli sitten tuota miehen ikäluokkaa ja hänen kaveripiiriään, eli -80 luvulla syntyneitä.
Minun seksikästä ja voimakkaasti naisellistakin pukeutumista katottiin myös kieroon lapissa kun olin 16-18vuotias. Ainoastaan siellä ilmeisesti seksikäs ja naisellinen pukeutuminen on sallittu aikuisille naisille, eikä nuoret tytöt saa vapaasti ilmaista naisellisuuttaan! MIKÄ ON MINUN MIELESTÄ HYVIN VÄÄRIN, SILLÄ JOKAISEN OIKEUS ON ILMAISTA PERSOONALLISUUTTAAN PUKEUTUMISELLA ! Nuori tyttökin saa olla seksikäs. :)
Sitten muutama lappilainen on ollut samassa työpaikassa myös mun kanssa töissä, jos sä tarjoot hänelle jotain, hän ei esimerkiksi kiitä.
Lappilaisissa on myös semmonen ehdottomuus, asenne on vähän sellanen että, minä menen nyt näin ja tule sinä perässä jos tulet! Erilaisuutta ei hyväksytä .
Lappilaisen luonne
48
2475
Vastaukset
- SavottajätkänPoika
Mitä vittua sä oikein sönkötät, luin vain muutaman rivin aloituksesta, sä oot vapaa lähtemään Lapista vaikka Huitsin Nevadaan jos ei lappilaisten jutut ja pärstät miellytä ja jos vielä olet Lapissa, en minä ainakaan sinun mielenpahoittelusi takia tapojani tule muuttamaan, tervemenoa etsimään onnelaasi vaikka Huitsin Nevadaan jos vielä olet Lapissa..:-)
- 9914
Kerroin vaan mielipiteeni. :) ei siitä tarvitse noin pahasti nokkiinsa ottaa!
- MustaHermukka
Mitään uutta, Rovaniemellä ollaan joskus mulkkuja, mutta älä ty-är kuiteskaan yleistä. Lappilaiset ko emmä oo mikkään yhtenäinen ryhmä, itä-lappilaiset eroaa paljon länsi-lapista, pohjoinen taas hyvinkin paljon etelästä. Lappi on iso maakunta melkein puoli suomea ja tavat eroavat hyvin paljon eri alueilla.
- 9914
Mistähän se sit vois johtua et ootte välillä mulkkuja? :)
Millä tavalla itä-lappilaiset eroaa sitten länsi-lappilaisista? - MustaHermukka
Lännessä ollaan olevinaan parempaa väkeä ja kettuilevat lähinnä kokoajan. Länsi-Lapissa suvuilla ja alueilla on enemmän merkitystä kuin Itä-Lapissa. Länsi-Lappilaiset haluaisivat olla ruotsalaisia ja tykkäävät enempi häärätä niitten kans ko muitten Lappilaisten.
Itä-Lapissa ei niinkään arvostella toisia vaan annetaan enemmän arvoa ihmiselle. Itä-Lappilaiset on lupsakoita ja auttavat mielellään niin turistia ko kansa eläjää.
Rovaniemeläiset taas käyvä ikuista vihanpitoa torniolaisten ja kemiläisten kansa. Moni nuorempi kuvittelee olevansa parempi ko muut.
Saamelaiset taas ovat vaan saamelaisia, hankala on heitä ulkopuolisena ymmärtää. - 6699
Mä taas oon saanu mukavemman kuvan länsi-lappilaisista verrattuna itä-lappilaisiin. Länsi-lappilaisiahan on esimerkiksi se kyläkauppias Sampo Kaulanen. :) Saamelaiset myös ihan mukavia, esim. BB Andte on saamelainen. Rovaniemellä on taas semmosta 50/50 porukkaa, et mahtuu muutama mukavakin, mutta myös kylläkin tosi kusipäisiä tyyppejä...
- 1133
Ja mua niinku harmittaa ihan älyttömästi, koska mä oisin halunnu tulla näiden hienojen, ihanien, komeiden, kauniiden ihmisten kanssa toimeen ... Heidän iästä riippumatta, siitä riippumatta että missä asuu tai mistä on kotoisin, kun sen ei pitäis tehdä kenestäkään huonompaa ja monien silmissä savolaenen on myös ihan täys juntti ... !
Mutta kun mä en voi lähtee sellaseen ihmissuhteisiin, missä koen ahdistusta ja ilkeää käytöstä, joka verhotaan vaan suorapuheisuuden taakse ja ollaan olevinaan hyvää ihmistä, esitetään toiselle, käytetään toista hyväks, pidetään pellenä seläntakana ja ei oikeasti olla edes hyviä ystäviä. :((
Mä tarviin ympärilleni ihmissuhteita, joissa minut hyväksytään JUST TÄLLÄSENÄ kun oon, eli puheliaana, lämpimänä ihmisenä, joka uskaltaa tehdä myös erilaisia ratkaisuja ja kannattaa naisten avoimuutta seksuaalisuutta...
Ja semmonen asia muistu vielä mieleen, että kerran olin yhen lappilaisen lääkärin vastaanotolla, kerroin hänelle intiimistä vaivastani ja sain päin naamaa naureskelua...! Kun lähdin vastaanotolta pois, mulla oli niin epätodellinen olo, et mietin vaan et miten lääkärikin pystyy olemaan noin empatiakyvytön ja siis TÄYS KUSIPÄÄ.... ! :(
Jos joku vielä kysyy, että oonko mä herkkä, niin kyllä mä oon ja mä en mitä tahansa ilkeilyä kestä, enkä tajua ees et miks pitäis kestää, ihmisillä pitäis olla käytöstavat ja osata käyttäytyä lämpimästi toisia ihmisiä kohtaan.
Tästä varmaan tuli nyt ihan sekava avautuminen, mutta ehkä ymmärrätte jotain tai sitten taas ette, mutta pääspähän purkamaan patoumia ja voin ihan rehellisesti sanoa että on jääny hampaan koloon siitä kun mua kohdeltiin näin epäoikeuden mukaisesti. :)) - simsalappiha
Olen ollut työni puolesta tekemisissä savolaisten kanssa ja eikä ollut hurraamista: kieroja ja teennäisiä. Mutta näinhän voi aina yleistää.
- 9914
Millä tavalla kieroja ja teennäisiä? XD
Ehkä sä et vaan ymmärrä meidän kieroo huumoria ja teennäisiä myö ei kyllä olla, meillä on vaan kato käytöstavat, kaikkea ei möläytetä ääneen. ;))
Pitäis jos ei jostakin tykkää niin haukkua sitä mahdollisimman paljon päin naamaa tai seläntakana ja puhua paskaa myös muiden kanssa seläntakana, sittenhän sinä itte et oo kiero millään tavalla tai teennäinen. Uskotko oikeesti ja ajattelet näin? Otappa silmä käteen ja kato peiliin ja mietippä vähän, onko tuommonen haukkuminen ja paskanpuhuminen kieroo ja teennäistä käytöstä. Se nimittäin on. Eikä kuulu hyviin käytöstapoihin.
Jos jostakin ei tykkää, se kannattaa joskus vaan pitää omana tietonaan. Kaikki ollaan omanlaisia ja meillä on myös oikeus olla sitä, ilman haukkumista ja ilkeää käytöstä! Ihme jos sinä et tätä käsitä, päässä vikaa sillon ja pahasti . :D
Kai sinä näät hyvät käytöstavat jonkinlaisena teenäisyytenä...
- samaamielt
Lappilaiset on vittupäitä, älä tyttö välitä. Nähty on.
- 9914
:) Yritän olla välittämättä.
- keksijose
Oiskohan se vika vesijohtovedessä? Joku syöttää meille vittumaisuuspillereitä jauhettuna sen kautta?
- nnm87
Heh aika hauska kirjoitus. Itse olen lappilainen ja en ymmärrä yhtään esim. Helsinkiläisten juttuja enkä muutenkaan sitä ajatusmaailmaa. Seurustelin muutaman vuoden savolaisen kanssa, aluksi en tosiaan ymmärtänyt mitä toinen puhuu, mutta siihenkin murteeseen tottuu ja kyllä vieteltiin hyvät vuodet yhdessä ja ei meillä ainakaan tylsää ollut koskaan. Joo, kieroja ovat. Me lappilaiset voidaan puhua mistä vain ja olen huomannut että seksuaalisesti ollaan usein vapaamielisempiä. Työkavereiden kanssa ollaan todella läheisiä ja puhutaan ihan tuntemattomienkin kanssa joskus henk.koht. asioita, samoin ystävien kanssa puhutaan kaikesta maan ja taivaan välistä. Lappilaiset miehet hmm.. on hankalia, mutta mikäs sen ihanampaa kuin kunnon miehinen mies.
- 1144
Kiva kuulla et vietitte hyvät vuodet yhdessä! :) <3
Millä tavalla susta me savolaiset ollaan kieroja? :D anna esimerkki.
- nnm87
Ja paskanjauhanta ja muiden asioista puhuminen kuuluu tosiaan asiaan... oivoi.
- Monivuotisia_kamuja
Pohjoinen on tietyllä tapaa hieman karua seutua ja ihmiset mukautuneet niihin olosuhteisiin. Tämä kovuus ja sitkeys on sitten peritynyt polvesta polveen.
Tämä sama karu käyttätyminen ulottuu aina ouluun asti.
Paljon on etenkin nuorten keskuudessa, sellaista ns. selkäänpuukottamista ja kiusantekoa, toistensa arvostelua seläntakana. Puheetkin tavallista ronskimpia. Mutta jos olet tarpeeksi kauan heidän keskuudessaan, totut kyllä siihen.
Alat mukautua tyyliin ja sinusta tulee samanlainen.
Sen jälkeen ei tunnu enää pahalta, vaan jopa melko kotoiselta.
Itselläni paljon ystäviä kaikkialta pohjoisesta, eikä minulla ole heistä pahaa sanottavaa. Olen kai sitten löytänyt ne pohjolan helmet, joita ei sioille heitetä.
Ovat omanlaisiaan, alkuun tönkköjä ja töykeitäkin mutta ajan kanssa heiltäkin löytyy se lämmin sydän. Ja se huumori, sellaista saa muualta suomesta hakea. - Möltaus
Lapissakin ihmiset erovat paljon toisistaan asuinpaikan vuoksi. Rovaniemen keskustassa asuva ajattelee aisoita ihan eri tyyliin kuin jos matkustat Ounasjokivartta muutaman kymmenen kilometriä pohjoiseen päin.
Maaseudulla ihmiset elävät vieläkin valtaosaltaan sellaisessa ihme umpiossa. Ulkopuolista kylään muuttajaa tuijotetaan kyläkaupalla kuin avaruusolentoa. Tekohymy päällä irvistellään päin naamaa ja toivotetaan kylään tervetulleeksi. Selän takana alkaa välittömästi hirvittävä paskanjauhaminen ja uudesta asukkaasta keksitään juttuja iltojen ratoksi. Puolenkymmenen saunakaljan osto tekee sinusta rapajuopon muutamien kyläpoliisien ja juoruakkojen sekä juoruukkojen silmissä. Uteliaimmat laittavat ns. agentteja kylästelemään uuden asukkaan luona jotta saataisiin tietoa enemmän ja löydettäisiin jotain vikoja uudesta asukkaasta.
Kylältä kotoisin oleva luottoystäväni paljasti minulle kaiken mitä selkäni takana puhutaan. Oli kyllä järisyttävä kokemus.
Vuoden kokemus maalla asumisesta riitti. Ei sitä kyräilyä kukaan jaksa.
Roin keskustassa on ihana asua, täällä ei kytätä ja ihmiset ovat aidosti ystävällisiä.- juoru-kehto-kylä
asiaa...!! ja vaikka ois "paikallinen" niin samaa kaavaa... :(
- 7755
:DD
- kokemusonnäyttänyt
Lappilainen luonne on epärehellinen. Toisten huijaaminen ja selkään puukotus tavattoman yleistä. Lapset kasvatetaan siihen että mitä vain saa tehdä kun ei jää kiinni. Sukupuoliroolit ovat viime vuosituhannelta. Mies ei osallistu kotitöihin, jättää roskat ja tiskit pitkin pöytiä, ei vähimmässäkään määrin korjaa jälkiään. Siinäkin tapauksessa ettei osaa ja viitsi tehdä remonttia.
En usko että täällä ollaan sen rehellisempiä, tai epärehellisempiä kuin muuallakaan. Hyviä ihmisiä ja mulkkuja löytyy joka puolelta Suomea
- Provo
Provon-kirjoittamisen SM-kisoissa noin pitkä aloitus saisi varmasti
paljon pisteitä .
- Johan_Pomppas
Mikä SuurSavoNatsi topikki tämäkin on? Jos savolaiselle sanoo asiat suoraan, silmät muljahtaa 360. Jos ei miellytä, niin muuta jo pois. Juna vie etelään.
- 3388
Suoraan sanomisella ja vittuilulla on ero!
Tää on suoraan puhumista ja kritisointia: Olen huolissani sinun ja kumppanisi ikäerosta, koska tuossa iässä ikäero on vielä paljon ja kumppani voi olla huomattavasti kokeneempi kuin sinä. En pidä seurusteluanne hyvänä ajatuksena, mutta itseppähän teette päätöksenne.
Tämä on suoranaista vittuilua ja haaste riitaan: Nyt sinä saatanan teinihoro jätät tuon 12v vanhemman miehen rauhaan!!! tajuatko sinä, että sitä ei kiinosta mikään sinussa.. (ilman että mies on itse edes sanonut, että häntä ei kiinosta.)
- etelän_nainen
Kuntta-ukko loukkaantui ja suuttui, mihin mennään piiloon?
Totuus satuttaa.- Johan_Pomppas
Satuttaa, nyt valuu verta Lipsahti ohimoon! Oiho!. Tuletko laittaan laastaria SPR:n hengessä? Yhyy!
- Älä_pelkää
Kuntta-ukolla ns. keitti. Hauskaa. Saipahan kiljuhumala uutta vauhtia hänen pääkopassaan kun aineenvaihdunta kiihtyi.
- Johan_Pomppas
Saako nyt kiljua?
- nailis
On kyllä hyvä juttu, älä sie 9914 välitä,saman kohtelun olen saanut täällä ,ensin ollaan muka kavereita,kun selkä kääntyy, haukutaan ja puhutaan paskaa, en valita ,enkä muuta teidän kiusallakaan pois,,,täällä on niin pirun jännää asua ja kattoo tätä touhua,kun ei ole kiirus mihkään, syödään ,juodaan ja naidaan,ettäs näin tällä kertaa,,,
- 1511
:))
- kaikenkokenutnainen
Älkää muuttako pieniin maalaiskyliin ikinä. Jos muutatte Lappiin niin pysykää kaupunkien keskustoissa. Muuten kuolette tylsyyteen alle vuodessa.
- MenitteTäkyynTaas
Sama aloittaja pelleillyt ennenkin muunmuassa täällä rollon palstoilla.
Mikäpä se siinä. Huvinsa ittellä kelläkin. Joooooo...sano Kyllitäti. - JepJopUgh
Se nyt on päästä kiinni se viihtyminen. Siis missä vain. Tylsää....vain tolloilla on tylsää kotonaan.
Miljoonia...miljoonia mahdollisuuksia "teroittaa" elämäänsä asui missä vain.
Ravintolat joutaa muunmuassa hevonvittuun. Juottolat, huoraamot.- Eikannata
JepJogUgh:
Ravintolaelämä Rovaniemellä on mennyt , niin surkeaan jamaan
, että vain homoille tuntuu olevan tarjontaa , siinä missä
normaali-ihmiset jäävät kotiin katsomaan TV:tä
- isketäänsilmää
Tylsäpäille riittää pellonpiennar. Pysy sinä siellä maalla. Me vilkkaammat tyttöset tarvitsemme kapakoita...
- MielipiteeniTeistä
Kuppa, tippari, aids, tissisyöpä,alkoholisti, kusihousu, losovittu, läskinaama, losoperse. kuukautishajurätti, rumilus, tollo, tyhmä. läskiperse, haisuli, paskaperse, huora, kiimaperse, munahaukka, isoperse. läskilantio. ryppykaula. imuttaja. paskanhaju, virtsan löyhkä. lian haju, kuukautisvuoto, rätti, valkovuoto, emätin herpes. visvasyylä. paha lemu. ihraperse. vetolihaläski. läskinaama. turpee. löllöperse, tavaranjako. mitättömyys. ällötys. idiootti. löysäperse.........jne.
- omituinenotusolet
voi jiessus
- Legginssilortot
Hyvä lista , mutta se tärkein unohtui .
LEGGINSSILORTTO ! ! !
- rollosta
Heips. Ikävää, että sinulla on huonoja kokemuksia Lapin ihmisistä. Tulin vaan mieleen noista kaikista sinun purkauksista, että, olisiko ollu ihan sama vaikka siinä oisi ollu savolainen, kymenlaaksolainen, ohjalainen tai vaikka ihan maahanmuuttaja?Kun ei vaan toimi niin ei toimi. Olisko sulla jotenki osuutta asiaan, maakunnasta riippumatta?
- 11111111
Ei muuta osuutta kuin että olin nuorena rakastunut vanhempaan mieheen ja olin oma itseni.
- 2270
Savolaisten kanssa nou propliemmi, mutta mikäs on ohjalainen?
- EiSaayleistää
Rovaniemeläiset nyt on mitä on , mutta ei se tarkoita , että
kaikki lappilaiset olisivat mätämunia .
- 1119
" Pohjoinen on tietyllä tapaa hieman karua seutua ja ihmiset mukautuneet niihin olosuhteisiin. Tämä kovuus ja sitkeys on sitten peritynyt polvesta polveen.
Tämä sama karu käyttätyminen ulottuu aina ouluun asti.
Paljon on etenkin nuorten keskuudessa, sellaista ns. selkäänpuukottamista ja kiusantekoa, toistensa arvostelua seläntakana. Puheetkin tavallista ronskimpia. Mutta jos olet tarpeeksi kauan heidän keskuudessaan, totut kyllä siihen.
Alat mukautua tyyliin ja sinusta tulee samanlainen.
Sen jälkeen ei tunnu enää pahalta, vaan jopa melko kotoiselta.
Itselläni paljon ystäviä kaikkialta pohjoisesta, eikä minulla ole heistä pahaa sanottavaa. Olen kai sitten löytänyt ne pohjolan helmet, joita ei sioille heitetä.
Ovat omanlaisiaan, alkuun tönkköjä ja töykeitäkin mutta ajan kanssa heiltäkin löytyy se lämmin sydän. Ja se huumori, sellaista saa muualta suomesta hakea. "
Minkä takia minun pitäisi alkaa käyttäytymään yhtä karusti ja hyväksyä selkäänpuukottaminen, kiusanteko??
Eihän ne kuulu hyviin käytöstapoihin, eikä pidäkään kuulua!
Minä en halua olla kylmä ja paskamainen tyyppi, toivon myös saavani muilta hyvää käytöstä osakseni, tietyissä piireissä ei näytä vaan menevän niin...
Herääkin kysymys, ettekö tiedosta omaa käytöstänne ja onko teistä jotenkin siistiä olla paskamaisia tyyppejä!?- kotanionmyössun
Muuta sevettijärvelle tyttö kulta.sielä on lämmin ja hyvä olla.savon kukkaa pidetään hyvänä.rakastetaan ja paijataan.saamelaisilla ja varsinkin koltilla on avara ja lämmin sydän.
- pillupate
Reimako se siellä viestittelee?
- Anonyymi
Lappalaiset ovat sisäsiittoinen yhdyskunta. Ei suvaita muualta tulleita, paitsi jos tuovat rahaa, kyllä sitten osataan pokkuroida. Pienissä kylissä asuu sukuja josata serkkuja kauempaa ei ole puolisoa haettu, lisäksi on paljon ns. äpäräröitä ja peräkammarin poikia sekä sukurutsattuja yksinäisiä ratsastajia jotka ei tosin paljon pirtistä ulos tule.
- Anonyymi
Hyvä , että aloittaja avautui , vaikka kyse oli hänen yksityisasioistaan paljon kirjoituksessa oli totta.
Tämä Rovaniemellä sattunut huippu-urheilijaan kohdistunut
toistuva kiusanteko hänen harjoituslenkillään on jotain
perin juurin Rovaniemeläistä käytöstä.
Takana on lappilainen kateus , eli ymmärrys siitä
, että minusta itsestäni ei noihin suorituksiin ole .
Siispä minun on tehtävä kaikkeni , ettei olisi muistakaan . - Anonyymi
nyt tarkoittaa lappilainen syyriairak henkilöitä
kauppakeskus täynnä mm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803