Vastaan kysymyksiinne

Noniin 15 vuoden mittainen heppakokemus takana ja päätin tehdä tämmöisen aivan seka-aiheisen palstan jossa vastaan (kuitenkin) hevos- ja ratsastusaiheisiin kysymyksiinne c:

14

215

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylitekkijotaitiedänmut

      1, Onko sulla jotain kikkaa, että miten taittelet loimet? >:o
      2, Kuinka saada suokin takajalat toimimaan kunnolla? Koni tykkää painella tuhatta ja sataa kaula pystyssä selkää jännittäen, ja pelkästään siihen että saisi kaulan pidemmäksi, siihen menee jo suurin osa tunnista. :L

    • 1. Itse ainakin riisuessa jo yritän pitää loimen järjestyksessä, eli taitan kolmeen tai neljään osaan kaulalta pepulle. Sitten otan loimen pois päältä, jolloin se jää vieläki taitelluksi. Ettei se jäisi niin pitkäksi niin vielä leveyssuunnasta kaksinkertaiseksi.

      2. Ensinnäkin muista oma istunta. Jalat kevyinä, ajattele hieman etukenoa äläkä purista reisillä. Lyhyet ohjat ajavat hevosta enemmän paniikinomaiseen tilaan, joten hieman pidemmillä ohjalla aloita käynnistä. Tee tempon muutteluita ja pysähdyksiä. Sama ravissa. Tähän voit lisätä erilaisia sarjoja esim. käyntiin siirtyminen -> pydähdys -> raviin. Ennen kuin siirryt mistään askellajista eteenpäin, varmista erilaisin tehtävin että hevonen on varmasti avuillasi.

    • Rataastajakas

      Miten saada hevosen takaosa työskentelemään( tai jotain sinne suuntaan) ja mitä se tarkoittaa?

      • Hevosen takaosa työskentelee normaalistikin, mutta kun hevosen saa hyvin avuille ja tottelemaan istuntaa, saa takaosan polkemaan vahvemmin ja ilmavammin. Tämä tarkoittaa peräänantoa.

        Peräänantoa ei niinkään harjoitella. Kun ratsastaja osaa hallita istuntaansa ja ratsastaa ns. hiljaa, alkaa hevonen iste taipua peräänantoon. Tätä ei pidä kuitenkaan sekoittaa muotoon (hevosen niska taipuu pyöreäksi). Vaikka muoto onkin yksi peräänannon tuntomerkki, ei pyöreänä menevä hevonen aina tarkoita sitä että se menee siitä peräänannossa.

        Jos et saa hevosta käyttämään takapuolta, niin asia korjaantuu ajan ja kokemuksen kanssa. Hyviä apuja on istuntatunnit, joissa keskitytään ratsastajan istuntaan, joka auttaa hevosta ja ratsastusta. Ja yksityistunnit, jossa valmentaja/opettaja keskittyy vain sinuun.


    • 11vravuri

      Mulla on ex ravuri. Yritän saada sitä hallitsee noita perus juttuja. Tarvitsisin apua niin pian kuin mahdollista.
      1. Välillä tamma puskee eteen päin eikä suostu käyntiin. Ravissa puskee täysillä eteen päin ilman mitään kontrollia. Olen koittanut puoli ja täysi pidätteitä. Heti kun ohjia löysää se lähtee kuin ammus ja taas saa yrittää himmata vauhtia. Mitä pitäisi tehdä?

      2. Miten opettaa sille kunnon ravi missä voisi keventää?

      3. Miten opettaa laukkaamaa. Hevonen ei ymmärrä juosta liinassa. Ja ravia saa mennä henkensä uhalla jo niin lujaa muutenkin että ei uskalla kiihdyttää sen vauhtia laukkaan asti. Mitä teen?

      4. Millaiset apuohjat olisi hyvät ex ravurille ja 5 vuotta ratsastaneelle ratsastajalle?

      • 1. Heti alkukäynneissä yritä saada hevonen täysin avuille. Älä epäröi kieltää sitä, jos se tekee väärin. Jos se puskee eteenpäin, teet voimakkaita pidätteitä, mutta älä kuitenkaan revi liikaa suusta.

        2. Tätä ei kannata miettiä ennen kun saat käynnin ja edes "ravuriravin" kulkemaan. Hevosen täytyy oppia pidätteet ennen kun aletaan hiomaan yksityiskohtia.

        3. Saa asia. Itse näitä ei kannata alkaa vääntämään. Onko sinulla valmentajaa tai opettajaa vai ratsastatko yksin? Tai olisiko sinun mahdollista viedä hevonen ratsuttajalle joka opettaa hevoselle perusjuttuja? Toki tälläinen vaatii rahaa, aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta aivan yksin näitä asioita on aivan turha alkaa hiomaan.

        4. Suosittelen martingaalia. Ja sitten myöhemmin, kun homma sujuu, niin sivuohjia.


    • Minäq

      Miten voi istua pomppimatta harjoitus ravissa?

      • Hennz

        Istut syvälle, rentoutat itsesi, etkä laske liikaa painoa jalustimille.


      • Heppamummu
        Hennz kirjoitti:

        Istut syvälle, rentoutat itsesi, etkä laske liikaa painoa jalustimille.

        Pitäisköhän jokaisen ratsiopen velvoittaa maksamaan 5 euroa tallin virkistysrahastoon kun sanoo aloittelijalle että "istu syvälle" satulaan. Kun just sitähän tässä opetellaan! Syvällä istunta on lopputulos siitä että on oppinut rentouttamaan itsensä.
        Minulle ensiaskelia harjoitusravin rentoon istuntaan auttoi se, että menin liinassa. Jalustimet nostettiin hevosen kaulalle, joten en voinut hakea niistä turvaa tasapainoon. Enkä myöskään pitänyt ohjaksia. Ope nosti hevosen raviin. Ja aina kun alkoi pelottaa/pomputtaa laskettiin rauhalliseen käyntiin. Siinä tajusin sen, että minä ainakin puristin hädissäni reidet satulaan kiinni jolloin persmustakin on hallitsematon jännittynyt lihaskimppu joka nousee silloin väkisin satulasta ylös. Istu siinä sitten syvälle satulaa, sanon minä....
        Ensimmäinen opetus oli se, että katse pois sieltä hevosen kaulasta ja päästä. Oma pää ylös, katso eteenpäin! Tässä vaiheessahan haetaan tasapainoa, painopistettä. Kokeileppa vaikka seisoa yhdellä jalalla niin että katsot maahan verrattuna siihen että otat edestä kiintopisteen ja katsot sinne. Huomaat mikä vaikutus tasapainoon tällä on! Toimii hevosen selässäkin.
        Sitten siitä ruvettiin hiljakselleen tekemään tasapainoharjotuksia lisää. Eli ravissa kädet sivulle, kädet ylös, taas sivulle, alas jne.
        Kun tukea ei saa mistään muualta kuin pitämällä sen tasapainonsa siellä hevosen selässä sillä keskivartalopaketilla ja painopisteellä jossain siellä kieppeillä, niin se persmustakin sitten oppi rentoutumaan ja viimeinkin 'istuin syvällä hevosen selässä'. Ja myötäsin mukana.

        Ja tämän oppimiskokemukseni sain kolmannella ratsastuskerralla. Ensin elämäni pari ensimmäistä kertaa ratsastin kiltillä suokilla Suomessa, ja sitten hyppäsin tähän kouluun lomallani Espanjassa andalucialaisella hevosella. Kolme kertaa siellä valoi uskoani siihen että minäkin voin hevosen selässä pysyä. Vaikkakin aloitin ratsastuksen 55-vuotiaana 'Heppamummuna' muutama vuosi sitten.

        Lisää tasapainoharjotusta, istuntaa, rentoutta ja hevosen liikkeen tuntemista tuo, jos pääset maastoon ratsastamaan ilman satulaa.

        Hakemista tässä hommassa on koko ajan, näin 'pitkälti elämää nähneen' ihmisen kroppa ei heti taivu joka lihakseltaan oikeaan paikkaan. Ja pelkokin joskus jäynää. Vaan eikun rohkeesti ja nimenomaan hevoseen luottaen eteenpäin!

        Eli ehdotukset kiteytettynä:
        1) katse eteenpäin - ei hevoseen!
        2) tunne ja luota siihen miten hevonen liikkuu, yritä mennä hevosen mukana (kun et katso hevosta, sun on pakkoa alkaa tuntea se miten hevonen liikkuu)
        3) voitko hankkia itsellesi muutaman yksärin, jossa keskityttäisiin tähän asiaan? (Ei ole noloa mennä liinassa, vaikka olisitkin ratsastanut pitkäänkin itsenäisesti)
        4) maastoon ilman satulaa

        Rentoja ratsuhetkiä!


      • Heppamummu

        Henzz, mitä olet mieltä omalla kokemuksellasi?


      • Hennnz
        Heppamummu kirjoitti:

        Henzz, mitä olet mieltä omalla kokemuksellasi?

        Kuten varmaan palstasta huomaat, kiireet ovat olleet suuremmat kuin suuret. Pahoittelen yhtä perustelematonta vastausta, mutta kiitos kun täydensit!


    • kokematonhevostyttö

      1. Pärjäisinkö C tasoisella tunnilla vai pitäisikö minun mennä P tasoiselle? Vaihdan toiselle tallille joten en voi kysyä sen tallin opettajalta koska ei tunne taitojani. Hallitsen hevosen kaikissa askellajeissa, paitsi joillakin reippailla hevosilla varsinkin laukka on vähän vaikeaa. Osaan perus ratsastusradan tiet, eli koko rata leikkaa, täyskaarto jne. Mutta en ole tehnyt vielä mitään pohkeenväistöä tms. Olen hypännyt muutaman kerran, yksittäisenä n. 30cm ja ratana kavaletteja.

      2. Jotkut reippaat hevoset eivät pysy minulla hallinnassa. Miten saisin hevosen rauhoittumaan, jos se vaan kaahaa ravissa/laukassa?

      • hennnz

        1. Voit uudella tallillasi kokeilla eritunteja ja kysyä opettajalta millä hänen mielestään pärjäät hyvin. Jokaisela tallilla on vähän eri näkemys eri tasoista, joten parasta on kokeilla.

        2. Alusta asti pitää saada heppa kuuntelemaan apuja. Ennen laukkatyötä rentouta itsesi jo käynnissä ja tee ravi-käynti-ravi yms. siirtymisiä. Älä purista reisillä, jollon pääset syvemmälle satulaan ja hevonen on huomattavasti rennompi eikä sillä ole todennäköisesti tarvetta juosta alta.


    • vaikeuksia

      1. Minulla on vaikeuksia harjoitusravissa. Tiedän, että pitäisi istua syvälle satulaan ja olla rentona, mutta kun ei onnistu oikein Olisiko sinulla muita vinkkejä tähän ongelmaani.

      2. Minulla on todella huono tasapaino. Jos menemme ilman satulaa meinaan aina ravissa luisua jommalle kummalle puolelle. Itsen en uskalla laukata ilman satulaa koska ravikin on jo vaikeaa. Miten voisin parantaa tasapainoani tai miten pysyisin ilman satulaa paremmin selässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1932
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1403
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1275
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe