Kuuluuko tupakointi myös päihde-skaalaan?

lyhentääkö.elinvuosia

Se tiedetään että tupakanpolttoon jää koukkuun siinä missä heroiiniinkin. Riippuvuussuhde voi olla yhtä vahva.
Se minulle on uutta että runsas tupakointi rasittaa keuhkojen lisäksi myös munuaisten toimintaa.
Sukulaismies kertoo että lääkäri on kehoittanut häntä ainakin vähentämään, mutta mieluummin lopettamaan tupakoimisen kokonaan.

9

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupakka on päihde ainakin siinä mielessä, että se aiheuttaa voimakasta riippuvuutta, jota tosiaan on verrattu riippuvuuteen heroiinista. Sanotaan, että tupakasta on vaikeampi irtautua kuin heroiinista, mutta itse epäilen, että heroiinin ollessa paljon tappavampi huume, siitä irtautumaan pyrkivällä on sekä parempi motivaatio että hoitohenkilökuntaa apuna toisin kuin tavallisella tupakkalakkolaisella.

      Yksittäisen tupakoijan kohtaloa ei pysty ennakoimaan, mutta tilastollisesti on osoitettavissa tupakoijan elävän lyhyemmän ja sairaamman elämän kuin tupakoimattoman.

      Ei esimerkiksi keuhkosyöpä kaikille tupakoijille tule, ja voi sen saada passiiviselle tupakoinnillekin altistumaton tupakoimatonkin. Tupakoijalla vaan riski on suurempi, ja tämä on todistettavissa.

    • Tohmooro

      >Tupakka on päihde ainakin siinä mielessä, että se aiheuttaa voimakasta riippuvuutta

      Väärin. Riippuvuuden aiheuttaminen ei ole päihteen tunnusmerkki. Päihteen lääketieteellinan ja juridinen määritelmä eroavat hieman toisistaan, mutta kummassakaan riippuvuuden aiheuttaminen ei ole ratkaisevaa.


      • vaikea_määritelmä

        Päihde ei nikotiini ole ainakaan siinä mielessä, että voi ajaa autoa. Piriste se ei ole, kuten esim. kofeiini. Ainakaan en ole kenenkään todennut käyttävän tuota sanaa nikotiinin yhteydessä. Mikä olisi sopiva ilmaisu? No ainakin huume nikotiini tietysti on, täyttäen kaikki huumeen määritelmät, paitsi laittomuuden aikuisilla. Harvemmin sitä kuitenkaan huumeeksi kutsutaan, ehkä juuri tuon laillisuuskysymyksen vuoksi.


      • eiainakin

        Ei se ole huume koska se ei ole päihde, eikä siitä huumaannu eli päihdy.


      • ent.solttu
        eiainakin kirjoitti:

        Ei se ole huume koska se ei ole päihde, eikä siitä huumaannu eli päihdy.

        Kyllä siitä tupakan henkeenvedosta oikeasti päihtyykin. Minulla oli tuppaaski kun lähdettiin silloiseen aikaan SA.Int-palveluksessa Kemijärvelle pöllisavottaan.

        Oli kevättalvi v.1958. Oltiin hiukan b-miehiä. Mistä lie viirasi kun vedin monta tupakkaa peräjälkeen henkeen. Kyllä se päähän käy, häkämyrkytys.
        Muut pöllikolonnan varusmiehet ihmettelivät mistä se kännin imaisi.


      • riippuvuus
        eiainakin kirjoitti:

        Ei se ole huume koska se ei ole päihde, eikä siitä huumaannu eli päihdy.

        Huumeeksi nikotiinia voisi sanoa ainakin siksi, että se aiheuttaa riippuvuutta.


      • Siitäs.saitte

        Aiheuttaa tai ei.
        Muuan vanhempi työkaveri aikanaan poltti suunnilleen ketjussa. Sitten yhtenä päivänä joku huomasi, ettei tupakka enää pala ja kysyi.
        Vastasi: "laskin kuinka paljon olen tupakkaan rahaa pannut kuluneen 40 vuoden aikana. Siihen jäi vajaa Klubiaski uunin reunalle. Sanoin, että ploltan jos itseksesi suuhun tulet. Ei ole tullut. Eikä ollut vaikeaa lopettaa".
        Sukulaismies, iso ja riski, poltti tupakkaa. Piti yölläkin nousta tupakalle. Sitten yhtenä yönä tupakoidessaan alkoi päivitellä, että näin pikkuinen pötkyläkö se minua määräilee! Siihen lopetti tupakoinnin ja aikaa on mennyt ainakin 20 vuotta ilman tupakkaa.
        Muitakin tuttuja lopettaneita on. Ei-lopettaneita tuttuja on vuosi vuodelta vähemmän. Ja muutama lopetti tupakoinnin vasta siinä vaiheessa, kun rautakeuhkossakin jo meni taju ja hoitaja nykäisi töpselin irti.


    • tupakka_on_myrkyttäjä

      Tupakoidessa saa ajaa autoa, päihde se ei ole, mutta epäterveellistä se on ja myrkky haitaten koko elimistön toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe