Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Törkeä rattijuopumus+törkeä liikenteenvaarantamine

Hävettää

Hei,

Kyseessä on;

Auto tolppaan..

Törkeä rattijuopumus (3 - 4 väliin promillea, en puhaltanut, vaan ottivat verikoe, en suostunut puhaltamaan..)

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen (auto liikennevalojen tolppaan) ja ajoin 70t, kun oli 40 alue ja kärkesin ajaa noin 0.5km..)


Taustalla ei ole mitään entistä rikkoa/sakkoa.. Tapahtui lauantai sunnuntai välisenä yönä klo 04:10..
Tässä meitsin setit. Mitähän tulee?

43

3019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hävettää

      Ja vielä tiedoksi, ei tapahtunul kellään mitään.. Jos joku voisi asiallisesti vastata vaan että saanko ehdottoman tuomion? En missään nimessä halua linnaan vaikka tekoni on anteeksi antamaton.. Kadun ja minua hävettää kamalasti.

      • qwqwq

        Ajoitko vielä varastetulla autolla ?
        Koska et ole rikoksen uusija, niin ehdollisella vankeudella todennäköisesti selviät, ehkä 6-8 kuukautta ehdollista, sekä oheissakko.
        Kortti voi kuivua lähelle yhtä vuotta ja päihdeseurantakin voi häämöttää.
        Mikään vakuutus ei korvaa auton vaurioita, eikä sähköyhtiön laskua. Puhallus alcometriin olisi ollut ilmainen, nyt verikokeesta tulee lasku, eikä käräjöintikään ole ilmaista, jos käräjäsaliin ilmaantuu lakimies ja rikokseen perustuvat korvaukset vanhenevat vasta 20 vuoden kuluttua.


      • qwqwq kirjoitti:

        Ajoitko vielä varastetulla autolla ?
        Koska et ole rikoksen uusija, niin ehdollisella vankeudella todennäköisesti selviät, ehkä 6-8 kuukautta ehdollista, sekä oheissakko.
        Kortti voi kuivua lähelle yhtä vuotta ja päihdeseurantakin voi häämöttää.
        Mikään vakuutus ei korvaa auton vaurioita, eikä sähköyhtiön laskua. Puhallus alcometriin olisi ollut ilmainen, nyt verikokeesta tulee lasku, eikä käräjöintikään ole ilmaista, jos käräjäsaliin ilmaantuu lakimies ja rikokseen perustuvat korvaukset vanhenevat vasta 20 vuoden kuluttua.

        Mitä nyt rikosasioissa oikeudenkäynti on aina ilmainen....

        Ja vakuutus voi periä korvaukset takas jos yli 1,5 promillea


      • 9-1

        Bussissa on taas sekaisin, kuin seinäkello ! Käräjöinti ei silloin ole ilmaista, jos käräjäsaliin ilmaantuu lakimies, kyllä hän palkkansa perii ja sen rikosasioissa maksaa tuomittu, jos se hänen maksettavakseen tuomitaan.
        Syytetyn ei itse tarvitse ´tuoda´ käräjäsaliin lakimiestä, mutta hän ei voi estää sitä, että sen tuo jutussa vahinkoa kärsinyt, jota lakimies edustaa.


      • 7-3
        Bussissa kirjoitti:

        Mitä nyt rikosasioissa oikeudenkäynti on aina ilmainen....

        Ja vakuutus voi periä korvaukset takas jos yli 1,5 promillea

        Miten niin yli 1,5 promillea? Kyllä vakuutusyhtiö perii korvaukset rattijuopolta takaisin lähes aina kokonaisuudessaan, jos syyllistyy törkeään rattijuopumukseen. Törkeän rattijuopumuksen raja on ollut jo parisenkymmentä vuotta 1,2 promillea eikä enää 1,5.

        Alemmissakin promillemäärissä korvauksia saatetaan periä takaisin ainakin osittain, mutta törkytapaukset ovat vakuutusyhtiöille selkeitä caseja.


      • SäKuolitKehar
        7-3 kirjoitti:

        Miten niin yli 1,5 promillea? Kyllä vakuutusyhtiö perii korvaukset rattijuopolta takaisin lähes aina kokonaisuudessaan, jos syyllistyy törkeään rattijuopumukseen. Törkeän rattijuopumuksen raja on ollut jo parisenkymmentä vuotta 1,2 promillea eikä enää 1,5.

        Alemmissakin promillemäärissä korvauksia saatetaan periä takaisin ainakin osittain, mutta törkytapaukset ovat vakuutusyhtiöille selkeitä caseja.

        Totta ;)


      • 7-3 kirjoitti:

        Miten niin yli 1,5 promillea? Kyllä vakuutusyhtiö perii korvaukset rattijuopolta takaisin lähes aina kokonaisuudessaan, jos syyllistyy törkeään rattijuopumukseen. Törkeän rattijuopumuksen raja on ollut jo parisenkymmentä vuotta 1,2 promillea eikä enää 1,5.

        Alemmissakin promillemäärissä korvauksia saatetaan periä takaisin ainakin osittain, mutta törkytapaukset ovat vakuutusyhtiöille selkeitä caseja.

        Sullakin ilmeisesesti auto ja vakuutus :)

        Lue se paksu paperinivaska jonka sait vakuutuksen mukana.... Aijaa, olet heittänyt sen pois???? Noh minä luin ja siitä selvisi (OP vakuutus) juurikin tuo 1,5 promillea on raja jolloin korvauksia VOIDAAN periä takaisin.... Koskee siis liikennevakuutusta ja kaskoa...

        Ja oikeudenkäynti on rikosasioissa ilmainen, turhan paljon ootte telkkaria katsonut. Toki omat kulut tulee maksuun jos menee itse oikeudenkäyntiin, helposti tulee 5€ matkakuluja ;)


      • 7-3
        Bussissa kirjoitti:

        Sullakin ilmeisesesti auto ja vakuutus :)

        Lue se paksu paperinivaska jonka sait vakuutuksen mukana.... Aijaa, olet heittänyt sen pois???? Noh minä luin ja siitä selvisi (OP vakuutus) juurikin tuo 1,5 promillea on raja jolloin korvauksia VOIDAAN periä takaisin.... Koskee siis liikennevakuutusta ja kaskoa...

