Kysyn tätä myöhemmin yliopistolta, mutta ensin täältä harrastajilta: onko totta, että hevonen ei koskaan astu ihmisen päälle, samalla tavoin kuin että ihminen ei astu toisen ihmisen päälle? Paitsi, että ihminen voi astua tahallaan tai ollesaan paniikissa väkijoukot tallaavat toisia ihmisiä kuoliaiksikin. Astuuuko hevonen ihmisen päälle edes tahallaan?
Onko legenda totta?
3
202
Vastaukset
- Mörrinkäinen
En muista koskaan kuulleeni, että hevonen olisi astunut esin ihmisen vatsan päälle tms, mutta ihmisen käsiä ja jalkoja on kyllä jäänyt kavioiden alle, kun hevonen on pelästynyt ja ratsastaja pudonnut tai taluttaja kaatunut sen eteen ja vauhkoontunut hevonen on juossut yli. Samoin jos hevonen syystä tai toisesta tosissaan hyökkää ihmisen kimppuun, se saattaa oikeasti survoa ihmisenkin jalkoihinsa ellei ihminen pääse turvaan tarpeeksi nopeasti. En ole koskaan nähnyt, mutta yhdestä tapauksesta olen kuullut. Normaalitilanteessa hevonen ei kuitenkaan ihmisen päälle astu, ellei mukaan lasketa sitäkin, kun hevonen tallaa ihmisen varpaille joko vahingossa tai tahallaan.
Jotkut tosin väittävät tiukasti, ettei hevonen osaa ilkeillä eikä niin ollen tee tuollaista tahallaan, mutta kyllä ne voivat niinkin tehdä. Niillä on järkeä ja ajattelukykyä paljon enemmän kuin useimmat uskovatkaan. - Hevostelija1
Hevonen kyllä yleensä välttää ihmisen päälle astumista parhaansa mukaan. Varpaat saattavat joskus vahingossa jäädä kavion alle, mutta se ei tokikaan ole hevosen vika. :)
- anonyymi......horseilija
Joskus kun vein vuosia sitten yhtä shettistä tarhaan niin tarhan isommat hevoset (suokkeja) lähti sen perään. Poni kaatoi minut kun lähti juoksemaan ja koko lauma juoksi yli. Yksi astui reiden päälle ja jäi siihen kiva mustelma. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa. Olin varmaan about 10 silloin. Tapahtui ihan ratsastuskoulussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418