Paistamiseen - mikä öljy?

Vanhakokki

Käytän vain rautapannua, koska en pidä teflon (vast.) pannuista, joissa mielestäni esim. leivitetyt muikut jäävät kosteiksi. Paistaisin öljyssä, mutta rypsi-, rapsi- ja auringonkukkaöljyt räiskivät ihan kuin niihin olisi laitettu vettä. Niitä käytettäessä ruoka myös jää pannuun kiinni.
Oliiviöljy jättää hyvän paistojäljen, mutta on voimakkaan makuista. Siinä on paksumpi rakenne kuin muissa öljyissä.
Mikä olisi neutraalinmakuinen, toimiva öljy paistamiseen? Ei tarvitse olla vitamiineja eikä omegoita, paisto-ominaisuus on tärkein.
Vuosia sitten öljyt olivat paksumpia, nyt ovat ohutta lirua.

28

2203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voita_eimikäänvoita

      Et kait paista muikkuja öljyssä.. ne paistetaan voissa !
      Samoin vaikkapa letut... ei öljyä... eiiiiiiii.....

    • MineralB

      Itse suosin kirkastettua voita.

    • Vanhakokki

      Kiitos vaan voi-ihmiset kommenteista, odotan edelleen vastauksia öljystä.

      • isot.makkaraperunat

        Siirtyisin tuossa tapauksessa friteerauskeittimen käyttöön. Se pitää öljyn halutussa lämpötilassa, ruoka ei pala kiinni, eikä tule teflonin makua.


      • kokki3333

        Pakko kompata. Öljy ja valurautapannu eivät kuulu samaan lauseeseen. Kasvikset ehjällä laadukkaalla teflonpannulla, tai jollain nykyaikaisella muuten pinnoitetulla, Sinänsä aivan sama käytätkö rypsi rapsi tai auringonkukkaöljyä. virginöljyt menevät hukkaan paistaessa, joten säästä ne salaatinkastikkeeksi. valurautapannulle voita, lihaa, kalaa ja lettuja. Friteerauskeitin on huono, jos on tarkka kaloreista.


      • kissamieskoira

        minulla on valautapannu.sitä ei saa pstä kuin veellä.kalat paisan oilla.ennen paistoin öljyllä,öljy ei ole terveellinen kuin koiralle.sillekkin mikrossa sulatan välillä voita tai laitan voinokareen ruuan päälle.painoni on laskenut 9kg kun siirryin voillalaitettuun ruokaan.markariinit vain nosti painoa.verenpaine pysyy kurissa voilla ja kolestrooliarvot myös.ennen pantiin kissat multiin,nyt ne pannaan suvikultaan eli markariiniin.


      • kapakalasäilytys

        jos voi ei käy.siirry suolaamaan ne ja autringossa kuivataan kapakalaksi.toinen on krillissä paistaa suihkepullolla suolavettä kalan päälle ja sähkökrilliin,ei kaasu koska se tekee karsikokeenia ja aiheuttaa syöpää ja vatsa väänteitä.yksi olisi tehdä nuotio ja loimussa paistaa suikauttaa välillä suolavettä ja kohta on namia,mäntyhalot tai kuusihalot parhaat maut saa kalaan.kapakala säilyy muoviastiassa kymmen vuotta sanomalehti kanneksi ja narulla kiinni ja säilyminen on 120 prosenttisen varmaa.


    • Kestääkuumaa

      Mobil 00w-40 hyvä kama ei leikkaa fisu kiinni pannuun

    • 987789

      Voi rypsiöljy suhteessa 30/70. ei räisky. Pelkkiä öljyjä en ole käyttänyt. mutta kokeillut kaikkia. huonoin tuloksin.... Käytössä ainoastaan valurautaa.

    • Kemiläinen86

      5w30 castrollilla mä olen makkaraa kärtsäilly pannulla.

    • kokeiletätä

      Vähemmän öljyä pannulle ja ei missään nimessä kylmäpuristettua öljyä oli se mistä vain valmistettu, koska se ei kestä kovaa kuumuutta eikä täten sovellu paistamiseen.

    • Älä hyvä mies paista muikkuja ruokaöljyssä milloinkaan.
      VAIN OIKEA VALION VOI SOPII SIIHEN TOUHUUN ! ! !
      Jos ja kun minä paistan silakoita pannussa, käytän useimmiten paistamiseen tarkoitettua Raision valmistamaa ruokaöljyä (harvoin).
      VAIN VOISSA PAISTETUT SILAKAT JA MUIKUT JA MUUTKIN KALAT OVAT HYVIÄ ! ! !

    • Puolet öljyä ja puolet voita, sopii lähes kaikkeen paistamiseen..

    • Silakkapiffitjamuussi

      Kokeile valmiita helppokäyttöisiä ns. juoksevia rasvoja.. Esim: https://www.flora.fi/tuotteet/flora-culinesse-juokseva/
      Eivät räisky ja roisku, vaan ovat terveellisiäkin.. ja rapeaa pintaa tulee. Ja niin, valurautapannut sekä -padat, ovat ikuisia (oikealla hoidolla) ja tykkään itsekin kun luovuttavat sen tarpeellisen rautahitusen ruokiinkin! Toki silakoille aitoa voita loraus öljyä.. Nams!

    • papualainen

      "Ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi": sanoi papualainen, kun voissa paistettua ryssää söi

    • Voissa

      Paistetaan ja öljyä käytetään autossa.

    • 1tätönen

      Kolesteroliongelmainen ei paista voissa. Kylmäpuristetut virginöljyt savuavat ja muuttuvat epäterveelliseen suuntaan matalammassa lämpötilassa kuin puhdistetut raffinoidut öljyt. Siksi paistamiseen nuo raffinoidut kasviöljyt ovat parempia ( salaattikastikkessen ja vastaaviin mielellään muuten terveellisempiä virginöljyjä). Voillakin on matalampi savuamispiste kuin useilla puhdistetuilla kasviöljyillä.
      Tämä taulukko selventää öljyjen ja paistorasvojen kuumankeston eroja: http://www.clovegarden.com/ingred/oilchart.html
      Itse paistan vaalealla puhdistetulla rypsiöljyllä, muuten käytän sitä tummemman keltaista kylmäpuristettua rypsiöljyä. En myöskään pidä oliiviöljyn mausta.
      Välillä paistan kalaa tai kanaa voinmakuisella Flora Culinessella, se ei ainakaan räisky.

      • Näinonkin

        Ravinnosta saatavaa kolesteroli ei vaikuta juurikaan veren kolesterolipitoisuuteen.


    • 1tätönen

      Siis tuossa taulukossa Canola=Rypsiöljy

    • macizmmookz

      pelkkää voita, öljyt ovat vaarallisia ihmiselle, moottoreihin laitetaan öljyjä

      • r.o.f.l

        Kiitos nauruista :D


    • Itse olen ravintolan kokki ja sanon että kaikkein parempi on kirkastettua voita. Sitä on tosi helppoa valmistaa, oikeastaan laitat vaan voin lämpimään paikkaan ( astiassa ) ja se itsestään sula siellä. Päällimmäiseen kirkkaan sula voin vaan otat talteen. Keltaisen paksun mönjan heitat pois. Jotkut väittääettä se on haaskausta, voi olla, mutta hyvä ja terveellistä, ja kaunista jälkeä siitä tule.

    • Vanhakokki

      Täälläpä on kirjoituksia, joista vastauksia ei ollut juurikaan. Kysyin siis öljystä. Paistan rautapannulla ja käytän öljyä - piste. Mutta ei se mitään, saattehan kirjoitella omia mielipiteitänne, minua ne eivät auta. Canolaa aion kokeilla, kiitos sinulle 1tätönen. Raision tiedottajankin kertoi vain siitä öljystä, jota olen kokeillut ja joka roiskuu. Siis haluamaani öljyä ei ole olemassa (jollei nyt Canola yllätä). Paistan siis rautapannussa öljyllä, joka roiskuu ja kala jää pannuun kiinni. Puhdistan hellan ja kaavin pannun puhtaaksi ja sillä hyvä.

      • k.osaani

        Melkein kannattaisi ostaa 15 euroa maksava rengaspoltin ( kaasupullo ja säädin&letku jos puuttuvat) ja paistella pihalla, niin pääsee vähemmällä siivouksella. Kärytkin katoavat taivaan tuuliin.


    • Vanhakokki

      Hyvä k.osaani, sulla on huumorintajua. Kylläpä nauratti. Mietin asiaa! Mulla on muitakin vastaavia kotkotuksia, joita joskus kirjoitan niille sopivalle palstalle. Siinä että on vanhanaikainen, on jotain pysyvää, turvallista ja arvokasta, kun kaikki vaan muuttuu töissä ja muutenkin.

    • 1tätönen

      Vanhakokki, voit tietysti myös etsiä uutta suosikkia muista kaupan olevista harvinaisemmista öljyistä. Avokadoöljy on koostumukseltaan oliiviöljyn kaltainen paksumpi, siinä myös runsaasti oleiinihappoa. Lisäksi öljyllä paljon muita hyviä terveysominaisuuksia, ja sitä onkin markkinoitu myös superfoodina. Virginöljylläkin on hyvin korkea savuamispiste yli 250 °C. Tämän hyvän kuumankestävyyden vuoksi sopii oikein hyvin paistamiseen.
      Minusta avokadoöljy on hyvän makuista (käytän välillä lähinnä salaatteihin ja keittoihin). On vähän kalliimpi, Prismassa 250 ml hinta on 6,40 €. Voisit kokeilla, tarttuuko tämä öljy paistinpannuusi..

    • Hei!

      Itse käytän valurauta pannua myös, kun kyllästyin ostelemaan teflon pannuja. Kuitenkin jos malttaa maksaa tarpeeksi, saa laadukkaampia keinopannuja.
      Valurautainen on ikuinen.

      Käytän sellaista rypsiöljyä joka käy paistamiseen, ja pannua ei saa päästää liian kuumaksi. Lämmitän pannua lieden nelosella (4) 10 minuuttia ja lisään sitten öljyn, ja öljyä pitää olla reippaasti. Nelosella on hyvä paistaakin.

      yst. t. jari

    • Omakas

      Nussittua oliiviöljyä käytän itse. Korkea kuumankesto ja hyvä rasvahappokoostumus. Mutta kait se räiskyy siinä missä muutkin? Ja tartuttaa kanssa.

      Kirkastettu voi kiinnostaisi, mutta en ole vielä jaksanut tuhertaa. Ainakin jämille pitäisi keksiä jotain käyttöä, sillä on uskontoani vastaan tuhlata ruokaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe