Apuja ratasvaihteisen pyörän osien hankintaan

Ensimmäinen-ratasvaihde

Sain lahjoituksena käytetyn merkkipyörän ketjuvaihteilla. Pyörässä on eri valmistajien osia, joista mikään ei liene enää alkuperäinen, ja osa tarvitsee pakosti vaihtoa. Tarkoitus on ajaa 2000-3000 km/v kaupungissa, asfaltilla ja metsäpoluilla. En aja talvella

Haluan että pyörä on osiltaan parempi kuin uutena tai nyt. Haluan että pyörän arvo nousee, mutta en halua tuhlata.

1. Kannattaako ehjiä osia vaihtaa?

2. Milloin levyjen jarrupalat vaihdetaan? Pitoa löytyy vielä.

3. Takavaihde: Shimano Sora rd-3400. Vaihde toimii, mutta lienee aika tavalla huonoimmasta päästä. Katsomani uusi olisi Shimano Deore XTRD (hinta netissä 50 eur). Ovatko vaihteet vaihtokelpoiset kooltaan ja kiinnitykseltään ja paraneeko pyörä tuolla osan vaihdolla? Hyviä muita ehdotuksia kohtuullisella hinnalla?

4. Takarataspakasta osa rattaista viallisia. Vaihdanko koko pakan vaiko vain vialliset rattaat? Alunperin pyörässä on ollut 9-rattainen pakka, nyt vain 8 ratasta. Ovatko kaikki takarataspakat kooltaan ja kiinnitykseltään vaihtokelpoisia keskenään? Olen netistä löytänyt Shimano XT CS-M770 9-rattaisen, onko suositeltava ja mitä pitäisi ottaa huomioon?

5. Eturattaat, joita on kaksi kpl, ovat ajokelpoisia mutta isompi on kulunut. Kammen tyyppi on Truvativ Isoflow isompi kulunut ratas on 110 bcd, al-7075-t6, 50/34T 10 SPD. Vaihdanko vain kuluneen rattaan vai molemmat rattaat ja minkälaiseen vai vaihdanko koko kammen rattaineen? Rattaat tuntuisivat olevan kiinni pulteilla.

6. Ketju kannattanee vaihtaa aina samalla rattaiden kanssa? MItä pitäisi ottaa huomioon ketjussa vai perusketju vaan tilalle?

7. Vaihteet ovat siis nyt 2 x 8 vaihdetta, mutta alunperin 3 x 9 vaihdetta. En tiedä, miksi edellinen omistaja on vaihdellut osia. Vaihdevivut näyttäisivät olevan alkuperäiset 3 x 9 vaihteelle, osa siis ei ole nyt käytössä. Otanko uudet osat 2 x 8 -vaihteen mukaan vai 3 x 9 -vaihteen mukaan?

8. Onko ehdottaa edullista ja nopeaa nettikauppaa ostaa ko. osia?

9. Osaanko itse vaihtaa osat tavallisilla kotona löytyvillä työkaluilla? Osaanko säätää vai pitääkö viedä liikkeeseen?

10. Kunka monen tunnin työ ko. takavaihteen ja rattaiden vaihtaminen olisi liikkeessä? Vaihtavatko liikkeet myös itse-ostettuja osia vai pitääkö osat ostaa samasta pyöräliikkeestä?

Kiitos ystävällisille.

23

3304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narskis

      Huh, paljon kysymyksiä. Saksalaisista ja niiden brittien verkkokaupoista löytyy osia. Rataspakan avamaamiseen tarvitaan rataspakan avaaja (Cassette Lockring Tool) ja ketjuruoska (Chain Whip) ja joku tavallinen työkalu, jolla sitä avaajaa vääntää. Hylsymallinen on parempi, koska siihen voi käyttää omaa, riittävän tehokasta väännintä. Ketjua varten tarvitaan ketjunkatkaisija. Kammen irroitukseen tarvitaan ulosvetäjä. Jos vaihtaa poljinkeskiön (bottom bracket), niin tarvitaan avaaja, sellainen hylsymallinen ja kahden käden putkitongit vääntöön. Ensin se työkalu kiinnitetään tiukasti keskiöön.
      Noin kokonaisuutena pyörän huolto on yksinkertaista ja taidot ovat tärkeää pääomaa.

      • Ap-avaaja

        Kiitos vastauksesta. Kysymyksiä on paljon, joka vain osoittaa että olen totaalisen "pihalla" ketjuvaihde-asiasta. En siis ymmärrä asiasta oikeastaan vielä mitään.

        Sopivilla työkaluilla työt siis onnistuu, joskaan kaikki ei ehkä ole helppoa.

        Otatko kantaa noihin muihin asioihin: lähinnä kannattaako ehjää vaihtaa ja miten ja millä osilla saan kohtuullisella hinnalla pyörää paremmaksi? Monenko tunnin työ on vaihteen ja rattaiden vaihto kotona tai korjaamolla?


      • kjhcdkdkd
        Ap-avaaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kysymyksiä on paljon, joka vain osoittaa että olen totaalisen "pihalla" ketjuvaihde-asiasta. En siis ymmärrä asiasta oikeastaan vielä mitään.

        Sopivilla työkaluilla työt siis onnistuu, joskaan kaikki ei ehkä ole helppoa.

        Otatko kantaa noihin muihin asioihin: lähinnä kannattaako ehjää vaihtaa ja miten ja millä osilla saan kohtuullisella hinnalla pyörää paremmaksi? Monenko tunnin työ on vaihteen ja rattaiden vaihto kotona tai korjaamolla?

        Youtubessa on videoita. Hakusanoiksi bike cassette change, bike chain replacement, bike gear shifter replacement, derailleur change jne jne jne.


      • 8753567
        Ap-avaaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kysymyksiä on paljon, joka vain osoittaa että olen totaalisen "pihalla" ketjuvaihde-asiasta. En siis ymmärrä asiasta oikeastaan vielä mitään.

        Sopivilla työkaluilla työt siis onnistuu, joskaan kaikki ei ehkä ole helppoa.

        Otatko kantaa noihin muihin asioihin: lähinnä kannattaako ehjää vaihtaa ja miten ja millä osilla saan kohtuullisella hinnalla pyörää paremmaksi? Monenko tunnin työ on vaihteen ja rattaiden vaihto kotona tai korjaamolla?

        Yleensä ehjää ja toimivaa ei kannata vaihtaa. Fiksua on tietysti ennakoida ja vaihtaa osat ennen kuin ne hajoaa lopullisesti. Yleensä osat alkavat oireilemaan rallattamalla ja epäjohdonmukaisella toiminnalla jne ja siitä tietää että tarttisi alkaa tekemään jotain asioille.
        Jos englanti on hallussa, myös parktoolin sivuilla on paljon korjausohjeita.
        Pyörän huolto ja korjaaminen on ihan mukavaa puuhaa kun on oikeat työkalut ja tiedät mitä olet tekemässä ja sinulla on aikaa. Jos näin ei ole, suosittelen pyöräkorjaamoa. Tosin tämä voi olla joskus melko tyyristä jos osia aletaan paljon vaihtamaan.


    • narskis

      Rataspakka avataan sillä hylsynmuotoisella työkalulla. Avaushylsy laitetaan paikoilleen rataspakan hampaisiin. Sitten avaushylsy kiinnitetään joko ihan akselilla tai sitten navan läpi kierretangon pätkällä. Kumpaankin päähän vielä aluslevyjä muttereilla tiukasti kiinni. Ketjupiiska laitetaan keskimmäisten rattaiden hampaille. Joko naapuri auttaa tai polvien välissä pidetään ketjupiiskasta kiinni samalla väännetään isoilla putkitongeilla rataspakka auki. Jos on tarvetta poljinkeskiön uusimiseen, niin poljinkeskiötä avattaessa on samalla tavalla järkevää kiinnittää avaustyökalu paikoilleen.

    • Kohtaan 4:
      Vaihdevivut, rataspakat ja vaihtajien pitää sopia yhteen.

      Jos nyt on 8 pakka ja 9 vivut, niin ne ei toimi yhteen. Takavaihtajan ilmoitetulla vaihdemäärällä ei ole väliä (tässä tapauksessa). On silläkin sen verran ettei kasille tehtyä kannata käyttää kymppi vipujen ja pakan kanssa -- todennäköisesti tarkkuus ei riitä.

      Jos nyt vivut on kunnossa ja 9 (& shimanon vetosuhteella), niin seuraavaksi taakse pakka myös samalla tavalla oleva. Shimano ja SRAM pakka taisi mennä samoilla välillä (vaihtajia ja vipuja taas ei voi pääsääntöisesti sekoittaa). Shimanolla 2:1 vetosuhte, kun SRAM 1:1. Tuo vetosuhde tarkoittaa, että vaijeri liikkuu 1mm ja takana vaihtaja siirtää samalla vedolla 2mm (voi siis itse mitata tarvittaessa jos ei ole varma mikä käytössä).

      Sitä rataspakkaa ostaessa kannattaa vähän miettiä millaiseen ajoon tulee. Onko 9:n kanssa esim joku 12-25 hyvä tai 11-28. Jälkimmäisessä on isommat välit ja riippuu mieltymyksistä haittaako ne isot välit vaihteissa (= löytääkö sopivaa vaihdetta normaaliajossa).

      Edessä se 3x vaihtaja toimii 2x rattaille, kun rajoitin estää ylisäätämästä. Sinänsä siitä kolmannesta rattaasta ei nyt pahemmin haittaa ole (jos pientä painon lisää lasketa ja kammet on muutaman millin toisistaan kauempana). (Edessä vaihtajissa on enemmän samoja vetosuhteita. Muistaakseni 1:1)

      Kannattaa harkita esim. Alfamerin Polkupyöräkirjaa. Sieltä löytyy kuvausta sopivuuksista ja työkaluista.

    • Ap-avaaja

      Kiitos vastaajille.

    • www1

      Vaihda ne osat mitkä ovat rikki ja sitten ajoa. Kun kilometrejä kertyy niin sinulle selviää mitä pitää vaihtaa. Mikä fillari on kyseessä? Tuo shimanon sora viittaisi enemmän maantielle eli jos se on maantiepyörä tai sen tapainen tapainen niin tuo deore ei välttämättä ole ihan nappivalinta. Pyörän arvo ei nouse sillä että ostelet siihen netistä summamutikassa osia ja ruuvaat ne kiinni vaan pitää funtsia sitä kokonaisuutta. Eli kuluneet rattaat ja ketjut vaihtoon ja ajelulle ja sitten ajan kanssa osia päivittämään. Jarrulevyt olen vaihtanut kun ne eivät pidä. Ehjiä osia ei mielestän kannata vaihtaa vaan ajaa ne loppuun ja vaihtaa sitten.

    • narskis

      Jos se pyörä on ajokunnossa, niin kannattaa ajella niillä vanhoilla osilla. Saa tuntumaa pyörään ja ajatusta siitä millaiset rattaat ym. olisivat sopivat.

      • Jos taas runko on oikein sopiva ja hyvä, mutta muuten osat kuluneet, niin sattaa olla edullisinta ostaa kerralla koko osasarja. Varmistuu samalla yhteensopivuudesta ja toisaalta 8 ja 9 sarjoihin ei löydy joka paikasta uutta osaa. Kalleimmaksi tulee vaihdella osia yksi sinne ja toinen tänne. Jos kaikki on kohtuudella kuluneita, niin onhan monessa kohtaan uutta.

        Onko sitten kiinnostusta maksaa 400e tai enemmän osista on toinen kysymys. Tässä alkaen hintaa:
        https://www.bike-components.de/en/Shimano/Tiagra-4700-Gruppe-2x10-34-50-p50984/
        Kampien pituus yleensä valitaan polkijan jalkojen pituuden perusteella ( nopeammassa pyörityksessä suositaan lyhempää??)

        Koko osasarjan vaihto ei ole loppujen lopuksi kummoinen homma, kun vain hankki työkalut etukäteen. Keskiön avaamiseenkaan ei tarvita kallista työkalua. (Halvalla muovisellä pärjää uuden kiinnityksessä. Rotsaustyökalua ei kannata ostaa, voi teettää.)

        https://www.bike-components.de/en/Complete-Groupsets/Road-Race/?filter_manufacturer_id=&order=price_asc&limit=24
        Noissa ei näkynyt 3x10 sarjoja (johon on tullut vaihdettua kun vedän joskus peräkärryä omalla vanhalla "maantiepyörällä").


      • www1

        Ehdottaisin kuitenkin aluksi rattaiden,ketjujen vaihtoa aluksi jotta pyörän saisi ajoon. Ajamalla selviää onko pyörä kuskille ollenkaan sopiva. En suosittele että ostellaan isolla rahalla osia ja aletaan sitten kokemattomana niitä ruuvailemaan kiinni vaihtelevalla menestyksellä. Suosittelen aloittajalle että ostat ne rattaat ja ketjut ja opettelet vaihtamaan ne ensin ja sitten vaikka irroitat sen sora-vaihtajan, putsaat sen, tutkit missä kunnossa rissat ovat ja asennat sen sitten paikalleen ja säädät sen toimivaksi. Tutki myös vaijerin kuoret ja vaihda ne tarvittaessa.


      • www1 kirjoitti:

        Ehdottaisin kuitenkin aluksi rattaiden,ketjujen vaihtoa aluksi jotta pyörän saisi ajoon. Ajamalla selviää onko pyörä kuskille ollenkaan sopiva. En suosittele että ostellaan isolla rahalla osia ja aletaan sitten kokemattomana niitä ruuvailemaan kiinni vaihtelevalla menestyksellä. Suosittelen aloittajalle että ostat ne rattaat ja ketjut ja opettelet vaihtamaan ne ensin ja sitten vaikka irroitat sen sora-vaihtajan, putsaat sen, tutkit missä kunnossa rissat ovat ja asennat sen sitten paikalleen ja säädät sen toimivaksi. Tutki myös vaijerin kuoret ja vaihda ne tarvittaessa.

        Joo, käy koko pyörän nyt läpi ja putsaa paikat, voitelee laakerit, vaihtaa ketjut ja takapakan...

        Loppu syksyllä sitten voi katsoa osasarjoja alennusmyynneistä. Jos siihen mennessä ei ole ehtinyt käymään kaikkia paikkoja läpi, niin saattaa uuden osto/muualla huollattaminen olla parempi vaihtoehto?


      • Ketjunkatkaisija
        www1 kirjoitti:

        Ehdottaisin kuitenkin aluksi rattaiden,ketjujen vaihtoa aluksi jotta pyörän saisi ajoon. Ajamalla selviää onko pyörä kuskille ollenkaan sopiva. En suosittele että ostellaan isolla rahalla osia ja aletaan sitten kokemattomana niitä ruuvailemaan kiinni vaihtelevalla menestyksellä. Suosittelen aloittajalle että ostat ne rattaat ja ketjut ja opettelet vaihtamaan ne ensin ja sitten vaikka irroitat sen sora-vaihtajan, putsaat sen, tutkit missä kunnossa rissat ovat ja asennat sen sitten paikalleen ja säädät sen toimivaksi. Tutki myös vaijerin kuoret ja vaihda ne tarvittaessa.

        Ketju kuluu eniten. Jos rattaat ovat rikki, ketju ei voi olla hyvä.

        7-, 8- ja 9-rattaisiin pakkoihin sopii yleensä sama ketju. 10-rattaisessa pakassa on kapeampi ketju. Kaikissa ketjuissa ja rattaissa on kuitenkin sama hammas- ja rullaväli, ero on vain ketjun ja rattaan leveydessä.

        Ketjujen ja takapakan vaihto vie aikaa ammattilaiselta 10 - 20 minuuttia ja aloittelijan kannattaa varata 1 - 2 tuntia. Tarvitaan pakka-avaaja ja ketjutyökalu, jotka ovat erikoistyökaluja. Takapakka voi olla tiukassa eli vääntövoimaa saatetaan tarvita. Kaikilta naisilta (eikä miehiltäkään) jumittuneen pakan avaus ei onnistu, enkä halua loukata ketään.

        Takavaihteen vaihto vaijerin säätö kestää parhaimmillaan 10 minuuttia ja pahimmillaan tunnin verran. Ongelmia voi aiheuttaa vaijerin kunto.


      • narskis

        Kirjoitin jo tähän ketjuun rataspakan avausohjeet. Toisesta käsiparista olisi tietenkin apuja ja mahdollisimman pitkävartinen ketjupiiska on helpommin käsiteltävä. Vie aikaa vartin.


      • kshgskls
        narskis kirjoitti:

        Kirjoitin jo tähän ketjuun rataspakan avausohjeet. Toisesta käsiparista olisi tietenkin apuja ja mahdollisimman pitkävartinen ketjupiiska on helpommin käsiteltävä. Vie aikaa vartin.

        Rataspakan avaus ja ketjun vaihto löytyy videolla kun guuglaa "bike cassette cahien replacement".


      • khdgdsjks
        kshgskls kirjoitti:

        Rataspakan avaus ja ketjun vaihto löytyy videolla kun guuglaa "bike cassette cahien replacement".

        "cahien" pitää olla chain.


      • juha_h
        Ketjunkatkaisija kirjoitti:

        Ketju kuluu eniten. Jos rattaat ovat rikki, ketju ei voi olla hyvä.

        7-, 8- ja 9-rattaisiin pakkoihin sopii yleensä sama ketju. 10-rattaisessa pakassa on kapeampi ketju. Kaikissa ketjuissa ja rattaissa on kuitenkin sama hammas- ja rullaväli, ero on vain ketjun ja rattaan leveydessä.

        Ketjujen ja takapakan vaihto vie aikaa ammattilaiselta 10 - 20 minuuttia ja aloittelijan kannattaa varata 1 - 2 tuntia. Tarvitaan pakka-avaaja ja ketjutyökalu, jotka ovat erikoistyökaluja. Takapakka voi olla tiukassa eli vääntövoimaa saatetaan tarvita. Kaikilta naisilta (eikä miehiltäkään) jumittuneen pakan avaus ei onnistu, enkä halua loukata ketään.

        Takavaihteen vaihto vaijerin säätö kestää parhaimmillaan 10 minuuttia ja pahimmillaan tunnin verran. Ongelmia voi aiheuttaa vaijerin kunto.

        Rataspakan avaamiseen ehkä sopii tämän näköinen työkalu
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/380913/Super-B-Polkupyoran-Pakka-avain

        Kun ei tiedä mitä osia oikeasti on, niin tuo ekana arvauksena.

        Jos pyörässä olisi 7 vaihdetta, niin olisi mahdollista olla kierrekiinnitteinen pakka. Sen avaaminen vaatii huomattavasti enemmän voimaa. Ne voi jäädä voiman takia avaamatta, mutta kasettikeskiöt aukee "helpolla". Kiristykseen oli joku momentti ohjeessa (40Nm?). Sinänsä momenttiavain myös voisi myös löytyä työkalupakista (jos varman päälle ottaa).

        Eniten aikaa noissa menee tavaroiden paikalleen laittamiseen ja työkalujen etsimiseen. Halpaan ketjun katkaisijaan ei kannata sortua. Voi olla hempuli käyttää, kun painaa tappia vinoon herkästi. 8 vaihteisen ketjuja voi vielä yhdistää hyvin vanhalla tapilla (10:n kanssa taas ei suositeltavaa).


      • narskis

        Tuo Motonetin hylsy sopii Shimanon rataspakkaan. Lisäksi tarvitaan tietenkin joku väännin ja ketjupiiska. Ketjupiiskassa on varsi ja siinä roikkuu ketjunpätkä.


      • www1
        Ketjunkatkaisija kirjoitti:

        Ketju kuluu eniten. Jos rattaat ovat rikki, ketju ei voi olla hyvä.

        7-, 8- ja 9-rattaisiin pakkoihin sopii yleensä sama ketju. 10-rattaisessa pakassa on kapeampi ketju. Kaikissa ketjuissa ja rattaissa on kuitenkin sama hammas- ja rullaväli, ero on vain ketjun ja rattaan leveydessä.

        Ketjujen ja takapakan vaihto vie aikaa ammattilaiselta 10 - 20 minuuttia ja aloittelijan kannattaa varata 1 - 2 tuntia. Tarvitaan pakka-avaaja ja ketjutyökalu, jotka ovat erikoistyökaluja. Takapakka voi olla tiukassa eli vääntövoimaa saatetaan tarvita. Kaikilta naisilta (eikä miehiltäkään) jumittuneen pakan avaus ei onnistu, enkä halua loukata ketään.

        Takavaihteen vaihto vaijerin säätö kestää parhaimmillaan 10 minuuttia ja pahimmillaan tunnin verran. Ongelmia voi aiheuttaa vaijerin kunto.

        Ketju kuluu eniten ja jos sitä ei aika ajoin vaihda niin rattaatkin ovat ennenaikaisesti lopussa. Rattaiden käyttöikä pitenee huomattavasti kun vaihtaa parin tonnin välein.


    • Shimano-SRAM

      Miten vaihteet on valittu kaupan hybridipyöriin, maastopyöriin ja maantiepyöriin eli se pääero käytön mukaan? Myyjä sanoi että sekalasessa ajossa paras yleisvaihde on Shimano XT.

      Yhdelle tärkeintä voi olla vaihteen toimivuus, äänettömyys ja täsmällisyys, toiselle hinta ja kolmannelle välitykset. Vivut eivät kuitenkaan liene yhtä tärkeitä kuin itse vaihde.

      • Eli maastosarjasta löytyy paremmin sopivat välitykset
        yleispyörään kuin maantiesarjoista? Kun maantiesarjassa pienin
        eturatas on 30 (tai 34 tai...), niin maastosarjassa 24 (tai 22).

        Taitaa yleiskäytössä se sopiva välitysalue olla ratkaisevampaa kuin että onko pyörässä maasto- vai maantieosasarja.

        Rattaissa ja välityksissä olennaisinta ei ole se kuinka laajalla alueella on. 8-vaihteisessa 11-36 pakka on käytännössä ikävän isoilla väleillä. Hyvä koittaa miettiä mikä omassa käytössä on tarpeen... Vaatii laskemista tai sitten kertoo millä nopeusalueella oma ajo pääasiassa on ja joku muu tekee laskemisen.


    • narskis

      Tori.fi näytti olevan myynnissä Shimanon käyttämätön 1x10 vaihteisto ja kampisarja maastopyörään.

      • www1

        Olisi hyvä tietää onko aloittajan merkkipyörä maasturi, maantie vai hybridi? Aloittaja mainitsi Sora takavaihtajan joka on maantiekampe. 1x10 voi olla hyvä ratkaisu jos saa ketjulinjan optimoitua ja tämä voi vaatia keskiölaakerin uusimista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      143
      3019
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      48
      877
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      213
      832
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      794
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      790
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      783
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      61
      712
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      235
      697
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      36
      656
    10. Jos nainen haluaa oikeasti tutustua

      Niin tämä tekee jotakin konkreettista sen eteen. Luotan siihen. Jos ei tee, mielenkiintoa ei vaan ole riittävästi.
      Ikävä
      43
      614
    Aihe