Ammuksien liikeratojen laskemisesta

Kiintoisa artikkeli Wikipediasta ammuksien liikeratojen laskemisesta. Perusmuodossa nämä ovat toki lukiossa käsiteltyjä, mutta kun otetaan ilmanvastus mukaan, niistä laskuista tulee vähän monimutkaisempia. Ja edelleen jos lisätään mukaan coriolisvoima, ja vaikkapa korkeudesta riippuva gravitaatio. Muistaakseni näitä kaavoja joskus johdin, ja aika hässäkkä siitä tuli. Voi sanoa että kohtuullisen monimutkaisia laskuja näistä lopulta tulee, kun kaikki huomioidaan. Tuossa ensimmäisessä artikkelissa vain ilmanvastus on otettu huomioon.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile

Tässä coriolisvoimasta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coriolis_force

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä_niin

      Lukiossa laskettiin (nais?)opettajan johdolla. Hoh-hoijaa kun taisi unohtua muutama asia. Nämä opettajat alkavat olla pikku hiljaa vitsi, koulunpenkiltä siirryttyä opettamaan asioita, joista usein eivät tiedä mitään.

      Tykistön kapteeni olisi saattanut käsitellä asiaa toisesta näkökulmasta? Entä sitten kun ammutaan 2 machia liikkuvasta lentokoneesta, mihin menikään ammukset tai mitä tapahtui?

      Tästä tulee varmaan taas mielenkiintoinen keskustelu, kenenkään tarvitsematta oikeasti tietää asioita monessakaan tapauksessa.

    • Hallaahon.äänestäjä7

      Koulun vastuksettoman heittoliikkeen opetuksessa ei ehkä ole tarkoitus varmaankaan opetella kuulantyöntäjän elämää työnnössä vaan a) kaksiulotteista liikettä ja b) liikkeen riippumattomuutta massasta (kun ei ole geometrisia kuten vastusvoimia)



      Nämä ovat klassisia probleemoita joita aikaan mietti Galilei ja jostain on aloitettava kouluissakin

    • Laskee

      Kun puhutaan ammuksesta, tällä on usein pyörivä liike, joka saa alkunsa piipun rihlauksesta. Tämä aiheuttaa rataan sivuttaispoikkeaman tyynelläkin säällä. Sivutuulella on luonnollisesti oma sivuttaisvaikutuksensa, ja rihlauksen johdosta myös tuulen suunnasta riippuva korkeusvaikutus.

      • En-ymmärrä

        Jos luodilla on ilmamassaan nähden sivuttaista liikettä, pyöriminen luonnollisesti aiheuttaa painemuutoksen vaikuttaman sivuvoiman, mutta kuinka luodin pyörimisliike voi aiheuttaa sivuttaista liikettä jos luoti etenee ilmassa vain akselinsa suuntaan. ?


      • Lainattua muista keskusteluista.
        Piipunsuun merkitys luodin lentorataan on yllättävän suuri! Rihlaus päättyy piipun suuhun ja siten pienikin poikkeama rihlauksen pään tasaisuudessa on merkittävä. Piipunsuuhun koneistetulla viisteellä koetetaan rihlapäät saada tasaisiksi. Sisäviiste suojaa lisäksi itse rihlausta, mikä on tärkeää ’maastoammunnassa’: kertatökkäys kiveen ja rihlaus olisi vioittunut.

        Luodin käyttäytyminen rihlauksen päätyttyä:
        - ruutikaasu pääsee ohittamaan luodin, koska se purkautuu jopa 2x nopeudella luotiin verrattuna
        - lentävän luodin perän taakse muodostuu tyhjiö (ns. Venturi-ilmiö)

        Mitä tapahtuu, jos rihlauksen pää ei ole tasaisesti päättyvä? Luoti irtoaa jostakin rihlasta ennen muita rihloja ja takaanta vapautuva paine pääsee vaikuttamaan tähän irtautuneeseen luodin osaan ennen vielä rihloissa olevaa luodinosaa. Luoti kääntyy tämän momentin johdosta, alipaine syntyy luodin vastapuolelle ja tälle puolelle syntyy noste vastaavasti kuin lentokoneen siivessä. Luoti lentää nyt vinossa sekä epäsymmetrisesti piippuakselin suhteen! Luoti sanoopi että ’väpäti-väp’.


      • En-ymmärrä

        Joo toki.
        Tuo on aivan luonnollista , väärässä asennossa pyörivä luoti menettää tehoaan ja väärään suuntaan lähtevä, kuten rekyylin aiheuttama poikkeama korjataan tähtäimellä.
        Kumpikaan syy, sen enempää kuin venturi ilmiö eivät selitä lentoradan kaarevuutta ellei luotiin kohdistu sivuttaista ilmavirtaa.


      • nablarabla

        Veikkaisin syyksi magnuksen efektiä. Luoti kun ei ole täsmälleen siinä kulmassa minne on lentämässä, joten magnuksen efektillä muodostuu aina luodien kiertyessä vaikuttavia voimia.


    • huteja_tulee

      Seuratkaa ampumahiihtoa. Ei sielläkään aina ampumisen tarkkuus suju kaikilta.

    • huti_laukausko

      Jotkut ovat laskeneet ammuksen (luodin) liikeradan väärin ja osuneet omaan jalkaan tai naapurin setään vahingossa.

      • kij6uhy5tg4

        Naapurin setä tuskin kuitenkaan on vahinko ollut.


    • Laskee

      "Kumpikaan syy, sen enempää kuin venturi ilmiö eivät selitä lentoradan kaarevuutta ellei luotiin kohdistu sivuttaista ilmavirtaa."

      Asia johtuu paine-erosta ammuksen ylä-ja alapuolella. Ammus on koko ajan alaspäin kiihtyvässä liikkeessä, sen akseli ei ole täysin liikeradan suuntainen. Ammuksen pudotessa sen alapuolelle muodostuu patopainetta, eli ikäänkuin tuulee alhaalta. Tällöin siis myötäpäivärihlauksella rata kaartuu oikealle. Tykeillä ammuttaessa, lentoajan ollessa parinkin minuutin luokkaa, vaikutus voi olla useita kymmeniä metrejä.

    • Laskee

      Lisään vielä sivutuulen vaikutuksesta korkeuteen. Myötäpäivärihlauksella vasemmalta puhaltava tuuli luo painetta ammuksen ylöspäin kiertävälle sivulle, jolloin kantama on lyhyempi. Jos tarkuutetaan tyynellä, ja tuulee vasemmalta, osuma menee noin klo neljään.

      • Lisäänvielä

        "Jos tarkuutetaan tyynellä, ja tuulee vasemmalta, osuma menee noin klo neljään "

        Eilös se mene kello 2 een eikä 4.än.


      • Tyksistluutn
        Lisäänvielä kirjoitti:

        "Jos tarkuutetaan tyynellä, ja tuulee vasemmalta, osuma menee noin klo neljään "

        Eilös se mene kello 2 een eikä 4.än.

        Vain yöllä noin. Päivällä klo 15.00:een.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      133
      1991
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      310
      1970
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      121
      1846
    4. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      86
      1748
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      36
      1648
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      72
      1338
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      91
      1078
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      23
      1075
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      22
      1042
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      100
      958
    Aihe