Puheeksi ottamin, kun ystävä puhuu vain itsestään?

Hämmentynytmieli

Onko muilla samaa ongelmaa, sillä en keksi mitä tekisin, kun ystävä puhuu vain omista asioista?

Vaikka ottaisin puheeksi jonkin asian, hän löytää heti aasin sillan johonkin asiaan itseensä liittyen ja taas mennytkin 45min, kun puhuttu siitä hänen jutusta.

Näin varmaan kävisi kokeillessa, mutta en haluaisi mitään pelejä "Kerran huvikeen kokeilin sellaista että, en kysynyt hänen elämästään mitään enkä kommentoinut mihinkään mitään niin emme puhuneet sanaakaan useampaan minuuttiin!"

---> Ongelma on se etten jotenkin saa sanottua tästä hänelle?
---> Miten voisi ilmaista jotenkin nätisti asian?
---> Ehdotuksia?

Itselläni ei varsinaisesti ole suuri murheita, mutta muita asioita mitä haluasi jakaa, mistä on kiinnostunut ja innostunut. En osaa keskustella, jos toinen ei kysy tai kommentoi mitään.. Ja se o mielestäni suora viesti, ettei kiinnosta? Jos olisi murheita, niin siihen olisi ehkä helpompi sanoa, että voidaanko puhua vielä vaikka tästä tms.

Välillähän meillä on taas tosi kivaakin, niin vaihtoehto ainakaan nyt heti, ei ole se että dumppaisin hänet, vaan mietin mikä olisi sellaista mitä ja miten voisi toimia..:-/

11

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfafsdfafsd

      Eihän itsestään puhumisessa ole mitään väärää. Mitä jos hyväksyisit tyypin sellaisena kuin se on?

      • Hämmentynytmieli

        Niin.. :) ajattelisin kumminkin, että hyvä kaveruus olisi vastavuoroista. Tuntuu aika turhauttavalta, kun toistuvasti treffaamisen aikana käydään toisen kaikki elämänalueet läpi. Itse kysyy ja kommentoi ja on kiinnostunut. Mutta kun itse ottaa puheeksi jotain omia mietintöjä, niin niistä ei synny usein synny juuri mitään keskustelua.

        Tokihan voisi puhua vaan ja puhua vaikka päälle, mutta se en olisi sitten minua. En ole sellainen.. :)


    • fffdfdffd

      Itse kerran vastaavalle sanoin, että "mä oon huomannut, että sä et oikeen kuuntele, kun puhun sulle asioistani." Tämä nauraa räkätti ilkeästi: "niin, ku mua ei kiinnosta!"
      Toiset vaan on itsekeskeisiä. En kyllä ole kyseisen narsistin kanssa enää tekemisissä.

      No, toisaalta toiset olettavat, että ihminen kertoo sen, mitä haluaa jakaa. Kyselemistä pitävät epähienona uteluna. Toiset puhuvat avoimesti omista asioistaan yrittäessään saada toisen avautumaan.

      • Anonyymi

        Mulle myös yks tuttu sanoi suoraan ettei kiinnosta mun juttuja kuunnella, enpä sen jälkeen ole omilla asioilla häntä rasittanut. Jo aiemmin antoi ymmärtää ett mun ulkonäkö on sellainen ettei kehtaa mun kans olla, ei tarvinnut mua niin paljoa kuin ennen, ei enää ollut hyötyä, joten sanoi suoraan ett kaikki mun ulkonäössä on pielessä. Nähtiin vaan yhdessä kahviossa, sellasessa paikassa, missä sen ei tarvinnut mua pelkästään huomioida, oli muitakin tuttavia siellä. En mä tuon kokemuksen jälkeen ole naamaani hänen eteen tunkenut vaikka onkin pyytänyt ett nähtäis samassa kahviossa, mitä mä siellä tekisin, hän ei jutellut aiemminkaan mulle vaan noille tuttavilleen, turha mun on sinne raahautua, ei ole asiaa sinne suuntaan muutenkaan, paha mieli tuli aiemmista tapaamisista siellä, hänelläkin paremmat fiilikset tavata niitä parempia ystäviä, kun ei tarvi katsella mua siellä.


    • vaatiise

      Ystävyyssuhteet eivät ole yleensäkään mutkattomia.Olemme kaikki erilaisia.Tärkein ystävyyden side on vastavuoroisuus.Itse jos onnettelet lahjojen kera synttäreinään ja vastavuoroisesti ns ystävä ei edes suullisesti onnittele.Katsoo vaan seisten korttipinoa jonka sain,mutta ihan kuin etäinen vieras ei sano mitään. Puhuin suoraan,että otetaampa drinkit ja odotin hänen siinä sanovan onnea,niin kulautti vaan kurkkuunsa ei tullu onnea sanaa.Olenkin senjälkeen tuttava ja en puhu perhe enkä mistään yksityisasiasta,mutta tuttuna ollaan ja jutellaan.

    • 1____

      sinä olet se "hyvä kuuntelija"

    • Hei Hämmentynytmieli.


      Otat esille ystävyyssuhteessa ilmenevän ongelman. Mielestäsi ystäväsi käyttää yhteistä aikaanne liian paljon itseensä, etkä koe, että juttelu olisi vastavuoroista. Haluat parantaa suhdettanne ja mietit, mikä olisi viisas tapa ottaa asia puheeksi.

      Puheeksi ottaminen on joskus vaikeinta nimenomaan merkittävissä ihmissuhteissa. Panoksenahan on paljon; jos suhde tästä puheeksiottamisesta kariutuu, joutuu menettämään arvokkaan asian.
      Selvästi kuitenkin haluaisit ystävyytennne olevan tasaväkisempi.

      Näen ainakin kaksi vaihtoehtoa, toki niitä on enemmänkin.
      1) Käytännöllinen lähestymistapa. Tämä on kevyempi, mutta riskittömämpi
      Kun seuraavan kerran tapaatte, voisitko ehdottaa, että kumpikin saa vaikkapa puoli tuntia aikaa omaan teemaansa ja sitten vaihdetaan vuoroja. Voit jopa pyytää ensimmäistä vuoroa. Näin tuot tasaveroisuuden esille ja ilmaiset tarvettasi puhua, mutta menneitä ei 'ronkita'. Toiminta kohdistuu tilaanteeseen tässä ja nyt sekä tuleviin tapaamisiin.

      2) Syvällisempi lähestymistapa. Tässsä tavasa on suuremmat riskit loukkaantumiseen, välirikkoon yms, mutta asia tulee toisaalta esille vielä aidommin.
      Kerrot, että olet kokenut pitkään, ettet saa tarpeeksi tilaa. Kerrot kokevasi, että ystävyys etenee liikaa toisen osapuolen ehdoilla. Kerrot tunteistasi, et syytä etkä arvioi toisen toimintaa. Luultavasti toisen osapuolen voi olla vaikea ottaa tällaisia tunteita vastaan. Toisaalta selvittelyn jälkeen suhteenne luultavasti syvenee ja tiivistyy, kun asia on käsitelty juurta myöten.

      Miltä jompi kumpi lähestymistaktiikka tuntuu? Kummalla saavuttaisit parhaiten sen, mihin pyrit? Miten voit valmistautua keskustelun käänteisiin etukäteen? Millaisia muita vaihtoehtoja keksit itse?

      Kanssasi pohtii,
      Merja, diakoni

    • päättäkääjo

      Juoruajistakaan ei pidetä eikä itsestäpuhujista. Kenestä sitten?

    • Anonyymi

      Taitaa olla turhaa sanoa toiselle, että ekkö meitä ole kaksi tässä tapaamisessa. Jos ihminen ei itse ymmärrä tai ei piittaa itsekeskeisyydestään, niin ei se asiasta huomauttamalla muutu. Kenenkään ei tarvitse olla toisen Lady in waiting ja kuunnella toista kerta toisensa jälkeen. Kaikki pyörii toisen ympärillä. Jos sanot jotain, hän ohittaa sen ja puhuu omiaan. Käännä roolit hetkeksi, kuvittele itsesi hänen rooliinsa. Puhuisit koko ajan itsestäsi etkä korvaasi kallistaisi toisen yrityksille saada keskustelu tasapuolisejsi. Ei onnistuisi ainakaan minulta. Hhviä hetkiä on, mutta suhde ei ole terveellä pohjalla

    • Anonyymi

      Minulla on 4 ystävää jotka soittaavat ,kun heille on keräntynyt paljon puhuttavaa. Suunvuoroa ei saa loputonta sanatulvaa. Toiset heistä puhuu samoja juttuja jotka kyllä muistan. Heille päin soittamist olen jo melkein karttanut. Nuorenpana olin hyvä kuuntelija nyt en jaksa enää.

      • Anonyymi

        Minulla oli yksi kaveri joka ei koskaan kuunnellut eikä edes kysynyt mitä mulle kuuluu, ei edes silloin jos minä soitin, Heti alkoi vaan selostamaan omia ja lastensa asioita sekä entisten minulle tuntemattomien työkavereidensa asioita, sellaisiakin jotka ei missään nimessä olisi edes mulle kuuluneet. Monta kertaa huomautin että et saa niitä asioita levitellä muille mutta eipä mennyt perille, joten vähensin soitteluja. Tulin sen myötä huomaamaan että se yhteydenpito olikin vain minun soittojen varassa. Nykyään jos mulla on jotain asiaa niin laitan tekstiviestin kun jos soitan niin hän ei edes kuuntele kun selittää edelleen omiaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1002
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe