Parikymmentä ihmistä saattoi altistua HIV-tartunnalle Helsingissä, kun laboratoriossa käytettiin käytettyjä neuloja. (lähde IL-31.03 -16)
" Näin käytetyt ja uudet neulat voivat mennä sekaisin"...
Eivät muuten vahingossa voi sekaantua! Neulat ovat yksittäispakattuja steriilisti, joudut repimään siitä suojapaperin, joka on myös osaksi muovikalvolla peitetty.
Käytetty neula irroitetaan AINA ruiskusta ns. erityiseen neulaastiaan; jonka kansiosassa on pyöreä n.5 cm halkaisijaltaan oleva kannellinen aukko.
Saadaksesi käytetyn neulan, sinun pitää onkia se keltaisesta muovisesta neula-astiasta, siinä ei silloin ole suojapaperia ja tyhminkään ammattilainen ei taatusti sotke käytetyä ja käyttämätöntä neulaa!
Sama asia koskee myös ruiskuja, nekin ovat yksittäispakattuja ja steriilejä, joten niin VAHINKO ei ole voinut sattua.
Jotain muuta siellä on nyt sattunut ja sitä yritetään peitellä laboristin vahinkona...
Kysymys kuuluukin mitä siellä oikeesti on tapahtunut?
Helsingin HUSLAB: rokotettu käytetyillä neulloilla
17
249
Vastaukset
- vaihaluatkeskustella
Automaatti/vakuumiputkineula avataan kiertämällä neulansuojus sinetistä auki. Tämän jälkeen "esinahkalla" varustettuun puolikkaaseen neulasysteemiin pujotetaan sormisuojus ts. se keltainen kammio. Sitten näytteenottosysteemi on valmis. Vasta kun potilas on valmisteltu, avataan verisuonen leikkaava puoli neulasysteemistä ja otetaan verinäyte. Näytteenoton jälkeen neula poistetaan potilaasta, joko keltaiseen keräyskanisteriin pudottamalla painaen samalla sormisuojuksen klipseistä tai kuten tässä ilm. oli tapahtunut, kerätään erilliseen avoimeen kaarimaljaan, joka olisi pitänyt viedä hävitettäväksi asianmukaisesti. Neulat tulivat nyt huolimattomasti uusiokäytettyä, mahtoi jäädä sormisuojat mukaan tai näytteenottaja on puolisokea...
Inhimillinen virhe, selittynee joko epäasianmukaisilla työtavoilla/varusteilla tai puutteellisella perehdytyksellä.
Eikä edes aprillipila. :(- että.silleen
Ahaa, noita mä en olekkaan koskaan joutunut käyttämään, koska se ei ole ollut varsinaisesti mun työtäni. Avoneulalla olen ottanut näytteitä ja perhosella, normalilla neulalla rokotteet ja kipulääkkeet lihakseen, sekä pitkävaikutteinen rauhoittava lihakseen.
Mutt en siltikään saa mahtumaan päähäni ajatusta tuon laatuisesta vahingosta.... ennemminkin epäilen jonkin rokotteen olleen epäkelpoa... ymmärrät kyllä mitä tarkoitan, uskoakseni. - Juhgg
että.silleen kirjoitti:
Ahaa, noita mä en olekkaan koskaan joutunut käyttämään, koska se ei ole ollut varsinaisesti mun työtäni. Avoneulalla olen ottanut näytteitä ja perhosella, normalilla neulalla rokotteet ja kipulääkkeet lihakseen, sekä pitkävaikutteinen rauhoittava lihakseen.
Mutt en siltikään saa mahtumaan päähäni ajatusta tuon laatuisesta vahingosta.... ennemminkin epäilen jonkin rokotteen olleen epäkelpoa... ymmärrät kyllä mitä tarkoitan, uskoakseni.Oxynormia lihakseen.. Mm...
- Juhgg
Juhgg kirjoitti:
Oxynormia lihakseen.. Mm...
Tai siis kanyyliin..joo..niin
- että.silleen
että.silleen kirjoitti:
Mutt en siltikään saa mahtumaan päähäni ajatusta tuon laatuisesta vahingosta.... ennemminkin epäilen jonkin rokotteen olleen epäkelpoa... ymmärrät kyllä mitä tarkoitan, uskoakseni." Avoneulalla olen ottanut näytteitä ja perhosella, normalilla neulalla rokotteet ja kipulääkkeet lihakseen, sekä pitkävaikutteinen rauhoittava lihakseen."
Siis tarkoittaen:
Avoneulalla olen ottanut näytteitä ja perhosella, tarvittaessa - useimmiten laborantti hoitaa sellaiset asiat sairaalassa. Kotisairaanhoidossa hiukan eri käytäntöjä olemassa, kun resursseja on yhdistetty. Kuitenkin jokaisella on oltava käytännössä koulutus näihin kaikkiin töihin, moniosaajia koulutetaan alalle.
Normalilla neulalla pistänyt rokotteet ja kipulääkkeet lihakseen, sekä pitkävaikutteinen rauhoittava lihakseen.Ne ovat kuuluneet lähinnä mun työhöni. - että.silleen
Juhgg kirjoitti:
Oxynormia lihakseen.. Mm...
Ei kun skisofrenia lääke pistoksena kerran kuussa, tablettilääkityksen ohessa. Minä en puhunut nyt Oxynormiasta, sitä ei käytetä kipulääkkeenä meillä täällä.
- Yökyöpeli1
että.silleen kirjoitti:
Ei kun skisofrenia lääke pistoksena kerran kuussa, tablettilääkityksen ohessa. Minä en puhunut nyt Oxynormiasta, sitä ei käytetä kipulääkkeenä meillä täällä.
Voisiko joku palstan kirjoittaja olla teidän potilaita?
- että.silleen
Yökyöpeli1 kirjoitti:
Voisiko joku palstan kirjoittaja olla teidän potilaita?
Hoivalta ei kukaan, heillä kellään ei ole tietsikkaa ja tuskin taitoakaan käyttää sitä.
Palvelupuolella yläkerran asunnoissa on monella tietokone siis mahdollisuus käydä ehkä palstalla.
He ovat lähes omatoimisia kaikki, toiset ottaa ruokahuollon palvelut, jotkut siivouksen, fysioterapian, saunotuksen... osallistuvat viriketoimintaan ym.
Parille ihmiselle sairaanhoitaja käy jakamassa viikon lääkkeet aina valmiiksi dosettiin. Tuki asumisesta on monen kohdalla kysymys.
Päivittäin kirjaamme ne asukkaat nähdyiksi, jotka ovat pyytäneet tarkkailun omalle kohdalleen, niin ei tule toivottavasti pahempia yllätyksiä.
Oliko ne nyt rokotusneuloja, näytteenottoneuloja vai peräti parsinneuloja?
- että.silleen
Ei kun sukkapuikkoja! Tuskin selvinee meille sivullisille koskaan, talon sisäinen asia, hys hys! Mutt ei mitenkään ainakaan mulle järjellisesti selitettävissä vahinkona.
Koulutetut ihmiset, kehittyneet tekniikat ja työtavat ovat lähes vakioidut henkilökunnan perehdytyksellä...
(joka tapauksessa avonaisissa kaarimaljoissa käytetyjen neulojen säilyttäminen; muuten lähes steriilissä laboratoriotiloissa on ehdottomasti kiellettyä!) että.silleen kirjoitti:
Ei kun sukkapuikkoja! Tuskin selvinee meille sivullisille koskaan, talon sisäinen asia, hys hys! Mutt ei mitenkään ainakaan mulle järjellisesti selitettävissä vahinkona.
Koulutetut ihmiset, kehittyneet tekniikat ja työtavat ovat lähes vakioidut henkilökunnan perehdytyksellä...
(joka tapauksessa avonaisissa kaarimaljoissa käytetyjen neulojen säilyttäminen; muuten lähes steriilissä laboratoriotiloissa on ehdottomasti kiellettyä!)En tiedä kertooko suomen mediasta vai minusta, mutta selvittääkseni mitä on voinut tapahtua menin mvlehden-sivulle.
- Savuaailmantulta
Epäilen ettei mitään käytettyjä neuloja ole käytetty vieläkään. Epäilen etteivät ole löytäneet vapaaehtoisia koekaniineiksi tälle hepatit B rokotteelle. Lavastamalla tällaisen vakavan vahingon saadaan koekaniineja. He kun luulevat jutun olevan tosi.
- ruma-ätmi
Toivottavasti naisia on saanut hivin joltain paskalta
- haluaisintarkentaa
Näissä tapauksissa mahdollinen tartunta tulee kylläkin neuloista.
- HUSSI
Ihmettelin viimeksi tätä, että ei oteta pakkauksesta todella eli irrallisia neuloja oli pöydällä kun verinäytettä otettiin Leppävaarassa HUSin laboratoriossa.
- tambieda
Mainittiin, että hoitajanainen on erittäin kokenut eli mummoikäinen, siis dementoitunut. Ei kukaan täysjärkinen voi tehdä samaa 19 kertaa.
- Nnnaainenn
Huonolla tuurilla ätmi sai hivin ilman seksiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854638- 1643562
- 533149
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1981977- 321809
- 461793
- 251769
- 571704
- 181611
- 191607