Vähän Keinokielten historiaa

alfa123om2222

Kun latinan kielen asema universaalina kielenä alkoi murentua syntyi motiiveja korvata latinan kieli toisella universaalilla kielellä?? Jokin olemassa oleva kieli oli varmasti ensimmäinen ajatus, mutta oli niitäkin jotka ennakkoluulottomasti tahtoivat luoda uuden universaalin kielen aivan alkeista lähtien itse.

- Wikipedia:

Thomas Urquhart:
Logopandecteision (1653)
This book contains another prospectus for Urquhart's universal language. Although Urquhart does not give a vocabulary, he explains that his system would be based on a scheme in which the construction of words would reflect their meanings. Logopandecteision also contains a polemic against Urquhart's creditors.

Johann Joachim Becher:
His Metallurgia was published in 1660; and the next year appeared his Character pro notitia linguarum universali, in which he gives 10,000 words for use as a universal language.

their 17th-century proposals for a 'philosophical' (i.e. universal) language include those by Francis Lodwick, Thomas Urquhart (possibly parodic), George Dalgarno (Ars signorum, 1661), and John Wilkins (An Essay towards a Real Character and a Philosophical Language, 1668). The classification scheme in Roget's Thesaurus ultimately derives from Wilkins's Essay.

https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_Lodwick

Nämä muutamat 1600-luvun ehdotukset olivat luultavasti aidosti kiinnostuneita luomaan toimiva, koko maailman käyttöön sopiva kieli tyhjästä. Mutta heillä tuskin riittivät voimavarat ja taidot. Myös oli pulaa kiinnostuneesta yleisöstä. Mihin nämä miehet kykenisivät tämän ajan työvälinein olisi mielenkiintoista testata.

4

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfa123om2222

      Erään englanninkielisen kirjoituksen mukaan ajatuksen keinokielistä kehitti 1629 ranskalainen Rene Descartes.

      Sitä ennen oli 1200-luvulta alkaen joitakin hataria uskonnollisviritteisiä yritelmiä päästä perille enkelten kielistä tms.

      Tänä 400 vuoden aikana Descartesista nykypäivään on muutamia keinokieliä kehitetty, mutta niiden funktio on vähäiseksi jäänyt verrattuna esim. tietokoneiden ohjelmointikieliin.

      Mutta tulee muistaa, että kielet itsessään muuntuvat, tulee uusia murteita tms. Tämä tapahtuu luonnostaan ilman keinotekoisia viritelmiä.

    • mkäänrobottioostana

      Oikeastaan latina ei koskaan ollut universaali tai kansainvälinen kieli. Se oli länsi-Rooman valtakieli ei muuta. Roomankin aikana puhuttiin suurimmassa osassa valtakuntaa koinea (kreikkaa) josta tuli myöhemmin Itä-Rooman valtakieli. Renesanssin aikanakin eurooppalaiset ja arabialaiset oppineet keskustelivat kreikaksi.

    • Tässä on video eräästä keinokielen suunnitelmasta, joka kariutui 1600-luvulla, mutta itse epäilen, että vaikka itse keinokieltä ei syntynyt niin tuon kielen suunnittelussa käytettyjä periaatteita on myöhemmin sovellettu muihin tarkoituksiin ehkä.

      https://www.youtube.com/watch?v=3ed4WVn6VWI

      Aakkoset kertoisivat suoraan minkä luokan tuotetta tai asiaa sana edustaa. Tuolloin ei vielä ollut miljoonia kemiallisten yhdisteiden nimiä tai industrialismin tuhansia uusia keksintöjä, vaan oli maataloustuotteita, eläin - ja kasvilajeja sekä metallurgiaa. Siksi olisi vielä tuolloin ollut helpohko projekti tehdä keinokieli. Nykyisin asiat ovat toisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe