kenen nurkissa asut? miks? onko noloa JOS aikuinen asuu himassa niinku vanhemmillaa?
yksin asuminen
89
153
Vastaukset
Eikö sinusta?
- o9i8e4rr4
ei oo ku opiskelee niil tuilla kukaa elä
o9i8e4rr4 kirjoitti:
ei oo ku opiskelee niil tuilla kukaa elä
No ei elänyt. Lainaa piti nostaa ja töissä käydä. Mutta ei sentään tarvinnut mutsin nurkissa asua.
- o9i8e4rr
Ratikkakuski kirjoitti:
No ei elänyt. Lainaa piti nostaa ja töissä käydä. Mutta ei sentään tarvinnut mutsin nurkissa asua.
jäkätä vaa, ku ei oo töitä!
o9i8e4rr kirjoitti:
jäkätä vaa, ku ei oo töitä!
Kuten tuo toinen kirjoittaja jo kertoi, naisten suhtautuminen vanhempien luona asuviin miehiin on aika jäätävää. Ja kun sitten valmistuttuaan lähempänä 30 vuotta muuttaa omilleen on turha ihmetellä, mihin se parisuhdejuna ehti jo mennä. Kokemukset kun jäivät hankkimatta ja takamatkalta ei kokeneimmille miehille kisassa pärää. Etenkin kun ne kotoaan nuorena muuttaneet naiset vasta kokemusta ovatkin ehtineet kerätä.
- näin.itsellä
Itse asuin aika pitkään vanhempien luona ja muistan kun ensimmäinen naisystävä piti tuoda kotiin, en kertonut missään vaiheessa että asuisin vanhempien luona. Vasta autossa 400 metriä ennen saapumista sinne mainitsin että harmi kun oma asunto ei ole vielä valmis jonka jälkeen nainen kysyi että missä sä sitten asut? Johon vastasin että vanhempien luona. Seurasi hetken jäätävä hiljaisuus mutta nainen leppyi nopeasti kun kerroin että vanhemmat ei ole kotona ja loppujen lopuksi ilta ei olisi voinut mennä paremmin.
- o9i8e4rr
nii sulla oli joku kämppä sit rakenteilla_ko?
Omissa nimissä olevissa huusholleissa olen aina asunut, joko vuokralla tai omistuasunnossa. Muiden nurkissa en ole ehtinyt vielä asua kuin käymätietä, paitsi vanhempien.
Riippu minkä vuoksi siellä asuu. Mutta sanon, että eihän se muille kuulu. Toinen kelju asia, jos siipeilee laiskuuttaan elättinä, vaikka olisi kaikki edellytykset olla omillaankin. Se tuntuu vanhempien hyväksikäytölle, jos vanhemmat kustantaa kaiken.
Harva vanhempi kai lapsiaan maailmalle raaskii ajaa. :)- o9i8e4rr
maksan opintorahoist vuokraa himppeen, ruokaa pari kertaa kuukaudessa
o9i8e4rr kirjoitti:
maksan opintorahoist vuokraa himppeen, ruokaa pari kertaa kuukaudessa
Kuulostaa reilulta, vaikka et sinä mulle ole tilivelvollinen. Pääasia, että vanhempiesi kanssa etenee yhteisymmärryksessä. :)
En minäkään omia tyttöjä kotoa pois häätäisi, joskus voisin vihjaista jos ihan jämähtämään ryhtyisi, että oletko aikeissa jäädä mulle pesämunaksi. Kyllä mä luulen, ettei meidän seura maita kauempaa kun on pakko. On jo nyt pienenä niin omatoimisia ja päättäväisiä.- o9i8e4rr
sönkkö kirjoitti:
Kuulostaa reilulta, vaikka et sinä mulle ole tilivelvollinen. Pääasia, että vanhempiesi kanssa etenee yhteisymmärryksessä. :)
En minäkään omia tyttöjä kotoa pois häätäisi, joskus voisin vihjaista jos ihan jämähtämään ryhtyisi, että oletko aikeissa jäädä mulle pesämunaksi. Kyllä mä luulen, ettei meidän seura maita kauempaa kun on pakko. On jo nyt pienenä niin omatoimisia ja päättäväisiä.kiitti sullekki, iteki tunnut reilulta
- Eräkettu
Ite jouduin maksamaan koko opintotuen vanhemmille... Elelin omaa elämää sitte opintolainalla.
Eräkettu kirjoitti:
Ite jouduin maksamaan koko opintotuen vanhemmille... Elelin omaa elämää sitte opintolainalla.
Mä taas en olisi joutunut maksamaan mitään, mutta pidin tärkeänä osallistua kuluihin kun kerran rahaakin mulla oli käytettävissä. Muistan perustelleeni asiaa vanhemmilleni, että ettehän te ole aina mua elättämässä muutenkaan, että mun on hyvä oppia heti ottamaan vastuuta näistä asioista. Osaan sitten pärjäillä yksinkin, kun se aika koittaa että maailmalle lähden.
Sen selityksen myötä suostuivat ottamaan vähän rahaa vastaan kuluihin. Mulla oli myös pieni opintolaina, olikohan 4000 markkaa, kuitenkin alle 5000 mk. Sen maksoin ekasta palkasta heti pois.sönkkö kirjoitti:
Mä taas en olisi joutunut maksamaan mitään, mutta pidin tärkeänä osallistua kuluihin kun kerran rahaakin mulla oli käytettävissä. Muistan perustelleeni asiaa vanhemmilleni, että ettehän te ole aina mua elättämässä muutenkaan, että mun on hyvä oppia heti ottamaan vastuuta näistä asioista. Osaan sitten pärjäillä yksinkin, kun se aika koittaa että maailmalle lähden.
Sen selityksen myötä suostuivat ottamaan vähän rahaa vastaan kuluihin. Mulla oli myös pieni opintolaina, olikohan 4000 markkaa, kuitenkin alle 5000 mk. Sen maksoin ekasta palkasta heti pois.Niin ja olihan siinä sekin ajatus vielä takana, että mun vanhemmista vain isä kävi töissä. Äiti oli kotona, eikä ole nauttinut koskaan mitään tukia kotona ollessaan siihen maailman aikaan. Joten olis ollut aika kalsaa omasta mielestäni repiä isän selkänahasta kaikki markat ja jemmailla omiaan. Musta se oli hyvä tilaisuus jeesata vanhempia samalla, että kaikilla olis pikkasen enemmän ja parempi olla.
sönkkö kirjoitti:
Niin ja olihan siinä sekin ajatus vielä takana, että mun vanhemmista vain isä kävi töissä. Äiti oli kotona, eikä ole nauttinut koskaan mitään tukia kotona ollessaan siihen maailman aikaan. Joten olis ollut aika kalsaa omasta mielestäni repiä isän selkänahasta kaikki markat ja jemmailla omiaan. Musta se oli hyvä tilaisuus jeesata vanhempia samalla, että kaikilla olis pikkasen enemmän ja parempi olla.
Todella "tasa-arvoinen" suhde. Isä käy töissä ja äiti elää isän rahoilla. Miehen tai miesten rahoilla eläville naisille on erityinen nimikin.
super-atm kirjoitti:
Todella "tasa-arvoinen" suhde. Isä käy töissä ja äiti elää isän rahoilla. Miehen tai miesten rahoilla eläville naisille on erityinen nimikin.
Äidillä on harvinainen sairaus, jonka vuoksi on ollut kotona. Terveenä tietysti hankala ymmärtää, että joku voi olla kotona muustakin syystä kun lorviakseen.
sönkkö kirjoitti:
Äidillä on harvinainen sairaus, jonka vuoksi on ollut kotona. Terveenä tietysti hankala ymmärtää, että joku voi olla kotona muustakin syystä kun lorviakseen.
Miksi äitisi ei sitten ollut yhdessä miehen kanssa joka ei myöskään käynyt töissä ja jolla olisi ollut myös harvinainen sairaus? Se olisi ollut tasa-arvoista.
Ei terveet ja töissä käyvät naisetkaan suostu sairaan ja työttömän miehen kanssa seurustelemaan ja sellaista elättämään.
Feministinä et tietenkään näe asiassa mitään väärää ja epätasa-arvoista.super-atm kirjoitti:
Miksi äitisi ei sitten ollut yhdessä miehen kanssa joka ei myöskään käynyt töissä ja jolla olisi ollut myös harvinainen sairaus? Se olisi ollut tasa-arvoista.
Ei terveet ja töissä käyvät naisetkaan suostu sairaan ja työttömän miehen kanssa seurustelemaan ja sellaista elättämään.
Feministinä et tietenkään näe asiassa mitään väärää ja epätasa-arvoista.Niin, että olisi pitänyt erota sairastuttaan minua odottaessaan? Tai isän jättää raskaana oleva vaimonsa? Ymmärrätkö rakkaudesta mitään? Oletko ihan imbesilli?
Yleistät liikaa.sönkkö kirjoitti:
Niin, että olisi pitänyt erota sairastuttaan minua odottaessaan? Tai isän jättää raskaana oleva vaimonsa? Ymmärrätkö rakkaudesta mitään? Oletko ihan imbesilli?
Yleistät liikaa.Mikä muuten tekee minusta feministin mielestäsi? Sekö, että hoidan lapsia kotona?
sönkkö kirjoitti:
Niin, että olisi pitänyt erota sairastuttaan minua odottaessaan? Tai isän jättää raskaana oleva vaimonsa? Ymmärrätkö rakkaudesta mitään? Oletko ihan imbesilli?
Yleistät liikaa."Niin, että olisi pitänyt erota sairastuttaan minua odottaessaan? Tai isän jättää raskaana oleva vaimonsa?"
Riippuu siitä kannattaako tasa-arvoa vai ei.
"Ymmärrätkö rakkaudesta mitään?"
Ymmärrän. Etenkin sen, että se on vain naisten ja komeimpien miesten etuoikeus. Rumat miehet ja keskitason miehet saavat kokea naisten rakastumista ja kiintymistä ainoastaan rahojaan kohtaan.
"Oletko ihan imbesilli?"
En. Oletko sinä?
"Yleistät liikaa."
En yleistä. Feministit yleistävät liikaa.sönkkö kirjoitti:
Mikä muuten tekee minusta feministin mielestäsi? Sekö, että hoidan lapsia kotona?
Miksi et käy töissä?
super-atm kirjoitti:
Miksi et käy töissä?
Koska niin olemme mieheni kanssa päättäneet. Olen vielä vuoden kotona, äippälomasta on vasta muutama kuukausi. Hänestä ei tarvitse kiirehtiä, koska kokee lapsien ehtivän olemaan apinalaumoissa ja minä ehdin vielä tienaamaan. Olenhan myynyt asunto osakkeeni (itse tienattu, ei miehen turvin)joten mulla on vielä rahaa millä olla kotona. Kattaa perheen kuluja tästä "lorvimisestani". Ettei nyt tarvitse alkaa muistuttamaan kuinka sinä (yhteiskunta) tai mies elättää.
Stereotypiat ei mun kohdalla osu monessakaan kohdassa.sönkkö kirjoitti:
Koska niin olemme mieheni kanssa päättäneet. Olen vielä vuoden kotona, äippälomasta on vasta muutama kuukausi. Hänestä ei tarvitse kiirehtiä, koska kokee lapsien ehtivän olemaan apinalaumoissa ja minä ehdin vielä tienaamaan. Olenhan myynyt asunto osakkeeni (itse tienattu, ei miehen turvin)joten mulla on vielä rahaa millä olla kotona. Kattaa perheen kuluja tästä "lorvimisestani". Ettei nyt tarvitse alkaa muistuttamaan kuinka sinä (yhteiskunta) tai mies elättää.
Stereotypiat ei mun kohdalla osu monessakaan kohdassa.Ja nyt menen tutilullaa.
sönkkö kirjoitti:
Stereotypiat ei mun kohdalla osu monessakaan kohdassa.Aiotko mennä myöhemmin töihin vai elää kotona laiskotellen miehesi rahoilla parisuhdehuorana?
super-atm kirjoitti:
"Niin, että olisi pitänyt erota sairastuttaan minua odottaessaan? Tai isän jättää raskaana oleva vaimonsa?"
Riippuu siitä kannattaako tasa-arvoa vai ei.
"Ymmärrätkö rakkaudesta mitään?"
Ymmärrän. Etenkin sen, että se on vain naisten ja komeimpien miesten etuoikeus. Rumat miehet ja keskitason miehet saavat kokea naisten rakastumista ja kiintymistä ainoastaan rahojaan kohtaan.
"Oletko ihan imbesilli?"
En. Oletko sinä?
"Yleistät liikaa."
En yleistä. Feministit yleistävät liikaa.Ei ne varmaan olisi 45 vuotta naimisissa olleet, jos ei huolta olis toistaan osanneet pitää. Äitikin on tehnyt töitä, mutta vaikeimmat ajat kun oli henki mennä ja lääkärin käsky maata oli pakko.
sönkkö kirjoitti:
Ei ne varmaan olisi 45 vuotta naimisissa olleet, jos ei huolta olis toistaan osanneet pitää. Äitikin on tehnyt töitä, mutta vaikeimmat ajat kun oli henki mennä ja lääkärin käsky maata oli pakko.
Naisella on silti usein tuollaisissa tilanteissa mies tukemassa. Jos mies olisi sairastunut niin kylmä ja itsekäs feministinainen olisi eronnut miehestä ja mies olisi saanut elää sairaana ja yksinäisenä.
super-atm kirjoitti:
Aiotko mennä myöhemmin töihin vai elää kotona laiskotellen miehesi rahoilla parisuhdehuorana?
Olen vielä vuoden kotona, sisälukutaito. :)
Ja äiti on isää hoitanut aivoinfarktin ja 80 % sepelvaltimotukoksen yms. jälkeen kuntoon, joten älä jaksa jauhaa feminismistä. Ja NYT heippa.sönkkö kirjoitti:
Olen vielä vuoden kotona, sisälukutaito. :)
Ja äiti on isää hoitanut aivoinfarktin ja 80 % sepelvaltimotukoksen yms. jälkeen kuntoon, joten älä jaksa jauhaa feminismistä. Ja NYT heippa.Heihei feministi. Opettele tasa-arvon alkeet iltalukemisena.
super-atm kirjoitti:
Heihei feministi. Opettele tasa-arvon alkeet iltalukemisena.
Ei mun tarvi. Mä en ole vanhempieni vartija ja holhooja. Enkä muidenkaan, jokainen elää näköisensä elämän.
Noin muuten ihmettelen kuinka oisin feministi ainakaan siinä muodossa missä palstalla feminismi tunnetaan. En ole koskaan elänyt täysin miehen rahojen varassa, ensimmäinen kerta kun olen joutunut tilanteessa nöyrtymään, ettei kaiken aikaa ole yhtäläisesti rahaa/tuloja laittaa yhteisiin menoihin on lapsien saamisen myötä. Pitäisikö siis pyytää anteeksi, että olen nainen ja äiti?
Olen itse kustantanut itselleni asunnot, autot, elintason (jopa kumppanille), joten mistä se feminismi tulee? Ensimmäinen kerta kun "pääsen" asumaan miehen hankkimaan kotiin tapahtuu tässä kurppa iässä. Ne joiden kanssa olen yhdessä asunut ja elänyt ovat muuttaneet mun kotiin (ok-talo ja osake). Joten en ole siivellä tainnut kauheasti elellä senkään suhteen.
En myöskään sorra miehiä, vaan korostan ettei sukupuolien välisessä toiminnassa ole juuri missään asiassa eroa. Molemmista sukupuolista löytyy laidasta toiseen kulkijaa.
- pysykäävisuste
Kyllä se taitaa nykyaikana olla ihan fiksua vaan asua vanhempien luona, jos vaan on tilaa ja tulee juttuun niiden fossiilien kanssa. Kestäkää toisten vittuilut. Ainakin itse jos mietin että olisin nykyaikana nuori kun kaikki maksaa näin paljon, niin mikä ihmeen järki olisi muuttaa kotoa pois varsinkin ok-talosta johonkin 25 neliöiseen koppiin, joka koko asunto on suurin piirtein sen kokoinen kun sun oma huonees oli kun asuit himassa? Ja maksat siitä kopperosta satoja euroja, pelkkää hulluutta.
Vähän hassua tää ilmiö Suomessa, että heti kun tulee täysikäiseksi pitää muuttaa omaan kotiin. Miksi? On se oma rauha joo toki varmaan aluksi kivaa ne ekat muutamat kuukaudet, mutta rahan kannalta ihan silkkaa hölmöyttä. Pitäis opiskella ja samalla maksaa siitä koirankopperosta monen sadan vuokra. Kyllä mä sanon, että asukaa nuoret vaa kotona niin kauan ku suinkin saatte, jos on hyvät välit vanhempiinne.
Nykyään kuitenkin kyseessä on teillä monilla omakotitalo, toisin ku sillon ku minä olin 80-luvulla nuori niin me nuoret asuttiin suurin osa kerrostalossa ja mulla ei edes ollut omaa huonetta vaan jouduin jakamaan sen mun 2 sisarukseni kanssa. Voitte arvata, että halusin ihan samantein pois sieltä läävästä kun täysikä koitti.
Jos sulla on oma huone ja hyvät välit vanhempien kanssa, on täyttä hulluutta muuttaa pois kotoa, älkää hitossa tehkö sitä virhettä. Opiskelkaa rauhassa, käykää kesätöissä, saatte nekin rahat rauhassa mällätä ja ennen kaikkea teillä on turvallinen oma koti koko ajan alla ja nautitte nuoruudestanne ilman vuokrahuolia.
Teillä on sitten koko loppuelämänne aikaa niille vuokrahuolille, kun joskus kotoanne lähdette.- o9i8e4rr
thanks <3 sul on suuri sydän
- alasti.joutuu.oleen
itse asun navetassa mansikin maikin venlan ja nestorin kanssa alivuokralaisena nestori ei tykkää kun nukun mansikin vieressä olen huomannut että nestori pitää punaisesta ja samaa ruokaa syömme vatta tulee kipeäksi mutta rentoja ovat jos paska hätä niin ei tarvi odotella ja pinnistää
On nolompaa olla sinkkuna kuin asua yksin.
- o9i8e4rr
eipäs oo =-D
Muutin alaikäisenä pois vanhemmilta.
Tällä hetkellä vuokralla yksin / lapsen kanssa vuokrayhtiöllä.- o9i8e4rr
kävitkö sä töissä sitte alaikäsenä kans?
o9i8e4rr kirjoitti:
kävitkö sä töissä sitte alaikäsenä kans?
Eka vakkariduuni oli 14-vuotiaana, kävin hoitelemassa hommia kerran viikossa pientä korvausta vastaan.
Mulla oli siitä siunattu tilanne että sain vähän pesämunaa kun lähdin kotoa. Asuin myös kumppanin kanssa tuolloin, joten elinkustannukset meni 50:50, vaikka toki hänen tulonsa veivät opintotukea. Valmistuin 22veenä ja olen sen jälkeen ollut töissä tai hoitanut lasta kotona tämän ollessa pieni.- hökjhkj
Niin muutit joo, ja lopputuloksen näemme tuossa. Yhärinä sinkkupalstalla.
Pantiin paksuksi lähes alaikäisenä vailla mitään järkeä. Olis ollu parempi asua vaan siellä kotona sinunkin, mutta ei. Pillu vei. hökjhkj kirjoitti:
Niin muutit joo, ja lopputuloksen näemme tuossa. Yhärinä sinkkupalstalla.
Pantiin paksuksi lähes alaikäisenä vailla mitään järkeä. Olis ollu parempi asua vaan siellä kotona sinunkin, mutta ei. Pillu vei.Olin 23, kun tulin raskaaksi parin vuoden tehtailun jälkeen saman miehen kanssa, joten eipä asia liity muuttamisiin.
Ehkä kannattaisi myös vanhempien suoda lapsilleen sellaiset elinolot, ettei kotoa olisi niin kiire pois. Olen aina ollut ylikiltti ja kunnollinen, joten pahaa tyttöä musta ei saa kyllä tekemälläkään vaikka ois minkälainen provo.- hökjkhj
Nainen_28v kirjoitti:
Olin 23, kun tulin raskaaksi parin vuoden tehtailun jälkeen saman miehen kanssa, joten eipä asia liity muuttamisiin.
Ehkä kannattaisi myös vanhempien suoda lapsilleen sellaiset elinolot, ettei kotoa olisi niin kiire pois. Olen aina ollut ylikiltti ja kunnollinen, joten pahaa tyttöä musta ei saa kyllä tekemälläkään vaikka ois minkälainen provo.Mitä järkeä on tehdä lapsia miehen kanssa, jota ei edes rakasta?
Ei voi olla niin, että rakkaus loppuu kuin seinään pari vuotta lapsen syntymästä.
Ei vaan ole kovinkaan uskottavia nämä juttusi harkitusta raskaudesta. Vahinko mikä vahinko ja sillä sipuli. Ne peheet missä tehään lapsia harkiten ovat edelleen kasassa ja yhdessä. Viettävät normaalia perhe-elämää. hökjkhj kirjoitti:
Mitä järkeä on tehdä lapsia miehen kanssa, jota ei edes rakasta?
Ei voi olla niin, että rakkaus loppuu kuin seinään pari vuotta lapsen syntymästä.
Ei vaan ole kovinkaan uskottavia nämä juttusi harkitusta raskaudesta. Vahinko mikä vahinko ja sillä sipuli. Ne peheet missä tehään lapsia harkiten ovat edelleen kasassa ja yhdessä. Viettävät normaalia perhe-elämää.Järkisyyt, biologinen kello, halu tulla vanhemmaksi yms.
Kyllä se oli harkittua. Pidemmän ajan työntulos.
Ja kyllä tunteet voi kuolla aika äkisti. En pysty sitä itsekään selittämään. Tapasin toisen ja oma puoliso tuntui vain niin väärältä. Ei siinä mikään auttanut.
Eroakin pohdin puolisen vuotta, en ole mikään nopea häseltäjä isoissa asioissa.- hökjkhj
Nainen_28v kirjoitti:
Järkisyyt, biologinen kello, halu tulla vanhemmaksi yms.
Kyllä se oli harkittua. Pidemmän ajan työntulos.
Ja kyllä tunteet voi kuolla aika äkisti. En pysty sitä itsekään selittämään. Tapasin toisen ja oma puoliso tuntui vain niin väärältä. Ei siinä mikään auttanut.
Eroakin pohdin puolisen vuotta, en ole mikään nopea häseltäjä isoissa asioissa.Tapasit toisen! Voi vittu sentään mikä ihminen.
Tyypillinen aivoton koheltaja. Että minua sitten vituttaa tuon tyyppiset ihmiset.
Biologinen kello 23vuotiaana. Salli mun nauraa kun ole typerä. En yhtään ihmettele miks näin on käyny kun tekstejäsi lukenu. Aivan oikeen jos elät maailman tappiin yhärinä. Tuollaiset tuuliviirit ei ansaitse saadakkaan todellakaan yhtään ketään. hökjkhj kirjoitti:
Tapasit toisen! Voi vittu sentään mikä ihminen.
Tyypillinen aivoton koheltaja. Että minua sitten vituttaa tuon tyyppiset ihmiset.
Biologinen kello 23vuotiaana. Salli mun nauraa kun ole typerä. En yhtään ihmettele miks näin on käyny kun tekstejäsi lukenu. Aivan oikeen jos elät maailman tappiin yhärinä. Tuollaiset tuuliviirit ei ansaitse saadakkaan todellakaan yhtään ketään.Olen samaa mieltä että "Nainen_28v" on tehnyt vähintään yhden tyhmän siirron, mutta siitä huolimatta tuollainen henkilökohtainen nimittely on asiatonta.
- hökjkh
scrg kirjoitti:
Olen samaa mieltä että "Nainen_28v" on tehnyt vähintään yhden tyhmän siirron, mutta siitä huolimatta tuollainen henkilökohtainen nimittely on asiatonta.
Yhyy yhyy . Hyppää sinä kuule mutantti vaikka kaivoon.
Kun sanon mielipiteeni, niin minähän sanon. Ei mulla muuta tänään. scrg kirjoitti:
Olen samaa mieltä että "Nainen_28v" on tehnyt vähintään yhden tyhmän siirron, mutta siitä huolimatta tuollainen henkilökohtainen nimittely on asiatonta.
Kiitos <3
Tässä on kuitenkin se pieni dilemma että tuo kuvaus ei sovi muhun yhtään, joten se ei loukkaa.
Biologinen kello kyllä. Tiedän myös naisia joilla ollut ekat vauvakuumeet alle 20veenä.
- galderone
Asuin vanhempieni luona niin kauan kuin opinnot kesti. En halunnut muuttaa poikaystävän kanssa yhteen, koska hän kävi jo töissä ja minun olisi pitänyt ottaa lainaa ja käydä töissä, jotta olisin voinut maksaa vuokrasta puolet. Muutin vanhempieni luota pois vasta sitten, kun sain itselleni valmistumisen jälkeen töitä.
Minusta joillekin ihmisille vanhempien luona asuminen on huono vaihtoehto, jos se tarkoittaa sitä, että äiti tekee aina ruoat ja siivoaa eikä ole missään taloudellisessa vastuussa. Silloin esim. työttömyyttä ei koeta pahana asiana, koska vanhemmat elättävät. Silloin voisi olla hyvä muuttaa kodista pois ja pistää oma elämä järjestykseen , jotta alkaa todellakin etsiä töitä tai opiskelupaikkaa.
Minä en pidä kotona asumista huonona asiana välttämättä. On ihan OK, että esim. vähän päälle 20-v ikäinen asuu kotona opiskelun takia. Sen sijaan jos pitkäaikaistyötön on viimeiset 10 vuotta ollut työttömänä, ikää on 30 eikä ole edes haluja työntekoon ja parisuhdettakin haluaa vain siksi, että saisi äidin korvikkeeksi tyttöystävän, niin juoksen kyllä karkuun. Suosittelen kaikille nuorille vanhempien luona asumista. Antaa kokkari-vuokraloordien sijoitusmörskien mädäntyä niiden käsiin.
Ratikkakuski kirjoitti:
Sitä päivää saadaan vissiin odottaa maailman loppuun asti.
Tällä hetkellä koko sirkus pyörii asumistuen varassa. Jos tuki lakkaa, monen vuokralaisen maksukyky romahtaa. Sitten vuokraloordi joko pitää sijoitusasuntoa tuottamattomana tyhjillään, laskee vuokran niin alas että vuokralainen löytyy (ja sijoituksen tuotto romahtaa) tai yrittää saada mörskän myytyä pois markkinoilla, joka on tulvillaan vastaavia mörskiä.
HC-ätmel kirjoitti:
Tällä hetkellä koko sirkus pyörii asumistuen varassa. Jos tuki lakkaa, monen vuokralaisen maksukyky romahtaa. Sitten vuokraloordi joko pitää sijoitusasuntoa tuottamattomana tyhjillään, laskee vuokran niin alas että vuokralainen löytyy (ja sijoituksen tuotto romahtaa) tai yrittää saada mörskän myytyä pois markkinoilla, joka on tulvillaan vastaavia mörskiä.
Jossain muuttotappioalueella näin saatta käydäkin. Helsingin keskustasta ei hetkeen lopu vuokralaiset ja maksukyky. Etenkin, kun nimbyt ja puunhalaajat vastustavat kaikenlaista kaavoittamista ja rakentamista. Olen aina sanonut, että vihreät ovat asuntosijoittajan parhaita ystäviä. :-)
Ratikkakuski kirjoitti:
Jossain muuttotappioalueella näin saatta käydäkin. Helsingin keskustasta ei hetkeen lopu vuokralaiset ja maksukyky. Etenkin, kun nimbyt ja puunhalaajat vastustavat kaikenlaista kaavoittamista ja rakentamista. Olen aina sanonut, että vihreät ovat asuntosijoittajan parhaita ystäviä. :-)
Helsinki on jo pitkään mennyt siihen suuntaan, että siellä asuu jonkin verran rikkaita ja loput on sosiaalitapauksia. Maksukykyinen keskiluokka muuttaa kehyskuntiin. Juuri siksi koko himmeli on niin riippuvainen asumistuesta.
HC-ätmel kirjoitti:
Helsinki on jo pitkään mennyt siihen suuntaan, että siellä asuu jonkin verran rikkaita ja loput on sosiaalitapauksia. Maksukykyinen keskiluokka muuttaa kehyskuntiin. Juuri siksi koko himmeli on niin riippuvainen asumistuesta.
Tiettyjä hiljaisia signaaleja Suomessakin on siitä että asumisen hintaa saataisiin alas.
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Tiedotteet/valtari/Pages/Pankkisektori_311215.aspx
"Kotitalouksien asuntoluottojen lainanhoitojoustosaamiset kasvoivat 700 milj. eurolla 2,3 mrd. euroon. Lainanhoitojoustosaamisten osuus luottokannasta oli vuoden lopussa 1,7 % (2014: 1,5 %). Lainanhoitojoustosaamisilla tarkoitetaan lainoja, joissa lainaehtoja on kevennetty asiakkaan taloudellisten vaikeuksien perusteella. "
Tämä siitä huolimatta että pankit "hyvää hyvyyttään" myönsivät lyhennysvapaita kaikille halukkaille vuosi sitten.Ratikkakuski kirjoitti:
Tuota olen itsekin ihmetellyt, että miksi kummassa emme rakentaisi Helsinkiä korkeammaksi. En kerrassaan ymmärrä, miksi kaupungin pitäisi olla jotenkin yhtenäisen näköinen, Helsingin tapauksessa siis matalia taloja täynnä. Toki maaperä on monilta osin haastavaa savimaata, mutta ei kuitenkaan kauttaaltaan. Ylöspäin mahtuisi rakentamaan vaikka kuinka ja paljon, jolloin ei olisi pakko rakentaa kaupunkia aivan täyteen ja voisimme säilyttää puistoalueita, jotka ovat monelta kantilta katsoen hyväksi kaikille. Mutta ei, pilvenpiirtäjät tai edes vaatimattomammat korkeat talot eivät meidän skylineen sovi. Ja sitten ihmetellään asuntojen älyttömiä hintoja.
HC-ätmel kirjoitti:
Maksykykyinen keskiluokka haluaisi asua Helsingissä, mutta kun ei rahat riitä enää perheasunnon ostoon. Niinpä muutetaan halvempiin kehyskuntiin. Ei suinkaan siksi, että kaikki olisivat henkisiä Matti Vanhasia ja haluaisivat asua Älsby-talossa pellon keskellä kaukana palveluista.
scrg kirjoitti:
Tiettyjä hiljaisia signaaleja Suomessakin on siitä että asumisen hintaa saataisiin alas.
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Tiedotteet/valtari/Pages/Pankkisektori_311215.aspx
"Kotitalouksien asuntoluottojen lainanhoitojoustosaamiset kasvoivat 700 milj. eurolla 2,3 mrd. euroon. Lainanhoitojoustosaamisten osuus luottokannasta oli vuoden lopussa 1,7 % (2014: 1,5 %). Lainanhoitojoustosaamisilla tarkoitetaan lainoja, joissa lainaehtoja on kevennetty asiakkaan taloudellisten vaikeuksien perusteella. "
Tämä siitä huolimatta että pankit "hyvää hyvyyttään" myönsivät lyhennysvapaita kaikille halukkaille vuosi sitten.On umpihullua puhua asumisen hinnasta Suomessa. Suomen asuntomarkkinat ovat poikkeuksellisen jakautuneet. Helsinki on kokoonsa nähden poikkeuksellisen kallis kaupunki ja maaseudulla asunnot eivät meinaa käydä kaupaksi ilmaiseksikaan, jos joutuu ottamaan vastikkeen ja tulevat korjaukset maksettavakseen.
Marrrnie kirjoitti:
Tuota olen itsekin ihmetellyt, että miksi kummassa emme rakentaisi Helsinkiä korkeammaksi. En kerrassaan ymmärrä, miksi kaupungin pitäisi olla jotenkin yhtenäisen näköinen, Helsingin tapauksessa siis matalia taloja täynnä. Toki maaperä on monilta osin haastavaa savimaata, mutta ei kuitenkaan kauttaaltaan. Ylöspäin mahtuisi rakentamaan vaikka kuinka ja paljon, jolloin ei olisi pakko rakentaa kaupunkia aivan täyteen ja voisimme säilyttää puistoalueita, jotka ovat monelta kantilta katsoen hyväksi kaikille. Mutta ei, pilvenpiirtäjät tai edes vaatimattomammat korkeat talot eivät meidän skylineen sovi. Ja sitten ihmetellään asuntojen älyttömiä hintoja.
Paaluttaminen nostaa rakennuskustannuksia noin parilla sadalla eurolla per asuntoneliö. Summa on mitätön (noin 10%) verrattuna siihen, paljonko Helsingin kaupunki veloittaa rakennusliikkeiltä kaavoitetusta rakennusmaasta.
Lisäksi täydennysrakentamista vaikeuttaa mainitsemani nimby-ilmiö ja ymmärtämättömien maisemansuojelijoiden valitusinto. Opiskeluaikana, 90-luvun alussa, yksi arkkitehtiopettaja valitti, ettei Helsigissä ole rakennusmaata. Opiskelukaveri totesi sille, että jos Helsinkiä rakennettaisiin kuten kaupunkia, ei Pasilan takana olisi yhtään taloa pystyssä. :-)Ratikkakuski kirjoitti:
Maksykykyinen keskiluokka haluaisi asua Helsingissä, mutta kun ei rahat riitä enää perheasunnon ostoon. Niinpä muutetaan halvempiin kehyskuntiin. Ei suinkaan siksi, että kaikki olisivat henkisiä Matti Vanhasia ja haluaisivat asua Älsby-talossa pellon keskellä kaukana palveluista.
Niinhän minä sanoin. Helsinkiin jäävät rikkaat sekä ne, jotka eivät maksa omaa asumistaan. Jos/kun yhteisestä kassasta ei enää makseta jälkimmäisen ryhmän asumista, Helsingissä asuvat enää vain rikkaat. Asumistuki vääristää markkinoita, niin kuin sosialistien söheltäminen aina tekee.
HC-ätmel kirjoitti:
Niinhän minä sanoin. Helsinkiin jäävät rikkaat sekä ne, jotka eivät maksa omaa asumistaan. Jos/kun yhteisestä kassasta ei enää makseta jälkimmäisen ryhmän asumista, Helsingissä asuvat enää vain rikkaat. Asumistuki vääristää markkinoita, niin kuin sosialistien söheltäminen aina tekee.
Minä kun ymmärsin, että sinä puhuit maksukykyisestä keskiluokasta. Se jää kyllä Helsinkiin tai muuttaa Espooseen, mutta maksukyvyttömämpi keskiluokka joutuu muuttamaan kehyskuntiin.
Ratikkakuski kirjoitti:
Minä kun ymmärsin, että sinä puhuit maksukykyisestä keskiluokasta. Se jää kyllä Helsinkiin tai muuttaa Espooseen, mutta maksukyvyttömämpi keskiluokka joutuu muuttamaan kehyskuntiin.
Sisäinen devalvaatio kurjistaa keskiluokkaa. Tarkoitin maksukykyisellä niitä, jotka kykenevät maksamaan oman asumisensa. Se voi silti haukata heidän tuloistaan liian suuren osan, että Helsingissä asuminen olisi heille kannattavaa.
Ratikkakuski kirjoitti:
On umpihullua puhua asumisen hinnasta Suomessa. Suomen asuntomarkkinat ovat poikkeuksellisen jakautuneet. Helsinki on kokoonsa nähden poikkeuksellisen kallis kaupunki ja maaseudulla asunnot eivät meinaa käydä kaupaksi ilmaiseksikaan, jos joutuu ottamaan vastikkeen ja tulevat korjaukset maksettavakseen.
Helsingistä katsoen voi näyttää, että missä tahansa muualla Suomessa asunnot on halpoja. Mutta maakunnissakin on isoja eroja hinnoissa keskuskaupunkien ja pikkukaupunkien välillä ja toisaalta saman kokoisten kaupunkien välilläkin. Asumiskustannus sitten tietenkään ei vaihtele yhtä paljon, koska niin omakotitalon kuin asoy-muotoisen asumisen tai vuokra-asuntoyhtiön kulurakenteet ei suuremmin poikkea eri osissa maata.
Mutta ei muualla maassa Helsinkiä lukuun ottamatta myöskään ole ikuista työvoimapulaa eikä asuntopulaa eikä tonttipulaa. Joten kyllä Helsingin asunnosta kannattaa maksaa mitä vaan, koska nehän ovat vielä halvempia kuin asunnot Tukholmassa, Lontoossa, Pariisissa tai New Yorkissa ja toisaalta tulevaisuudessa on vielä kalliimpaa joten kannattaa asua Helsingissä kun siihen vielä on varaa. :DKatsoin tyypillisen 70-luvun neukkukuution perheasunnon pyyntihintoja koko maassa. Mediaani oli siellä 1000€/m2 paikkeilla. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta on se siihen nähden että kyseinen asunto ei ole uutenakaan maksanut yhtä paljon ja talo on hyvinkin lähestymässä alkuperäistä suunniteltua teknistä käyttöikäänsä. Uutta vastaavaa ei saa eikä pystyttäisi rakentamaan tilalle lähellekään samalla hinnalla. Missä teknologinen kehitys ja tuottavuuden kasvu?
scrg kirjoitti:
Katsoin tyypillisen 70-luvun neukkukuution perheasunnon pyyntihintoja koko maassa. Mediaani oli siellä 1000€/m2 paikkeilla. Se ei ehkä kuulosta paljolta, mutta on se siihen nähden että kyseinen asunto ei ole uutenakaan maksanut yhtä paljon ja talo on hyvinkin lähestymässä alkuperäistä suunniteltua teknistä käyttöikäänsä. Uutta vastaavaa ei saa eikä pystyttäisi rakentamaan tilalle lähellekään samalla hinnalla. Missä teknologinen kehitys ja tuottavuuden kasvu?
Teknologinen kehitys ja tuottavuuden kasvu? Olisiko rakennusoikeuden hinnassa, rakennusmääräyksissä ja muussa hyväntahoisessa hölmöilyssä?
HC-ätmel kirjoitti:
Sisäinen devalvaatio kurjistaa keskiluokkaa. Tarkoitin maksukykyisellä niitä, jotka kykenevät maksamaan oman asumisensa. Se voi silti haukata heidän tuloistaan liian suuren osan, että Helsingissä asuminen olisi heille kannattavaa.
Muistaakseni 70% ihmisistä asuu omistusasunnossa ja Helsingissäkin yli puolet. Maksukykyisiä on siis suuri enemmistö ihmisistä, eli myös se keskiluokka niin halutessaan. Tosin minunkin kaveripiirissäni on periaatteellisia vuokralla-asujia, mikä on mielestäni kertakaikkisen hölmöä.
Sisäinen devalvaatio ei köyhdytä kansaa tasaisesti, eli minusta termi on harhaanjohtava. Moni porskuttaa kuten ennenkin ja osan elintaso romahtaa, kuten työttömyyden kohdatessa.Ratikkakuski kirjoitti:
Muistaakseni 70% ihmisistä asuu omistusasunnossa ja Helsingissäkin yli puolet. Maksukykyisiä on siis suuri enemmistö ihmisistä, eli myös se keskiluokka niin halutessaan. Tosin minunkin kaveripiirissäni on periaatteellisia vuokralla-asujia, mikä on mielestäni kertakaikkisen hölmöä.
Sisäinen devalvaatio ei köyhdytä kansaa tasaisesti, eli minusta termi on harhaanjohtava. Moni porskuttaa kuten ennenkin ja osan elintaso romahtaa, kuten työttömyyden kohdatessa.Ainoa syy miksi ns. rommarit ovat olleet "väärässä" finanssikriisistä lähtien on se, että Suomen asuntomarkkinat on pumpattu täyteen kuumaa ilmaa. Kukaan ei uskonut, että Suomea voitaisiin johtaa näin edesvastuuttomasti. Nollakorko on poikkeuksellinen tilanne. Jos korot pomppaavat, moni "omistusasuja" ei enää ole sitä.
Tästä voi naksutella Helsingin alueiden asumismuotoja ja huomata, että keskustassa omistusasujien osuus pinnistelee varpaillaan yltääkseen neljäänkymmeneen prosenttiin:
http://tinyurl.com/o9qhywhHC-ätmel kirjoitti:
Ainoa syy miksi ns. rommarit ovat olleet "väärässä" finanssikriisistä lähtien on se, että Suomen asuntomarkkinat on pumpattu täyteen kuumaa ilmaa. Kukaan ei uskonut, että Suomea voitaisiin johtaa näin edesvastuuttomasti. Nollakorko on poikkeuksellinen tilanne. Jos korot pomppaavat, moni "omistusasuja" ei enää ole sitä.
Tästä voi naksutella Helsingin alueiden asumismuotoja ja huomata, että keskustassa omistusasujien osuus pinnistelee varpaillaan yltääkseen neljäänkymmeneen prosenttiin:
http://tinyurl.com/o9qhywhKeskustassa on paljon pieniä asuntoja, joita me asuntosijoittajat halajamme. Isompia asuntoja omistaa "yleishyödylliset" säätiöt sun muut. Aravavuokra-asuntoja merinäköalalla Katajanokalla, jossa demaritoverit asuvat puoli-ilmaiseksi jne.
Kelkasta jääneet tuhnut ovat odotelleet rommausta vuokralla asuen jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. En ole edelleenkään asiasta niin huolissani, että alkaisin myymään yksiöitä ja ostamaan jotain muuta tilalle. Tosin näillä hinnoilla ei Helsingin keskustasta kannata lisääkään vuokra-asuntoja ostaa. Tuotto nykyisillä ostohinnoilla on mielestäni huono.Ratikkakuski kirjoitti:
Keskustassa on paljon pieniä asuntoja, joita me asuntosijoittajat halajamme. Isompia asuntoja omistaa "yleishyödylliset" säätiöt sun muut. Aravavuokra-asuntoja merinäköalalla Katajanokalla, jossa demaritoverit asuvat puoli-ilmaiseksi jne.
Kelkasta jääneet tuhnut ovat odotelleet rommausta vuokralla asuen jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. En ole edelleenkään asiasta niin huolissani, että alkaisin myymään yksiöitä ja ostamaan jotain muuta tilalle. Tosin näillä hinnoilla ei Helsingin keskustasta kannata lisääkään vuokra-asuntoja ostaa. Tuotto nykyisillä ostohinnoilla on mielestäni huono.Pelistä voi muodostua vielä pitkäkin, mutta pelin nimi on silti Musta Pekka. Asuminen imee niin paljon rahaa pois muusta kansantaloudesta, että mitään toivoa elpymisestä ei ole.
HC-ätmel kirjoitti:
Pelistä voi muodostua vielä pitkäkin, mutta pelin nimi on silti Musta Pekka. Asuminen imee niin paljon rahaa pois muusta kansantaloudesta, että mitään toivoa elpymisestä ei ole.
Kun suunnittelin ensimmäisen yksiön ostoa, katselin tilastoja viimeiseltä 30 vuodelta. Asuntojen hinnat ovat seuranneet aika orjallisesti suomalaisten keskipalkkaa lukuun ottamatta 80-luvun lopun kuplaa ja 90-luvun alun romahdusta. Edellisen johdosta nyt ei mielstäni ole mitään kuplaa, joka kohta puhkeaisi.
Knoppitietona, että ruuan ja asumismenojen osuus kulutuksesta on pysynyt noin 50%:ssa viimeiset 40 vuotta. Ruokaan menee vähemmän ja asumiseen erotuksen verran enemmän. Muun kulutuksen osuus tulosita on pysynyt samana.
Tosin kaupungistuminen jatkuu ja hintojen eriytyminen samalla. Kasvukeskuksissa nousee ja muuttotappioalueella laskee. Edellisen johdosta työ ja tekijät eivät kohtaa, mikä on toki suuri ongelma niin yksilö- kuin yhteiskunnankin tasolla.Ratikkakuski kirjoitti:
Kun suunnittelin ensimmäisen yksiön ostoa, katselin tilastoja viimeiseltä 30 vuodelta. Asuntojen hinnat ovat seuranneet aika orjallisesti suomalaisten keskipalkkaa lukuun ottamatta 80-luvun lopun kuplaa ja 90-luvun alun romahdusta. Edellisen johdosta nyt ei mielstäni ole mitään kuplaa, joka kohta puhkeaisi.
Knoppitietona, että ruuan ja asumismenojen osuus kulutuksesta on pysynyt noin 50%:ssa viimeiset 40 vuotta. Ruokaan menee vähemmän ja asumiseen erotuksen verran enemmän. Muun kulutuksen osuus tulosita on pysynyt samana.
Tosin kaupungistuminen jatkuu ja hintojen eriytyminen samalla. Kasvukeskuksissa nousee ja muuttotappioalueella laskee. Edellisen johdosta työ ja tekijät eivät kohtaa, mikä on toki suuri ongelma niin yksilö- kuin yhteiskunnankin tasolla.Suomi ei vain ole tainnut ottaa syömävelkaa edeltävinä vuosikymmeninä. Valtio on ollut viime vuosien palkkaveturi. Tämä on osaltaan sitä kuplaan puhallettua ilmaa, jolla elämä on yritetty pitää raiteillaan ja kasvukäyrän kulmakerroin vakiona.
Veikkaan että tuolla sinun knoppitiedollasikin on tietyt reunaehdot, mutta en jaksa ruveta kaivelemaan.HC-ätmel kirjoitti:
Suomi ei vain ole tainnut ottaa syömävelkaa edeltävinä vuosikymmeninä. Valtio on ollut viime vuosien palkkaveturi. Tämä on osaltaan sitä kuplaan puhallettua ilmaa, jolla elämä on yritetty pitää raiteillaan ja kasvukäyrän kulmakerroin vakiona.
Veikkaan että tuolla sinun knoppitiedollasikin on tietyt reunaehdot, mutta en jaksa ruveta kaivelemaan.Voitaneen tehdä johtopäätös, että sinun kuppisi on puoliksi tyhjä ja minun puoliksi täysi. Aikanaan huomaamme, että olimme molemmat oikeassa tiettyjen kansanosien suhteen.
Ratikkakuski kirjoitti:
Teknologinen kehitys ja tuottavuuden kasvu? Olisiko rakennusoikeuden hinnassa, rakennusmääräyksissä ja muussa hyväntahoisessa hölmöilyssä?
On varmaan hölmöilyäkin, mutta mielestäni on selvää että globalisaatio ja tuottavuus on tehnyt monien hyödykkeiden valmistamisesta suhteellisesti halvempaa, joten asuntojen valmistaminen ja asumisen muutkin kulut on tulleet suhteellisesti kalliimmaksi ja kalliimmaksi.
Toinen juttu kokonaan sitten on, että hyvin harva kulutushyödyke on yleensä lainan vakuutena ja siten niiden kirjanpidollisella arvolla ei ole juurikaan väliä, mutta jos asuntojen arvoa pitäisi alaskirjata, romahduttaisi se koko systeemin. Siksi meitä opetetaan vertailemaan asuntojen ja vuokrien hintoja palkkatasoon, mutta sen sikaan vaikkapa autojen hintoja vertaillaan siihen mitä autot ovat ennen maksaneet, mitä autot muualla maksavat jne.scrg kirjoitti:
On varmaan hölmöilyäkin, mutta mielestäni on selvää että globalisaatio ja tuottavuus on tehnyt monien hyödykkeiden valmistamisesta suhteellisesti halvempaa, joten asuntojen valmistaminen ja asumisen muutkin kulut on tulleet suhteellisesti kalliimmaksi ja kalliimmaksi.
Toinen juttu kokonaan sitten on, että hyvin harva kulutushyödyke on yleensä lainan vakuutena ja siten niiden kirjanpidollisella arvolla ei ole juurikaan väliä, mutta jos asuntojen arvoa pitäisi alaskirjata, romahduttaisi se koko systeemin. Siksi meitä opetetaan vertailemaan asuntojen ja vuokrien hintoja palkkatasoon, mutta sen sikaan vaikkapa autojen hintoja vertaillaan siihen mitä autot ovat ennen maksaneet, mitä autot muualla maksavat jne.Asuntojen rakentaminen maksaa muistaakseni noin 1500€/m2. Se olisi vielä halvempaa, jos esim. RakMk:n u-arvoja ei oisi muutettu. Energiaa säästetään ratkaisuilla, jotka eivät edes Suomen ilmastossa ikinä maksa itseään takaisin, mutta väärin tehtynä aiheuttvat kosteus- ja homeongelmia.
Sitten on otettava huomioon liikuntaesteiset, tehtävä väestösuojat (jos ryssä taas hyökkää) jne. Mutta valtava kuluerä on edelleenkin kaupungin kaavoittamasta maasta pyytämä hinta. Jos minikokoinen 400m2 tontti maksaa 100.000€, niin rakennusoikeudelle (0,25) tulee hintaa melkein 1000€/m2.
Noin muuten ihmettelen, miksi markkina-arvo ja verotusarvo ovat yhtä kaukana kuin yö ja päivä. Minunkin verottajan silmissä 50.000€:n asunnostani saa myytäessä ainakin 400.000€. Hullu maailma...
- että.silleen
Ei minusta ole noloa asua vuokralla, Emon omistamassa asunnossa asun, kuitenkin yksin ja maksan vuokraa. Käteväkin tämä ratkaisu on sillä työpaikkani sijaitsee saman talon alakerrassa. Kerrassaan lyhyt työmatka ja turvallinen vaikka yö aikaan kulkea. Hissillä ylös tai alas, muutamat ovet pitää avata ja sulkea, edes pihalla ei tarvise käydä.
- Hämärän_rajoilta
Isäni kuoltua asun vuorostani äidin nurkissa, joskin samassa talossa ja huoneessa kuin ennenkin. Saattaa se jonkun mielestä ollakin noloa, mutta kun en koskaan tapaa ketään missään enkä tavoittele parisuhdetta tai muitakaan ihmissuhteita, miksi minun pitäisi piitata siitä, mitä kukaan minulle täysin tuntematon ihminen (joka saa sellaisena pysyäkin) asiasta ajattelee?
"kenen nurkissa asut?"
omissa
"miks?"
siks
"onko noloa JOS aikuinen asuu himassa niinku vanhemmillaa?"
ei- RealismiaArkeen
Ihmiset on niiiiiiiiiiiiiiiin perseestä. Tod näk monikin aattelee perinteisen kaavan mukaan, siis kuinka elämän tulisi edetä. Jos tulee toimeen just esim vanhempien kanssa, ja on riitävästi tilaa, niin sehän on vaan käytännöllistä ja viisasta. Hullun hommaa on, että jokaisen tulisi asua 'omillaan'. Oikeastihan 'omillaan' elää vain osa, vaikka nk asuukin yksin/perheenä. Tukea tuen päälle, ja vanhemmilta hätäapua.
On tuo "omillaan" olo aika jännää. Tyypillisesti omilleen muuttavalle sähkö tulee töpselistä, lämpö tulee putkista, vesi tulee putkista, paska menee putkiin, netin asentaa joku, posti tulee luukusta, meteli tulee naapurista, meteli menee naapuriin, lumityöt tekee huoltoyhtiö, vuokran maksussa auttaa yhteiskunta ja vanhemmat, mutta kun jääkaapissa homehtuu valon seurana vain omia ruokia ja aamuyön tunteina kämppään voi roudata panokaverin kenenkään huomaamatta niin ollaan omillaan.
- RealismiaArkeen
Just. Lisäsit juonta jonka aloitin. Siis ymmärsit mitä tarkoitin. Heureka!
RealismiaArkeen kirjoitti:
Just. Lisäsit juonta jonka aloitin. Siis ymmärsit mitä tarkoitin. Heureka!
No sorry. Vähän konkretiaa vaan lisäsin. Jos joskus vielä kerrostaloon muutan, niin katson hyvin tarkkaan että samassa rapussa ei taatusti ole yhtään "omilleen muuttajalle" sopivaa asuntoa. Voivat perustaa bordellinsa ja huumeluolansa muualle mutta NIMBY. Ja oman kämpän vuokraan aina vaikka n**kerille ennen kuin jollekin kakaralle. (En ole siis rasisti, ikärasisti korkeintaan.)
- takaskotiin
Olin itse 25v kun vasta muutin vanhempien luota. Olisin varmaan asunut kauemminkin, mutta aloin seurustella niin sitten sitä halus äkkiä perustaa oman kotopesän. Nyt olen asunut yksin jo 10 vuotta ja yksin eläminen on hiton kallista. Palkkani on pieni ja kaiken kun maksaa yksin, niin ei meinaa rahat riittää. Äitini asuu leskenä ok-talossaan edelleen ja olen alkanut miettiä josko muuttaisin takaisin sinne. Ollaan siitä jo juteltukin. Kun ei mua kiinnosta enää seurustellakaan, aion siis sinkkuna pysyä.
Äitini alkaa vanheta ja hänestä on tullut jo vähän huonomuistinen, niin huolehtisin hänestä siinä kotona samalla. En todellakaan mitään mamman palveltavaksi siis ole menossa. Monissa maissa on ihan tavallista, että jos on iso talo niin siellä asutaan monessa sukupolvessa. Ei sitä yhtään outona pidetä vaan järkevänä.
Eräs Thaimaalainen tuttavani asuu veljensä kanssa, molemmilla on siis perhe, eli kaks perhettä asuu yhdessä isossa ok-talossa. Kaikki käyvät töissä, ajatelkaa kuinka äkkiä he 4 työssäkäyvää saavat porukalla sen talon maksettua! Tosi fiksua. Sitä en tiedä miten he ovat kaikki mahdolliset perimisjutut ja omistukset sun muut sumplineet, en ole kehdannut udella. Suomalainen byrokratia voi tuoda omat ongelmansa tällaiseen järjestelyyn..
Mutta säästämismielessä se on silti aivan nerokasta. Lapsillakin on monta hoitajaa, eikä vain 1-2 väsynyttä vanhempaa.. Käsittääkseni myös tuttavani sinkku sisko asuu heillä, tai ainakin hoitaa koko lapsilauman päivisin, ettei niitä jokaista tartte erikseen hoitoon viedä ja maksaa siitäkin, eli taas säästetään tuhansia euroja kuukaudessa, kun kuitenkin lapsilisät juoksee niin että ropina käy. Tää sisko itse käsittääkseni opiskelee ja käy iltaisin/viikonloppuisin töissä.
Tällainen yhteisöllisyys on suomalaisille vierasta. Meillä jokainen hoitaa vain omat asiansa ja oman perheensä. Raja vedetään visusti siihen.
Itselläni aina ollut loistavat välit äitiini, hän on oikeastaan paras ystäväni jolle olen voinut aina jutella kaikesta. Meillä on myös pikku mökki, jossa käyn paljon yksin joten saan kyllä omaa rauhaa silti vaikka asuisinkin äitini kanssa. Enkä kyllä välitä pätkääkään mitä mieltä muut ovat jos takas lapsuudenkotiini muutan. En aio sitä salata, aion kertoa siitä töissäkin kaikille ja nauttia shokeeraavista ilmeistä ;) Saavat ihmiset juoruilun aihetta. - että.silleen
takaskotiin kirjoitti:
Olin itse 25v kun vasta muutin vanhempien luota. Olisin varmaan asunut kauemminkin, mutta aloin seurustella niin sitten sitä halus äkkiä perustaa oman kotopesän. Nyt olen asunut yksin jo 10 vuotta ja yksin eläminen on hiton kallista. Palkkani on pieni ja kaiken kun maksaa yksin, niin ei meinaa rahat riittää. Äitini asuu leskenä ok-talossaan edelleen ja olen alkanut miettiä josko muuttaisin takaisin sinne. Ollaan siitä jo juteltukin. Kun ei mua kiinnosta enää seurustellakaan, aion siis sinkkuna pysyä.
Äitini alkaa vanheta ja hänestä on tullut jo vähän huonomuistinen, niin huolehtisin hänestä siinä kotona samalla. En todellakaan mitään mamman palveltavaksi siis ole menossa. Monissa maissa on ihan tavallista, että jos on iso talo niin siellä asutaan monessa sukupolvessa. Ei sitä yhtään outona pidetä vaan järkevänä.
Eräs Thaimaalainen tuttavani asuu veljensä kanssa, molemmilla on siis perhe, eli kaks perhettä asuu yhdessä isossa ok-talossa. Kaikki käyvät töissä, ajatelkaa kuinka äkkiä he 4 työssäkäyvää saavat porukalla sen talon maksettua! Tosi fiksua. Sitä en tiedä miten he ovat kaikki mahdolliset perimisjutut ja omistukset sun muut sumplineet, en ole kehdannut udella. Suomalainen byrokratia voi tuoda omat ongelmansa tällaiseen järjestelyyn..
Mutta säästämismielessä se on silti aivan nerokasta. Lapsillakin on monta hoitajaa, eikä vain 1-2 väsynyttä vanhempaa.. Käsittääkseni myös tuttavani sinkku sisko asuu heillä, tai ainakin hoitaa koko lapsilauman päivisin, ettei niitä jokaista tartte erikseen hoitoon viedä ja maksaa siitäkin, eli taas säästetään tuhansia euroja kuukaudessa, kun kuitenkin lapsilisät juoksee niin että ropina käy. Tää sisko itse käsittääkseni opiskelee ja käy iltaisin/viikonloppuisin töissä.
Tällainen yhteisöllisyys on suomalaisille vierasta. Meillä jokainen hoitaa vain omat asiansa ja oman perheensä. Raja vedetään visusti siihen.
Itselläni aina ollut loistavat välit äitiini, hän on oikeastaan paras ystäväni jolle olen voinut aina jutella kaikesta. Meillä on myös pikku mökki, jossa käyn paljon yksin joten saan kyllä omaa rauhaa silti vaikka asuisinkin äitini kanssa. Enkä kyllä välitä pätkääkään mitä mieltä muut ovat jos takas lapsuudenkotiini muutan. En aio sitä salata, aion kertoa siitä töissäkin kaikille ja nauttia shokeeraavista ilmeistä ;) Saavat ihmiset juoruilun aihetta.Mikä estää jos äitisi kanssa olette samaa mieltä asiasta. Työmatkan pituudesta voisi tulla este, kannattaa miettiä ettei aikaa ja rahaa pala mielettömästi siihen.
Lapsuudenkodissa asuessas sä olet äitisi turva ja tuki ja jos ett aina osaa auttaa osaat varmaan pyytää ammattiapua kaupungilta/kunnalta pulmaan tai kriisiin!
Onhan näitä tapauksia kun vanhus on virunnut päiväkausia lattialla kaaduttuaan ja loukattuaan itsensä. Henkihieverissä viimein pelastuneet, mutt jo siinä kunnossa ettei paluu koskaan "kotiin" ole ollut mahdollinen. Mulla on esimerkki hoivattavana.
Ne henkiset vauriot on syviä; kun 4:kin vrk lojuu omissa liemissään lattialla ja maailma elää elämäänsä ulkopuolella, vanhus kipuineen, kituen ja unohdettuna!
Onhan muutamia ihmisiä löytynyt jo muumioituneenakin asunnoistaan, keskeltä kaupunkia, kerrostelossa. Eläke mennyt pankkitilille ja pankki maksanut laskut suoraveloituksena. Joku alkanut ihmettelemään kun tililtä ei ainuttakaan käteisnostoa,eikä ihmisellä ollut edes pankkikorttia, siitä lähti ihmettely millä elää?
Ei todellakaan ollut elänyt viimeiseen 3:een vuoteen!
Hienoa jos jaksat edes yrittää, vaikka kyllä sä joudut venymään ja sopeutumaan, kun saman katon alla asutte. Tilanne on eri kuin vieraillessa, jolloin jo kohteliaisuuttaan ei ilmaise eriävää mielipidettä äidilleen. Senkin tiedän kokemuksesta.
(asuimme pienen hetken yhdessä kun tarvitsin pakopaikan itselleni)
- tyuytutyut
Yksin asuminen on loogista ja järkevää jos on aina seurustelukumppani jonka kanssa viettää siellä aikaa mutta jos on täysin yksin eikä ole juuri rahaakaan niin vanhempien luona asuminen on parempi ratkaisu.
Luulen että moni mies asuu vanhempien luona kolmekymppiseksi juuri sen takia kun naista ei löydy. - maalaistyttö.10
Aikuinen joka asuu vanhempien nurkissa? No, en tätä tietenkään suoraan toisen naamalle sanoisi, mut kyllä on se mielestäni tosi noloa. Poikkeuksena tietysti jos toimii vanhempiensa omaishoitajana, silloin tilanne on vähän eri. Pääsääntöisesti kuitenkin olen valmiina jättämään jutun siihen jos se 25 mies ilmoittaa asuvansa vanhempiensa luona, oli syynä pihiys tai nössöys ne on molemmat yhtä turn-offeja.
Itse muutin omaan vuokrakämppään siinä 16-vuotiaana, asunut välissä kommuunissa ja nyt taas ihan omissa nurkissa. Kun saan opinnot päätökseen niin rupean varmaan jo katselemaan omistusasuntoa."Itse muutin omaan vuokrakämppään siinä 16-vuotiaana, ... "
Ilmeisesti töitä sitten jossain on tarjolla. Itse muistelen että aikanaan oli aika vaikeaa löytää edes kesäksi kunnolla palkattua duunia. Vuokrat oli onneksi siihen aikaan edullisia, kunhan tarpeeksi tinki asumisväljyydestä.- että.silleen
Riippuu myös niiden nurkkien koosta ja vanhempien varallisuudesta. Iso omakotitalo kahdessa kerroksessa, vähän kartano tyylinen ja 280neliötä asuintilaa. Kyllä mun vanhemmat sisarukseni ovat aikoinaan kihlattunsa taloon tuoneet ja kaikille on löytynyt kyllä tilaa. Mutt Faijan määräysvallan alla elivät, joka rajoitti tietysti nuorenparin elämää. Jokainen oli parin vuoden sisällä valmis lähtemään maailmalle, mutt taatusti säästivät rutosti rahaa siinä "nurkissa asumisessa".
Olen mukulista ainoa joka lähti kotoa ovet paukkuen omille teilleni...uhmasta!
Mua syyllistettiin sellaisesta asiasta jota en ollut tehnyt ja sain siitä vielä kotiarestiakin...syyttömänä.
Kun rangaistus oli kerran jo "lusittu", koitti rikoksen täytäntöön pano käytännössä!
Vanhemmat möivät lopulta talonsa sisarelleni...verotushintaan ja se on testamentissa huomioitu ennakkoperintönä. En siis ole koskaan vienyt miestä asumaan vanhempieni "nurkkiin". Tosin rahallisesti olen "lypsänyt" taatusti samat edut kuin veljenikin, sitä en kiellä.
Enkä minä koe näitä vanhempien siivellä elämisiä edes noloina, heillä oli ja on varaa kustantaa meidän mukulien elämää. Nolompaa olisi jos oisin hakenut tai hakisin yhteiskunnalta tukiaisia ja sen myös vanhempani ovat kieltäneet tekemästä.
Lisätään nyt vielä: mulla itselläni henkilökohtaisesti ei ole varallisuutta, ainakaan vielä. Aika saa näyttää mitä saan aikaiseksi. - takaskotiin
että.silleen kirjoitti:
Riippuu myös niiden nurkkien koosta ja vanhempien varallisuudesta. Iso omakotitalo kahdessa kerroksessa, vähän kartano tyylinen ja 280neliötä asuintilaa. Kyllä mun vanhemmat sisarukseni ovat aikoinaan kihlattunsa taloon tuoneet ja kaikille on löytynyt kyllä tilaa. Mutt Faijan määräysvallan alla elivät, joka rajoitti tietysti nuorenparin elämää. Jokainen oli parin vuoden sisällä valmis lähtemään maailmalle, mutt taatusti säästivät rutosti rahaa siinä "nurkissa asumisessa".
Olen mukulista ainoa joka lähti kotoa ovet paukkuen omille teilleni...uhmasta!
Mua syyllistettiin sellaisesta asiasta jota en ollut tehnyt ja sain siitä vielä kotiarestiakin...syyttömänä.
Kun rangaistus oli kerran jo "lusittu", koitti rikoksen täytäntöön pano käytännössä!
Vanhemmat möivät lopulta talonsa sisarelleni...verotushintaan ja se on testamentissa huomioitu ennakkoperintönä. En siis ole koskaan vienyt miestä asumaan vanhempieni "nurkkiin". Tosin rahallisesti olen "lypsänyt" taatusti samat edut kuin veljenikin, sitä en kiellä.
Enkä minä koe näitä vanhempien siivellä elämisiä edes noloina, heillä oli ja on varaa kustantaa meidän mukulien elämää. Nolompaa olisi jos oisin hakenut tai hakisin yhteiskunnalta tukiaisia ja sen myös vanhempani ovat kieltäneet tekemästä.
Lisätään nyt vielä: mulla itselläni henkilökohtaisesti ei ole varallisuutta, ainakaan vielä. Aika saa näyttää mitä saan aikaiseksi.Sitä minäkin vähän ihmettelen, että miksi aikuisen eläminen vanhempiensa luona on noloa, muttei siinä ole mitään noloa kun elää yhteiskunnan tukien varassa "omillaan"? Muistan kuinka varsinkin yks mun ystävä vähän vinoili mulle, että miks asun edelleen "mamman luona" vaikka oon jo 25v. Hän itsekun muutti kotoa jo 17 vuotiaana. No kyllä on muija aika hissukseen tänä päivänä kun ollaan molemmat lähes 40v ja minä oon tehnyt töitä 16 vuotiaasta asti ja hän ei koskaan! Elelee vain yhteiskunnan ja vaihtuvien miesten elätettävänä. Ja muuttanutkin on näiden vuosien aikana kymmeniä kertoja, minä vain 2 kertaa. Luojaani kiitän, ettei oo noin levoton elämä kuin hänellä. Oon sitte mieluumin vaikka vähän "nolo".
Pakko on asua "omillaan", kun opiskelee toisella puolella maata kuin missä vanhemmat ja sukulaiset asuvat. Kotona asuminen ei muutenkaan tulisi kohdallani kuuloonkaan, koska elämäntyylini on hyvin erilainen kuin vanhemmillani, eikä näitä oikein voi sovittaa yhteen. Vanhempien luona on kivaa välillä visiteerata, mutta ei asua. En kuitenkaan ylenkatso niitä, jotka asuvat vanhempiensa luona, kunhan kyseinen asumismuoto palvelee kaikkia osapuolia.
- Jackal_5on
"kenen nurkissa asut?"
Sukulaisten omistamassa kerrostaloasunnossa keskenäni elelen vuokralla tällä haavaa enimmäkseen tukiaisten varassa, mutta aina silloin tällöin myös hyödyntäen sitä pientä pesämunaa, jota olen saanut itselleni sukanvarteen haudottua.
"miks?"
Koska sukulaiseni eivät tätä asuntoa itse oikeastaan ollenkaan käytä, eikä sen ylläpidosta huolehdittu ennen tänne muuttoani kuin hyvin satunnaisesti ja kotiolomme ovat olleet nyt kaksikymppisilläni sellaiset, että oli ihan hyvä saada niihin pikkuisen etäisyyttä muuttamalla omilleen, joten tämä järjestely hyödyttää molempia osapuolia.
"onko noloa JOS aikuinen asuu himassa niinku vanhemmillaa?"
Jos minulta kysytään, niin eipä erityisen. Asuin itse vielä viitisen vuotta täysi-ikäiseksi täytettyäni kotona, nuoremmat täysi-ikäiset sisarukseni asuvat ainakin vielä toistaiseksi kotona, lähimmät ystäväni muuttivat pois kotoa yli kaksikymmpisinä, suuri osa muustakin tuttavapiiristäni asui kotona pitemmälle täysi-ikäisyyteen, jollei työ tai opiskelupaikka pakottanut vaihtamaan paikkakuntaa ja vanhempanikin muuttivat käsittääkseni pysyvästi pois kotoa vasta muuttaessaan yhteen saman katon alle kaksikymppistensä puolivän tienoilla. Minusta se on ihan luonnollista että ihmiset muuttavat omilleen vasta sitten kun heistä itsestään siltä tuntuu ja/tai sille on joku kongreettinen hyvä syy. Se ei kellekään muulle oikeastaan kuulu miten itse kukanenkin haluaa omat elintapansa järjestää ja jos vanhempien luona asuminen on jonkun mielestä hyvä ja kaikkien perhepiiriin kuuluvien kannalta toimiva järjestely, niin miksi asioista pitäisi tehdä sen monimutkaisempia, vain koska tietyn ikäisenä niin "kuuluisi tehdä". Nykyinen itsenäisyyteen ja aikuisuuteen koettu sosiaalinen painostaminen on mielestäni ärsyttävä ilmiö, joka ei palvele mitään todellista tarvetta, eikä mokoma tarpeeton kiirehtiminen loppupeleissä tee kenestäkään sen varmemmin aikuisempaa tai itsenäisempää. Hahaha! No eipä ole vanhempien nurkissa asuminen haitannut yhtään kun näytän muutenkin lapselta. Kukaan ei ole ikinä kysynyt missä asun eikä myöskään ole tullut katsomaan.
- mitäsänyt
joo siihen vaan siunattuun tilaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 604813
- 653878
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2213423- 1143111
- 482934
- 232598
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192236Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2552124- 381933
- 1081892