https://www.youtube.com/watch?v=v051nLRqDnU
https://www.youtube.com/watch?v=qfXjMT5fPjs
Tosi vauhdikasta ja siistin näköistä menoa. Heti alko tekemään mieli tuollaisia kulkupelejä eli polkupyöriä.
Miksi edes hankkia sähköpyörää, kun niillä ei kuitenkaan saa laillisesti ajaa yli 25km/h, kun näillä nojapyörillä ja velomobiileillä pääsee 80km/h nopeuksiin, eikä tarvi olla edes huippukuntoinen pyöräilijä ja yli 100km/h nopeuksiin pääsee, jolla on kuntopohjaa.
Lihasvoimalla saa polkea niin kovaa, kuin nopeusrajoitukset antavat myöten.
Ilmanvastushan on se suurin nopeutta rajoittava tekijä. Jos ei olisi ilmanvastusta, niin polkupyörällä pääsisi huomattavasti nopeampaa.
Nojapyörä ja velomobiili
5
267
Vastaukset
- Perinteisesti_ajeleva
Ei mikään laki estä ajamasta sähköpyörällä nopeusrajoituksen ja muun tieliikennelainsäädännön mukaista maksiminopeutta. Kevyenliikenteenväylillä on ajettava hitaamman ja suojattomamman liikenteen mukaan nopeusrajoituksesta riippumatta.
Se on kyllä totta että mielummin ainakin itse vähentäisin ilmanvastusta kuin ottaisin moottorin pyöräilyn avuksi, mutta moottori on se halvempi ja muutenkin käytännöllisempi vaihtoehto kuin esim velomobiili.
Ja ei se velomobiilikaan ihan itsestään 60-100 km/h kulje, kyllä siihen voimia ja kuntoa tarvitaan.- VauhdikastaMenoa
Tietenkin täytyy huomioida muut tiellä liikkujat ja suhteuttaa nopeus tilanteen mukaan. Itse olen pyöräillyt 30 vuotta säännöllisesti vuoden ympäri ihan sellaisella tavallisella ja raskaalla 5 vaihteisella napavaihdepyörällä, jolla sitä kuntoa on syntynyt vuosien mittaan 10-120 km pyörälenkeillä. Viime kesänä hankin hybridin ja yllätyin pyörän keveydestä. Sillä pääsee helposti 35-45 km/h nopeuteen ja keskinopeus minulla on 25-30km/h välillä.
Ajatelkaapa, jos velomobiilista olisi tandem malli, jossa olisi kaksi hyväkuntoista polkijaa, joilla kummallakin tehontuotto olisi 200-400W, niin silloinhan yhteisteho olisi 400-800W, jolloin vauhti myös kasvaisi.
Toisaalta myös paino lisääntyisi toisen polkijan ja isomman velomobiilin verran, joka vaikuttaa vastamäessä nopeuden alentumiseen, jolloin ennen vastamäkeä on saatava vauhti kasvatettua suuremmaksi.
Nopeuden puolesta minulle riittäisi ihan hyvin 40-60 km/h etenemisnopeus.
Se on vain valtavan suuri vaikutus ilmanvastuksella, varsinkin vastatuuleen polkiessa sen eritoten huomaa.
Muutaman kerran olen kovalla tuulella 20m/s saanut polkea myörätuuleen ja on kyllä vauhti noussut huomattavasti, eikä tarvi edes paljon pyörää polkea, että vauhti kasvaa ja tunne ollut juhlava, kun aina on vastatuuli, kun kovempaa alat ajamaan.
- retropyörämies
Hauskannäköistä touhua. Huimaa vauhtia näytti pääsevän.
- KylläJuuNäinOn
On muuten pelkkää alamäkeä tuo koko huiman vauhdin video, ja siinähän tuollainen pyörä onkin hyvä. Ylämäessä eteneminen menisi melkoiseksi mateluksi.
- KeveysMaksaa
Velomobiilin huonoin puoli on sen paino, joka on yli 30 kiloa, mikä tekee siitä raskaan ajettavan ylämäessä, joita suomessa on paljon. Hollannissa ja Alankomaissa velomobiilit ovat yleisempiä, mutta siellä on myöskin huomattavasti paremmat ajo olosuhteet velomobiilille, on tasaista maata loputtomiin.
Velomobiiliin voi asentaa sähkömoottorin, joka avustaa ylämäessä, mutta sähkömoottorin avustus täytyy lain mukaan loppua 25km/h nopeudessa, mutta kyllä siitäkin on apua ja on nopeampi kovassa vastamäessä, kuin ilman moottoria.
Vastamäessä nopeudessa velomobiili häviää kilpapyörälle, cyclocrossille ja hybridillekin.
Kevyemmät velomobiilit on valmistettu hiilikuidusta, mutta silloin ne alkavat olemaan jo niin kalliita laitteita, ettei monikaan niin kallista pyörää laita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751