        Ja oikeudenkäynti on rikosasioissa ilmainen, turhan paljon ootte telkkaria katsonut. Toki omat kulut tulee maksuun jos menee itse oikeudenkäyntiin, helposti tulee 5€ matkakuluja ;)

        On auto ja on vakuutus, tosin eri vakuutusyhtiö. Kyllä se raja on 1.2 promillea, eli jos ylittyy törkeän rattijuopumuksen ja/tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja, vakuutusyhtiöt voivat periä syylliseltä kaiken takaisin. Miksi se raja olisi 1.5 promillea, kun törkeän rattijuopumuksen raja on 1.2? Ei 1.5:ssä ole enää nykyisin mitään laillista perustetta, kun se oli joskus vuosia sitten vielä törkyn raja. Onko sulla niin ikivanhat paperit OP:lta, että siellä lukee 1.5? Tai toki OP voi pitää rajan 1.5:ssä, se on sitten vakuutusyhtiön asia. Ovat kenties reilumpia kuin muut yhtiöt, mutta epäilen sun vain olevan väärässä.

        Tossa sulle aiheesta vähän luettavaa:

        ///

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/285340/Rattijuoppo jaa vaille korvauksia

        Jos onnettomuuden aiheuttaneella kuljettajalla on ollut alkoholia veressään yli törkeän rattijuopumusrajan (1,2 promillea), vakuutusyhtiö perii kaikki onnettomuudesta maksamansa korvaukset takaisin.

        Menettely on sama, jos liikenneonnettomuus on aiheutettu törkeällä huolimattomuudella tai luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla.

        – Humalassa ajava kuljettaja joutuu siis itse korvaamaan täysimääräisesti omaisuusvahinkojen lisäksi kaikkien kyydissä olleiden ja muidenkin onnettomuudessa vammautuneiden sairaanhoitokulut, kuntoutukset, ansionmenetykset ja eläkkeet, muistuttaa viestintäpäällikkö Veikko T. Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

        Jos rattijuoppo kuolee itse, korvaukset peritään hänen kuolinpesältään. Käytännössä perintä tapahtuu ulosoton kautta.

        Takaisinperinnän lisäksi törkeässä humalassa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei saa lainkaan korvauksia omista vahingoistaan.

        Vakuutusyhtiöillä on oikeus alentaa tapauskohtaisesti myös lievemmässä humalassa ajaneiden kuljettajien omia henkilökorvauksia.


      • qwqwq
        7-3 kirjoitti:

        On auto ja on vakuutus, tosin eri vakuutusyhtiö. Kyllä se raja on 1.2 promillea, eli jos ylittyy törkeän rattijuopumuksen ja/tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja, vakuutusyhtiöt voivat periä syylliseltä kaiken takaisin. Miksi se raja olisi 1.5 promillea, kun törkeän rattijuopumuksen raja on 1.2? Ei 1.5:ssä ole enää nykyisin mitään laillista perustetta, kun se oli joskus vuosia sitten vielä törkyn raja. Onko sulla niin ikivanhat paperit OP:lta, että siellä lukee 1.5? Tai toki OP voi pitää rajan 1.5:ssä, se on sitten vakuutusyhtiön asia. Ovat kenties reilumpia kuin muut yhtiöt, mutta epäilen sun vain olevan väärässä.

        Tossa sulle aiheesta vähän luettavaa:

        ///

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/285340/Rattijuoppo jaa vaille korvauksia

        Jos onnettomuuden aiheuttaneella kuljettajalla on ollut alkoholia veressään yli törkeän rattijuopumusrajan (1,2 promillea), vakuutusyhtiö perii kaikki onnettomuudesta maksamansa korvaukset takaisin.

        Menettely on sama, jos liikenneonnettomuus on aiheutettu törkeällä huolimattomuudella tai luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla.

        – Humalassa ajava kuljettaja joutuu siis itse korvaamaan täysimääräisesti omaisuusvahinkojen lisäksi kaikkien kyydissä olleiden ja muidenkin onnettomuudessa vammautuneiden sairaanhoitokulut, kuntoutukset, ansionmenetykset ja eläkkeet, muistuttaa viestintäpäällikkö Veikko T. Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

        Jos rattijuoppo kuolee itse, korvaukset peritään hänen kuolinpesältään. Käytännössä perintä tapahtuu ulosoton kautta.

        Takaisinperinnän lisäksi törkeässä humalassa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei saa lainkaan korvauksia omista vahingoistaan.

        Vakuutusyhtiöillä on oikeus alentaa tapauskohtaisesti myös lievemmässä humalassa ajaneiden kuljettajien omia henkilökorvauksia.

        7-3:lta aika hyvä vastaus, pistää bussissa tyypille jauhot suuhun. Rattijuopon kyydissä olleitten matkustajien HENKILÖVAHINGOT korvataan auton pakollisesta liikennevakuutuksesta, eikä niitä peritä rattijuopolta takaisin.
        Elinikäisestä vammautumisesta lasku saattaisi olla vaikka miljoona euroa.


      • 7-3 kirjoitti:

        On auto ja on vakuutus, tosin eri vakuutusyhtiö. Kyllä se raja on 1.2 promillea, eli jos ylittyy törkeän rattijuopumuksen ja/tai törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja, vakuutusyhtiöt voivat periä syylliseltä kaiken takaisin. Miksi se raja olisi 1.5 promillea, kun törkeän rattijuopumuksen raja on 1.2? Ei 1.5:ssä ole enää nykyisin mitään laillista perustetta, kun se oli joskus vuosia sitten vielä törkyn raja. Onko sulla niin ikivanhat paperit OP:lta, että siellä lukee 1.5? Tai toki OP voi pitää rajan 1.5:ssä, se on sitten vakuutusyhtiön asia. Ovat kenties reilumpia kuin muut yhtiöt, mutta epäilen sun vain olevan väärässä.

        Tossa sulle aiheesta vähän luettavaa:

        ///

        http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/285340/Rattijuoppo jaa vaille korvauksia

        Jos onnettomuuden aiheuttaneella kuljettajalla on ollut alkoholia veressään yli törkeän rattijuopumusrajan (1,2 promillea), vakuutusyhtiö perii kaikki onnettomuudesta maksamansa korvaukset takaisin.

        Menettely on sama, jos liikenneonnettomuus on aiheutettu törkeällä huolimattomuudella tai luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla.

        – Humalassa ajava kuljettaja joutuu siis itse korvaamaan täysimääräisesti omaisuusvahinkojen lisäksi kaikkien kyydissä olleiden ja muidenkin onnettomuudessa vammautuneiden sairaanhoitokulut, kuntoutukset, ansionmenetykset ja eläkkeet, muistuttaa viestintäpäällikkö Veikko T. Valkonen Liikennevakuutuskeskuksesta.

        Jos rattijuoppo kuolee itse, korvaukset peritään hänen kuolinpesältään. Käytännössä perintä tapahtuu ulosoton kautta.

        Takaisinperinnän lisäksi törkeässä humalassa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei saa lainkaan korvauksia omista vahingoistaan.

        Vakuutusyhtiöillä on oikeus alentaa tapauskohtaisesti myös lievemmässä humalassa ajaneiden kuljettajien omia henkilökorvauksia.

        Noh nyt ei ole mukana vakuutuspapereita saati skanneria :) ja mitäs se lappu sua hyödyttäisi, en tule näyttämään tunnisteitojani siinä

        Eli vakuuts korvaa AINA omat ja matkustjien henkilövahingot sekä esim kolhitut autot ja tolpat, jos kasko niii myös omat vahingot korvataan. Takaisin perintä sitten jos menee yli 1,5%

        Eli jos jat tuhannen tuubassa kolarin ja vammaudut, voit saada vakuutusyhtiöltä isot korvaukset jotka he toki perii takaisin


      • 7-3
        Bussissa kirjoitti:

        Noh nyt ei ole mukana vakuutuspapereita saati skanneria :) ja mitäs se lappu sua hyödyttäisi, en tule näyttämään tunnisteitojani siinä

        Eli vakuuts korvaa AINA omat ja matkustjien henkilövahingot sekä esim kolhitut autot ja tolpat, jos kasko niii myös omat vahingot korvataan. Takaisin perintä sitten jos menee yli 1,5%

        Eli jos jat tuhannen tuubassa kolarin ja vammaudut, voit saada vakuutusyhtiöltä isot korvaukset jotka he toki perii takaisin

        Mitäs minä sinun (ikivanhoilla?) vakuutuspapereillasi saati henkilötiedoillasi tekisin? Ei se lakiperusteinen raja muutu siitä 1.2 promillesta vaikka miten vänkäisit. Siitä kait tässä puhuttiin? Se mitä sun ja OP:n välisissä papereissa lukee, sikäli kun siellä lukee 1.5 promillea, on ihan teidän välinen sopimus ja sinänsä täysin laillinen. Vakuutusyhtiö voi ihan rauhassa soveltaa lakia höllempiä ehtoja, mutta ei tiukempia. Vaikkakaan en usko, että edes OP käyttäisi lakia höllempiä ehtoja, kun ei siinä ole liiketaloudellista järkeä.

        Tässä sulle lainaus Liikennevakuutuslaista, riittääkö se nyt perusteluiksi vai vieläkö vänkäät vastaan?

        ///

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1959/19590279

        20 § (20.12.2002/1144)

        Jos moottoriajoneuvon omistaja, kuljettaja tai matkustaja on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tai jos vahinko on aiheutunut huolimattomuudesta ajettaessa luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla tai jos joku on aiheuttanut vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa sellaisessa tilassa, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon aikana tai sen jälkeen vähintään 1,2 promillea tai että hänellä oli vähintään 0,53 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, taikka hän on aiheuttanut vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa muuten alkoholin tai muun huumaavan aineen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena taikka alkoholin ja muun huumaavan aineen yhteisvaikutuksen alaisena niin, että hänen kykynsä virheettömiin suorituksiin oli tuntuvasti huonontunut, ja jos liikennevakuutusyhtiö tällaisessa tapauksessa suorittaa vahingonkorvaukseksi määrän, joka saajalla on oikeus vaatia korvausvelvolliselta, siirtyy tämä oikeus yhtiölle. Edellä tarkoitettu korvausvelvollisuus määräytyy vahingonkorvauslain (412/1974) 2 ja 4 luvussa säädettyjen perusteiden mukaan.

        Sopimus, jolla yhtiö pidättää itselleen korvausvelvollista vastaan laajemman oikeuden kuin tässä pykälässä säädetään, on mitätön.


      • 7-3 kirjoitti:

        Mitäs minä sinun (ikivanhoilla?) vakuutuspapereillasi saati henkilötiedoillasi tekisin? Ei se lakiperusteinen raja muutu siitä 1.2 promillesta vaikka miten vänkäisit. Siitä kait tässä puhuttiin? Se mitä sun ja OP:n välisissä papereissa lukee, sikäli kun siellä lukee 1.5 promillea, on ihan teidän välinen sopimus ja sinänsä täysin laillinen. Vakuutusyhtiö voi ihan rauhassa soveltaa lakia höllempiä ehtoja, mutta ei tiukempia. Vaikkakaan en usko, että edes OP käyttäisi lakia höllempiä ehtoja, kun ei siinä ole liiketaloudellista järkeä.

        Tässä sulle lainaus Liikennevakuutuslaista, riittääkö se nyt perusteluiksi vai vieläkö vänkäät vastaan?

        ///

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1959/19590279

        20 § (20.12.2002/1144)

        Jos moottoriajoneuvon omistaja, kuljettaja tai matkustaja on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tai jos vahinko on aiheutunut huolimattomuudesta ajettaessa luvattomasti käyttöön otetulla ajoneuvolla tai jos joku on aiheuttanut vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa sellaisessa tilassa, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon aikana tai sen jälkeen vähintään 1,2 promillea tai että hänellä oli vähintään 0,53 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, taikka hän on aiheuttanut vahingon kuljettaessaan ajoneuvoa muuten alkoholin tai muun huumaavan aineen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena taikka alkoholin ja muun huumaavan aineen yhteisvaikutuksen alaisena niin, että hänen kykynsä virheettömiin suorituksiin oli tuntuvasti huonontunut, ja jos liikennevakuutusyhtiö tällaisessa tapauksessa suorittaa vahingonkorvaukseksi määrän, joka saajalla on oikeus vaatia korvausvelvolliselta, siirtyy tämä oikeus yhtiölle. Edellä tarkoitettu korvausvelvollisuus määräytyy vahingonkorvauslain (412/1974) 2 ja 4 luvussa säädettyjen perusteiden mukaan.

        Sopimus, jolla yhtiö pidättää itselleen korvausvelvollista vastaan laajemman oikeuden kuin tässä pykälässä säädetään, on mitätön.

        Ei ne paperit nyt ikivanhoja ole. Päiväys taisi olla 2016 tammikuulta :)


    • Hävettää

      Autonomistaja minä olin ja minulla on nytten lääkäriltä b-lausunto. Vaikuttaako se asiaan millään tavalla? En ole muutenkin alkoholisti.

      • normihihnaa

        B-lausunnolla ei ole merkitystä. Pitäisi olla vähintään hullun, tai varttihullun paperit, että katsottaisiin mahdollista syyntakeettomuutta. Ajoit siis 30km/h ylinopeutta tolppaan. Se tulee todennäköisesti putoamaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi törkeän sijaan.

        Sen sijaan se millä on paljonkin merkitystä, ovat promillien määrät. Arvioit itse, että 3-4 promillea. Se on vielä aika laaja skaala. 2.6 promillea on se raja, jonka jälkeen jopa ensikertalaiselle lähdetään harkitsemaan ehdotonta vankeustuomiota. Mikäli promillet ylittävät 3.5, saat todennäköisesti ehdottoman vankeustuomion vaikka oletkin ensikertalainen. Tosin, vankeustuomio tulee olemaan hyvin todennäköisesti yhdyskuntapalvelua tai valvontarangaistus. Oikeuslaitos on alkanut suosimaan jälkimmäistä nykyisin.

        Todennäköisesti noin 4-5 kuukautta tuomiota (promilleista riippuen), joka sitten ykp:na tai panta nilkassa. Ajokieltoa vähintään 6kk, todennäköisesti 8-10kk. Kaikki mahdolliset korvaukset siitä tolpasta lähtien joudut maksamaan itse.


    • Hävettää

      Kiitoksia erittäin paljon asiallisita vastauksistasi teille.. Toivon että tuomio ei olisi sellaista että elämäni ei mene pieleen just tuon tapahtuman takia vaikka tiedän että ansaitsen kovan, erittäin kovan rangaistuksen siitää.. Hävettää eniten että olen ammatiltani kuljettaja.. Olen valmis juskisesti näyttämään vaikka kuvia itsestäni ja kertoa ihmisille miten käy kun ajaa humalassa.. Kortti on minulle tosi tarkea, niin sillä minä saan rahaa eläämieen.. Itse halusin insunnolle kun haluan pyytää anteeksi ihmiskunnalta ja tilaisuuden antaa itselleni katsoa peiliin ihmisenä uudestaan.. Kaduttaa niin paljon että en saa unta.. Ja olen valmis yhdyskuntapalveluun sen ehdottoman vankeuden sijaan.. Toivon parasta.. Tapahtumasta on kulunut yli viikon nytten, niin odotan horroksessa että milloin minuun otetaan yhteyttä ja miten käy loppuun lopuksi.. En anna anteeksi itselleni vasta kun teen jotain hyväksi muille että niin ei kävisi enää tai vähemmän.. Kiitos vastauksistasi. Ja kiitos kun ymmärtääkseni olette ymmärtäväisiä..

    • 3-11

      Kiinnostaisi muuten tietää, mistä arvioit promillien määräksi 3-4? Jos nimittäin et suostunut kerran puhallukseen ja otettiin verikoe, tulokset eivät varmasti ole vielä tulleet?

      Meinaan vain, että 3-4 promillea on melko tuhti humala. Neljästä promillesta ensikertalainenkin saa lähes varmasti ehdottoman tuomion. Löytyy esim. hovista tapaus, jossa enskertis sai 6kk ehdotonta 4 promillesta, tosin ykp:ksi muunnettuna 160 tuntia. Älkää kysykö muuntokaavasta; se ei mene kovin loogisesti yli 4kk tuomioissa.

      Jos promillet olivat kolmen luokkaa, ehdollinen vankeus on vielä mahdollisuuksien rajoissa.

    • Hävettää

      Arvioin sen tästä http://m.promille.fi/

      Ja otin 25 annosta keskiolutta(33ml) klo 21 - 03:30 välisenä aikana.. Kyseessä on 83kg mies.. Tulokset verikokkeesta ei ole vielä tullut. Ja otin tänään yhteyttä syyttäjä virastoon ja sanottiin että asia ei ole vielä tullut niille..

      Jos saan sen 6kk ehdottoman, niin mitä muuta sakkoja tulee?

      Olen ammatiltani kuljettaja ja työpaikan tietysti menetin.. Ilman kortin tarvitsen elämiseen.. Vaikuttaako se siihen että miten kauan kortti on poissa?

      • 3-11

        Ohops :) Keissi kaljaa ja yksi bonusbisse päälle 6.5h aikana. Onhan se jo jonkinlainen isäntälasti. Toisaalta rehellisyyden nimissä voitaneen näin nimimerkkien takaa todeta, ettei ollut ensimmäinen kerta. Ei onnistu ihan keltanokalta kopan kippaaminen tuossa ajassa, mutta toisaalta taas alkoholihan palaa treenatussa (= vuosia jo aiemminkin juonut) kropassa nopeammin kuin kokemattomammalla. Ja varsinkin miehillä alkoholi palaa suht nopeasti, kun on pientä treeniä pohjilla. Näin ollen tuo promillelaskuri antaa todennäköisesti liian korkean lukeman, koska se on tehty keskivertoihmiselle. Ok, törkeän puolelle menee, se on selvä, mutta saattaa jäädä sinne kolmen tuntumaan, ehkä jopa alle.

        Mitä tulee rangaistuksiin, oheissakkoa ei tuomita ollenkaan, jos tulee ehdoton vankeustuomio. YKP, valvontarangaistus ja linnareissu ovat kaikki ehdottomia -> ei sakkoa. Ehdollisen vankeusrangaistuksen oheen sen sijaan yleensä tuomitaan oheissakko (päiväsakkoja).

        Jos tulee ehdoton, ensikertalaiselle se on kaikkein todennäköisimmin YKP, toiseksi todennäköisin on valvontarangaistus. Valvontarangaistus on ohi nopeammin kuin YKP, sillä siihen sovelletaan ehdonalaista vapautta. Toisin sanoen, valvontarangaistus on ensikertalaiselle käytännössä ohi, kun valvontaa on kulunut 50%. Sen jälkeen loppu ehdonalaisessa vapaudessa. YKP taas kestää koko tuomion ajan, eli jos tulee 6kk tuomio, se muunnettuna YKP:ksi on noin 160 tuntia jaksotettuna 6 kk ajalle, kaksi kertaa viikossa 3-4 tuntia kerrallaan.

        Tottakait kannattaa pyytää ajokieltoa ehdollisena ja vedota ammattiin. Tosin suht korkeista promilleista johtuen se ei ehkä onnistu, mutta mitään et häviä kysymällä. Toinen vaihtoehto on valvottu ajo-oikeus alkolukolla, mikä on mahdollista saada jo ennen oikeudenkäyntiä. Tutkinnanjohtajaan vain yhteyttä, mikäli jälkimmäinen vaihtoehto kiinnostaa. Sitä en osaa sanoa, miten se soveltuu ammattisi kannalta, kun en tiedä ammattiasi.


      • 7-16

        Verikokeiden tuloksissa menee tyypillisesti 2-4vk. Ennen sitä asia ei etene esitutkinnasta syyteharkintaan. Siksi syyttäjällä ei ole vielä asiasta tietoa.


      • Friedrich

        No et sä saa tolla määrällä 3-4 promillen humalaa, veikkaan n.2 promillen känniä.


      • tulostaiulos
        Friedrich kirjoitti:

        No et sä saa tolla määrällä 3-4 promillen humalaa, veikkaan n.2 promillen känniä.

        Mä oon kans ihan samaa mieltä. 2.5 max. Noi promillelaskurit on ihan pseestä.


    • esimerkkicaseja

      Kannattaa varautua siihen ehdottomaan tuomioon. Alla kolme erillistä tapausta, kaikki ensikertalaisia. Ensimmäisellä 2.53 promillea, pääsi nippa nappa ehdollisella hoviin valittamisen jälkeen. Kaksi jälkimmäistä 3.14 ja 4.0 promillea, ei mahdollisuuksia päästä ehdollisella.

      Tämän vuoden alusta hovioikeuteen valittaminen on vaikeaa, tai jopa mahdotonta rattitapauksissa, tuomioiden ollessa alle 8kk käytännössä.

      Tapaus 1.) 2.53 promillea. Hovioikeus muutti ehdolliseksi, tosin asiasta jouduttiin äänestämään.

      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2008/vaaho20080061

      Tapaus 2.) 3.14 promillea. Hovi piti ehdottoman vankeustuomion, 5kk.

      http://www.oikeus.fi/hovioikeudet/rovaniemenhovioikeus/fi/index/hovioikeusratkaisut/hovioikeusratkaisut/1371157200108.html

      Tapaus 3.) 4.0 promillea. Hovi piti ehdottoman vankeustuomion, 6kk.

      http://www.oikeus.fi/hovioikeudet/rovaniemenhovioikeus/fi/index/hovioikeusratkaisut/hovioikeusratkaisut/62436.html

    • Hävettää

      Olen (siis olin linja-auton kuljettajana) muutenkin.. Nyt kun horroksessa odotetaan lopputulosta, niin, ahdistaa ja en saa unta.. Ja ruokahalu on lähtenyt totaalisesti kyllä.. En tiedä saako viimenen työnantajani tietoja tapahtuneesta kun olin itse irtisanoutunut ennen tapahtumaa ja minulle luvattiin työpaikka tulevaisuudessa.. Olen ollut alkoholin käyttäjä ihan semmosena kun join känniin kerran viikossa jo vuosia vapaalla ajalla olleessani.. Kotona ei ole enää yhtään peiliä kun en pysty katsomaan siihen.. Hävettää kamalasti.. Kiitos vastauksistasi. En enää koskaan haluaisi omistaa autoa jos hiemänkin olisi syytä empiä että saattaa lähteä ajamaan juonnin jälkeen.. Harkitsen ammatin vaihtoa totaalisesti..Anteeksi kaikille vastaajille ja ihmisille jotka ovat lukeneet tätä keskustelua..

      • Ainahan työnantaja voi tilata oikeuden "pöytäkirjat" jos epäilee jotain

        Tähänkin auttaa nimen vaihto, eipä löydy uudella nimellä ne vanhan nimen töppäilyt


      • PihallaBussissa
        Bussissa kirjoitti:

        Ainahan työnantaja voi tilata oikeuden "pöytäkirjat" jos epäilee jotain

        Tähänkin auttaa nimen vaihto, eipä löydy uudella nimellä ne vanhan nimen töppäilyt

        Ja taas yksi aivopieru... Mitäs se nimenvaihto auttaa, jos samalle työnantajalle menee? Tai uudelle työnantajalle joutuu kiikuttamaan työtodistukset, joissa on vanha nimi?


      • amkuski65

        Vähän kaksipiippuinen juttu sulla... ok, kun menit ja sanoit itsesi irti ennen kuin rikosepäily selvisi työnantajalle, hän ei välttämättä saa koskaan tietää siitä. Kenelläkään viranomaisella ei ole syytä entiselle työnantajalle mitään selvitellä, eikä ex-työnantajallasi tuskin ole intressejä selvitellä ex-työntekijän taustoja.

        Sen sijaan oikeudessa ammattiin ja kortin välttämättömyyteen vetoamiselta putosi ainakin osittain pohja pois. Työpaikkahan meni jo. Ehdollista ajokieltoa on nyt huomattavasti vaikeampi saada kuin sen sijaan, että työpaikka olisi vielä tallella.

        Mitä tulee jatkossa työpaikan saantiin, niin se riippuu ihan työnantajasta ja työpaikasta millaista taustaselvitystä halutaan tehdä. Esimerkiksi koulubussikuskeille on ilmeisesti melko kovat vaatimukset nuhteettomuuden osalta, mutta muista bussilinjoista en tiedä. Varmaan tiedät itse paremmin, että selvitettiinkö rikostaustoja, kun hait töihin.

        Tuossa aiemmin joku puhui valvotusta ajo-oikeudesta yhtenä vaihtoehtona; valvottu ajo-oikeus ei välttämättä sovellu ammatin kannalta. Toisin sanoen, vaikka valvotulla ajo-oikeudella saakin ajaa omaa autoa, missä on hyväksytty alkolukko, alkolukon toiminta on eri kuin ammattikäyttöön tarkoitettuihin ajoneuvoihin asennetuissa alkolukoissa.

        Jälkimmäisissä riittää, että puhaltaa nollat startatessa (tai rajahan on 0.1mg/l), minkä jälkeen alkolukko ei ammattiautoissa vaadi jatkopuhallusta ennen seuraavaa käynnistystä. Rattijuopumuksen seurauksena asennettuun alkolukkoon sen sijaan pitää lain mukaan puhaltaa startatessa, 15min ajon jälkeen ja sitten 15-45 minuutin välein satunnaisesti. Siinä on tiukemmat säännöt ja siksi valvottu ajo-oikeus ei todennäköisesti sovellu ammattisi kannalta. Kannattaa tarkistaa asia etukäteen, mikäli harkitset sitä vaihtoehtona.


      • PihallaBussissa kirjoitti:

        Ja taas yksi aivopieru... Mitäs se nimenvaihto auttaa, jos samalle työnantajalle menee? Tai uudelle työnantajalle joutuu kiikuttamaan työtodistukset, joissa on vanha nimi?

        Sanotaan näin että nimen vaihto pidetään VISUSTI salassa, koska se on edelleen "tabu" eli vanhaa nimeä ei paljasteta....

        Vanha työnantaja tuskin ajan kuluksi rupeaa oikeudelta tuomioita kyselemään


      • rikrek
        Bussissa kirjoitti:

        Ainahan työnantaja voi tilata oikeuden "pöytäkirjat" jos epäilee jotain

        Tähänkin auttaa nimen vaihto, eipä löydy uudella nimellä ne vanhan nimen töppäilyt

        Jos haet esim. koulukuljetusalalle, missä tarkistetaan rikosrekisteri niin mitä hyötyä kuvittelet olevan nimenvaihdosta? Et sä rikosrekisteriotetta saa puhtaaksi nimeä vaihtamalla, pikemminkin se (nimenvaihdos) vaan näyttää onnettomalta peittely-yritykseltä...


      • rikrek kirjoitti:

        Jos haet esim. koulukuljetusalalle, missä tarkistetaan rikosrekisteri niin mitä hyötyä kuvittelet olevan nimenvaihdosta? Et sä rikosrekisteriotetta saa puhtaaksi nimeä vaihtamalla, pikemminkin se (nimenvaihdos) vaan näyttää onnettomalta peittely-yritykseltä...

        EI MITÄÄN hyötyä mutta nimen vaihto estää historian tutkimisen oikeuden "pöytäkirjoista" esim. työhakemuksen jälkeen


      • PakettiBussissa
        Bussissa kirjoitti:

        Sanotaan näin että nimen vaihto pidetään VISUSTI salassa, koska se on edelleen "tabu" eli vanhaa nimeä ei paljasteta....

        Vanha työnantaja tuskin ajan kuluksi rupeaa oikeudelta tuomioita kyselemään

        Aivopieru mikä aivopieru. Kyllä se on hyvin mahdotonta saada uutta työpaikkaa, jos ei ole kiikuttaa mitään vanhoja työ- tai koulutodistuksia. Sen sijaan voi herättää työnantajassa mielenkiinnon alkaa hetun avulla tutkimaan työnhakijan menneisyyttä. Samalle työnantajalle mennessä ihmetystä herättää uusi nimi...


      • PakettiBussissa kirjoitti:

        Aivopieru mikä aivopieru. Kyllä se on hyvin mahdotonta saada uutta työpaikkaa, jos ei ole kiikuttaa mitään vanhoja työ- tai koulutodistuksia. Sen sijaan voi herättää työnantajassa mielenkiinnon alkaa hetun avulla tutkimaan työnhakijan menneisyyttä. Samalle työnantajalle mennessä ihmetystä herättää uusi nimi...

        Jaa, kuljetusallla monta vuotta eikä ikinä todistuksia pyydettyä :) Noh jos haluan, noin hakea ne... Jos olisin saanut aijemmin työtodistuksen, pyytäisin sen uudella nimellä

        JA ei, nimen vaihdosta ei hiiskuta eikä sitä paljasteta .)


      • Ifkfke

        Voi jeesus sentään Bussissa että sä olet typerä. Kuinka monen työnantajan luulet toimittelevan uudella nimellä varustettuja työtodistuksia ihan noin vaan pyytämällä? Ei yksikään.


    • parempaajatkoa

      Aloittajalle vain neuvona, mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Ottaen huomioon kaiken mitä kerroit taustoista ja muista mahdollisuuksista:

      - Harkitsit ammatinvaihtoa. Suosittelen, sikäli kun löydät hyvän tai jopa paremman vaihtoehdon. Tee se jo ennen oikeudenkäyntiä, jos mahdollista (ei vielä rikosrekisteriä)

      - Älä valitse valvottua ajo-oikeutta. Se on kallis, kaikki kustannukset huomioiden. Se on ajokieltoa pitkäkestoisempi. Valvottu ajo-oikeus tulee ilmi työnantajalle, jos korttia tarvitsee edes vilauttaa työnhaussa, eikä se todennäköisesti sovellu ammatin kanssa. Työnantajakin suhtautuu varmasti penseästi. Kärsi ajokielto mitä se ikinä onkin, pyydä oikeudelta ehdollista ajokieltoa tai vaihtoehtoisesti lyhennystä ajokiellolle. Perustelut keksit itse. Vaikka ne eivät toteutuisi, et pyytämällä mitään häviäkään.

      - Jos tulee ehdoton vankeusrangaistus, valitse YKP tai vaihtoehtoisesti valvontarangaistus. YKP on moninverroin iisimpi suorittaa, vaikkakin kestää ajallisesti pidempään. Linnaan et joudu, ellet jätä suostumatta em. vaihtoehtoihin itse.

      - Jos päädyt hakemaan kuljetusalan töitä, odota vain siihen asti, kunnes saat normaalin ajokorttisi takaisin. Työnhaussa et puhu rikostuomiosta mitään, jos sitä ei kysytä. Jos kysytään, kannattanee lampsia suoraan seuraavaan paikkaan. Skippaa suoraan seuraavat alat: lääke-, arvotavara-, koulukuljetukset sekä VIP-kuljettajat. Niissä tarkistetaan aina rikostausta.

      Ja viimeiseksi; kannattaa ottaa kerrasta opiksi. Voit vielä selvitä ilman päihdeseurantaa, mutta toinen kerta jos sattuu perään, päihdeseuranta alkaa olla varma, ajokielto tulee huomattavasti pidempänä ja samoin itse tuomio raskaampana. Vaikka promilleita olisi edelliskertaa vähemmän. Parempaa tulevaisuutta!

    • 1525109

      Kyllähän tuossa törkeä ratti ylittyy reilusti. Kahden promillen jälkeen alkaa olla aika sama mitä puhaltaa. Oikeuskin huomioi että tuossa ollaan sellaisessa koomassa että ratista napsahtanee noin 6-10 kk vapausrangaistusta. Törkeästä liikenteen vaarantamisesta arvioisin noin 3-8 kuukautta riippuen tapahtuma-olosuhteista. Ajokieltoa lienee tarjolla lähemmäs vuosi. Ajokielto puolestaan laskee tuota tuomittavaa vapausrangaistusta joten könttätuomio on noin 9-18 kk vankeutta - 3 kk. Jolloin 6kk-15 kk väliselle rajalle toi menee tuomittavien päiväsakkojen mukaan. Ensimmäistä kertaa liikkeellä niin ehdollista tietysti. Kannattaa heti hakeutua johonkin hoitoon alkoholiongelman takia, tämä näyttää salissa aika hyvältä. Se paikka missä törmäsit liikenteenjakajaan kannattaa selvittää tarkkaan. Eli minkälaista liikennettä siellä tyypillisesti on tuohon aikaan (todennäköisesti aika vähän) ja onko ajo tätä ennen aiheuttanut vaaratilanteen. Jos tiellä ei muita juuri ole liikkunut niin se lieventää liikenteen vaarantamisesta tulevaa osuutta. Kannattaa suoraan myöntää tuo rattijuopumus (kun sitä ei voi mitenkään kiistää) ja kiistää liikenteen vaarantaminen (törmäsin vain tolppaan enkä ole aiheuttanut sen lisäksi muuta vaaraa liikenteelle)

      • ghdkuhdkusku

        Tässä viestissä on niin paljon väärin, että en edes tiedä, mistä aloittaa.


      • shtthfp

        Jep. Siinä oli taas yksi "asiantuntija", jonka tietotaito ja osaaminen olivat molemmat kampasimpukan tasolla.


    • Hävettää

      Hei,
      Nyt tuli soitto polliiisilta ja promillit oli 2.49.. Arvasitte oikein.
      Nyt vaan tässä mietiskelen että tuleeko ehdoton vankeusrangaistus?
      Jos ei, niin mikä sakkojen suuruus tulee olemaan?

      Kittos asiallisista vastauksistanne.

      • betafolio

        Taisi käydä vähän tuuri. 2,6 promillea on yleensä se raja, kun ensikertalaisellekin harkitaan ehdotonta. Tosin sekin tulisi ensisijaisesti yhdyskuntapalvelun muodossa.

        Veikkaan ehdollista vankeutta noin kolmen kuukauden verran ja päälle oheissakot. Oheissakkoja tulee ehkä noin neljänkymmenen päiväsakon verran, tuskin kovin paljon enempää. Rangaistuksessa kuitenkin katsotaan ehdollisen vankeusrangaistuksen pituutta ja koeaikaa, mikä tulee olemaan arviolta 1,5-2 vuotta, lähes riittävänä.

        Sinullahan oli ammattikin ajokortista kiinni. Kannattaa pyytää ajokieltoa ehdollisena ja sanoa, että valvottu ajo-oikeus ei sovellu ammattisi kannalta. Eivät välttämättä suostu, mutta ajokielto jää kuitenkin alle vuoteen, epäilisin noin 4-9kk. Haarukka ajokiellossa on laaja sinun tapauksessasi, koska ammattisi on ollut ajokortista riippuvainen. Oikeus joutuu joka tapauksessa harkitsemaan ajokiellon pituutta tarkemmin kuin yleisemmissä tapauksissa.


      • eitaijaonnistua

        Ehdollinen ajokielto ilman alkolukkoa ei taida olla ajokorttilain mukaan mahdollinen, kun on ollut tuo konkreettinen vaaratilanne (tolppaan osuminen). Voihan sitä pyytää, mutta ei kannata olla turhan toiveikas. Noilla promilleilla normaalirangaistuskäytännön mukainen ajokielto olisi noin 9 kk. Jos ajo-oikeus on työn vuoksi välttämätön, voi siihen vähän lyhennystä saada.


      • betafolio
        eitaijaonnistua kirjoitti:

        Ehdollinen ajokielto ilman alkolukkoa ei taida olla ajokorttilain mukaan mahdollinen, kun on ollut tuo konkreettinen vaaratilanne (tolppaan osuminen). Voihan sitä pyytää, mutta ei kannata olla turhan toiveikas. Noilla promilleilla normaalirangaistuskäytännön mukainen ajokielto olisi noin 9 kk. Jos ajo-oikeus on työn vuoksi välttämätön, voi siihen vähän lyhennystä saada.

        Aivan totta, että ajokorttilaissa ehdollisen ajokiellon osalta on maininta, että sen edellytyksenä on se, ettei teosta ole saanut aiheutua vaaraa muille. Se koskee myös valvottua ajo-oikeutta alkolukolla, koska se on yksi ehdollisen ajokiellon muoto.

        Ainakin Turun ja Rovaniemen hovioikeuksien päätöksissä todettiin, että ehdollinen ajokielto oli mahdollinen ja tuli oikeuden harkittavaksi, kun kyse oli ammattiautoilijasta, jonka elanto oli ajokortista kiinni. Ensin mainitussa tapauksessa oli kyse törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja jälkimmäisessä törkeästä rattijuopumuksesta.

        Hovioikeus harkitsi molemmissa tapauksissa ajokieltoa ehdollisena, koska konkreettista vaaraa ei ollut aiheutunut muille tienkäyttäjille, sillä tieosuuksilla ei sattumalta ollut muuta liikennettä.

        Mutta lopulta hovioikeus hylkäsi molemmissa tapauksissa ehdollisen ajokiellon, koska molemmat kuljettajat olivat jo aiemmin syyllistyneet kahdesti samaan rikosnimikkeeseen, toinen kahdesti törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja toinen kahdesti törkeään rattijuopumukseen.


      • Hävettää

        Kyllä taisi vähän tuuria käydä..

        Asia on nyt syyttäjävirastolla täsiteltävänä, niin kauanko vaikkaisitte että kestää kun pääsen käräjille?

        Milloin syyttäjä syytteet nostaa ja saan tieoa siitä, siis kirje saapuu kotiin?

        Ja mites sen jälkeen? Milloin ja mistä saan tietoa että milloin tuomio istuin on?

        Kiitos.


      • 18-2

        Saat haasteen, mistä kaikki selviää. Haaste ei tule kirjeen muodossa, se on joko noudettava haastemieheltä, tai haastemies tuo sen sinulle.
        Käräjäoikeuden jäsenetkin pitävät kesällä lomia. Lisäksi siellä saattaa olla muita juttuja pitkä jono. Jutut laitetaan kiireysjärjestykseen. Koska sinulle tuleva ajokielto saattaa lähennellä yhtä vuotta, niin mutuntumalla voi arvella käsittelypäivän venyvän vähintään jouluun.
        Rattijuoppojutut menevät yleensä niin, että jos on odotettavissa pitkä ajokielto, niin kiirettä tuomioon ei ole. Jos taas vain lyhyt, niin tuomio pyritään antamaan sen puitteissa. Jos taas oikeudenkäynti menee kirjalliseen menettelyyn, niin se tietysti lyhentää käsittelyaikaa.


      • satunnainenvastailija
        Hävettää kirjoitti:

        Kyllä taisi vähän tuuria käydä..

        Asia on nyt syyttäjävirastolla täsiteltävänä, niin kauanko vaikkaisitte että kestää kun pääsen käräjille?

        Milloin syyttäjä syytteet nostaa ja saan tieoa siitä, siis kirje saapuu kotiin?

        Ja mites sen jälkeen? Milloin ja mistä saan tietoa että milloin tuomio istuin on?

        Kiitos.

        Saat tiedon asiasta sillä tavalla, että käräjäoikeudesta saapuu haaste. Siinä on mukana syyttäjän haastehakemus, eli "syytekirjelmä". Erikseen ei siis tule tietoa siitä, että syyte on nostettu.

        Haasteessa on sitten se tieto, että milloin pääkäsittely. Mutta, on mahdollista että tuo menee kirjalliseen menettelyyn, jos siihen olet jo esitutkinnassa suostunut ja edelleen suostumuksen annat. Kirjallinen käsittely tarkoittaa sitä, että istuntoa ei pidetä, vaan tuomari ratkaisee asian virkahuoneessaan kirjallisesti.

        LUE SAAMASI ASIAKIRJAT huolella ja ajatuksella. Pistä paperit sitten hetkeksi pöydälle, ja lue uudestaan. Asiakirjassa on paljon tekstiä, mutta siinä kyllä kerrotaan kaikki tieto, mitä tarvitset.

        On mahdollista, että haasteessa on kaksi vaihtoehtoa. Ensisijaisesti tarjotaan kirjallista menettelyä, eli pyydetään antamaan suostumus siihen ja kerrotaan mihin päivään mennessä suostumus/tunnustus pitää antaa ja päivänä tuomio sitten annetaan.
        Sitten, toissijaisesti, jos et anna suostumusta kirjalliseen menettelyyn (ja tunnusta, sitä varten on lomake), asia siirtyy suulliseen käsittelyyn ja haasteessa ilmoitetaan päivämäärä ja kellonaika milloin istunto on, ja onko pakko mennä paikalle vai ei.

        "Milloin syyttäjä syytteet nostaa"

        Tämä on vähän "paljonko on paljon" -kysymys. Riippuu mistä roikkuu. Riippuu aika paljon syyttäjän työtilanteesta. Mutta, kaikki ajokieltoasiat käsitellään kiireellisenä, ettei ajokiellot ns. mene pitkäksi. Eipä se apulaissyyttäjä kovin kauaa rattihaastehakemusta väkerrä....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1485
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1449
    8. 52
      1308
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe