Nuoruudessa löytyy pyöräilytaustaa lähinnä lyhyiden matkojen (koulu ja harrastusmatkat) ajalta. Nyt kaupunkiin muuttaessani aikuisena olen taas alkanut kiinnostua pyöräilystä. Juoksu sali uinti ja kuntoilutaustaa löytyy jonkun verran. Puolikkaita maratoneja on juostu muutama.
Ostin käytetyn pyörän ja olen sillä jo hiukan ajellutkin. Kertokaapa mikä olisi kuntoilijalle hyvä keskinopeus jos vaikka tavoitteena triathlonin kuntomatkasta tai sprintistä selviytyminen? Olen siis nainen 28 wee.
kuntoilijan keskinopeus?
17
2011
Vastaukset
- No_minä_oon
Huonokuntoinen ja liikapainopainoinen. Aloitin pyöräilyn 2 vuotta sitten 20km lenkeistä, keskinopeudella 12km/h, nykyään ajan 50km, keskinopeuteen 17,7km/h 5 asteen pakkasessa. 10kg kuormalla. Kokonaispaino 140kg=Minä kuorma polkupyörä. Talvirenkailla sohjoisella tiellä. On sattunut tilanteita missä vanha mummokin pyyhkäs ohi - toki en tiedä paljonko sillä oli kilometrejä takana kyseisenä päivänä. Näin netissä jonkun pyöräily videon missä ajoivat 128km, keskinopeudella 29,5km/h. Lähde rakentamaan omaa keskinopeuttasi. Toki minullakin on kunto kasvanut parin vuoden aikana.
- Luigi_von_Kugelgrammar
Itsellä keskinopeus maltillisilla matkoilla (<50 km) on jossain 22-23 km/h paikkehilla. Maastona suhteellisen tasainen sorapolku.
- Luigi_von
Kilometrejä vuodessa viitisen tuhatta; alla maastopyörä.
- 78778977898
riippu pyörästä ja vaattesta - 10kmh av
ja maastosta viellä erikseen - Alkup_maantiepyöräi
Hyvän käsityksen antaa kuntoajojen keskinopeusryhmät. Esimerkiksi TdH:ssä on kuusi keskinopeusryhmää 20, 22, 24, 26, 28, ja 30 km/h ( naisille 25 ja 29 km/h). Kaikkiin on osanottajia. Kilpapyöräilijät ajavat sitten kovempaa.
- Kyseiseisen
Kisan voittajan keskinopeus oli 39,5km/h. Netin mukaan ja jos laskin oikein. Aika lujaa täytyy sanoa.
- Alkup_maantiepyöräi
Kyseiseisen kirjoitti:
Kisan voittajan keskinopeus oli 39,5km/h. Netin mukaan ja jos laskin oikein. Aika lujaa täytyy sanoa.
Tuossa täytyy vielä ottaa huomioon, että kilparyhmäkin ajaa alun vetoauton takana. Eli loppu mennään ihan kohtuullista vauhtia.
Ryhmässä nopeus hieman kasvaa verrattuna yksin ajamiseen. Toisaalta pitää myös osata ajaa ryhmässä. Samalla tavoin pyörän ja rangaistuksen valinta nostaa tai laskee hieman nopeutta, puhumattakaan erosta maasto- ja maantielenkin välillä. - PyöräRaaste
Kyseiseisen kirjoitti:
Onhan se kova nopeus, jos nopeus pysyy samana koko matkan. Hybridillä pääsee helposti tuohon nopeuteen, mutta on eri asia kuinka kauan 39,5 km/h nopeutta jaksaa pitää yllä. Kilpapyörällähän tuo nopeus ei ole mitenkään hirveän kova ja varmaan kilpapyörä on kyseessä.
Minulla on hybridi, mutta olen päättänyt vaihtaa sen maastopyörään, koska ajan vuoden ympäriinsä, niin maastopyörä sopii paremmin siihen tarkoitukseen.
Nytkin on pyörätiellä terävää hiekoitus sepeliä, että hybridin sileäkuvioset renkaat olis menny useamman kerran jo puhki. Saahan niitä karkeakuvioisempia renkaita, mutta en viitti alkaa vaihtamaan, kun taakse ja eteen täytyis vaihtaa.
Vanhemmalla maastopyörällä olen talven läpi ajanut, eikä ole hiekoistus sepeli haitannut, kun on senverran karkea kuvioiset renkaat alla, ettei sepeli pääse puremaan renkaan läpi.
Ensi talveksi voisi kyllä hankkia maastopyörään nastarenkaan eteen, kun ei karkeakuvioinen rengas pidä liukkaalla jäällä.
Kokeilin tässä yhtenä päivänä vanhaa ja painavaa 5 vaihteista napavaihde pyörääni ja totesin, että on raskas polkea verrattuna vanhaan maastopyörään ja hybridiin. Sillä minä kuitenkin 10 vuotta sitten ajoin 50-100 km pyörälenkin 20-22 km/h keskinopeudella. Alamäkeä pääsi n.30-35km nopeuteen, mutta ajotuntuma oli niin hutera, ettei sillä kovempaa olisi uskaltanut ajaa.
Hybridillä ei 45km/h nopeuskaan tunnu juuri miltään ajovakauteen vaikutavan, eikä myöskään vanhemmassa maastopyörässä ole ajovakaudessa puutteita yli 40km/h nopeuksissa.
Pyörät ovat siinäkin mielessä kehittyneet turvallisuudessa kovempia nopeuksia ajatellen.
Vanhalla mummonpyörällä noissa vauhdeissa tutisisi koko pyörä. - Alkup_maantiepyöräi
PyöräRaaste kirjoitti:
Onhan se kova nopeus, jos nopeus pysyy samana koko matkan. Hybridillä pääsee helposti tuohon nopeuteen, mutta on eri asia kuinka kauan 39,5 km/h nopeutta jaksaa pitää yllä. Kilpapyörällähän tuo nopeus ei ole mitenkään hirveän kova ja varmaan kilpapyörä on kyseessä.
Minulla on hybridi, mutta olen päättänyt vaihtaa sen maastopyörään, koska ajan vuoden ympäriinsä, niin maastopyörä sopii paremmin siihen tarkoitukseen.
Nytkin on pyörätiellä terävää hiekoitus sepeliä, että hybridin sileäkuvioset renkaat olis menny useamman kerran jo puhki. Saahan niitä karkeakuvioisempia renkaita, mutta en viitti alkaa vaihtamaan, kun taakse ja eteen täytyis vaihtaa.
Vanhemmalla maastopyörällä olen talven läpi ajanut, eikä ole hiekoistus sepeli haitannut, kun on senverran karkea kuvioiset renkaat alla, ettei sepeli pääse puremaan renkaan läpi.
Ensi talveksi voisi kyllä hankkia maastopyörään nastarenkaan eteen, kun ei karkeakuvioinen rengas pidä liukkaalla jäällä.
Kokeilin tässä yhtenä päivänä vanhaa ja painavaa 5 vaihteista napavaihde pyörääni ja totesin, että on raskas polkea verrattuna vanhaan maastopyörään ja hybridiin. Sillä minä kuitenkin 10 vuotta sitten ajoin 50-100 km pyörälenkin 20-22 km/h keskinopeudella. Alamäkeä pääsi n.30-35km nopeuteen, mutta ajotuntuma oli niin hutera, ettei sillä kovempaa olisi uskaltanut ajaa.
Hybridillä ei 45km/h nopeuskaan tunnu juuri miltään ajovakauteen vaikutavan, eikä myöskään vanhemmassa maastopyörässä ole ajovakaudessa puutteita yli 40km/h nopeuksissa.
Pyörät ovat siinäkin mielessä kehittyneet turvallisuudessa kovempia nopeuksia ajatellen.
Vanhalla mummonpyörällä noissa vauhdeissa tutisisi koko pyörä.Kilpapyörä on kilpailuun käytetty polkupyörä. Sellaisia ovat mm. maantie-, cyclocross-, rata-, maasto- ja dh-pyörät. Puhumattakaan paljon pienemmistä pyöräilylajeista. Nimimerkki PyöräRaaste tarkoitti tuossa kirjoituksessaan ilmeisesti maantiepyörää.
Maantiepyöriä taas on hyvinkin erilaisia. Osa on tarkoitettu kilpailuun, joillakin taas ei ole järkevää mennä lähtöviivalle, vaan ne on tarkoitettu kuntoiluun tai jopa retkeilyyn.
Fiksuin valinta kuntoiluun tiellä on tuollainen vähemmän tiukalla geometrialla kasattu maantiepyörä. Niihin ei saa mahtumaan nastoja, kuten nimimerkki PyöräRaaste totesi. Vaihtoehtoja ovat silloin cyclocrosspyörä tai 29" maastopyörä. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei kumpikaan noista ja varsinkaan 29" ole maantiepyörän veroinen tiellä.
- Hyvävauhti
30km/h on hyvä hybridillä, 20km/h hyvä jopolla, 40km/h hyvä maantiepyörällä.
- EI.tarvi.kaahata
No kuntoilijan keskinopeus siis 40 ? naisella...puppua ;)
Mä olen mies ja ikää jo 47, maantiepyörällä ajellessa ilman kiriapua menee semmoista 30 km/h 60 km lenkeillä, maasturilla 10-25 välillä riippuu maastosta, niin kuin muutenkin pyöräilyssä.
Mun mielestä ei kannata muiden keskinopeuksia tuijotella, vetää sen, mihin rahkeet riittää ja sieltä se löytyy.
Kilpailunopeudet on eri, koska pyöräilyjoukossa on imu, pystyy lepuuttamaan vähän. Siksi siinä pääsee kovempaa,kuin singlenä. Vrt tilannetta, kun "pääjoukko" jahtaa karkulaisia. Ei kait sellaista kaikille sopivaa nopeutta olekaan, riippuu niin kovin monista tekijöistä. Tapahtumissakin ollaan liikkeellä monella asenteella, mutta niissä kärki menee liki neljänkympin keskarilla, pääjoukko vähän alle kolmenkympin. Itselläni ajonopeus on yksin 26-27 km/h, porukassa 28 km/h menee vielä mukavasti - kerran olen tainnut satasen keskinopeuden saada alkamaan kolmosella.
- Ei.tarvi.kaahata
Samaa mieltä, paljo riippuu maastosta, tuulesta ja vaikka mistä, varsinkin pyöräilijän "pakkasensuojamassasta", joka aina talven aikana tuppaa hiukan lisääntymään :)
Eilisellä tuulella alkumatka meni kolmasosalla siitä ajasta, kuin jälkimmäinen puolikas.
Rennosti vaan sen keskinopeuden suhteen, se kohoaa harjoittelemalla joka tapauksessa. - Alkup_maantiepyöräi
Ei.tarvi.kaahata kirjoitti:
Samaa mieltä, paljo riippuu maastosta, tuulesta ja vaikka mistä, varsinkin pyöräilijän "pakkasensuojamassasta", joka aina talven aikana tuppaa hiukan lisääntymään :)
Eilisellä tuulella alkumatka meni kolmasosalla siitä ajasta, kuin jälkimmäinen puolikas.
Rennosti vaan sen keskinopeuden suhteen, se kohoaa harjoittelemalla joka tapauksessa.Tuo kommentti "se kohoaa harjoittelemalla" pitää erittäin hyvin paikkansa. Oleellista on, että tekee erilaisia harjoitteita. Välillä lyhyitä lenkkejä kovaa ja toisinaan taas pitkiä lenkkejä hiljaa.
- Ulkosuomalainen_polkija
Velogi-nimimerkille kiitos mukavasta blogista. Oli ilo katsella kuvapätkiä!
- markettipyöräilijä
Keskinopeudet on välillä 18 - 24 km/h riippuen motivaatiosta.
- hyperpolkija
mulla fatbikellä keskarit 25-27kmh kunnon rengaspaineilla....sitten taasen cyclo crossarilla keskarit 27-30kmh.......ja maantie kuitu filatsulla keskarit 28-34kmh ...parhaimman satasen matkan olen taivaltanut 33kmh keskarilla suht mietojen tuulien saattelemana...tietysti sitten tollasia kympin sprinttejä vajaa 40kmh keskareilla...niin ja ajelen ympäri vuoden
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002